Sony A9, A9II

Canon EOS R, 1D, 5D, Nikon Z7/Z6,D500/D5/D7200/D750/D810/Df/D610, Fuji S2/S3 Pro/XT-n, Olympus Pen-F, M10, M5, Pentax K D ja ist D-sarja, Sony A7/A9 jne.
kohan
Viestit: 12556
Liittynyt: Helmi 21, 2004 15 : 02
Paikkakunta: Keuruu

Re: Sony A9

Viesti Kirjoittaja kohan »

Tuossa on valotusta päinvastoin tummennettu 1/2 aukkoa mutta kirkkaat sävyt on tallella. Tummasta päästä löytyy sävyjä eikä kohise. Takapihalta tänään auringon viimeiset valot.
Kuva
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
Rockford
Viestit: 7318
Liittynyt: Loka 05, 2004 10 : 06
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Sony A9

Viesti Kirjoittaja Rockford »

Maffer kirjoitti:No voi apua. Eli sinä voisit kääntää sen sitten pois päältä. Ei se noin vaikeaa ole.
Mietin vain missä tilanteessa se voisi toimia. Mutta varmaakin tuo kohanin kuva yllä on sellainen missä se toimis.
Petri Kekkonen :: Kuvia :: "Light and shade - time and space" - PSB
kohan
Viestit: 12556
Liittynyt: Helmi 21, 2004 15 : 02
Paikkakunta: Keuruu

Re: Sony A9

Viesti Kirjoittaja kohan »

Rockford kirjoitti:
Maffer kirjoitti:No voi apua. Eli sinä voisit kääntää sen sitten pois päältä. Ei se noin vaikeaa ole.
Mietin vain missä tilanteessa se voisi toimia. Mutta varmaakin tuo kohanin kuva yllä on sellainen missä se toimis.
Ei tarvitse haikailla mitään olematonta kun käyttää unuWB:tä ja modaa kuvaprofiilia jos on A7rII käytössä.
mremonen
Viestit: 9478
Liittynyt: Joulu 10, 2003 15 : 43
Paikkakunta: itähelsinki
Viesti:

Re: Sony A9

Viesti Kirjoittaja mremonen »

kohan kirjoitti:Edellisellä sivulla 18:17 kirjoitettu viesti kertoo kädestä pitäen mitä tarkoitin ja tein. Onko siinä jotain epäselvää?
Ei ole epäselvää ei. Mutta ihan samalla tavalla sinä olet "koneen armoilla", kuin me muutkin. Ei joku EVF ole sitä tilannetta ainakaan parempaan suuntaan muuttanut. Se on pelkkää kuvitelmaa, että säätelemällä jotain random arvoja pääsisi jotenkin "closer to real thing". Ei pääse.

Ja vaikka kuinka kuvaisit manuaaliasetuksilla ja "natural-profiileilla", kone sen kuvan ottamisen hoitaa. Se päättää suljinajan (huolimatta siitä mitä kuvittelet sen olevan), kuten myös aukon. Ja välissä on niin paljon tietotekniikkaa ja elektroniikkaa, että vaikka lasketaan koko Apollo-kuuohjelman IT yhteen, ei päästä kuin murto-osaan. Eli se siitä "minä täällä päätän"-kuvitelmasta.

Ja mikä tekee OVF:stä vähemmän "the real thing":in? Suurin osa kaikkien tuntemista valokuvista on edelleen kuvattu sillä OVF:llä ja jopa filmille. Onko niissä kaikissa valotus ja tarkennus pielessä?
Innovoija (innovator) – 2–3% väestöstä: uskalias, koulutettu, omaa useita informaation lähteitä;
---
blogi
kohan
Viestit: 12556
Liittynyt: Helmi 21, 2004 15 : 02
Paikkakunta: Keuruu

Re: Sony A9

Viesti Kirjoittaja kohan »

No joo asia tulikin tällä selväksi.
Kryptos
Viestit: 3920
Liittynyt: Huhti 09, 2014 10 : 10
Viesti:

