Värilämpötilasta LR4
-
- Viestit: 15
- Liittynyt: Loka 28, 2011 17 : 02
Värilämpötilasta LR4
Tällainen tyhmä kysymys: jos valaisen muotokuvattavan kohteen LED valoilla, joissa värintoistokyky ei ole paras mahdollinen ja tuon kuvat RAW -muodossa LR:lle, niin onko LED -valaisimien valon laadussa tällöin mitään väliä? LR:ssa pystyy siis muuttamaan valon värilämpötilan halutuksi ja silloin voisi kuvitella, että huonolaatuinen LED -valaisin ajaisi saman asian kuin korkean värintoistoindeksin omaava LED. Kiitos
-
- Viestit: 281
- Liittynyt: Heinä 27, 2009 20 : 41
- Paikkakunta: Kauniainen
Kyllä tuolla mitään väliä on RAW-muodossakin.
LEDille on ominaista että valon aallonpituusjakauma voi olla melkoisen epätasainen. Joissakin halvoissa LED-valaisimissa epätasainen aallonpituusjauma tekee väritasapainon säätämisen vaikeaksi.
En väitä että kaikissa halvoissakaan LED-valaisimissa poikkeuksetta näin olisi, mutta varmasti on hyvä selvittää käytännön kokemuksia ennen hankintaa.
LEDille on ominaista että valon aallonpituusjakauma voi olla melkoisen epätasainen. Joissakin halvoissa LED-valaisimissa epätasainen aallonpituusjauma tekee väritasapainon säätämisen vaikeaksi.
En väitä että kaikissa halvoissakaan LED-valaisimissa poikkeuksetta näin olisi, mutta varmasti on hyvä selvittää käytännön kokemuksia ennen hankintaa.
-
- Viestit: 7316
- Liittynyt: Loka 05, 2004 10 : 06
- Paikkakunta: Oulu
- Viesti:
Värilämpötilan korjaus "oikeaksi" LR:ssä ei paikkaa värintoiston puutteita, koska hyvä värintoisto vaatii jatkuvaa enemmän tai vähemmän tasaisesti muuttuvaa spektriä, jota ei huonolaatuisessa valossa vain ole.
Jos värintoisto on todella huono, ja spektri ole lähelläkään jatkuvaa, on koko värilämpötilan määritelmä vähän kyseenalainen. Tälläinen tilannehan on esim. jos menee kuvaamaan Natrium-katuvalon valoon. Spektri on niin kapea että kaikki värit ei järkevästi näy asetti millaisen värilämpötilan tahansa. LED-valossa tilanne tuskin on yhtä huono.
Jos värintoisto on todella huono, ja spektri ole lähelläkään jatkuvaa, on koko värilämpötilan määritelmä vähän kyseenalainen. Tälläinen tilannehan on esim. jos menee kuvaamaan Natrium-katuvalon valoon. Spektri on niin kapea että kaikki värit ei järkevästi näy asetti millaisen värilämpötilan tahansa. LED-valossa tilanne tuskin on yhtä huono.
Petri Kekkonen :: Kuvia :: "Light and shade - time and space" - PSB
-
- Viestit: 474
- Liittynyt: Tammi 11, 2003 17 : 15
Juuri näin, valonlähteen spektri ja värilämpötila ovat kaksi eri asiaa, jotka rajatuissa tapauksissa liittyvät toisiinsa. Kaikki valkoiset LEDit, loisteputket ja energiansäästölämpöt pyrkivät vaihtelevalla menestyksellä matkimaan tietyntyyppisen jatkuvan spektrin valoja (Ra=100), joita on esim. hehkulamput, halogeenivalot ja aurinko.PPellinen kirjoitti:Kyllä tuolla mitään väliä on RAW-muodossakin.
LEDille on ominaista että valon aallonpituusjakauma voi olla melkoisen epätasainen. Joissakin halvoissa LED-valaisimissa epätasainen aallonpituusjauma tekee väritasapainon säätämisen vaikeaksi.
