Kodak DCS 760 (Nikon F5)

Canon EOS R, 1D, 5D, Nikon Z7/Z6,D500/D5/D7200/D750/D810/Df/D610, Fuji S2/S3 Pro/XT-n, Olympus Pen-F, M10, M5, Pentax K D ja ist D-sarja, Sony A7/A9 jne.
akrooks
Viesti:

Viesti Kirjoittaja akrooks »

Nostetaanpas vanha ketju ylöspäin. Minäkin menin ko. kameran ostamaan hintaan 1300e. Mittarissa on vasta reilut 48000 kuvaa ja kamera on muistikorttiluukkua lukuunottamatta uudenveroinen. Minun käsiini kamera istuu hyvin ja saan siitä mukavan otteen. Myös kaulahihna on hyvä eikä niskakipeydy vaikka kameraa kantaisi pidemmän matkan. Parhaita ominaisuuksia ehdottomasti ovat loistava kuvanlaatu, kestävyys, 1.3x fov-crop ja AI-lasien toimivuus. Kamera tekee oletuksena aika latteaa ja pehmeää jälkeä, josta kuva on helppo jalostaa haluttuun suuntaan. Minun rungossa oli mukana AA-filtteri, joten moirestakaan ei ole ongelmia. Firmwarepäivityksellä kamera osaa nyt tehdä myös JPG:tä ja osaa myös dark-exposure kohinanvähennyksen pitkissä valotuksissa, mikä paransi pitkien valotusten laatua valtavasti. Koska en kuvaa mitään nopeatempoista riittää kameran ISO400 minulle loistavasti, samaten sarjakuvaus on täysin riittävä. (Alhaista herkkyyttä voi korjata valovoimaisilla klaseilla. ;) ) Kameran mukana tuli kaikki alkuperäiset rensselit ja kolme akkua. Akut ovat jo melko loppuunkuvattuja ja jokaisella ottaa noin sata kuvaa, mikä on minulle täysin riittävä määrä päivässä. Olen ollut todella tyytyväinen hankintaan ja toivon että tämä kestäisi siihen asti kunnes Nikonilta tulee täyden kennon harrastajamalli.

EDIT:

Laitanpa saman tien muutaman kuvalinkin (nettikoossa, eivät siis sovellu kohinavertailuun. ;))

http://www.bo.cx/~turbaaniherra/kuvia/kodak/
http://www.bo.cx/~turbaaniherra/kuvia/uiva04/

EDIT2: Vaihdoin nuo kuvalinkit toimiviksi
Viimeksi muokannut akrooks, Joulu 02, 2004 15 : 11. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
rontti

Viesti Kirjoittaja rontti »

Mikäli olen oikein informoitu, on tuossa vempeleessä sama kenno kuin D60-10D-300D jne. Ohjelmistosta riippuen siis sopii odottaa samaa kuvan laatua kuin noilla Canonin malleillakin. Tosin ohjelmisto vaikuttaa aika paljon, varsinkin isommilla herkkyysasetuksilla. Varmaankin hyvä ostos kuitenkin.
Sampo

Viesti Kirjoittaja Sampo »

rontti kirjoitti:Mikäli olen oikein informoitu, on tuossa vempeleessä sama kenno kuin D60-10D-300D jne.
Ei todellakaan ole. Canoneissa on CMOS, kodakissa CCD.
laite

Viesti Kirjoittaja laite »

Sampo kirjoitti:
rontti kirjoitti:Mikäli olen oikein informoitu, on tuossa vempeleessä sama kenno kuin D60-10D-300D jne.
Jep, ja kennon kokokin on hieman eri (1.3 croppikerroin kodakissa, 1.6 canoneissa).
piksi

Viesti Kirjoittaja piksi »

laite kirjoitti:
Sampo kirjoitti:
Jep, ja kennon kokokin on hieman eri (1.3 croppikerroin kodakissa, 1.6 canoneissa).
eikä noissakaan canoneissa ole kuin virtuaalisesti sama CMOS käytössä. D60 -> 10D kennoa on kehitetty kohinan osalta vaikka fyysisesti kenno on "sama" ja 300D:hen simppelöity hiukan uudemmalla ja halvemmalla tekniikalla pitäen kuitenkin kuvanlaatu käytännössä samana kuin 10D:ssä. kuvanlaatuun kun vaikuttaa moni muukin kuin itse kenno ja ohjelmisto, myös kennon signaaleja tulkitsevalla analogikonvertterilla on aika ratkaiseva osa, kuten myös bayer-interpolaation hoitavilla osilla. kodakin kennona toimii KAF-6303CE CCD.

sekä 10D että DCS 760 rutistavat kennolta 36-bittisen raakakuvan, mutta 10D:n kenno ei kaappaa yhtä hyvin aivan kaikkia aallonpituuksia. sen minkä 760 herkkyydessä menettää, se väriskaalassa voittaa. wide gamutin ja prophoton kaltaiset väriavaruudet tuovat niin paljon värejä lisää verrattuna vaikkapa AdobeRGB:hen, että harva monitori pystyy niitä kaikkia luonnollisesti toistamaan. lisäksi mielestäni puhkipalamisesta varoittava preview-ruutu on kodakissa mukavampi ilmoittaessaan että alue on puhkipalamisen rajoilla kun taas 10D:ssä se töksäyttää sen vasta kun alue todella on puhki eikä mitään pelastettavaa ole.

kiva tankki, os olisin aikoinani ollut rohkeampi olisin varmaan D100/DSC 760 -leiriin hypännyt itsekin.
Vastaa Viestiin