Re: Sony A9

Viesti Kirjoittaja Kryptos »

Menee ohi aiheen, mutta valotus näemmä koetaan varsin eri tavoin, joko hankalaksi tai helpoksi tai jotain siltä väliltä. En tarkoituksella sanonut "oikea valotus", sillä teknisesti oikea valotus, jossa huippuvalot eivät ole palaneet puhki tai tumma pää ole täyttä mustaa on eri asia, kuin subjektiivisesti oikea valotus, s.o. taiteellinen näkemys. Heikurakin sanoi, että hän mittaa huippuvalojen mukaan ja mustat sitten asettuvat miten asettuvat.

Canuunan 6D:ssä minulla on Magic Lantern, joka näyttää raakahistogrammin ja jossa on halutessa myös kanavakohtainen "exposure guide", joka kertoo kuinka paljon on varaa nostaa valotusta tai paljonko ollaan yli per kanava. Se on tietenkin erittäin kätevä. Poni a6000:ssa minulla ei ole vastaavaa, mutta enpä silläkään ole kokenut valotusta ongelmaksi. Jos epäilyttää, haarukoin ja blendaan luminositeettimaskeilla Photoshopissa, mutta harvoin sitäkään tarvitsee. Jos histogrammi (tavallinen jpg-histogrammi) näyttää, että huipuissa ollaan himpun verran yli, ainakin oman kokemukseni mukaan raakakuvassa kuitenkin dataa vielä on sen verran, että ne pelastuvat helposti Lightroomissa.

Kuva voi olla yleisesti hyvin valottunut, mutta spekulaareja voi tietysti silti olla. Elleivät ne asetu globaaleilla säädöillä, useimmiten saan ne halutessani ojennukseen Lightroomissa adjustment brushilla jossa säädän Highlights tai Lights jonkin yksikön alaspäin. Jos sattuu hankala kohta, hoidan ne Photoshopissa kloonaamalla tai muulla tarvittavalla tekniikalla. Ongelmakohdat ovat kuitenkin käytännössä aina pieniä spekulaareja, ei globaaleja ongelmia, jotka tarkoittaisivat valotuksen todellista epäonnistumista.

No joo, ihmettelen vain miten tämä valotusasia nostattelee tuntemuksia. Aika perusjuttua valokuvaajille, kuitenkin, vaikka tietenkin oleellisen tärkeää. Muutoin olen sitä mieltä, että raw-histogrammi ja auto-ETTR optio tämän hintaluokan rungoissa pitäisi olla jo perusominaisuus.
Sapere aude.
---
flickr
zone6
Viestit: 1242
Liittynyt: Touko 11, 2011 13 : 59

Re: Sony A9

Viesti Kirjoittaja zone6 »

Seeprat/Olyn varoitusvärit ovat se paras tapa. Olyn mielestäni seeproja selvempi. Näkee jatkuvasti mikä osa on menossa puhki ja mikä jäämässä "tukkoon" kunhan säätää ensin varoituksen rajat kohdalleen ja hieman viilaa kuvaprofiilia.

Tuon helpompaa ja tarkempaa valotustapaa ei olekaan. Maisemassa manuaalisesti ja muussa A-moodi ja valotuksenkorjailulla veivaa seeprojen/varoitusten mukaan sellaiseksi kun haluaa. Joskushan vaalea pää myös saa palaa puhki, ei se synti ole.
Zone VI
nomad
Viestit: 20313
Liittynyt: Huhti 26, 2007 16 : 22

Re: Sony A9

Viesti Kirjoittaja nomad »

Kryptos kirjoitti:Menee ohi aiheen, mutta valotus näemmä koetaan varsin eri tavoin, joko hankalaksi tai helpoksi tai jotain siltä väliltä. En tarkoituksella sanonut "oikea valotus", sillä teknisesti oikea valotus, jossa huippuvalot eivät ole palaneet puhki tai tumma pää ole täyttä mustaa on eri asia, kuin subjektiivisesti oikea valotus, s.o. taiteellinen näkemys. Heikurakin sanoi, että hän mittaa huippuvalojen mukaan ja mustat sitten asettuvat miten asettuvat
......

