Nikon D600

Canon EOS R, 1D, 5D, Nikon Z7/Z6,D500/D5/D7200/D750/D810/Df/D610, Fuji S2/S3 Pro/XT-n, Olympus Pen-F, M10, M5, Pentax K D ja ist D-sarja, Sony A7/A9 jne.
Jhilliaho

Viesti Kirjoittaja Jhilliaho »

Joulukuussa suomesta ostetun D600:n kennon vasen reuna 1600 kuvan jälkeen: https://picasaweb.google.com/lh/photo/Q ... directlink
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
Hannez

Viesti Kirjoittaja Hannez »

Sain kamerani huollosta viime viikolla ja jouluna otin arviolta 100 kuvaa. Kokeilin ottaa pölykuvan ja voi v***u. Taas on täpliä kennolla. Huollon jälkeen on ollut sama lasi paikoillaan koko ajan. Harmittaa, kun lähtö jenkkeihin edessä ja kameraa ei enää ehdi huoltaa.

Nikon, never ending nightmare...
Carpe diem
OskuK

Viesti Kirjoittaja OskuK »

Onneksi D700 nuo ei kuvissa juuri näy. Voisi alkaa ketutamaan js ottaisi noita pölykuvia vaan...

Waldo's Peoplen Waldo:

"Itseensä pitää luottaa, eikö niin?"
Hannez

Soitin maahantuojalle ja tilanne on tällä hetkellä se, että Nikon selvittää tilannetta. Maahantuoja ei ole saanut tietoa Japanista, mikä aiheuttaa tuon mystisen roskaongelman. Tällä hetkellä ainoa konsti lienee pölynpoistokuvien ottaminen ja Capture NX2:sella roskien poisto.
Carpe diem
emerik

Viesti Kirjoittaja emerik »

Miten paljon noita kuvia on otettu tuolla kamerallasi?
Hannez

Kameralla on otettu nyt noin 600 kuvaa. Vielä on matkaa tuohon 3000 kuvaan, jonka jälkeen roskaantuminen pitäisi loppua.
Carpe diem
jmjh

Viesti Kirjoittaja jmjh »

Hannez kirjoitti:Tällä hetkellä ainoa konsti lienee pölynpoistokuvien ottaminen ja Capture NX2:sella roskien poisto.
Ömm.. mites kennon puhdistaminen noista roskista?
Hannez

Muuten hyvä, mutta siihen ei ole nyt aikaa. Lentokoneeni lähtee kohti jenkkejä ja se ei odota JAS Tekniikan kymmentä arkipäivää. Yritän vielä saada puhdistuksen pika-aikataululla, mutta jos 100 kuvan jälkeen on roskia kennolla, niin auttaako se mitään muuta kuin ne 100 kuvaa. Ongelma tuskin poistuu toisellakaan putsauksella. Tarkoitukseni on kuvata lomalla hieman enemmän kuin kuva päivässä, ettei kenno likaannu.
Carpe diem
jmjh

Kennon puhdistamista voisi kokeilla itsekkin. Se on ihan hyvä taita, jos meinaa joskus hankkia useamman objektiivin, niin ei tarvitse olla kokoajan kameraa huoltoon toimittamassa kun kennolle pääsee pölyä objektiivin vaihdon yhteydessä. Mutta tosin nyt tietysti voi tulla kiirus hankkia tarvittavat välineet jos lähtö on lähellä.

