full frame on kuollut, eläköön koneoppiminen ja -äly

Kuvankäsittelyä, mitä vain
temama
Viestit: 10648
Liittynyt: Maalis 13, 2008 9 : 12

Re: Digikapina!!

Viesti Kirjoittaja temama »

mattimi kirjoitti: Marras 26, 2021 11 : 00
temama kirjoitti: Marras 26, 2021 10 : 47 Tästä on mielestäni juuri kyse. Ihminen kaipaa ihmistä ja orgaanista kosketusta ympäristöön. En usko, että loppujen lopuksi kovinkaan moni haluaa elää ihmisen luomassa AI simulaatiossa.
Katso nuorta sukupolvea. Monet teini-ikäiset ja sitä hiukan nuoremmat viettävät kaiken vapaa-aikansa pelien "Ai-todellisuudessa". Seurustelu muiden kanssa tapahtuu etänä ja kaverit ovat usein tuiki tuntemattomia ja liittyvät ainoastaan pelaamiseen. Maailma muuttuu Eskoseni...
Ei kannata lokeroida jotakin sukupolvea mihinkään kaavoihin. Kuten sanoit, maailma muuttuu alituiseen, ja varsinkin nuoremmilla sykli on hektisempi. Tänään ne voi vannoa 'AI somen' nimeen, huomenna vaikkapa kestävään kehitykseen ja takaisin juurille filosofiaan.
Elämä on valokuvaajan parasta aikaa! Vîta est tempus optimum homini
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
hkoskenv
Viestit: 4483
Liittynyt: Elo 15, 2010 13 : 19

Re: full frame on kuollut, eläköön koneoppiminen ja -äly

Viesti Kirjoittaja hkoskenv »

jaava kirjoitti: Marras 25, 2021 8 : 44 Todellisuus on minulle vaikea asia - jos sitä tarkastelee, niin se tahtoo karata käsistä.
Niin se tekee, mutta siitä voi tallentaa osia. Vääristyneenä tietenkin, mutta kuitenkin riittävästi informaatiota, että totuudesta voi saada objektiivista tietoa ja välittää sitä muille.
  • Onko kennon (fotonien sähköinen tallennus) ja filmin (fotonien kemiallinen tallennus) välillä eroa totuusmielessä - kumpi on enemmän totta - voisko olla vielä totuudellisempaa kuvan tallennusta?
Tätä pitää lähestyä virheiden ja vääristymien kannalta. Digitaaliset kennot ovat paljon lineaarisempia ja *sensuroitu* kuin filmit. Niiden kalibrointi on helpompaa ja tehtävissä tarkemmin.

Hyvä esimerkki on se, että nykyään harrastajat voivat tuottaa 10000 €:n hintaluokan kaukoputkilla ja kameroilla enemmän informaatiota sisältäviä kuvia kuin astronomit ottivat minun lapsuudessani 80-luvulla silloisella maailman suurimmalla kaukoputkella (5 m:n Hale-teleskooppi USAssa) valokuvauslevyille (jotka olivat käytännössä suuria lasilevylle tehtyjä filmejä).
[*]Entäs jos käytetään jonkin muun voimakentän välittäjähiukkasia?
Käytännössä mittauksessa pitää valita mitä halutaan kohteesta tietää. Muita vuorovaikutuksia detektoimalla saa erilaista informaatiota. Sen luokittelu yksinkertaisesti määrällä on yleensä mahdotonta ja riippuu kohteesta. Alkeishiukkasten reaktioista tai mustien aukkojen törmäilyistä voi saada enemmän irti muilla vuorovaikutuksilla, mutta ihmisen arkielämän kohteista harvemmin.
[*]Tai pysytään sähkömagnetismissa, mutta käytetään röntgensäteitä, jolloin olisi mahdollista saada läpivalaistuja 3D kuvia. Jo olis totuus huipussaan.
Tähän pätee sama. Riippuu millainen kohde on ja mitä asioita siitä halutaan tietää tai tallentaa. Röntgensäteilyllä saa paljon enemmän irti vaikka metallirakenteiden sisäisistä vioista kuin näkyvällä valolla, mutta muoto- tai maisemakuvauksessa lopputulos tuskin tyydyttää tilaajaa.
[*]Voisko mekaaninen kosketus (hipelöiminen) tuottaa vielä totuudellisemman kuvan?
Jälleen sama homma. Riippuu mikä kohde on ja mitä siitä halutaan tietää. Mekaanista kosketusta (tai no, kosketus ei ole enää binäärinen "mekaaninen", vaan sumea kvanttimekaaninen ilmiö, kun kosketavien kappaleiden etäisyys on nanometrejä) käyttäen voi tutkia esimerkiksi niin pieniä rakenteita ettei niitä voi tutkia valolla diffraktion takia.
Mikä on valokuvan ja synteettisen kuvan ero? Onko nykykennolta tai filmiltä saatava kuva puhtaasti tulevien fotonien piirtämä valokuva, vai onko siinä syntetisoitua tietoa/tiedon puutetta?
Kaikessa mitatussa datassa on aina välineiden ja ympäristön tuottamaa kohinaa ja muita virheitä. Niistä ei pääse mitenkään eroon.