No joo, ihmettelen vain miten tämä valotusasia nostattelee tuntemuksia. Aika perusjuttua valokuvaajille, kuitenkin, vaikka tietenkin oleellisen tärkeää. Muutoin olen sitä mieltä, että raw-histogrammi ja auto-ETTR optio tämän hintaluokan rungoissa pitäisi olla jo perusominaisuus.
Heikura taisi kuvata enimmäkseen jpg:tä, niin ainakin juttu kulkee.

Paremmissa Nikoneissa alkaa nykyään olla ETTR. Sanovat vaan, että systeemi ei toimi kovin hyvin - ihme ja kumma. Tätä on vaikea ymmärtää sillä onhan valomittauskennossaresoluutiota kuin wanhan ajan digikuvassa, eli kyllä siitä pitäisi pystyä päättelemään oikea valotus ihan yhtä hyvin kuin mitä peilitön tekee kennolta tapahtuvassa valonmittauksessa.

Sikäli peilittömällä on kyllä kiva kuvata kun saa etsimeen live histogrammin. Vääntää valotuksen niin, että pikkuisen välähtää punainen oikeiassa laidassa, tuo on ainakin minun peilittömissä toiminut. Peilikameraan siirtyminen tuntuu tuon jälkeen hiukan ankealta. Näin etenkin kun toiseen rullaan voi ohjelmoida valotuksenkorjailun. Hitaammassa kuvauksessa tulee peilikameran kanssa turhan usein tsekattua otettua kuvaa ihan vaan valotuksen vuoksi. Jo olisi aika saada peilikameraan etsimeen heijastettua se histogrammi!

Mielestäni digissä ei ole muuta oikeaa valotusta kuin "teknisesti oikea" valotus. Ja se on aina ETTR. Kamerasta riippuu, että kuinka tuo tapahtuu. Onhan niitäkin tilanteita joissa huippuvalojen vuoksi ETTR on itseasiassa alhaisempi valotus kuin mitä kameran oma valotusmittari antaa ymmärtää neutraaliksi valotukseksi. Mutta yleensä ETTR merkitsee kyllä sitä melkein kaikilla kameroilla ja useimmissa tilanteissa, että voi valottaa hiukan yli.

Eri asia on sitten "valmista kuvaa kamerasta suoraan" -kuvaajat jotka haluavat välittää valotuksessa jonkun tunnelman. Hyväksyttäköön se heille, mutta ei tuolla ole juurikaan tekemistä kameran kuvanlaadun maksimoimisen kanssa.
Rockford
Viestit: 7318
Liittynyt: Loka 05, 2004 10 : 06
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Sony A9

Viesti Kirjoittaja Rockford »

Kryptos kirjoitti:Canuunan 6D:ssä minulla on Magic Lantern, joka näyttää raakahistogrammin ja jossa on halutessa myös kanavakohtainen "exposure guide", joka kertoo kuinka paljon on varaa nostaa valotusta tai paljonko ollaan yli per kanava.
Millä tarkkuudella nuo toimii? Eli näkeekö siitä oikeasti kanavakohtaisen ylityksen ihan pikselitasolla (tai pitäiskö puhua mieluummin senselitasosta) vai onko tuossa itsessään jonkinlaista keskiarvoistamista mukana?
nomad kirjoitti:Mielestäni digissä ei ole muuta oikeaa valotusta kuin "teknisesti oikea" valotus. Ja se on aina ETTR.
Kyllä, mutta minusta ei ole silti itsestään selvää miten tuo ETTR pitäisi määrittää. Jos tarkastellaan vaikka LR:n histogrammia koko kuvasta niin eihän se näytä ollenkaan samalta kuin jos kroppaa kuvasta kohdan jossa on joku spekulaari huippuvalo. Eli koko kuva-alan histogrammin tarkastelussa välttämättä mikään kohta ei ole puhki, mutta tilanne muuttuu heti kun tarkastelua tehdään pienempään osaan kuvaa.
Petri Kekkonen :: Kuvia :: "Light and shade - time and space" - PSB
aikaarska
Viestit: 13006
Liittynyt: Joulu 06, 2004 6 : 41

