Canon EF 24-105mm f/4 L IS USM korjaus

Objektiivit, filtterit, loitot jne.
Vastaa Viestiin
antari

Canon EF 24-105mm f/4 L IS USM korjaus

Viesti Kirjoittaja antari »

Mitähän tulisi maksamaan (ja missä) Canon EF 24-105mm f/4 L IS USM korjaus? Alkanut kotikäytössäkin pitämään ylimääräistä "surinaa" ja pari-kolme kertaa lyönyt ERR01:n päälle. Olen sen joskus käytettynä ostanut, joten ei takuuta. Kaverina 5D mk3, jolla muut putket toimivat normaalisti.
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
Pan

Re: Canon EF 24-105mm f/4 L IS USM korjaus

Viesti Kirjoittaja Pan »

Kokeiles tuleeko virheilmoitus manuaalitarkennuksella. Jos silloin ei virheilmoitusta tule, niin optiikan sisäinen lattakaapeli on tullut elinkaarensa päähän. Vika saattaa ilmaantua vain joillain polttoväleillä tai tarkennusetäisyyksillä, siis silloin kun se on eniten mutkalla. Suorana saattaa toimia. Itse kaapeli maksaa netissä kymppin verran, mutta vaihtajalla pitää olla välineet ja ammattitaitoa. Ohjeitakin netistä löytyy

JASilla maksaa satasia, Mustonen & Laine saattaa tehdä halvemmalla. Noita korjaajia on niukasti.
antari

Kyllä siitä kaapeli on noiden neuvojen mukaan mennyt rikki. Tuossa asiassa ei oma ammattitaito riitä, joten käännyn tuon Mustonen & Laine puoleen.

Kiitos neuvoista!
tinkinen

Viesti Kirjoittaja tinkinen »

Samanlainen EF 24-104/4L IS USM alkoi kiukuttelemaan ERR01:n kera oman Irlannin reissuni aikana. Paheni siihen kuntoon, etten saanut kuvattua kuin täydellä aukolla F4 ja 24mm polttovälillä, joten laitoin zoomin palattuani korjausarvioon JAS Tekniikkaan:
"...joudutaan vaihtamaan himmennin ja zoom ohjuri. Kustannusarvio 465€, joka saattaa vaihdella n. 15%. Tämän lisäksi tulee postikulut. Jos linssiä ei korjata niin kustannus on 43€ + postikulut."

Tuntui liian suolaiselta korjaushinnalta, joten kyseinen zoomi on nyt tulossa takaisin huollosta.
Laitan kohta myyntiin rikkinäisenä 150 eurolla, jos joku tuon haluaa ottaa projektikseen (ks. vanha myynti-ilmoitus tässä: http://www.digicamera.net/keskus/viewto ... t=12740877)
Tyyppivikahan tuo on ja korjausosana on ilmeisesti halpa flex-kaapeli eBayn kautta, jos on osaamista ja välineitä. Oma "mutu" sanoo, että Canonin pitäisi tulla tuon L-zoomin korjauksessa vastaan vaikka 50:50 suhteessa, kun on kyse tehtaan suunnittelupöydältä tulleesta tyyppiviasta. Käytännössä näin ei tapahdu, vaan annetaan asiakkaan kärsiä. (Ohjeita korjaukseen löytyy tosiaankin verkosta, mutta jätän tuon tekemättä, kun lopputulos on enemmän tai vähemmän epävarma.)

Toivotaan että Mustonen & Laine on kohtuullisempi oman korjaushinnoittelunsa suhteen. Aika paljon purkamistahan tuossa on...
FreeAtLast

Viesti Kirjoittaja FreeAtLast »

Mulla oli myös sama homma kyseisellä linssillä, eli se toimi ainoastaan laajimmalla polttovälillä ja täydellä aukolla, muuten tuli Err01. Vein Helsinkiin Kamera-apuun korjattavaksi, jossa asiansa osaava korjaaja vaihtoi himmenninkoneiston hintaan 200e. Sanoi muistaakseni myös, että pelkkä flex-kaapelin vaihto olisi maksanut 150e.
antari

Tilasin Ebaysta kaapelin, otan riskin ja yritän itse.
tinkinen

Oman zoomin korjauskustannus jäi vielä kaivelemaan sen verran, että soitin JAS Tekniikkaan ja kysyin mitä tähän hinta-arvioon kuului mukaan:
"...joudutaan vaihtamaan himmennin ja zoom ohjuri. Kustannusarvio 465€, joka saattaa vaihdella n. 15%. Tämän lisäksi tulee postikulut."
Sieltä tuli tarkennus aiempaan korjausarvioon, jossa kerrottiin että zoomiin oli laskettu huoltohintaan mukaan samaan yhteyteen muita kuluvia osia ts. tuolla zoom-ohjurilla tarkoitettiin mm. niitä liikkuvia muovipuslia, joiden kanssa tuo zoomin etulinssistö liikkuu edestakaisin zoomatessa. Olisi kuulemma hyvä tehdä huolto niille samaan aikaan, kun optiikka olisi joka tapauksessa auki purettuna, koska myöhemmin tehtävät optiset säädöt napsahtavat paremmin kohdalleen zoomin mekaniikan ollessa kunnossa. Tuon päälle tulisi sitten mukaan purkamisen jälkeisen optiikan kohdistus ja tarkennuksen säätö, mistä tulisi tuo yllä mainittu huollon kokonaishinta.

