Ilotulitteiden kuvaamisesta?

Voit vapaasti kysyä jopa vähän tyhmiäkin.
Vastaa Viestiin
ra.CE

Ilotulitteiden kuvaamisesta?

Viesti Kirjoittaja ra.CE »

Nyt kun sattuu tuo uusivuosi olla tuloillaan ja ensimmäiset kyseiset kemut kameran omistavana niin olisi kiva saada vinkkejä ilotulitusten kuvaamiseen, pääasiana taivaalle ammuttavat raketit.

Padat ja sen sellaiset nyt varmaan onnistuu, kun maassa on enemmän kohteita mihin tarkentaa, mutta miten tuo "ilmaan tarkennus" käytännössä tapahtuu? Koska siinä ei kauheasti ole aikaa tarkennella kun raketti on jo räjähtänyt.

Ja olisi kiva kuulla vinkkejä myös aukosta, suljinajasta yms.

Kiitoksia jo etukäteen.

Ja tietenkin hyvää joulua foorumilaisille!
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
pera8x

Viesti Kirjoittaja pera8x »

ensinnäkin tarvit jalustan, taikka sitten se kamera tarvii tukee johonkin, että se pysyy paikoillaan.

valotusaika on jotakin luokkaa 1-10s tai tarpeen mukaan.

tarkennus sinne, missä se raketti on. jos se on taivaalla, niin sitten sinne. eli melkein äärettömään.

aukkoo sen mukaan, ettei kuva muuten valotu "oikein", mutta raketit valottuu riittävästi.
Neon Valo

Viesti Kirjoittaja Neon Valo »

Tjoo. iteki mietin ilotulituksen kuvailua, löysin yhden ohjeen tuolta pixeli.f:n sivulta: http://www.pikseli.fi/?id=321

tuolla sivulla sitten löytyy alhaalta koko artikkeli pdf muotosena, tosin eipä siiä tarkennuksesta paljoa puhuttu, mutta muut asiat kylläkin..

voisin tuolla kokeilla uutenavuotena, tulee suttua tai sitten ei ;)
adapteri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja adapteri »

Ilotulitteet on turvallisinta kuvata jo kaupassa. Siellä on niitä todennäköisesti nähtävillä enemmän kuin sitten pimeässä ulkona. Kaupassa on valoakin aika lailla ja ainahan voi käyttää salamaa. Varmuuden vuoksi voi tietysti pyytää myyjältä luvan, ennen kuin kuvaa itse myyntitapahtumaa.
TId
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TId »

adapteri kirjoitti:Ilotulitteet on turvallisinta kuvata jo kaupassa. Siellä on niitä todennäköisesti nähtävillä enemmän kuin sitten pimeässä ulkona. Kaupassa on valoakin aika lailla ja ainahan voi käyttää salamaa. Varmuuden vuoksi voi tietysti pyytää myyjältä luvan, ennen kuin kuvaa itse myyntitapahtumaa.
Hyvä että huumori on näin herkässä joulunakin! Eli hyvää joulua.
adapteri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja adapteri »

Niin, edellisessä vastauksessahan lueteltiin jo linkit kaikkiin ilotulituksen kuvaamista käsitteleviin säikeisiin. Siitä on jo sanottu kaikki viiteen kertaan. Ilotulitteiden kuvaamiseen sen sijaan ei aikaisemmin liene kukaan ottanut kantaa.

Hyvää Joulua minultakin
JackRabbit
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JackRabbit »

No jatketaan aiheen edellyttämällä vakavudella.

Ota tuolta sopivaksi katsomasi kuvat:
http://images.google.fi/images?q=firewo ... imgsz=huge
Ja pysy sisätiloissa. On turvallisempaa ja mukavan lämmintä.

Itse ilotulituksen kuvaamiseen käyttäisin salamaa, koska tulituksen aikaan alkaa olla jo kovin pimeää, jopa eteläisessä suomessakin ja itse tapahtuman jännittävyys huomioiden on tulittaja melko ripeä liikkeissään, eikä hänestä varmaankaan saa kovin hyvää kuvaa ilman ulkoista valonlähdettä.
ra.CE

Viesti Kirjoittaja ra.CE »

Täytyy kyllä mainita että on oikein ilo huomata miten täällä saa kaikkiin kysymyksiin todella mukavia ja asiallisia vastauksia.
Traipod

Viesti Kirjoittaja Traipod »

Hämmästyttävän lapsellisia vastauksia foorumilaisilta. Ottaen huomioon, että "mikä kamera minulle"-tyylisiin kysymyksiin jaksetaan kyllä antaa asiallisia vastauksia.
M.Tolonen & E-3
JackRabbit
Viesti:

Traipod kirjoitti:Hämmästyttävän lapsellisia vastauksia foorumilaisilta. Ottaen huomioon, että "mikä kamera minulle"-tyylisiin kysymyksiin jaksetaan kyllä antaa asiallisia vastauksia.
Niinhän nuo oli, pahoittelen suuresti, että menin vastaamaan näin hankalaa asiaa käsittelevään selkeästi aseteltuun kysymykseen näinkin kärkkäästi. Vielä huomioon ottaen, että itse aihetta ei ole juurikaan käsitelty tällä forumilla, eikä siitä ole laadittu useita lehtiartikkeleja, eikä sitä varsinkaan ole käsitelty yhdelläkään internetin valokuvaussivustolla. Siitä ei ole edes mitään mainintaa tämän sivuston uutisissa. http://www.digicamera.net/dnews08/dnews ... 03092008_2

Ymmärtäähän tässä tapauksessa innokkaan kuvaajan kärsimyksen. Uusi kamera polttelee käsissä, eikä tietoa ilotulituksen kuvaamisesta löydy mistään.

Pahoittelen vielä kerran ja tästä eteenpäin yritän vastata yhtä kohteliaalla asenteella kaikkiin, miten kuvaan mustan hurtan hangella tai valkoisen ponin tervatun tallinseinän vierellä kysymyksiin. Unohtamatta edes kysymyksiä, mikä kamera on ja millainen minun tulisi hankkia.
MattiH
Site Admin
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MattiH »

Tuolla on jonkin verran linkkejä ilotulituskuvausohjeisiin:
http://www.digicamera.net/dnews07/dnews_1207.htm
- (päivitetään sitten taas tälle vuodelle)
Traipod

Viesti Kirjoittaja Traipod »

JackRabbit kirjoitti:
Traipod kirjoitti:Hämmästyttävän lapsellisia vastauksia foorumilaisilta. Ottaen huomioon, että "mikä kamera minulle"-tyylisiin kysymyksiin jaksetaan kyllä antaa asiallisia vastauksia.
Niinhän nuo oli, pahoittelen suuresti, että menin vastaamaan näin hankalaa asiaa käsittelevään selkeästi aseteltuun kysymykseen näinkin kärkkäästi. Vielä huomioon ottaen, että itse aihetta ei ole juurikaan käsitelty tällä forumilla, eikä siitä ole laadittu useita lehtiartikkeleja, eikä sitä varsinkaan ole käsitelty yhdelläkään internetin valokuvaussivustolla. Siitä ei ole edes mitään mainintaa tämän sivuston uutisissa. http://www.digicamera.net/dnews08/dnews ... 03092008_2

Ymmärtäähän tässä tapauksessa innokkaan kuvaajan kärsimyksen. Uusi kamera polttelee käsissä, eikä tietoa ilotulituksen kuvaamisesta löydy mistään.

Pahoittelen vielä kerran ja tästä eteenpäin yritän vastata yhtä kohteliaalla asenteella kaikkiin, miten kuvaan mustan hurtan hangella tai valkoisen ponin tervatun tallinseinän vierellä kysymyksiin. Unohtamatta edes kysymyksiä, mikä kamera on ja millainen minun tulisi hankkia.
Pelkkä viittaus toiseen topicciin (ehkäpä linkki tai pari kaveriksi) ajaa kyllä asian. Sen sijaan että aletaan piilovittuilemaan ja olemaan sarkastisia. Jokainen kai sitä joskus aloittelija on toiset meistä koko ikänsä.

Aloittaja tietysti voisi kokeilla/opetella haun käytön joka suuresti helpottaa vastausten saamista. Ilmeisesti ko. aloittaja ei ole juurikaan selannut foorumia ja siksi latasi klassikko-kysymyksen heti ensimmäiseksi.

Hywwää Uutta Vuotta jokkaiselle ja muistakaa käyttää suojakänniä raketteja ampuessanne.
M.Tolonen & E-3
JackRabbit
Viesti:

Traipod kirjoitti: Pelkkä viittaus toiseen topicciin (ehkäpä linkki tai pari kaveriksi) ajaa kyllä asian.
Niin olihan noita tuossa, kokonaiset 11 kappaletta.

Toivottavasti aloittelija nyt oppi tekemään hieman oma-aloitteista tutkimustyötä, ennen kuin alkaa tekemään mullenytkaikkiheti-kysymyksiä.

Ensivuonna alkaa varmaan jouluaattona tulemaan kysymyksiä, että mistä tämän kameran saa päälle ja sitten ollaan tuohtuneita, kun ei heti ole joku vastannut.

Olisi muuten kätevää, jos saisi foorumeihin sellaisen toiminnon, että pitää olla luettuna vähintään 100 kirjoitusta, ennen kun pääsee kirjoittamaan.
Vastaa Viestiin