Kaikella kunnioituksella Munt sun juttu heittelehtii laidasta laitaan toisaalta sä myönnät että niitä säätöjä voi tehdä mutta toisaalta sä paasaat kuin jälkikäsittely kaikessaan on suuri synti ja vitsaus. Mä ymmärrän sun pointtis mutta sä et näytä tajuavan mun pointtia että kun puhutaan ns. perussäädöistä(ei kuvamanipulaatioista sun muusta) niin se kamerasta suoraan tuleva jpg ei ole yhtään sen aidompi ja oikeampi kuva kuin lightroomissa itse henkilökohtaiset säädöt saava kuva...KOROSTAN nyt vielä että tarkoitan näillä säädöillä wb:n säätöä, valoisuus, kontrasti ja rajauksen säätöä....en KUVAMANIPULAATIOTA missä poistellaan ja lisätään objekteja toisesta otoksesta.Munt kirjoitti:Voi tässä olla sitäkin, että monet lasit piirtää ohuesti huntua kuviin (etenkin halvat) ja sitä kirkkautta pitää sitten hakea. Suora salama vie myös kontrastin, kuten tuossa lumileopardikuvassa. Mä olen yrittänyt käyttää vain sellaisia laseja, jotka piirtää oman silmään kauniisti ja jos kuva on huono, niin se vaan on huono. Hyviä kuvia tulee oikeastaan aika harvoin, eikä huonojen kanssa kikkailu auta yhtään.muikkunen kirjoitti:Onhan nuo aika falskeja ja tavallaan vähän surullisia kuvia. Vaivaa on nähty mutta tulos ei silti ole kummoinen.Munt kirjoitti:pari iltapalaa
Ei noilla kuitenkaan ole mitään tekemistä raakakuvan sävysäätöjen kanssa. Tuntuu että tässä puhutaan nyt sekaisin kahdesta eri asiasta, sävyjen hienosäädöstä (joka ei kuvaa ainakaan huononna, oli se originaali miten oikealla hetkellä kuvattu ja oikein valotettu tahansa) ja mistälie fotosoppailusta, jolla yhdentekevistä kuvista yritetään tehdä kiinnostavia.
Ja oma genre on siis se, jossa kohde kopioidaan mahdollisimman naturel...
Sävyjen hienosäätöä pitää varmasti tehdä etenkin, kun kuvataan sisätiloissa vallitsevassa (seka)valossa. Onhan hullua ajatella, ettei sitä kuvan väärää väriä voisi nykyvehkeillä korjata. Aloittaja kuitenkin kysyi onnistuuko kuvaaminen niin, että kuva on valmiiksi lopullisissa sävyissä. Kyllä se vaan onnistuu. Lisäksi se kannattaa ehdottomasti tehdä kerralla kunnolla, eikä luottaa siihen photariin. Kun materiaali on heti alussa mahdollisimman hyvää, niin lopputulos on sitten huimaa.
..
Mikä siinä on että et suostu tajuamaan että kuvaushetkellä voi tehdä kaiken "oikein" ja silti kameran tuottama jpg ei välttämättä ole aivan viimeisen päälle se kuva mitä haet vaan esim hiukan kontrastia lisäämällä saat lopputuloksen mikä vastaa sun näkemystä asiasta. Mäe nyt puhu mistään nupit kaakkoon säätämisestä vaan ihan niistä samoista säädöistä mitä kameraan asetetut presetitkin kennon datalle tekee.
Kysynkin vielä että onko sulla kaikissa kuvaus jutuissa sama presetti käytössä kamerassa? Tarkoitan näitä standard, vivid, landscape, portrait presettejä vai vaihdatko esim maisemakuvauksessa päälle ton landscape presetin?