Edellinen siis täsmennyksenä, jotta puhutaan samasta korjausasiasta koko ajan. Ja kun ryhdytään korjaamaan, niin toki olisi asiallista tehdä tuon listan mukaan säädöt ja korjaukset, niin zoomi olisi taas vimpan päälle priima-kunnossa. Itse en ollut noteerannut, että zoomauksessa olisi ollut jotain korjattavaa, kun kyseinen objektiivi teki kumminkin kelvollista jälkeä normaalisti himmennettynä (kuten yleensä kuvataan esim. matkoilla). Ks. pakollinen seinäkuva ;-) https://astrokuva.galleria.fi/kuvat/Kuv ... /_full.jpg
Niin tai näin, tyrkkään tuon seuraavaksi viallisena myyntiin tännekin, jos joku muu ottaisi tuon projektikseen... (tarinan opetus lienee, etten enää osta Canonin L-normaalizoomeja käytettynä, kun noista löytyy aina jotain murhetta parin L-normaalizoomin kokemuksella).
talonherra

Viesti Kirjoittaja talonherra »

Hienoja kuvia Sinulla tuolla!
Instagram: jani.honkala
Flickr: Jani Honkala
tonskulus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tonskulus »

Ei tuo kaapelin vaihto salatiedettä ole, näppäryyttä se vaatii ja vähän hermojakin.
EF 24-105L:ää pitää purkaa näet aikalailla ennenkuin kaapelin saa vaihdettua eikä joka kohta ole ihan helppo. Himmennin on näet aivan linssiryhmien keskellä, sisimmän zoomiputken sisällä ja se pitää saada hauskasti ujutettua pois. Kaapeleiden kanssa oltava erityisen varovainen ettei repeile. Niitä siellä on sikinsokin.

Lisäksi himmenninyksikön etummaisessa linssissä on kollimointisäädöt (3kpl epäkeskoja kuusiokantaisia pikkuruisia ruuveja), jotka pitää saada tasan samaan asentoon missä olivatkin tai säätää jälkikäteen. Tämä onnistuu kun kasaa objektiivin ilman ulkokuorta, jolloin objektiivin saa kiinni runkoon. Eos utilityn remotella saapi tietokoneen liveview:n kautta suhtkoht säädeltyä.

Lykkyä tykö vaan :)

edit: noita zoom ohjureitakin saa muuten tilattua esim Convenalta tarvittaessa.
*etelä-karjalan VALOKUVAPRIKAATIKENRAALI spegen armollisella ylennyksellä*
http://tonskulus.kuvat.fi/
tinkinen

Kiitos tuosta 24-105 korjaustyön tarkennuksesta! Antoi varmasti tarpeellista lisätietoa sellaiselle, joka korjaa itse tuollaisen zoominsa tyyppivian. Omassa tapauksessa myin siis tuon pois viallisena ja tilasin AC-Fotosta uuden EF 24-70/4.0 L IS USM:n (+160 euron cashback, https://www.ac-foto.com/onlineshop/v3/? ... &main=6291) yleiszoomin korvaajaksi.

Hiukan lyhyempi zoomausalue ja sen mukana tulevat pienemmät mekaaniset liikkeet yhdistettynä uuteen takuunalaiseen zoomiin antavat edes jonkinlaisen mielenrauhan, ettei samaan Err 01 virheeseen enää tarvinne toisen kerran törmätä omalla lomareissullaan. (Toki tuossakin L-zoomissa on omat focus shift -ongelmansa tarkennustason siirtyessä himmennyksen mukana, mutta muutoin tuo pienikokoinen zoom vaikuttaisi sangen sopivalta standardi-pulikalta omiin tarpeisiini.)

Täältä olen aikoinaan hankkinut ensin EF 24-70/2.8 L USM:n ja sitten tuon EF 24-105/4 L IS USM:n, eikä kumpaakaan voi sanoa hyväksi kaupaksi näin jälkikäteen. Josko tuo kolmas kerta nyt sanoisi toden, kun hylkäsin noiden Canonin käytettyjen normaalizoomien kanssa pelleilyn (L-tasoa tai ei, niin ei noita zoomien ykkösmalleja ole tehty kestämään käyttöä samaan tapaan kuin merkin L primejä).