Kennon puhdistuksesta täällä pitäisi olla omat säikeensä. Jotkut taisi puhdistella kennoja vanhasta luottokortista leikatulla lastalla ja apteekista saatavalla litkulla (olisiko isopropanoli, mutta tarkasta asia). Itselläni on sensor swapin sarja.
Hannez

Totta puhut jmjh. Itse en ole aiemmin puhdistellut kameroita kun ei ole tarvinnut ja aikaisemmassa kamerassa roskat eivät olleet ongelma. Ei viitsis ronkkia kameraa itse, kun takuu on voimassa ja ei periaatteessa saisi koskea koko kennoon. Pitänee hankkia noi roippeet, kun takuu päättyy, siihen saakka saa JAS Tekniikka hoitaa homman. Harmittaa vaan aika paljon, kun muuten kamera on hyvä.
Carpe diem
OskuK

Viesti Kirjoittaja OskuK »

Kysy Mustonen & Laine, joska putsaavat odottessa -jos ei itsellä ole kiinnostusta. Itsestänikin melko turhauttavaa touhua, mutta tuleehan noita n. kerran vuodessa katsottua. Mutta vasta kun kuvissa näkyy jotain. Ne kuvat kun on se juttu tässä harrasteessa.

Waldo's Peoplen Waldo:

"Itseensä pitää luottaa, eikö niin?"
Sakke_K

Viesti Kirjoittaja Sakke_K »

Ei kait kennon putsaaminen vaikuta takuuseen?
--------
Aves!
emerik

Viesti Kirjoittaja emerik »

Hannez kirjoitti:Muuten hyvä, mutta siihen ei ole nyt aikaa. Lentokoneeni lähtee kohti jenkkejä ja se ei odota JAS Tekniikan kymmentä arkipäivää. Yritän vielä saada puhdistuksen pika-aikataululla, mutta jos 100 kuvan jälkeen on roskia kennolla, niin auttaako se mitään muuta kuin ne 100 kuvaa. Ongelma tuskin poistuu toisellakaan putsauksella. Tarkoitukseni on kuvata lomalla hieman enemmän kuin kuva päivässä, ettei kenno likaannu.
No jos 600 kuvaa olet ottanut, niin aika turhaa puhdistaa kun se on taas 100 kuvan päästä likainen. Olettaen tosiaan, että tuo 3000 raja pitäisi paikkaansa. Jos sieltä öljyt lentää, niin optiikkakin on varmasti siinä. Eli kyllähän Nikon on tämän sössinyt oikein kunnolla D600 ostajien näkökulmasta.

Järkevintä on vain kuvata kyseisellä kameralla ja kirota jälkeenpäin jos niissä näkyy lika.

Toki kun sulla on tilanne tuollainen, että kalustoa ei paljoa, niin merkin vaihto on yksi mahdollisuus.
Harald II

Viesti Kirjoittaja Harald II »

Hannez kirjoitti:Totta puhut jmjh. Itse en ole aiemmin puhdistellut kameroita kun ei ole tarvinnut ja aikaisemmassa kamerassa roskat eivät olleet ongelma. Ei viitsis ronkkia kameraa itse, kun takuu on voimassa ja ei periaatteessa saisi koskea koko kennoon. Pitänee hankkia noi roippeet, kun takuu päättyy, siihen saakka saa JAS Tekniikka hoitaa homman. Harmittaa vaan aika paljon, kun muuten kamera on hyvä.
Meneekö Nikonilla takuut jos puhdistaa kennon itse? ei kai? Pentaxilla ei ainakaan mene.

Jos Nikonilla on näin, niin se on hyvä tietää vastaisen varalta, ettei siihen merkkiin sorru jos tuo on totta....

Itse ehdottaisin sinulle kennonpuhdistussarjan ostamista. Maailmalla kulkiessa se on kuitenkin tarpeen. En ymmärtänyt miten likaista voi suurkaupungin ilma olla ennenkuin vierailin Japanissa. Kenno oli putsattava joka toinen ilta sellaisista tahmeista mustista kököistä.... kivaa iltapuhdetta hotellilla.
J_Susiraja
Viesti:

Viesti Kirjoittaja J_Susiraja »

Harald II kirjoitti: Meneekö Nikonilla takuut jos puhdistaa kennon itse? ei kai? Pentaxilla ei ainakaan mene.

