Canon EOS R, 1D, 5D, Nikon Z7/Z6,D500/D5/D7200/D750/D810/Df/D610, Fuji S2/S3 Pro/XT-n, Olympus Pen-F, M10, M5, Pentax K D ja ist D-sarja, Sony A7/A9 jne.
Maffer kirjoitti:Pojat pojat. Ensin meuhkataan kuinka Fuji X-T3. Sitten heti Sony laukkuun. Eihän tässä voi kuin ihmetellä kun otetaan ilmeisesti yksi hyvä puoli järjestelmästä A ja toinen järjestelmästä B koska ei ole yhtä toimivaa järjestelmää C. Melkoinen sekametelisoppa ja epäjatkuvuuskohta jos pitäisi vaikkapa duunia puskea koko patterin voimin.
Poika poika. Täällä on vaikka kuinka paljon meuhkaamista, vaikka kuinka monen kirjoittajan toimesta ja vaikka kuinka monesta eri kamerasta. Saahan sitä fiilistellä ja ostella. Tai fiilistellä ja olla ostamatta. Tai vaan synkistellä.
Ja jos en nyt aivan väärin muista, niin joku kirjoittelija tapaa tehdä sitä että nappaa yhden ominaisuuden kamerasta A, toisen kamerasta B ja kolmannen kamerasta C jne. Niitä kaikkia sitten vertaa yhteen kameraan S milloin milläkin speksillä ja mistäkin kamerasta ja haukkuu sen jälkeen kameran S romuksi. Jos ton logiikan saa ittelleen toimimaan, ei luulis olevan ollenkaan hankaluuksia tuossa lainauksen sekametelisopassakaan ;-)
Niimutku. Se on on eri asia analysoida härveleitä joiden featurebasketit on vedetty Nokia-tyylillä kasaan saunaillan päätteeksi. Toinen juttu on täysin täyttää laukut käytännössä eri järjestelmien sekamelskalla. Kun lähtee torille tulee mukaan X-T3 ja Sony 85mm GM oho? Tai lähtee häitä kuvaamaan ja mukaan tulee A7III ja Samyang 12/2 Fuji X. Siin vaiheessa on Rajalan ovi taas lähellä.
Maffer kirjoitti:Eikö Fuji ollutkaan hyvä? Peilittömät menee näköjään "Kerää kaikki kortit" -sarjaan.
Ihan sen takia, että voin käyttää canonin linssejäkin ja fujilla ei ois muita vaihtoehtoja ollut kakkos rungoksi, kuin xt-3- Enkä halua lightroomista lähteä sittenkään sen kätevän kirjaston takia. Sitä paitsi olenko fuji x-t3 haukkunut täällä jotenkin. Todella hyvä kamera ja mennyt eteenpäin älyttömästi kaikessa. Sitä paitsi a7III häviää evf ja näytössä. Sit tarvitsen kumminkin korkeilla isoilla välistä kuvata a7III siihen aika päällikkö. Vaihtokaupan tein fujista-sonyyn ja itse sain semmosen, kun tarviin + Fujilla tykkäävä uuden fujin mallin.
Jaajuu sillä tavalla. Onhan tuossa sitten tolkkua. Itse vaihdoin 2013 A7:n Fujiin kun RAW-kuvaa ei saanut pihalle Sonysta. Sain jopa täysin rahat takaisin kun perustelin homman tuolta kantilta. Sony ehti olla kokonaiset kaksi päivää käytössä.
Ketjuun kuulumaton kommentti, mutta Fujistin kannattaa luopua Adobesta ja siirtyä Capture One:n.
Hankin C O 11:sta kun kyllästyin LR:n jälkeen Fujilla ja kahden viikon Capturen käytön jälkeen ei voi kuin todeta että kyllä kannatti, valtava ero jäljessä.
habannaama kirjoitti:Ketjuun kuulumaton kommentti, mutta Fujistin kannattaa luopua Adobesta ja siirtyä Capture One:n.
Hankin C O 11:sta kun kyllästyin LR:n jälkeen Fujilla ja kahden viikon Capturen käytön jälkeen ei voi kuin todeta että kyllä kannatti, valtava ero jäljessä.
No niin, jatketaan taas itse aiheesta ;)
Tuo on totta. Enkä vielä tiedä jos jossain vaiheessa sonyllakin siirron tekisin CO11, mutta tällä hetkellä vaikeata vielä ja ei tuo kirjasto vaan CO11 vielä, niin hyvä ole, mutta mitä fileihin tulee varsinkin fujin ja vs lightroomiin monessa asiassa nopeudessa vie, mutta importaamisessa ja näin minusta lightroomi vielä hakkaa. "Anteeksi offtopic". Onkos täällä A7III käyttäjiä jotka loikanneet lr---CO11. Onko muuten kukaan aihetta tehnyt, missä verrataa ohjelmia + laitetaan huonot ja hyvät puolet?.