PS. Olisi mukava lukea tästä ketjusta kuinka tuollainen 24-105:n korjausprojekti edistyi ja tuliko lopputuloksesta hyvä?
antari

Sitten kun antaa aika myöten, yritän korjata itse. Laitan sitten kyllä infoa, miten projektin kävi. Kaapelin olen jo saanut, joten hieman edistystä ;)
niffe

Viesti Kirjoittaja niffe »

No nyt siitä tuli jo tyyppivika. Noita on kuitenkin miljoonia kuvattuja ilman tuota vikaa, joten tuli mieleen, että voisiko se kaapeli mennä esim. pakkasessa tai vähän niin kuin auton ovien kaapelit eli viallinen on aina oletusarvoisesti se vähiten käytetty ovi tai luukku, jonka kaapeli "kopahtaa"?
antari

Minulla roikkuu melkein aina tuo linssi kameran päässä, joten se on kyllä eniten käytetty. Ja en ole paljoakaan kuvannut pakkasessa.

Yotubevideo vaihtamisesta, aika hyvä, vaikkakin italiaksi, löytyy osoitteesta:

https://www.youtube.com/watch?v=Ib2JMYSKqJI" onclick="window.open(this.href);return false;

E; kiitos Tonskulukselle kannustuksesta...
antari

Pan kirjoitti:Kokeiles tuleeko virheilmoitus manuaalitarkennuksella. Jos silloin ei virheilmoitusta tule, niin optiikan sisäinen lattakaapeli on tullut elinkaarensa päähän. Vika saattaa ilmaantua vain joillain polttoväleillä tai tarkennusetäisyyksillä, siis silloin kun se on eniten mutkalla. Suorana saattaa toimia. Itse kaapeli maksaa netissä kymppin verran, mutta vaihtajalla pitää olla välineet ja ammattitaitoa. Ohjeitakin netistä löytyy

JASilla maksaa satasia, Mustonen & Laine saattaa tehdä halvemmalla. Noita korjaajia on niukasti.
Nyt "sahaa" manuaalitarkennuksellakin. Tosin virheilmoa ei ole tullut vähään aikaan, mutta tosiaan joillakin etäisyyksillä sahaa tosi paljon. Voiko mahdollisesti olla jotain muutakin pielessä?
wwwili

Viesti Kirjoittaja wwwili »

Moi,

Itse juuri ehjäsin 24-105:n eksoottisten mutkien kautta voittoon.

Tilasin 2kpl kaapeleita ihan varmuuden vuoksi, kun olivat tyyliin 1€/kpl. Kolvasin alkuperäistä irti, niin käämistä lähti nappula mukaan mihin kaapeli piti kiinnittää. Sain piuhan kolvattua kyllä kiinni, mutta en sitten ollut enää 100-varma että kontakti on varma, niin tilasin ebaystä uuden himmentimen n.13€

Sitten kasaamaan. Italialaisen tyypin kasausvideo ei ollutkaan yhtä perusteellinen kuin perkausvideo. Hetken ihmettelin kuuden ruuvin paikkaa, kunnes niille löytyi muovinappuloiden sisältä paikat.

Ja eiku taas kasaan päin, ja zoomi liikkuu 1cm. Sitä ihmetellessä yksi linssi tippui paikaltaan, se mikä on etulinssin takana. Eiku purkaamaan lisää, ja yksi ruuvi kolmesta ei auennut sitten millään!! Nylppäsi ristipää kannan ja siinä vaiheessa oli ärräpäitä ilmassa. Dremel tuli apuun.
Tämän jälkeen linssi oli äkkiä kasassa ja teknisesti kunnossa... vai oliko?

Kuvat ovat pehmeitä. 7D2 mikrotarkennuksesta ei apua. Kuvissa on siirtymää.
Tätä ketjua lukiessani tajusin (ehkä) mikä vialla. Ne kolme epäkeskonappulaa ovat tod näk. syyllisiä.

Pitänee purkaa ulkokuoret ja kasata se käyntikuntoon ja säätää ne nappulat. Katsotaan mitä niiden säädön jälkeen tulee?

Lasia olen käyttänyt 50D, 7D, 5D2 ja 7D2 kanssa ja kovasti tykännyt. 95% ajasta tämä lasi käytössä.
antari

En sitten alkanutkaan itse tuota korjaamaan, vaan lähetin putken ja ebaysta ostamani Flex-kaapelit Mustonen&Laineelle. Siellä vaihdettiin ammattitaitoisesti johto sekä suoritettiin vielä linssien puhdistus. En tiedä, kehtaanko edes mainita hintaa, kun olen kuullut tuosta JAS-tekniikan hinnoittelusta... no ilmoitan kuitenkin, 136 euroa sisältäen postin takaisin ja kuuden kuukauden takuun tehdylle työlle.

Onneksi oli itsellä sen verran työkiireitä, etten alkanut itse räpeltämään, vaikka kokemustahan siitä olisi saanut. En voi muuta kuin suositella kyseistä firmaa.
Pan

Viesti Kirjoittaja Pan »

antari kirjoitti:En sitten alkanutkaan itse tuota korjaamaan, vaan lähetin putken ja ebaysta ostamani Flex-kaapelit Mustonen&Laineelle... En voi muuta kuin suositella kyseistä firmaa.
Erityisesti noihin paikkaushommiin erinomainen firma. Kun KaukoTanneria ei enää ole.
Vastaa Viestiin