AI-algoritmit erottavat kuvauksessa tiedon tallentamisen ja visuaaliset tavoitteet. Jos halutaan tallentaa tietoa, halutaan harvoin tarkoituksella vääristettyä kuvaa. Perinteisellä signaalinkäsittelyllä voidaan yrittää vähentää satunnaista kohinaa tai korjata tunnettuja virheitä mutta sillä ei lisätä informaatiota, joka näyttää sellaiselta että saattaisi kuvata kohdetta, mutta ei oikeasti ole sitä. Visuaalisesti se voi olla hyvä asia ja on varmasti tullut valokuvaukseen jäädäkseen. Mutta minusta se on silti kohtuutonta, että valmistajat pakottavat kuvanpaskomisen kaikille, koska se olisi erittäin helppo ja kustannuksiltaan käytännössä ilmainen laittaa valinnan taakse. Vaikka tekniset kuvaajat ovat harrastajissa marginaalia, eivät he kuitenkaan osta kymmenien tuhansien teknisiä kameroita samoilta firmoilta.
Hannu
mattimi
Viestit: 868
Liittynyt: Elo 27, 2003 16 : 14
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: full frame on kuollut, eläköön koneoppiminen ja -äly

Viesti Kirjoittaja mattimi »

Ihmisen aistit antavat todellisuudesta täysin vääristyneen kuvan - siksi fysiikkakin on meille niin vaikeaa. Eri ihmisten aistit antavat vielä samasta kohteesta erilaisen kuvan, eli eri ihmisten havainnot ovat erilaisia. Aistien antama kuva maailmasta on tarkoituksenmukainen siinä mielessä, että se pyrkii maksimoimaan meidän selviytymisemme. Se ei tarkoitaa samaa kuin todellinen kuva, vaan on hyvin kaukana siitä. Fysiikka ymmärtääkseni pyrkii muodostamaan todellista kuvaa, mutta kuinka lähelle se on sitä päässyt, sitä emme tiedä.
Vanhamies
Viestit: 1011
Liittynyt: Elo 17, 2004 17 : 27
Paikkakunta: Turku

Re: full frame on kuollut, eläköön koneoppiminen ja -äly

Viesti Kirjoittaja Vanhamies »

Aistit EIVÄT anna todellisuudesta mikäänlaista kuvaa. Ne vain välittävät aivoille informaatiota joka sitten siellä aivoissa tulkitaan. Ja tulkinta riippuu ihan siitä, mitä siellä aivoissa on ennestään eli miten ihminen on oppinut aistisignaaleja tulkitsemaan.

Aatellaan vaikka näköhavaintoa. Silmät välittävät aivoihin RAW-tiedoston, josa sitten aivojen ohjelmisto siitä jonkinlaisen kuvan muodostaa ohjelmointinsa mukaan.
mattimi
Viestit: 868
Liittynyt: Elo 27, 2003 16 : 14
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: full frame on kuollut, eläköön koneoppiminen ja -äly

Viesti Kirjoittaja mattimi »

Tämä on aivan totta. Olen pahoillani, että käsittelin aisteja ja aivoja yhtenä kokonaisuutena. Parempi termi olisi ilmeisesti ollut aistimus - ei aisti. Aistimus ilmeisesti käsittää molemmat sekä aistielimen että aivot.
Vanhamies
Viestit: 1011
Liittynyt: Elo 17, 2004 17 : 27
Paikkakunta: Turku

Re: full frame on kuollut, eläköön koneoppiminen ja -äly

Viesti Kirjoittaja Vanhamies »

Määritelmän mukaan aistimus on havainto ilman tulkintaa. :-D
mattimi
Viestit: 868
Liittynyt: Elo 27, 2003 16 : 14
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: full frame on kuollut, eläköön koneoppiminen ja -äly

Viesti Kirjoittaja mattimi »