Itse olen pärjäillyt Capture One Expressillä ihan hyvin. Käytän sitä rinnakkain Phtoshopin (ja adoben ACR:n) kanssa. Kamerana siis Sony A7RII. Ja kuvaan tietty lähes 100% vain Rawia.
'Why should I feel lonely ? is not our planet in the Milky way?'
aikaarska kirjoitti:Sony käyttäjille on vielä se hyvä puoli, että Capture One Expressin saa ilmaiseksi (uusin 11 versio), ja PRO versionkin puoleen hintaan:
Itse olen pärjäillyt Capture One Expressillä ihan hyvin. Käytän sitä rinnakkain Phtoshopin (ja adoben ACR:n) kanssa. Kamerana siis Sony A7RII. Ja kuvaan tietty lähes 100% vain Rawia.
Ootko huomannut eroa sonyn fileissä vs lightroom. Kiva, kun kerroit tuosta ilmaisversiosta kerta sitä en edes tiennyt.
habannaama kirjoitti:Ketjuun kuulumaton kommentti, mutta Fujistin kannattaa luopua Adobesta ja siirtyä Capture One:n.
Hankin C O 11:sta kun kyllästyin LR:n jälkeen Fujilla ja kahden viikon Capturen käytön jälkeen ei voi kuin todeta että kyllä kannatti, valtava ero jäljessä.
No niin, jatketaan taas itse aiheesta ;)
Jotta saa photoshopin, joutuu kuitenkin maksamaan Adobelle sen kuukausimaksun johon sisältyy yleensä LR.
Sitten on se katalogi, joka on tärkeä osa. LR:n pitäisi toimia jonkinlaisena Capture One:n käynnistimenä jokatapauksessa ellei osta erillistä softaa kuvien hallintaan. Tai yritä selvitä Adobe Bridgellä hakusanojen kanssa.
aikaarska kirjoitti:Sony käyttäjille on vielä se hyvä puoli, että Capture One Expressin saa ilmaiseksi (uusin 11 versio), ja PRO versionkin puoleen hintaan:
Hinnat nousseet. Ai ai. Adoben tyyliin menossa eli houkutellaan ensin kuluttajia porkkanalla ja sitten hinataan hinnat täysversion hintoihin askel kerrallaan. Miinakenttä mikä miinakenttä. CO:n katalogi tai sen puute on softan kompastuskivi eli melkein sama vetäisikö RawTherapeella kunhan ensin keksii mitä vipuja pitää vääntää per kuva kiitos sekavan käyttöliittymän.
"CO:n katalogi tai sen puute on softan kompastuskivi eli melkein sama vetäisikö RawTherapeella kunhan ensin keksii mitä vipuja pitää vääntää per kuva kiitos sekavan käyttöliittymän."
Ai CO on käyttikseltään yhtä sekava kuin RawTherapee.
Terapia melko tarpeen Therapeeta käyttäessä, jotenkin alkaa perus jutut selvitä mutta hirveästi on säätöjä, pitäis olla semmonen välilehti johon voisi kerätä ne säädöt joit ayleensä tarvitsee niin nopeuttaisi paljon.
Kun ei muutenkin mikään tietokone velho ole!
Suosittelen aloittamaan 6:45 kohdasta. Noihin ongelmiin on tullut törmättyä itsekin. Vastauksena on ollut että ton kanssa pitää olla kuvatessa todella tarkkana ja että ulkoinen näyttö on pysynyt poissa käytöstä. Todella ärsyttävää välillä, mutta kompromissejahan nämä ovat kaikki.
A7iii jaksaa edelleen yllättää. Kissani ristiäisiä vietimme suurehkolla kokoonpanolla kotonani. Paikalla oli tyttö, joka ei ollut koskaan koskenut järjestelmäkameraan, vaikka kiinnostusta kuvaamista kohtaan voisi olla olemassa. Annoin tytölle kameran ja neuvoin, että pidä tuo nappi pohjassa jos kohteen silmä näkyy tai viereinen nappi jos katsoo muualle ja paina laukaisinnappia. Hämärähkö (1/60s, f2.8, iso12800-luokkaa) sisätila, salama katon kautta ja räps räps naps erilaisilla kuvakulmilla eri ihmisistä. Aamulla laitoin kuvat koneelle ja keeper rate tarkennuksen ja valon osalta aikalailla 100%. Nyt on jopa minustakin kuva tallessa juhlista. Eye-AF on tämän tyyppiseen kuvaamiseen ihan älytön etu. Jos kohteen on saanut suurinpiirtein etsimen sisälle, niin tarkennus on kohdallaan.
