raineri kirjoitti:hkoskenv kirjoitti:hama kirjoitti:Kyllä siihen nimenomaan tarvitaan auringon lämpöä, ei typpi, happi ja muut kaasut tuulen takia tanssi ja aiheuta tätä ilmiötä.
Siihen tarvitaan lämpötilaero. Aurinko on näkyvin lämpötilaerojen aiheuttaja, koska se kuumentaa maan pintaa ja lämpö siirtyy siitä ilmaan. Vesistöt aiheuttavat eroja, kun veden lämpötila poikkeaa ilman lämpötilasta. Yöllä maan pinta säteilee lämpöä avaruuteen ja jäähtyy kylmemmäksi kuin ilma, mikä aiheuttaa lämpötilaeroja ja väreilyä. Sitten kun kuvataan kauemmas eri ilmakerrosten välillä on eroja. Käytännössä eroja on melkein aina.
Sempä takia esim. lintuja kannattaa käydä kuvaamassa mahdollisimman aikaisin aamulla, niin harvoin silloin kuvat menee pilalle lämpöväreilyn takia.
Silloin ilma, maa ja pintavedet ovat usein jokseenkin samanlämpöisiä. Mutta aina ei voi valita kuvausajankohtaa olojen mukaan, esimerkiksi mainitsemassani kulkuneuvojen identifioinnissa.
Noissa esimerkkikuvissa on aika vähän lämpöväreilyä ja alin kuva on niin pimeä, ettei siitä pysty mitään järkevää erottamaan, kuun nyt luonnollisesti on niin kaukana ja silloin kun se on noin matalalla lämpöväreily voi pilata kuvan.
Pilaamisen, häiritsemisen ja havaintokynnyksen välillä on usein isot erot ja rajat ovat näköjään hyvin henkilökohtaisia. Fakta on kuitenkin, että ilmiön saa halutessaan näkyviin melkein aina ulkona kuvattaessa ja jos on herkkä perfektionisti, sitten se voi myös pilata kuvia.
Melko tyypillinen lämpöväreilyn pilaama kuva.Menee vielä pienessä nettikoossa, mutta isompana täyttä suttua.Clobemaster III Turun kentällä.
Boeing C-17 Globemaster III, 05.07.2018 hevalla eikä mitään ongelmaa lämpöväreilyn kanssa.
1/800, f/4,5, ISO400 ja 200mm.
Kannattaisiko se kuvauspaikka valita paremmin, niin välttyisi noilta ongelmilta ja niinkuin on tullut useampaan kertaan sanottua niin liian kaukaa on liian kaukaa.
Tietysti moottoreista sitä lämpöväreilyä pukkaa huolella ulos, mutta eipä tuo ole juuri koskaa kuvia pilannut.
https://aijaa.com/hbwXqA" onclick="window.open(this.href);return false;
https://aijaa.com/57SFwt" onclick="window.open(this.href);return false;
Tai Boeing 777-3DZ(ER)
https://aijaa.com/KKgHsW" onclick="window.open(this.href);return false;
https://aijaa.com/Um4hHS" onclick="window.open(this.href);return false;
Tuossa kuvassa näkee hyvin miten matka ja korkeus alkaa nopeasti vaikuttamaan lämpöväreilyn määrään.
Koneen kohdala ei juuri ehtään, mutta muutamia kymmeniä metrejä kauempana jo huomattavati, sadoista metreistä puhumattakaan.
https://aijaa.com/5WVJe2" onclick="window.open(this.href);return false;
Tuossa näkee miten voimakkaasti korkeus vaikuttaa, etäisyyttä kohteeseen noin 1,5 - 1,7 km.
https://aijaa.com/zHJRFS" onclick="window.open(this.href);return false;
https://aijaa.com/alX0Ui" onclick="window.open(this.href);return false;