Ajattelin ottaa kerrankin tälläisen kuvakulma koosteen. Mikä on mielestäsi paras?
Kuvasta sen verran että se on kuvattu sandlandissa laskuveden aikaan. Vesi on nyt alimmillaan ja paljastaa kivet ja haaksirikot. Veden ollessa ylimmillään kaikki mitä näät on veden peitossa, joten ranta on todella petollinen, jos ei ole ennen vieraillut.
Kyllä se tämä alin on jos halutaan korostaa tuota lotjan rähjää hulppeassa kontekstissaan. Dronekuva taas on kuin jostain tietokonepelistä karttatoiminto. Olisit alimmassa voinut käyttää paremmin hyväksi hiekkaan muodostuneita kaaria ja linjoja mitkä ovat omiaan kuljettavaan katsetta.
niffe, tsot tsot....
Taidat asua vedettömän maan päällä. Ai miksi niin epäilen?
"Laivatyyppien nimitysperusteita http://www.meriarkeologinenseura.fi/laivatyypit.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Sotilastarkoituksiin lotjia rakennettiin runsaasti 1600 -luvulla. Lotjalla tarkoitettiin 1800 -luvun loppupuolella pääasiassa tasapohjaista ilman omaa voimaa liikkuvaa lastialusta, mutta käytössä oli myös kaljaasitakiloituja ja myöhemmin omalla moottorilla varustettuja lotjia. Käyttöalue rajautui tavallisesti sisävesille, jokiin, ..."
Sen verran vimosesta kuvasta et kyseessä o mitä luultavammin tammirunkoinen ja ainakin KaMeWa potkurilla varustettu troolari. Vimone kuva muutenkin miun mieleen.
"Laivatyyppien nimitysperusteita http://www.meriarkeologinenseura.fi/laivatyypit.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Sotilastarkoituksiin lotjia rakennettiin runsaasti 1600 -luvulla. Lotjalla tarkoitettiin 1800 -luvun loppupuolella pääasiassa tasapohjaista ilman omaa voimaa liikkuvaa lastialusta, mutta käytössä oli myös kaljaasitakiloituja ja myöhemmin omalla moottorilla varustettuja lotjia. Käyttöalue rajautui tavallisesti sisävesille, jokiin, ..."
nimim. Saimaan ja kanavan kasvatti....
Kyllähän lotjaan voi asentaa vaikka minkä voimanlähteen ja akseloida jälkikäteen, mutta alkuperäisenä alustyyppinä siinä ei nimenomaan ole moottoria. Sen sijaan esimerkiksi höyrylotja löytyy alustyyppikatalookista. https://fi.wikipedia.org/wiki/Luokka:Laivatyypit" onclick="window.open(this.href);return false;
P.S. Elä eppäile. Yhden käden sormilla ovat ne vuodet laskettavissa, kun en ole asunut meren rannalla.
Täytyy ensiksi kehua sitä, että olet ottanut tämän kuvasarjan. Kolmen todellakin erilaisen kuvakulman on jo sellaisenaan kiehtova.
Toinen ajatukseni on, että kukin on ihan toimiva kuva. Ne vaan korostavat eri asioita.
Ensimmäisestä katoaa mittakaava ja sitä myötä siitä tulee aika abstrakti. Jos hylyn kokoa ei tietäisi muista kuvista, niin kuva voisi olla otettu käsivaralta eikä dronesta. Mikään yksittäinen ei korostu vaan kokonaisuus. Hiekan vaaka- ja pystykuviot luovat rytmiä. Tykkään myös värin liukimisestä sinisestä punaiseen. Ehkä rajaisin vasemmasta reunasta siivun pois, mutta sekin voi olla vain tottumusta 3:2 -kuvamuotoon. Kuva isona vaan esille.
Toinen on mielestäni hylkykuva. Vaikka raato jää taka-alalle, kivirivistö ja vaakasuora vesi vievät katseen hyvin erottaviin laudanpäihin.
Kolmannessa nousee maisema. Luminen maisema ja vuorovesiranta ja toisaalta karu maisema vastaan vihertävä hylky tuottavat kontrastin, joka ei niinkään korosta hylkyä vaan kolmiulotteista näkymää.
Kolmas on hyvin vahva kuva ja siinä on paljon sanomaa. Henkilökohtaisesti minuun puree toinen, en edes tiedä miksi. Ja ykkösen voisin ihan hyvin laittaa seinälle.
Ja tottakai pitää sotkeutua venekeskusteluun. Tuossahan on vain toinen kylki. Veikkaisin pientä troolaria tai vastaavaa.
"Ja tottakai pitää sotkeutua venekeskusteluun. Tuossahan on vain toinen kylki. Veikkaisin pientä troolaria tai vastaavaa."
Kaarien määrän perusteella ei kaukana kymmenmetrisestä olla. Puutroolarien koot sitä luokkaa olleet aikoinaan Lofooteilla ja muuallakin Norjan rannikolla. Kun kyseessä ollut perheiden kalan- ja katkaravunpyynti.
Ykkönen on ykkönen, tosin ehdottomasti paremmalla rajauksella (croppia vasemmalta). Toka menee ohi ja kolmosen sommittelu hieman falskaa omaan silmään (otettu liian läheltä/ylhäältä).
Sarjana mielenkiinto myös hiekompiin kuviin säilyy paremmin.