Olen aikojen saatossa antanut eri järjestelmiä monenlaisien ihmisten käyttöön ja aina on pitänyt neuvoa tarkennuksen kanssa ja pohtia etukäteen millä tarkennustavalla kameroista tietämätön saisi edes jonkulaisia kuvia. Suurin osahan niistä yleensä on sitten tarkennettu sinne, tänne ja taustan mäntyyn. Ottamatta huomioon minkä verran tilanteita menee osaamattomalla ohi jos tarkennusta täytyy jäädä miettimään. Sonyn voi näemmä vaan antaa kenelle tahansa eikä tarkentaminen rajoita kuvaamista. Kun tarkennusta ei tarvi miettiä, sommittelukin on paljon vapaampaa. Tuntuu, että itsekin on alkanut takatöllökuvaajaksi tuon rungon myötä, sillä pääsee käteviin kuvakulmiin, mitkä etsimen läpi katsoessa olisi mahdottomia. Kuvia voi ottaa paljon huomaamattomammin.
TiRy kirjoitti: Aamulla laitoin kuvat koneelle ja keeper rate tarkennuksen ja valon osalta aikalailla 100%. Nyt on jopa minustakin kuva tallessa juhlista. Eye-AF on tämän tyyppiseen kuvaamiseen ihan älytön etu. Jos kohteen on saanut suurinpiirtein etsimen sisälle, niin tarkennus on kohdallaan.
Tilanteessa olisi varmaan täydellisesti riittänyt myös kasvojentunnistus.
TiRy kirjoitti: Aamulla laitoin kuvat koneelle ja keeper rate tarkennuksen ja valon osalta aikalailla 100%. Nyt on jopa minustakin kuva tallessa juhlista. Eye-AF on tämän tyyppiseen kuvaamiseen ihan älytön etu. Jos kohteen on saanut suurinpiirtein etsimen sisälle, niin tarkennus on kohdallaan.
Tilanteessa olisi varmaan täydellisesti riittänyt myös kasvojentunnistus.
Jaa’a, epäilen. Ohut syväterävyys kohtuu kapealla polttovälillä, niin sentti ohi meinaa hukattua kuvaa. Tämän huomaa hyvin koiraa kuvatessa. Koiralla on aina joku karvatuppo silmien edessä, ja tarkennus on sitten joko niissä karvoissa tai otsassa. Odotan jo kovasti Eye-AF:ää, joka toimii eläimiin.
Mutta suurimmassa osassa tilanteita kyllä, kasvojentunnistus riittää. Samoin peilijärkkärin tarkennuksellakin olen aina pärjännyt enkä nähnyt siinä koskaan ongelmaa. Kehitys kuitenkin on kehittynyt, näin sen nään. Tässä tilanteessa oli kuitenkin kyse täysin kokemattomasta kuvaajasta, joka sai onnistuneita kuvia minuutin briiffillä. Pidän mainiona featurena otsikon kameran ”aloittelijaystävällisyyttä”.
TiRy kirjoitti: Aamulla laitoin kuvat koneelle ja keeper rate tarkennuksen ja valon osalta aikalailla 100%. Nyt on jopa minustakin kuva tallessa juhlista. Eye-AF on tämän tyyppiseen kuvaamiseen ihan älytön etu. Jos kohteen on saanut suurinpiirtein etsimen sisälle, niin tarkennus on kohdallaan.
Tilanteessa olisi varmaan täydellisesti riittänyt myös kasvojentunnistus.
Jaa’a, epäilen. Ohut syväterävyys kohtuu kapealla polttovälillä, niin sentti ohi meinaa hukattua kuvaa. Tämän huomaa hyvin koiraa kuvatessa. Koiralla on aina joku karvatuppo silmien edessä, ja tarkennus on sitten joko niissä karvoissa tai otsassa. Odotan jo kovasti Eye-AF:ää, joka toimii eläimiin.
Mutta suurimmassa osassa tilanteita kyllä, kasvojentunnistus riittää. Samoin peilijärkkärin tarkennuksellakin olen aina pärjännyt enkä nähnyt siinä koskaan ongelmaa. Kehitys kuitenkin on kehittynyt, näin sen nään. Tässä tilanteessa oli kuitenkin kyse täysin kokemattomasta kuvaajasta, joka sai onnistuneita kuvia minuutin briiffillä. Pidän mainiona featurena otsikon kameran ”aloittelijaystävällisyyttä”.
Tuon tyyppisessä ihmisten kuvaamisessa Sony on tosiaan aivan kurko. Hyvä suorituskyky yhdistyy helppokäyttöisyyteen. Hääkuvaajien kiinnostus Sonya kohtaan on ymmärrettävää - näin etenkin kun bonuksena on mahdollisuus sähköisen sulkimen avulla kuvata äänettömästi. Mutta mitä lehtikuvaajat yhä niitä CaNikoneja...