Pöly linssin sisällä?
-
Pöly linssin sisällä?
Terve,
Olen jo pidemmän aikaan omistanut Tokinan 11-16 millisessäni ihmeellisen pölyn. Uskon vahvasti, ettei pöly ole kennossa, koska se ilmaantuu pelkästään Tokinan 11-16 mm:ssä, ei muissa objektiiveissä. Olen toki yrittänyt kennoa putsata, mutta ei tulosta. Yksi jännä tekijä tässä on myös, että pöly näkyy pelkästään Tokinassa noin 11-13 millissä, 13 eteenpäin häviää yläreunaan. Sillon kun kyseisin kaverin spottasin linssin sisällä, sain sen paikkaa linssin ravistelulla (hellästi toki ;)) hieman muutettua. Mutta nyt se on jukevasti omaan paikkaansa jäänyt.
Tässä parit fotot tilanteesta.
F22 @11mm
F22 @16mm
Video tilanteesta, tsuumailen ensin 16mm:stä 11:sta, milloin itse pirulainen tupsahtuu videon yläreunaan..
http://youtu.be/FtCUVr4qapY
Täytyy nyt tyhmänä kysyä, onko mahdollisuutta, että pöly saattaisi olla kennossa vaikka sitä toisissa objektiiveissä ei näy, mutta Tokinassa näkyy, koska se on laajin linssini?
Olen jo pidemmän aikaan omistanut Tokinan 11-16 millisessäni ihmeellisen pölyn. Uskon vahvasti, ettei pöly ole kennossa, koska se ilmaantuu pelkästään Tokinan 11-16 mm:ssä, ei muissa objektiiveissä. Olen toki yrittänyt kennoa putsata, mutta ei tulosta. Yksi jännä tekijä tässä on myös, että pöly näkyy pelkästään Tokinassa noin 11-13 millissä, 13 eteenpäin häviää yläreunaan. Sillon kun kyseisin kaverin spottasin linssin sisällä, sain sen paikkaa linssin ravistelulla (hellästi toki ;)) hieman muutettua. Mutta nyt se on jukevasti omaan paikkaansa jäänyt.
Tässä parit fotot tilanteesta.
F22 @11mm
F22 @16mm
Video tilanteesta, tsuumailen ensin 16mm:stä 11:sta, milloin itse pirulainen tupsahtuu videon yläreunaan..
http://youtu.be/FtCUVr4qapY
Täytyy nyt tyhmänä kysyä, onko mahdollisuutta, että pöly saattaisi olla kennossa vaikka sitä toisissa objektiiveissä ei näy, mutta Tokinassa näkyy, koska se on laajin linssini?
-
-
Laajisten takalinssissä olevat pölypilkut tulee usein näkyviin pienillä aukoilla kuvatessa. Eli pöly on siellä optiikan takapäässä jossakin linssipinnassa oletettavasti.
Se miten se näkyy riippuu siitä miten zoomilla muutetaan optiikan tekemää piirtoympyrää. Kennossa tuo ei ole. Eli katsohan taskulampulla lasin läpi mitä siellä objektiivin takalinssin alareunassa on. Kuvassa yläreuna on objektiivissa tai kennossa aina alareuna, koska kuva piirtyy kennolle ylösalaisin.
..
Se miten se näkyy riippuu siitä miten zoomilla muutetaan optiikan tekemää piirtoympyrää. Kennossa tuo ei ole. Eli katsohan taskulampulla lasin läpi mitä siellä objektiivin takalinssin alareunassa on. Kuvassa yläreuna on objektiivissa tai kennossa aina alareuna, koska kuva piirtyy kennolle ylösalaisin.
..
-
Hmm.. tuli uudestaan kennon sisälle tarkistettua, eikä näkynyt lampun kanssa mitään merkkiä tuosta pölystä.