Outo määritelmä. Jos aistimus tapahtuu osittain aivoissa , liittyy siihen silloin aina tulkintaa. Muun muassa aikaisempien kokemusten vaikutuksesta.
saloma-3
Viestit: 440
Liittynyt: Loka 31, 2004 18 : 34

Re: full frame on kuollut, eläköön koneoppiminen ja -äly

Viesti Kirjoittaja saloma-3 »

Goethen väriopista ilmestyi parisen vuotta sitten uusi suomenkielinen painos. Siellä käsitellään näitä asioita aika perusteellisesti.
javal
Viestit: 1651
Liittynyt: Loka 20, 2003 21 : 12

Re: full frame on kuollut, eläköön koneoppiminen ja -äly

Viesti Kirjoittaja javal »

Aistimus on ärsykkeen aikaansaama aistinsolujen reaktio, joka välittyy hermoimpulssina aivoihin ja ilmenee havaintona.
mattimi
Viestit: 868
Liittynyt: Elo 27, 2003 16 : 14
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: full frame on kuollut, eläköön koneoppiminen ja -äly

Viesti Kirjoittaja mattimi »

saloma-3 kirjoitti: Joulu 05, 2021 10 : 15 Goethen väriopista ilmestyi parisen vuotta sitten uusi suomenkielinen painos. Siellä käsitellään näitä asioita aika perusteellisesti.
Vastikään on myös ilmestynyt aika laaja väriä käsittelevä teos: Värit havaintojen maailmassa. Tekijä: Arnkil, Harald . Siinä käsitellään laajasti ja monipuolisesti värien havainnointia ja värien käyttöä. Siinä ei keskitytä mihinkään yksittäiseen väriteoriaaan. Niitä on nimittäin paljon.

Toinen väriä käsittelevä teos on Fraser, Murphy, Bunting: värinhallinta. Se tarkastelee ensi sijassa värinhallinnan ketjua läpi eri vaiheiden.
saloma-3
Viestit: 440
Liittynyt: Loka 31, 2004 18 : 34

Re: full frame on kuollut, eläköön koneoppiminen ja -äly

Viesti Kirjoittaja saloma-3 »

mattimi kirjoitti: Joulu 05, 2021 18 : 45
saloma-3 kirjoitti: Joulu 05, 2021 10 : 15 Goethen väriopista ilmestyi parisen vuotta sitten uusi suomenkielinen painos. Siellä käsitellään näitä asioita aika perusteellisesti.
Vastikään on myös ilmestynyt aika laaja väriä käsittelevä teos: Värit havaintojen maailmassa. Tekijä: Arnkil, Harald . Siinä käsitellään laajasti ja monipuolisesti värien havainnointia ja värien käyttöä. Siinä ei keskitytä mihinkään yksittäiseen väriteoriaaan. Niitä on nimittäin paljon.

Toinen väriä käsittelevä teos on Fraser, Murphy, Bunting: värinhallinta. Se tarkastelee ensi sijassa värinhallinnan ketjua läpi eri vaiheiden.
Kiitokset vinkistä. Täytyy laittaa tuo Arnkil hankintaan!
Vanhamies
Viestit: 1011
Liittynyt: Elo 17, 2004 17 : 27
Paikkakunta: Turku

Re: full frame on kuollut, eläköön koneoppiminen ja -äly

Viesti Kirjoittaja Vanhamies »

mattimi kirjoitti: Joulu 05, 2021 9 : 49 Outo määritelmä. Jos aistimus tapahtuu osittain aivoissa , liittyy siihen silloin aina tulkintaa. Muun muassa aikaisempien kokemusten vaikutuksesta.
Ei kun aistimuksesta tulee havainto sitten, kun aivot sen tulkitsevat.
janne.
Viestit: 2529
Liittynyt: Maalis 01, 2009 21 : 16
Paikkakunta: Suur-Sawo

Re: full frame on kuollut, eläköön koneoppiminen ja -äly

Viesti Kirjoittaja janne. »

https://youtu.be/JtBS4KBcKVc

ohhoh, jo pelkkä kohinanvaimennus oli melkoinen mutta että vielä kaksiulotteisesta kuvasta generoitu syvyystieto saadaan mukaan niin huhuh
Gold member of Sigma 14mm f/1.8 & 100-300mm f/4 fun club.
elmar
Viestit: 5093
Liittynyt: Marras 11, 2009 19 : 24

