Muotokuvslinssistä
-
- Viesti:
Re: Muotokuvslinssistä
Vaihda luuriin. Kyll o ilme muksuilla erilainen kun alat vääntämään kuvaa siinä pöydän reunalla.
-
Re: Muotokuvslinssistä
Merkkihenkilöt erikseen, mut suurin osa muotokuvista menee aika pienen piirin kulutukseen. Toki some-aikana ihmiset saattavat kuvitella, et muutkin ovat kiinnostuneet miltä meitin ihana Niko-Petteri näyttää rippikuvissa, mut aidosti ihmiset ovat kiinnostuneita vain itsestään ja hyvin pienestä lähipiiristä. Toki meillä on sosiaalisia paineita esittää muuta - esim. koronan aikaan olemme olleet huolissamme Kongojoen laaksossa koronaan kuolleista - tosin alueella kuolee normipäivänä enempi nälkään, mut nyt pitää olla humanisti ja näyttää suurta ihmisrakkautta koko maailmalle (sekin taitaa olla enempi huonosti naamioitua pelkoa omasta kuolevaisuudesta).hkoskenv kirjoitti: ↑Heinä 09, 2021 15 : 22Enpä ole ikinä ajatellut noin. Muotokuva on erittäin juhlallinen asia ja sillä tavalla tai toisella edustetaan tai myydään itseä tai omaa asiaa. Ei kai kukaan katsele seinällään omee naamaansa? Minulle tulee sanasta "muotokuva" mieleen ensimmäiseksi Kekkosen lärvi ala-asteen seinällä ja toiseksi rivit vanhojen proffien kuvia, maalattuja ja valokuvia, yliopiston hallintosiiven käytävällä. Ja se nyt on suurin virhe mitä ihminen voi kamerahommissa tehdä alkaa ilmehtimään muotokuvassa. Ainoa oikea muotokuvailme on armeijan sulkeisohjesäännöstä. No, ehkä jos hakee esittävän pellen paikkaa sirkuksesta, voi olla pieni hymynkare toisessa suupielessä.
Niinpä. Minä lopetin kuvaamisen melkein kokonaan muutama vuosi sitten kun vaimo näytti aina sellaista tiettyä tekohymyä ja lapset kieltä ja/tai keskisormea. Odotan vähän uutta innostuksen puuskaa. Minä hallitsen kyllä tekniikan fooruminkin standardeilla välttävästi, mutta ihmisen käyttäjän opasta ei löydy netistä eikä kirjastosta. Jotenkin vaikuttaa, että yksilötkin toimivat eri tavoilla.Ite olen siis ensisijaisesti hyvä seuramies ja toissijaisesti valokuvaaja - siksi mä panostan skeidanjauhamiseen. Tosin kyl mie perustekniikan hanskaan, mut riittävä taso on aika kaukana tän foorumin kekkereistä.
Ihmiset ovat samaan aikaa hyvinkin erilaisia ja toisaalta hämäävän samanlaisia - yltiöyksilöllisyyttä korostavassa kulttuurissa jokainen rattaan siipilautakin kuvittelee olevansa ainutlaatuinen, mut ihmiset ovat melkoista massaa ja mikään ei todista sitä niin hyvin kuin valokuvaaminen - ihmiset pyytävät kyl itsestään ainutlaatuisia kuvia itsestään ja heti kun ehdottaa läävässä pyörimistä, kakkaleikkejä tai marketin takapihaa kuvauspaikaksi niin melkoinen määrä palaa totuttuihin kaavoihin - ota sillee kiva ja edustava kuva. Paitti jos läävässä pyörimisestä tulee trendi - sit some täyttyy sikailuista. Siksi meille opetetaankin tiettyjä kuvaussääntöjä, koska 99,9% kuvista voi vetää rutiinilla - sille kerran vuodessa kameran eteen astuvalle voi sit ladata koko osaamisensa. Et kyllä - aidosti erilaisia ihmisiä on olemassa, mut maksavat asiakkaat edustaa pääosin keskiluokkaa (tai ylempää keskiluokkaa) ja se porukka on niin samasta muotista vedetty, et sopulitkin on ihmeissään (toi ruottalaisten prokkis jossa kuvattiin asuntoja eri puolista maailmaa näyttää sen aika hyvin). Suomalainen katukuva on äärimmäisen *sensuroitu* ja asunnot samoin.
Toi sensuroitu sana on h o m o g e e n i n e n - joka kandeekin piilottaa, jottei lasten herkät aivot vahingoitu.