Munt:n neuvosta tarkistin lampun kanssa objektiivin takalinssin, josta löytyi mahdollinen pöly, joka sijaitsi "toisessa linssissä" ei ensinmäisessä linssissä, mikä on ulommainen. Eli pöly olisi mahdollisesti mennyt linssiin syvemmälle, mutta pitäisikö tässä tapauksessa enää koko pölyä näkyä kuvassa..?
Munt:n neuvosta tarkistin lampun kanssa objektiivin takalinssin, josta löytyi mahdollinen pöly, joka sijaitsi "toisessa linssissä" ei ensinmäisessä linssissä, mikä on ulommainen. Eli pöly olisi mahdollisesti mennyt linssiin syvemmälle, mutta pitäisikö tässä tapauksessa enää koko pölyä näkyä kuvassa..?
-
-
-
Tuohan kuulostaisi paljon paremmalta, jos asia on näin. Oletko itse kokenut saman vai olet nähnyt ennen samankaltaista?
Menee vähän off topic, mutta mahtaako pienemmät liikkeet yleensä tehdä esim. juuri näitä objektiivien huoltoja? Asun Kajaanissa, niin aika varmasti uskon, että ainoat liikkeet eivät täällä kyseisiä palveluja tee, mutta pitää kysästä!
Menee vähän off topic, mutta mahtaako pienemmät liikkeet yleensä tehdä esim. juuri näitä objektiivien huoltoja? Asun Kajaanissa, niin aika varmasti uskon, että ainoat liikkeet eivät täällä kyseisiä palveluja tee, mutta pitää kysästä!
-
-
Jos pöly olisi kennolla, niin se ei liikkuisi kuvassa zoomatessa.Rikhardi kirjoitti:Tuohan kuulostaisi paljon paremmalta, jos asia on näin. Oletko itse kokenut saman vai olet nähnyt ennen samankaltaista?
Tässä tokinan takalinssi ja siinä näkyy kiinnitysrenkaat, joissa on nuo kolot renkaiden avaamista varten.
http://www.lenstip.com/upload2/93750_tok11-16_obu2.jpg
Jos laitat googleen kuvahakuun hakusanoiksi camera lens open tool, niin tulee paljon kuvia laitteista, joilla nämä linssien kiinnitysrenkaat saa auki. Se on siis parhaimmillaan muutaman minuutin homma ja pöly on pois. Näitä töitä tekee jokainen kamerakorjaamo ja moni harrastaja myös, eli kannattaa kuulostella löytyisikö joku kätevä apu lähempääkin. Muutenhan homma menee postittamiseksi ja korjaamo ottaa aina minimiveloituksen, eli useita kymppejä menee joka tapauksessa. Ja YouTubesta löytyy myös videoita objektiivien purkamisesta, jos iskee joku himo purkaa sitä omaa lasia hiukan enemmänkin... ;)
..
-
FF laajiksissa takalinssipöly ei näy yhtä terävästi. Joissakin laseissa sen saa kyllä näkymään, jos oikein hartaudella yrittää...sahe69 kirjoitti:Joo kyllä se sittenkin taitaa olla muualla kuin kennolla. Tulipa tämäkin nähtyä. Täyskennoisen polttoväleillä ei ole vielä itselleni tullut vastaan. Toivottavasti ei tulekaan.
..
-
Ei kovin simppeliltä näyttänyt tuon Tokinan korjaaminen. Yhdessä tutorialissa puoli tuntia linssiä purkasi ja eikä siinä vaiheessa vielä kerinnyt vaiheenseen jossa takalinssi oltaisiin otettu pois. Olisiko se takalinssin irrottaminen juuri tässä se idea? Sen jälkeen sieltä mahdollinen schaiba pois..?
Katsoo nyt löytäisikö ensiksi ketään ammattilaista hommaan, etten kerkeisi itse tyriä mitään.
Katsoo nyt löytäisikö ensiksi ketään ammattilaista hommaan, etten kerkeisi itse tyriä mitään.