Re: full frame on kuollut, eläköön koneoppiminen ja -äly

Viesti Kirjoittaja elmar »

janne. kirjoitti: Elo 26, 2022 10 : 32 https://youtu.be/JtBS4KBcKVc

ohhoh, jo pelkkä kohinanvaimennus oli melkoinen mutta että vielä kaksiulotteisesta kuvasta generoitu syvyystieto saadaan mukaan niin huhuh
Aikamoista. Lähitulevaisuudessa kameran valotuksella, kuvakulmalla, ISO:lla, AF:llä yms. valinnoilla ei oo enää mitään merkitystä. Kaikki tehdään jälkikäteen kuvanipusta softalla.
Maffer
Viestit: 22632
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Re: full frame on kuollut, eläköön koneoppiminen ja -äly

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Näin se on. Järkkärit jorpakkoon. Turha kuvitella et soneista tuollaisia löytyy. Korkeintaan jostain pikkukennoisista.
temama
Viestit: 10648
Liittynyt: Maalis 13, 2008 9 : 12

Re: full frame on kuollut, eläköön koneoppiminen ja -äly

Viesti Kirjoittaja temama »

Maffer kirjoitti: Elo 26, 2022 23 : 21 Näin se on. Järkkärit jorpakkoon. Turha kuvitella et soneista tuollaisia löytyy. Korkeintaan jostain pikkukennoisista.
Mitä sä höpsit taas. Ensinnäkin tää postaus on ihan väärässä ketjussa, koska ei varsinaisesti liity järkkäreihin tai pikkukennoisiin!

Tässähän on kyseessä kuvan käsittely tekniikasta. Tekniikasta jota voidaan soveltaa mihin tahansa kuviin. Yksi tuollainen vetkutus esitys on vaatinut useamman kuvan ottamisen vähän eri kuvakulmista, ja myös eri tarkennuksella.
Isokennoinen järkkäri tekee edelleen sen paremman yhden valotuksen.
Kukaan ei ole sanonut, etteikö järkkäritkin voisi kehittyä . Jos Luuriin voidaan tehdä erillaista kuvausohjelmaa, niin totta munassa myös järkkäriin.

ps. Ja mitä Sonyyn tulee, niin sulla on näköjään täysin laputsilmillä suhde Sonyn innovointikyykyyn. Melkeinpä sanoisin, että se on juuri Sony joka ensimmäisenä kaupallistaa näitä uusia tekniikoita. Ja sillä on myös resursseja ja omaa teknologiaa toteuttaa niitä.
Elämä on valokuvaajan parasta aikaa! Vîta est tempus optimum homini
Maffer
Viestit: 22632
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Re: full frame on kuollut, eläköön koneoppiminen ja -äly

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Soni tarkoitti tässä tusinapeilitöntä yleisnimikkeenä.
mvert
Viestit: 1854
Liittynyt: Loka 29, 2016 11 : 13

Re: full frame on kuollut, eläköön koneoppiminen ja -äly

Viesti Kirjoittaja mvert »

Onko täällä mäkin käyttäjiä? Nyt olis tullut puhelinten pinosoftaan tapainen, joka toimii DNG-kuville. https://burst.photo/

Petapikselin artikkeli aiheesta: https://petapixel.com/2022/10/10/burst- ... treatment/

Olisi mielenkiintoista kuulla miten tämä toimii ja onko parempi kuin photarin ja vastaavien median pino.
janne.
Viestit: 2529
Liittynyt: Maalis 01, 2009 21 : 16
Paikkakunta: Suur-Sawo

Re: full frame on kuollut, eläköön koneoppiminen ja -äly

Viesti Kirjoittaja janne. »

kandao raw+ toimii ihan samalla toimintaperiaatteella (ehkä samalla koodillakin, kiinalaiset jäljentäneet googlen open source -projektin?) ja sen pinoamisjäljessä harvoin on valittamisen aihetta. "harvoin" siksi koska joskus sekin epäonnistuu kuvien kohdistamisessa ja siinä on edelleen ikävä röpelötähtiä tuottava bugi.

tuo omenasofta näkyy olevan open sourcea (gpl-lisenssi) joten toivotaan että joku innokas koodaaja kääntää sen myös muille alustoille.
Gold member of Sigma 14mm f/1.8 & 100-300mm f/4 fun club.
mvert
Viestit: 1854
Liittynyt: Loka 29, 2016 11 : 13

Re: full frame on kuollut, eläköön koneoppiminen ja -äly

Viesti Kirjoittaja mvert »

Kiitti vinkistä, jotenkin mennyt tuo kandao raw+ kokonaan ohi. Tuo mäkkisofta oli koodattu näköjään noilla applen kielillä, joten ei taida ilman isompia muutoksia kääntyä PC-puolelle.
Vastaa Viestiin