Re: Sony A9

Viesti Kirjoittaja aikaarska »

Sony A7RII:ssa käytän joskus seeproja joka toimii mielestäni ihan tarpeeksi hyvin. Yleensä kuvaan kyllä ihan kokemuksen mukana tulleen varmuuden turvin ilman mitään varoitusapuja, mieluummin enemmän huippuvalojen mukaan. Hyvin on mennyt, nykyiset digikennot antavat paljon anteeksi kun kuvaa RAWia.

'Why should I feel lonely ? is not our planet in the Milky way?'
Maffer
Viestit: 22698
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Re: Sony A9

Viesti Kirjoittaja Maffer »

R2:lla kun ilman mitään ihme kuvaprofiilivirityksiä laittaa seepra 100+ ja siihen päälle 1.5 aukkoa niin on aikalailla aina kohdallaan ETTR.

Mutta jos käyttää pakattua RAWia niin mitään hyötyä tuosta ETTR:stä EI ole.
kohan
Viestit: 12556
Liittynyt: Helmi 21, 2004 15 : 02
Paikkakunta: Keuruu

Re: Sony A9

Viesti Kirjoittaja kohan »

Rockford kirjoitti: Kyllä, mutta minusta ei ole silti itsestään selvää miten tuo ETTR pitäisi määrittää. Jos tarkastellaan vaikka LR:n histogrammia koko kuvasta niin eihän se näytä ollenkaan samalta kuin jos kroppaa kuvasta kohdan jossa on joku spekulaari huippuvalo. Eli koko kuva-alan histogrammin tarkastelussa välttämättä mikään kohta ei ole puhki, mutta tilanne muuttuu heti kun tarkastelua tehdään pienempään osaan kuvaa.
LR:n kropit ETTR on hiukan harhaanjohtavaa pohdintaa. Histogram on kuva-alan valoisuuden mittaava työkalu. Kameran etsimessä se on pieni eikä siitä tarkasti pysty tilannetta määrittelemään. Siksi seeprat näyttäen ylivalostuskohdan jossain kuva-alalla on huomattavasti selkeämpi valotuksen määrittelyyn.
Toinen juttu on saattaa etsimessä näkyvä jpg kuva sellaiseen tilaan että se kertoisi mahdollisimman tarkasti kennolla vallitsevan tilan kaikilla värikanavilla. Tämän mitattavan etsinkuvan saa kamerassa joissa on sellaiset kuvaprofiilit joilla kuvan saa säädettyä riittävän loivaksi ja itse käytän mustavalkoista. Tietenkin valkotasapaino valitaan uniWB.
Tällä tavoin valotus on kaikilla kanavilla maksimissaan 1/2 aukon päässä leikkautumisesta kun seeprat 100+ indikoi. Kuvan saa sitten säädettyä kuvankäsittelyssä oikeaan tunnelmaan.
A7rII on nyt ensi kertaa sellainen valonmittaustyökalu joka peilikameroista tällä takkuudella puuttuu ja tämä tapahtuu vielä ennen kuvanottoa eikä jälkikäteen tarkastellen.