Jos Nikonilla on näin, niin se on hyvä tietää vastaisen varalta, ettei siihen merkkiin sorru jos tuo on totta....
Jos mokaa ja vahingoittaa kennoa sitä itse puhdistaessaan, niin takuu ei korvaa. Koskee varmasti kaikkia merkkejä ja muitakin ns. korjausyrityksiä takuuaikana.

Mulla oli vastaava kennon likaantumisongelma toisen merkkisessä kamerassa, joten sattuu sitä muillekin. Erittäin ärsyttävä vika.
jmjh

emerik kirjoitti: Toki kun sulla on tilanne tuollainen, että kalustoa ei paljoa, niin merkin vaihto on yksi mahdollisuus.
Jos tuo ~3000 raja pitää paikkansa niin eikö olisi helpointa vaikka sarjalla rätkiä muutaman tuhannen kuvan "sisäänajo" ja sitten puhdistaa tai puhdistuttaa kenno?
jmjh

emerik kirjoitti: Toki kun sulla on tilanne tuollainen, että kalustoa ei paljoa, niin merkin vaihto on yksi mahdollisuus.
Jos tuo ~3000 raja pitää paikkansa niin eikö olisi helpointa vaikka sarjalla rätkiä muutaman tuhannen kuvan "sisäänajo" ja sitten puhdistaa tai puhdistuttaa kenno?
Ismael

Viesti Kirjoittaja Ismael »

J_Susiraja kirjoitti:
Harald II kirjoitti: Meneekö Nikonilla takuut jos puhdistaa kennon itse? ei kai? Pentaxilla ei ainakaan mene.

Jos mokaa ja vahingoittaa kennoa sitä itse puhdistaessaan, niin takuu ei korvaa. Koskee varmasti kaikkia merkkejä ja muitakin ns. korjausyrityksiä takuuaikana.

Mulla oli vastaava kennon likaantumisongelma toisen merkkisessä kamerassa, joten sattuu sitä muillekin. Erittäin ärsyttävä vika.
Aika ronskisti saa putsata, että kenno vahingoittuu, jollei nyt ihan hiekkaisella rätillä pyyhi. Siinä on kuitenkin filtterilasia päällä ihan kunnolla. Sensor swabillä et vauriota saa aikaan vaikka vähän yrittäisitkin.
Hannez

OskuK kirjoitti:Kysy Mustonen & Laine, joska putsaavat odottessa -jos ei itsellä ole kiinnostusta.
Kiitoksia Osku vinkistä. Taitaa olla turha putsailla, kun sadan kuvan jälkeen on kennolla likaa. Odotellaan nyt et syy löytyy, koska siihen asti kaikki toimet on vain ensiapua. Merkin vaihto ei innosta, kun just myin kaikki Canonin rojut pois. Tällä mennään nyt ja lomakuvien putsauksen hoidan tarvittaessa Capture NX2:sella, kunhan muistaa ottaa loman aikana muutaman pölynpoistokuvan. Jännityksellä odotan kuinka likainen kenno on loman jälkeen ;)
Carpe diem
paaton

Viesti Kirjoittaja paaton »

Hannez kirjoitti:
OskuK kirjoitti:Kysy Mustonen & Laine, joska putsaavat odottessa -jos ei itsellä ole kiinnostusta.
Kiitoksia Osku vinkistä. Taitaa olla turha putsailla, kun sadan kuvan jälkeen on kennolla likaa. Odotellaan nyt et syy löytyy, koska siihen asti kaikki toimet on vain ensiapua. Merkin vaihto ei innosta, kun just myin kaikki Canonin rojut pois. Tällä mennään nyt ja lomakuvien putsauksen hoidan tarvittaessa Capture NX2:sella, kunhan muistaa ottaa loman aikana muutaman pölynpoistokuvan. Jännityksellä odotan kuinka likainen kenno on loman jälkeen ;)
Minä en kyllä odottelisi. Aika hyvä syy opetella kennon puhdistaminen itse.
Vastaa Viestiin