Matkiminen tarkoittaa sopivan korkuisten "valopiikkien" lisäämistä spektriin, jotka yhdessä tuottavat esim. auringon (5500K) tai hehkulampun (2800K) kaltaisen spektrin. Lampun värintoistoindeksi pyrkii kuvaamaan kuinka paljon "valopiikkejä" kyseisen lampun spektrissä on, eli kuinka luonnollisesti eri värit näkyvät lampun valossa. Yleensä hinta korreloi tässä, ja halvempien lamppujen värintoistoindeksi on kehno.
Se, että muutat kuvan valkotasapainon vastaamaan valonlähdettä, ei korjaa valonlähteen virheitä. Eli vaikka korjauksen jälkeen kuvattu valkoinen paita on valkoinen, niin siniset housut eivät välttämättä ole siniset vaan jotain sinne päin. Etenkin ihonvärien kohdalla saattaa kuvankäsittelijälle aiheutua hiustenlähtöä. Riippuu vähän kuinka kranttu kuvaaja on värien suhteen, mutta on se ero huonojen ja hyvien lamppujen välillä jokseenkin silmäänpistävä.
EOS 5DmkII, 24-70 F/2.8L II, 35 F/2, 50 F/1.4 USM, 50 F/1.4 SMC Takumar, 100 F/2.8 Macro USM, 70-200 F/2.8L IS II
-
- Viestit: 15
- Liittynyt: Loka 28, 2011 17 : 02
Näinhän tuo tietysti on. Kiitokset asiallista vastauksista. Kysyn vielä jatkokysymyksen, kun tuntuu asiallista tietoa löytävän täältä. Jos haluan auringonlasku- tai kuutamoefektin kuvattavaan henkilöön, niin onkohan näistä 'halpis' värinvaihtaja -LED:stä moiseen valokuvauksessa. Päävalon suunta olisi tällöin takaa tai sivusta, sininen tai punainen.
-
- Viestit: 474
- Liittynyt: Tammi 11, 2003 17 : 15
Periaatteessa, mutta veikkaan valon olevan liian monokromaattista tuollaiseen käyttöön. Käyttäisin mieluummin eri värilämpöisiä valkoisia valoja. Laskevan auringon valo on luokkaa 2000-3000K ja kuunvalo luokkaa 4000-4500K. Kuunvalo koetaan sinisempänä kuin on, joten sitä varten voisi käyttää jotain päivänvalolamppua (5500K tai enemmän).svoboda kirjoitti:Näinhän tuo tietysti on. Kiitokset asiallista vastauksista. Kysyn vielä jatkokysymyksen, kun tuntuu asiallista tietoa löytävän täältä. Jos haluan auringonlasku- tai kuutamoefektin kuvattavaan henkilöön, niin onkohan näistä 'halpis' värinvaihtaja -LED:stä moiseen valokuvauksessa. Päävalon suunta olisi tällöin takaa tai sivusta, sininen tai punainen.
Laskevan auringon tapauksessa edestä valaistaan siis 5500K päivänvalolla ja takaa esim. 2700K valolla. Kameran valkotasapaino asetetaan aurinkoiselle säälle. Kuunvalon tapauksessa päinvastoin ja kameran valkotasapaino hehkulampulle.
En tiedä, mitä olet kuvaamassa, mutta ota LED-valojen tehokkuus huomioon. Mikä näyttää silmälle valoisalta ei välttämättä kameralle ole sitä.