Koska ollaan A9 ketjussa niin nämä tuikitarpeelliset Picture profiles puuttuvat kokonaan niin kuva kuin videopuolelta.
Maffer
Viestit: 22698
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Re: Sony A9

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Jep. Ja kun ne puuttuvat niin se todistaa arpametodin millä featureja on kerätty koriin.
mremonen
Viestit: 9478
Liittynyt: Joulu 10, 2003 15 : 43
Paikkakunta: itähelsinki
Viesti:

Re: Sony A9

Viesti Kirjoittaja mremonen »

kohan kirjoitti:Toinen juttu on saattaa etsimessä näkyvä jpg kuva sellaiseen tilaan että se kertoisi mahdollisimman tarkasti kennolla vallitsevan tilan kaikilla värikanavilla. Tämän mitattavan etsinkuvan saa kamerassa joissa on sellaiset kuvaprofiilit joilla kuvan saa säädettyä riittävän loivaksi ja itse käytän mustavalkoista.
Ymmärrän kyllä tämän "insinöörinäkökulmasta" ja tästähän Potkakin aikanaan jaksoi jauhaa. Toisaalta ei juuri auta sommittelussa, jos etsinkuva on mustavalkoinen ja loiva. Tai mistäs minä sen tiedän, mutta kyllä mulle on värit tärkeät, jos kuvankin on tarkoitus olla värillinen. Sen sijaan jos tarkoituksella halutaan kuvata mustavalkoista (kuten vaikka IR-kuvat tai joku Film Noir-tyyppinen kuvaus), niin silloin M/V-etsinkuva on suuri etu. Jos etsinkuvan ei ole tarkoituskaan näyttää "todellista", niin kai sen voisi korvata kokonaan histogrammilla.

Olen joskus kokeillut seeproja a6000:ssa, mutta itse ne häiritsevät kuvassa liikaa. On tapauksia, joissa tarkoituksella haluan päästää kuvan palamaan puhki ja silloin etsimessä juokseva seepralauma vie minulta keskittymisen väärään paikkaan. Videokuvauksessa jostain syystä seeprat olivat aikanaan hyvä juttu. Tosin videossa kuvan jälkikäsittely on rajallisempaa kuin stillissä, joten kuvankin on parempi olla kerrasta ok.
Innovoija (innovator) – 2–3% väestöstä: uskalias, koulutettu, omaa useita informaation lähteitä;
---
blogi
Kryptos
Viestit: 3920
Liittynyt: Huhti 09, 2014 10 : 10
Viesti:

Re: Sony A9

Viesti Kirjoittaja Kryptos »

Rockford kirjoitti:
Kryptos kirjoitti:Canuunan 6D:ssä minulla on Magic Lantern, joka näyttää raakahistogrammin ja jossa on halutessa myös kanavakohtainen "exposure guide", joka kertoo kuinka paljon on varaa nostaa valotusta tai paljonko ollaan yli per kanava.
Millä tarkkuudella nuo toimii? Eli näkeekö siitä oikeasti kanavakohtaisen ylityksen ihan pikselitasolla (tai pitäiskö puhua mieluummin senselitasosta) vai onko tuossa itsessään jonkinlaista keskiarvoistamista mukana?
ETTR opas näyttää RGB ohjeistuksen ja se näyttää pienessä histogrammissa myös tekstin, esim: "E0.5", joka tarkoittaa, että ML:n mukaan olisi vielä varaa nostaa valotusta puoli aukkoa. Vastavuoroisesti negatiivisin luvuin. Vaihtoehtoisesti histogrammiin saa näkymään ML:n laskeman dynaamisen alueen, esim: "11.2". Histogrammissa näkyy myös pienet pallot, punainen, sininen ja vihreä, jotka indikoivat kanavakohtaista ylivalottumista. Ne suurenevat hieman, mitä enemmän kanava on ylivalottunut ja lopulta niiden sisällä näkyy vielä numero, joka indikoi prosentuaalista kanavakohtaista ylivalottumista.

ML:ssä on myös raw-pohjainen spot-metering, joka näyttää pistemitatun alueen valotuksen EV:nä suhteessa saturaatioon, eli tässä ylivalotukseen.

Nämä yhdistettynä raw-zebra indikaattoriin ML:ssä ovat aika lyömätön paketti.

