Pastellisiveltimellä jäädytetty meri
-
Pastellisiveltimellä jäädytetty meri
Pitkästä aikaa tuli ulkoiltua kameran kera, kun vihdoin viimein länsirannikollakin oli talven tuntua. Kameran käyttö oli kyllä melkoisen ruosteessa, mutta onneksi muutama ruutu sentään välttyi delete-napilta:
-
- Viesti:
Re: Pastellisiveltimellä jäädytetty meri
Ensimmäinen on kaunis talvinen maisema. Nätit pastellisävyt ja lumi alaosassa mukavasti kehystää kuvaa. Jään rakenne on myös kiehtova. Oikein nätti talvikuva.
Pönöttävistä ihmishahmoista tämäntyyppisissä maisemakuvissa en pidä. Ne eivät mielestäni tuo mitään kuvaan, jonka motiivi on maisema. Ne ainoastaan häiritsevät, mutta tuntuvat olevan melko yleisiä. Ehkä se on tämän selfie-sukupolven juttuja, mene ja tiedä.
Pönöttävistä ihmishahmoista tämäntyyppisissä maisemakuvissa en pidä. Ne eivät mielestäni tuo mitään kuvaan, jonka motiivi on maisema. Ne ainoastaan häiritsevät, mutta tuntuvat olevan melko yleisiä. Ehkä se on tämän selfie-sukupolven juttuja, mene ja tiedä.
Viimeksi muokannut Kryptos, Tammi 22, 2018 11 : 26. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Sapere aude.
---
flickr
---
flickr
-
Kryptos onhan noissa pönötyskuvissa aina oma arvo, kun aikaa on kulunut paljon. Mutta tosiaan ymmärrän kyllä Kryptoksen näkemyksen jos miettii puhtaasti ulkopuolisen dc katsojan näkökulmasta asiaa. Todella hienon näköinen tuo jäätikkö eli tuolta kannattaa kyllä käydä useammin kuvaamassa. Oikein huutaa, että nyt olisi kuvattavaa..
-
Upea valo, mutta sommitelmat jäävät jotenkin puolitiehen. Samaa mieltä Kryptoksen kanssa ihmishahmosta.
(Eilen kun ajelin Tampereelta Helsinkiin oli Akaan kohdalla once in a lifetime kuvausolosuhteet. Täydellinen iltavalo, upea huurre ja hieman sumua...)
(Eilen kun ajelin Tampereelta Helsinkiin oli Akaan kohdalla once in a lifetime kuvausolosuhteet. Täydellinen iltavalo, upea huurre ja hieman sumua...)
-
- Viesti:
Muistuu mieleen 2012 joulukuun loppu kun olin Mikon ja Mikan (Linho) kanssa siellä Porin Kallossa fotaamassa. Samanlaiset komiat sävyt puski taivaalle ja merikin oli jäässä.
-
Aikoinaan oli toisaalla erään VKEn kuvia Porin rannoilta. Eipä ole enää näkynyt hänen eikä oikein muidenkaan kauniita pastellikuvia. Nyt näkyy. :)
Siitä samaa mieltä ihmisistä näissä kuvissa, joutaisivat puolestani olemaan kameran takana....
Siitä samaa mieltä ihmisistä näissä kuvissa, joutaisivat puolestani olemaan kameran takana....
-
Kiitos kommentoinnista ja pohtivasta kritiikistä, se on aina paikallaan. Nyt kun sanoitte, ei nuo ihmishahmot ehkä näissä kuvissa tosiaan tuo maisemalle mitään lisäarvoa. Olen ollut aikanaan itsekin enemmänkin puritanisti sille, ettei ihmistä tai ihmisen kädenjälkeä näkyisi maisemassa, jos siis otetaan "luontokuvaa".
Itselle ne toivat tuossa hetkessä lisäarvoa ja siksi nyt ehkä lipsahti tälle puolelle alleviivaamaan että "minä viimein jälleen ulkosalla", koska edellisestä kuvausmielessä ulkoilusta on vuosia aikaa. Ei nyt ihan tuolta Mafferin maitsemasta 2012:sta asti, muttei paljon muutakaan. (Silloin oli muuten melko maaginen valo, mutta taisi pakkastakin olla muistaakseni kymmenisen astetta enemmän kuin eilen)
Alla ensimmäisen kuvan rinnakkaisruutu ilman hahmoja.