EOS 5DmkII, 24-70 F/2.8L II, 35 F/2, 50 F/1.4 USM, 50 F/1.4 SMC Takumar, 100 F/2.8 Macro USM, 70-200 F/2.8L IS II
-
- Viestit: 3846
- Liittynyt: Tammi 16, 2003 15 : 19
- Paikkakunta: Lappeenranta
Ostin tuossa joulujen välissä tarjouksesta kauko-ohjattavan RGB-ledivalohärdellin. 4x noin 50cm pätkää (á 5W) mitkä saa liimattua haluttuun pintaan. Kakessa on valmiit asetukset eri sävyille ja kirkkaudensäätö erikseen. Valkoiselle valolle oma nappi. Tuon käsitys valkoisesta valosta on luokkaa 8000K. Kakella säätämällä en saanut siitä 5000K luokkaa olevaa valoa, en edes lähelle. Hommaa haittaa vielä se, että vaikka kaikki osavärit on samassa ledissä niin niillä on kullakin oma linssi ja suuntakuvio. Jos valo on paikallaan ja valaisee seinää niin väri vaihtelee koko ajan sinisen, punaisen ja vihreän välillä + välimuodot.
No ei haittaa, ostin tuon tarkoituksena vähän leikkiä valomaalauksen kanssa. Kake ja säädin johdosta jäi pois ja siniseen kanavaan kun laittoi vastuksen väliin niin että sen jännite tippui 9 volttiin niin valo oli vähän paremman väristä omiin tarkoituksiin. Valotehoa en sen paremmin testaillut. Ehkä siitä just johonkin efektivaloksi on, mutta jos kuvailee yhtään pienemmillä aukoilla niin tuon teho ei riitä tai valotusaika venyy turhan pitkäksi.
No ei haittaa, ostin tuon tarkoituksena vähän leikkiä valomaalauksen kanssa. Kake ja säädin johdosta jäi pois ja siniseen kanavaan kun laittoi vastuksen väliin niin että sen jännite tippui 9 volttiin niin valo oli vähän paremman väristä omiin tarkoituksiin. Valotehoa en sen paremmin testaillut. Ehkä siitä just johonkin efektivaloksi on, mutta jos kuvailee yhtään pienemmillä aukoilla niin tuon teho ei riitä tai valotusaika venyy turhan pitkäksi.
--
-
- Viestit: 15
- Liittynyt: Loka 28, 2011 17 : 02
Kiitos vastauksista!
Tarkoitus siis olisi pystyä rakentamaan koko valomaailma pelkillä LED.llä. Lite Panels -tyyppiset rungot ovat kalliita samoin Arri Pax -ratkaisut. Tarkoitan 'halpis' -LED:llä lähinnä teatteri/estradi -käyttöön soveltuvia suht halpoja LED:jä, joissa valoa voidaan sekä himmentää, että väriä vaihtaa. Haen sellaista elokuvamaista LOW KEY -tyyppistä valoilmaisua, jossa päävalo voisi tulla esimerkiksi selkeästi takaa sinisenä, jättäen kasvot puolivarjoon.
Tässä voisi kuvitella, että etuvaloina olisi laadukasta LED -valoa antavat hieman kalliimat ratkaisut ja sivu-, taka- ja ylävaloina toimisivat halvemmat värinvaihtaja LED:t, tätä koko palettia ohjattaisiin ihan kunnon valopöydällä (dmx). Valokuvaus on minulle uusi harrastus.
Tarkoitus siis olisi pystyä rakentamaan koko valomaailma pelkillä LED.llä. Lite Panels -tyyppiset rungot ovat kalliita samoin Arri Pax -ratkaisut. Tarkoitan 'halpis' -LED:llä lähinnä teatteri/estradi -käyttöön soveltuvia suht halpoja LED:jä, joissa valoa voidaan sekä himmentää, että väriä vaihtaa. Haen sellaista elokuvamaista LOW KEY -tyyppistä valoilmaisua, jossa päävalo voisi tulla esimerkiksi selkeästi takaa sinisenä, jättäen kasvot puolivarjoon.
Tässä voisi kuvitella, että etuvaloina olisi laadukasta LED -valoa antavat hieman kalliimat ratkaisut ja sivu-, taka- ja ylävaloina toimisivat halvemmat värinvaihtaja LED:t, tätä koko palettia ohjattaisiin ihan kunnon valopöydällä (dmx). Valokuvaus on minulle uusi harrastus.