hkoskenv kirjoitti:Canon päätti alkaa keulia spekseillä ja antaa asiakkaille mahdollisuuden kokeilla 8K herkkuja. Minä veikkaan, että se on lopultakin hyvä idea. Ei kelpaa kaikkeen ammattimaiseen videotuotantoon ja aiheuttaa alkuvaiheessa ulinaa neitissä, mutta tuskinpa ylivoimainen enemmistö asiakkaista piittaa hifistien ulinoista. Ostavat hyvän valokuvausrungon jolla pääsee vähän maistelemaan paremman luokan videoherkkuja. Ja seuraava versio Sonyistä ja Nikoneista omaa nipun hifistelyvideotiloja, joilla on omat rajoituksensa, ja tällainen tulee tavaksi.javal kirjoitti: Kyllä noilla asioilla on aina syynsä, kysymys on vain että ymmärretäänkö ne syyt. Yhtä hyvin voisi kysyä että mikä on se syy että Sony ei naulannut sitä hommaa kuntoon viimeisimmällä A7r iv mallillaan, joka tuli markkinoille viime vuonna? Heillä kun oli aika hyvä etumatkaa tässä peilittömien FF kamerahommassa, sen sijaan nyt jäivät käytännössä täysin jalkoihin 8 bittisine videoineen. Eikö aika ollut vielä kypsä tuoda 4k 60p videoa A7r iv kameraan, edes 8 bittisenä? Ehkä nyt ei aika vielä ollut kypsä Canonin kohdalla tuoda rajoittamatonta tallennusaikaa joka videomodessa. Mutta hyvä että toivat edes sen minkä pystyivät, eivätkä jättäneen esim 8k tai 4k 120p modea pois. Tänään on hyödynnetty noita kumpaakin.
Eivät varmaan uskaltaneet ottaa vastaan sitä paskamyrskyä, jonka sekä Canon että Sony tiesivät tulevaksi, jos alkaa keulimaan spekseillä. Canon uskalsi ottaa riskin ja markkinat näyttävät seuraavina vuosina oliko se hyvä vai huono idea. Emme me tällä pastalla sitä päätä.Samalla tavalla voisi myös kysyä miksi Sony laittoi A7S iii :een vain 12 Mpix kennon. Olisivat voineet naulata homman nyt lopultakin kuntoon laittamalla 48 Mpix kennon, sarjatulinopeutta lisää, IBIS parempaan kuntoon, jne, jne...., ja kaikki tietenkin yhtään mistään tinkimättä?
Jep, juuri niin se toimii. Jos haluaa ammattimaista 8K tai 4K/60p videolaatua, sitten kaivaa perstaskustaan viisinumeroisen summan ja ostaa oikean vidokameran. Canonilta ja Sonylta ainakin löytyy malleja raskaampaankin hifistelyyn, jos perstasku pullottaa tarpeeksi pinkeänä. Jos tavalla tai toisella rampa kompromissi riittää, Canon ja Sony tarjoaa omanlaisiaan vaihtoehtoja hybridiformaatissa.Loppujen lopuksi kaikki kamerat ovat kompromisseja, ja aina niistä puuttuu jotakin, ja aina jokin asia voisi olla paremmin toteutettu - kaikkea ei voi aina saada, varsinkin kun vaatimukset kasvaa koko ajan. Pitää vain poimia itselleen sellaisen joka nyt parhaiten sopii omiin tarpeisiin. Onneksi on vapaus valita.
Jälleen olen samoilla laduilla. Kyllä noi tulee myymään aivan pirun hyvin. Canonilla se homma vaan jostain syystä toimii niin. Mutta että tommonen speksien pumppaaminen luotettavuuden yli tulisi tavaksi? Damn. Sonyhan on tehny sitä jo pitkään. Esimerkkinä vaikka A6xxx sarjan lämpiämiset. Ehkä se tapa saa vain kierroksia tästä. Sinällään mullehan se on hyvä että mun lopputuote tulee näillä näkymin hyvin pitkään olemaan kännyn näyttö, ja siihen 4K on erinomainen. Eli jos 4K:lle alkaa saamaan korkeampia nopeuksia, parempia kodekeja ja enemmän dynamiikkaa samalla kun tehdään näitä 8K:n kaltaisia testailuj, niin tervetuloa. Mikäs sen parempaa.
Sen sijaan toi 4K60p alkaa olemaan videokameroissakin jo ihan saavutettavissa olevissa hinnoissa. Siis jos puhutaan R5:n ketjussa, niin ei nää C200:t ja FS7:t nyt niin kaukana ole. Ja jos ei automatiikkaa kaipaa, niin paljon halvemmalla irtoaa Blackmagicilta erinomaista kameraa.
Mulla semmonen kutina että siinä missä 4K30p 8 bit on ollu se taso vähän aikaa, niin seuraavaksi hengähdetään tässä 4K60p 10 bit matskussa. Ja samalla tavalla kuin 12 Mpix, riittää se kyllä valtaosalle.