Sulaa hölmöyttä käyttää tilanteesen nähden kalustoaan väärin ja sitten syyttää kalustoa siitä.T71 kirjoitti: ↑Marras 08, 2021 18 : 56Hei oikeesti, jos joka kolmaskymmenes on ees sielläpäin, niin hienoa on, kun lapsella on etutukkaa ja korvat, niin se pirun tarkennus heiluu siellä missä sattuu. Ja joo, voi sen piltin ajaa kaljuksi, niin ei tarkenna etutukkaan.habannaama kirjoitti: ↑Marras 08, 2021 14 : 16Jos mietitään hetken yhtälöä, jossa itse yrittäisin kuvata esim. 5D MarkIII:lla niin, että 85/1.2:lla olettaisin joka kuvan telmivistä lapsista olevan esim. juuri sieltä silmästä tarkka, niin kyllä minä ihan ensin etsisin syyllistä hutilaukauksiin sieltä peilistä...
Mutta tän af tekniikan ainoa ongelmahan on siinä, että elämästä ei oteta uusintoja.
Jos kuvaat vaikka synnytystä, niin käsketkö työntää pennun takaisin monttuun, kun toi af veti alavatsaan. (vähän huono esimerkki, sori siitä)
Tai no ehkä joku tyyliin lapsi saa ekan kissanpennun olisi hyvä hetki, kun siinä voi olla kaikenlaisia tunteita ja jos se ainoa oikein tarkentunut ruutu on sellainen, että pentu tuhertaa itkua naama nurinpäin ja näyttää rosvopäällikön raiskaamalta, niin kiitti vatusti isi tästäkin lapsuusmuistosta. No, delete on vaihtoehto ja laitetaan pikkuruinen kymppikuva albumiin, siinä ei näy missä tarkennus on.
Niin sitä vaan tässä yritän kertoa, että eye af mullisti koko valokuvauksen. Tää asia on hyvä tunnustaa heti alkuun. Se vapauttaa luovuutta vaikka rajaukseen, kun ei tarvitse selkä hiessä hieroa tarkennusta siihen silmään joka ruudussa, kun kone tekee sen ihan kuin itsestään. Jos se toimii!
Kiitos sony A7R3, vaikka EF 85mm 1.2L II lasilla se tarkennus vetikin mulla ihan minne sattui (tarkensi eteen), niin tarkensi kuitenkin melko hyvin ja kiitos Eos R, joka tarkensi tosi hyvin siihen lapsen naamaan, takana olevaan liikennemerkkiin, auton pölykpseliin, omenaan, jalkapalloon ja kaikkeen pyöreään mitä siihen kuva-alaan nyt sattuikaan osumaan. Kiitos Canon Eos R, Sonyn markkinointi kiittää sydämensä pohjasta. Hieno AF pojilla siinä.
Ei tulisi mieleenkään synnäriä seuratessa kuvata yhdistelmällä A7R3/EF 85mm 1.2L II käyttäen aukkoa f1.2 ja vieläpä jollain silmätarkennuksella, kun kuva-alalla visva ja veri ovat pääelementtejä ja toiveet nähdä esiin työntyvän piltin kristallinkirkas silmä on yhtä todennäköistä, kuin että Charlize Theron soittaisi aamulla ovikelloa ja kysyisi, haluutko "piparia".
Jos olettaa että se silmätarkennus on joku valokuvaajan graalin malja, niin metsään meni, kannattaa opetella käyttämään kalustoaan kulloisissakin vallitsevissa olosuhteissa oikein, eikä olettaa että se tekee kaiken puolestasi, tätä tarkoitin sillä "peiliin katsomisella".
Sen himmelin eri parametreihin kannattaa uhrata hieman aikaa, eikä olettaa että laitanpa virrat päälle, kyllä se tekee kaiken mun puolestani.
Sitä se on kun antaa mikroaaltouunisukupolvelle tulukset käteen erämaassa, turha odottaa liekkejä...