Lisäksi löytyy Auto-ETTR moduli, joka korjaa valotuksen automaattisesti. Tässä Magic Lanternin Auto-ETTR:stä: https://wiki.magiclantern.fm/ettr" onclick="window.open(this.href);return false;
Oppaan valikoista löytää enemmän asiaa ML:n fokus-, valotus-, ym. avusteista.
Viimeksi muokannut Kryptos, Touko 03, 2017 18 : 24. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Sapere aude.
---
flickr
Maffer
Viestit: 22698
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Re: Sony A9

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Se toimii erittäin hyvin. Kuten muukin magic lantern. Ihan siitä syystä Canon on edistynein laite monella mittarilla. Vaikkakin sitten jonkin kolmannen osapuolen apuvälineen ansiosta.

Display gain on toinen kätevä feature - alkaa jo näkymään liveview pimeässä.
kohan
Viestit: 12556
Liittynyt: Helmi 21, 2004 15 : 02
Paikkakunta: Keuruu

Re: Sony A9

Viesti Kirjoittaja kohan »

Maffer kirjoitti:Se toimii erittäin hyvin. Kuten muukin magic lantern. Ihan siitä syystä Canon on edistynein laite monella mittarilla. Vaikkakin sitten jonkin kolmannen osapuolen apuvälineen ansiosta.

Display gain on toinen kätevä feature - alkaa jo näkymään liveview pimeässä.
Etsimellä kuvaaminen ei sisällä apuja ainoasta takatelkkari.
Rockford
Viestit: 7318
Liittynyt: Loka 05, 2004 10 : 06
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Sony A9

Viesti Kirjoittaja Rockford »

Kryptos kirjoitti:Tässä Magic Lanternin Auto-ETTR:stä: https://wiki.magiclantern.fm/ettr" onclick="window.open(this.href);return false;
Oppaan valikoista löytää enemmän asiaa ML:n fokus-, valotus-, ym. avusteista.
Kiitos tarkennuksesta! Mietin lähinnä sitä että käyttääkö se oikeasti joka pikselin informaatiota ETTR:n määrittämiseen, mutta ilmeisesti käyttää, kun tuota löytyi myös tämmöinen vaihtoehtoinen moodi, jossa niin ei ilmeisestikään tehdä:
The second method uses the live view momentarily without taking a photo. You then take the photo.
Ja näkyi olevan myös tämä säätö minkä arvelinkin olevan tarpeellinen:
Highlight Ignore: 0.2% Percentage of (highlight) pixels to ignore when calculating ETTR. This is used if you want to allow overexposure in the highlights, for example room lights. Typical setting is 0.2% and means ignore almost nothing. If you want to ignore more highlights try 1, 3, 5 or even 10%. If the timelapse has the sun or moon in it, you may want to raise h.i. to 5% or more. Otherwise the scene will be too dark.
Petri Kekkonen :: Kuvia :: "Light and shade - time and space" - PSB
Maffer
Viestit: 22698
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Re: Sony A9

Viesti Kirjoittaja Maffer »

@kohan:

Jep, eihän noita näy Canon OVF:ssä mutta mistä syystä tällaisia aivan ilmaisia featureita ei ole 5000 euron Sonyssa? Täysin käsittämätöntä. Jos ne toimii sulavasti jossain 6D:ssa vuodelta nakki tai jo 5D2:ssa niin miksei 2017 Maailman Edistynein Laite osaa mitään hyödyllistä?
hkoskenv
Viestit: 4487
Liittynyt: Elo 15, 2010 13 : 19

Re: Sony A9

Viesti Kirjoittaja hkoskenv »

Maffer kirjoitti:miksei 2017 Maailman Edistynein Laite osaa mitään hyödyllistä?
Siis häh? Hehkutuksen perusteella luulisi vähintään, että siinä ei tarvita muuta kuin vihreän neliön tila, joka tekee aina kaiken virallisesti oikein. Ei siinä mitään histogrammeja tarvita. Sen kun painelee laukaisunappia ja ihailee henkeä salpaavia maailmanluokan otoksia.
Hannu
Vastaa Viestiin