Keikan kuvaaminen

Voit vapaasti kysyä jopa vähän tyhmiäkin.
Vastaa Viestiin
Downfall

Keikan kuvaaminen

Viesti Kirjoittaja Downfall »

Tulee hieman lyhyellä varoitusajalla mutta pakko nyt kysyä. Huomenna marssin eräälle keikkapaikalle jossa esiintyy pari hevibändiä. Tarkoitus olisi ottaa muutama potretti jos niihin tarjoutuu hyvät mahdollisuudet, ainoa mutta on vaikeat kuvausolosuhteet. Keikka on iltahämärissä, kylläkin sisätiloissa. Valonlähteinä toimii erinäiset valonheittimet yms härpäkkeet joita keikoilla yleensäkkin on. Kamerana toimii Canon Powershot A75 jolle kaikki ammattilaiset nauravat, enkä ole edes varma voiko sen asetuksilla liiemmin kuvan laatuun vaikuttaa, mutta jos joku voisi kertoa millaisilla asetuksilla kannattaa lähteä iltaa ikuistamaan niin olisi bueno. Niin, ja mitään tukeahan siellä ei tietenkään ole tarjolla joten lyhyt suljinaika tässä kaiketi on tähtäimessä.
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
camera

Viesti Kirjoittaja camera »

nyt vastaa aloittelija: säädä paikan päällä valkotasapaino käsin (pringles kansi mukaan), valitse ohjelmaksi aperture priority ja säädä linssin aukko mahdollisimman isoksi eli arvo mahdollisimman pieneksi (käänteinen juttu). yritä saada tukea jostain, jos et saa niin mene riittävän lähelle kohdetta ja käytä salamaa. tarkista tulokset kameran näytöltä ja säädä valoitusta tarpeen mukaan eli +/- nappi.
juqi

Viesti Kirjoittaja juqi »

ISO mahdollisimman suureksi, samaten aukko. Sitten vain toivot, että valo riittää käsivaralta kuvaamiseen. Älä käytä salamaa. Koita tukea kamera esim. toisen olkaapäätä vastaan.
Downfall

Kiitos neuvoista :) Postaan tuonne galleriasivulle fotoja sitten jos jotain onnistuneita saan aikaan.
jumjarv
Viesti:

myöhäistä jo...

Viesti Kirjoittaja jumjarv »

alkuperäisen kysyjän kannalta, mutta vastaan kuitenkin. Eli itse kun olen kuvannut keikkoja, niin säädän yleensä valotusajan vakioksi, esim 1/20 tai 1/30. Tämä siksi, että automatiikka tuppaa säätämään ajat liian pitkiksi, jolloin liikkuvan kohteen kuvaaminen käsivaralta ei onnistu. Lisäksi kamera ei ehdi kuitenkaan edes reagoimaan vilkkuviin valoihin. Tuo 1/30 on usein riittävän lyhyt aika, jotta kuvisa ei ole liikaa liikettä. Aukko säädetään suureksi, mutta digillä ei voi käyttää isoa iso-lukua liian suuren kohinan vuoksi. Itse laitan 100 tai 200 Sitten vaan räpsimään paljon kuvia. Osa onnistuu, osa ei.
Downfall

Todennäköisesti juuri tuo viimeisin ohje olisi ollut hyödyllisin sillä useimmat kuvat tärähtivät. Videoita tuli sen sijaan kuvattua useampikin kappale. Muutama etäisesti onnistunut otos sekä yksi video löytyy täältä. ISO arvo oli 200 ja aukko suurin mihin tuo kamera venyi.

Kiitos kaikille neuvoista!

P.S 'muokatut' kansiossa on kuvat pienennettynä jolloin ISO arvon aiheuttamaa kohinaa ei juuri huomaa.
hannu73

videosta

Viesti Kirjoittaja hannu73 »

Aika hyvin tallentuneet nuo bassarin lätinät. Ainakin minun subbarilla varustetuista kajareista ne kuuluuvat oikein mainiosti. Kuvasit siis ilmeisesti kamerallasi, vai?

Hyvä tallenne.
Still Life
Downfall

Joo, ihan tuolla Canon A75:lla nuo videot kuvasin. Yllätyin itsekin positiivisesti kuvan- ja äänenlaadusta. Mokomastakin on 4 oikein hyvin onnistunutta pätkää.

Still Life.. Vissiinkin Opethia kuuntelet? :)
surmis
Viesti:

Viesti Kirjoittaja surmis »

Itse olen usein varsin hyvällä menestyksellä napsinut oman Powershot A60-kamerani "liikkuva kohde" -asetuksilla. Siis rullassa näkyvä juoksevan hahmon kuva.

Edellytyksinä tosiaan, että kuvia räpsii ja paljon, sekä lisäksi tunkee mahdollisimman hyvään kuvauspaikkaan. Kunnon hevikeikalla tietysti aikamoinen haasta napsia rauhassa siellä eturivissä ;)

Salamaa en käytä, koska keikkavalaistus on iso osa esitysten kuvauksellisuutta. Aika paljon tulee myös otettua ihan b/w -moodilla, jolloin on helpompi saada tarkempia otoksia..
Downfall

Taas viedään miestä, viikonloppuna on edessä Spinefeast ja taas olisi tarkoitus antaa kameran laulaa. Katsotaanpa mitä viimeisimmillä neuvoilla saadaan aikaan :)
Vastaa Viestiin