Itselle ne toivat tuossa hetkessä lisäarvoa ja siksi nyt ehkä lipsahti tälle puolelle alleviivaamaan että "minä viimein jälleen ulkosalla", koska edellisestä kuvausmielessä ulkoilusta on vuosia aikaa. Ei nyt ihan tuolta Mafferin maitsemasta 2012:sta asti, muttei paljon muutakaan. (Silloin oli muuten melko maaginen valo, mutta taisi pakkastakin olla muistaakseni kymmenisen astetta enemmän kuin eilen)
Alla ensimmäisen kuvan rinnakkaisruutu ilman hahmoja.
Jos sattuu olemaan sellainen sisämaan asukki, joka ei ole koskaan vastaavaa nähnyt, on ihmishahmolla dokumentaarinen arvo; selviää, minkä kokoisia suunnilleen ovat nuo jäätyneet ruudut... silloinkin mittakaavan antaja riittää yhteen ruutuun. Minun mielestäni ihminen kuitenkin pilaa kuvaa vähemmän - varsinkin jos on selin - kuin tieteellisesti parempi mittakeppi.
Joku sanoo, ettei taide tarvitse mittakaavaa. Jos taiteen tekijä on luonto itse, minun mielestäni tarvitsee.
JL
Joku sanoo, ettei taide tarvitse mittakaavaa. Jos taiteen tekijä on luonto itse, minun mielestäni tarvitsee.
JL
-
Veekooeen kuvia tuli itsekin aikanaan ihasteltua vanhan luontotuvan foorumin aikoihin ja muistaakseni myös täältä dc.netin puolelta. Itseasiassa hänen innoittamana hankin MP-E superhypermakron ja innostuin siitäkin hommasta aika tavalla. Pitäisi varmaan kaivaa kaapin pohjalta ja syventyä jälleen asiaan.©pjm kirjoitti:Aikoinaan oli toisaalla erään VKEn kuvia Porin rannoilta. Eipä ole enää näkynyt hänen eikä oikein muidenkaan kauniita pastellikuvia. Nyt näkyy. :)
-
Kivat värit. Kantsuu tosiaan pitää kavereiden ja perheenjäsenten kuvat erossa näyttelykuvista, kuten jo aikaisemmin tässä säikeessä mainittiin.
-
VKE tais jossain kohtaa myydä kameravehkeet pois ja muuttaa Tsadiin. Jokunen kerta koluttiin yhdessä Kallon kallioita ja etittiin sopivia kuvakulmia. Yks kerta oltiin melkoisen myrskyn kourissa Kallossa ja VKE meni likelle rantaa kuvaamaan ja sitten tuli sellainen isompi aalto ja löi äijän yli, ei sentään vienyt mukanaan...itelläkin hörppäsi nokialaiset vettä vaikka olinkin arkana paljon korkeammalla kuin VKE.©pjm kirjoitti:Aikoinaan oli toisaalla erään VKEn kuvia Porin rannoilta. Eipä ole enää näkynyt hänen eikä oikein muidenkaan kauniita pastellikuvia. Nyt näkyy. :)
-
Hyvännäköistä jälkeä kyllä ! Ja komeet sävyt'
Vesku ei stadiin muuttaessaan myynyt kameravermeitä pois vaan siirtyi art/ nude art kuvauksiin, nyt näemmä sivut kiinni...
Vesku ei stadiin muuttaessaan myynyt kameravermeitä pois vaan siirtyi art/ nude art kuvauksiin, nyt näemmä sivut kiinni...
-
Olen muuten tasan samaa mieltä. Tuo on semmoinen Insta-ilmiö joka joskus toimii ja jopa vahvistaa kuvaa. Enimmäkseen on kuitenkin niin, etä maisema toimi ihan sinällään jos on toimiakseen.Kryptos kirjoitti:Ensimmäinen on kaunis talvinen maisema. Nätit pastellisävyt ja lumi alaosassa mukavasti kehystää kuvaa. Jään rakenne on myös kiehtova. Oikein nätti talvikuva.
Tämä on hyvä maisemakuva kun rinnakkaisruutu osoittaakin.
-
Jos kuvassa olisi sony, niin varmasti mielipide olisi toinen nomadilla? Edelleen olen sitä mieltä, että somekuvia kannattaa ottaa siinä rinnalla. Noi maisemakuvat menettää suurella todennäköisyydellä kaiken arvon aikaa myöten kun sillä henkilön sisältävällä kuvalla voi olla arvoa. Miettikääpä vaikka vanhoja valokuvia, niin harvemmin ne maisemakuvat kiinnostaa ketään..