Canon EOS R, 1D, 5D, Nikon Z7/Z6,D500/D5/D7200/D750/D810/Df/D610, Fuji S2/S3 Pro/XT-n, Olympus Pen-F, M10, M5, Pentax K D ja ist D-sarja, Sony A7/A9 jne.
aikaarska kirjoitti: ↑Loka 21, 2021 21 : 36Joo, nykyään on omituinen tapa kaikkien uusien kamerajulkaisujen kanssa, että joihin heikompiin yksityiskohtiin pureudutaan kuin yleinen syyttäjä ja monet hyvät puolet jäävät täysin pimentoon.
Se johtunee siitä, että parannukset eivät vaikuta useimpien kuvaamisiin millään tavalla. Isomman numeron ilo haihtuu nopeasti ja kamerat ovat olleet monta sukupolvea riittävän hyviä kaikkiin aiheisiin paitsi joihinkin väkisin keksimällä keksittyihin erikoistapauksiin (kuten pimeä metsä aurinkoisen hangen takana). Mutta pienetkin ongelmat jäävät ärsyttämään, vaikka niihin löytyy yleensä tavat kiertää.
Mun mielestä tuo 3.69M OLED etsin on kyllä ihan ok valinta. Ja Sonylla on varmasti ollut ihan hyvä syy miksi takanäyttöksi on valittu vain 1440K resoinen 3" paneeli.
Ei meidän kuulu miettiä Sonyn hyviä syitä vaan sitä, että antaako uusi malli juuri minulle tarpeeksi iloa (tai ammattilaisille rahaa (työn ilon lisäksi)) vaihdon kustannuksiin verrattuna. Ei tuossa näytä olevan mitään sellaista, että sen paljon puhutun normiyleiskuvaajan kannattaisi vaihtaa kakkos tai kolmossukupolven vastaava malli, paitsi uuden lelun saamisen ilo. Erot tulevat esiin aika pitkälle erikoistuneissa tapauksissa.
Makee juttu muuten, että ovat pitäneet tässä saman täyskokoisen A HDMI liitännän sivussa.
Paha unohdus suunnitteluosastolta. Se olisi pitänyt ehdottomasti vaihtaa Sony Special -mikroliittimeen, jolle on speksattu 10 kytkentäkertaa laboratoriossa ja jonka vaihdosta voidaan rahastaa tonni per kerta. Nyt iso herra Sony lantraa insinöörien kahvihuoneen saketynnyriin puolet vettä joukkoon.
thaimonen kirjoitti: ↑Loka 21, 2021 21 : 24
No ihan kelpo julkasu, mutta näyttö kyllä varmasti aika karu ja ei tuo etsinkään oikeen Sonyn kameroissa oo vakuuttanut. Sit hinnaltaan ois saanut olla vähän alempi 2000-2200€. Sit plussiin, niin menu,tarkennus,kenno,runko.
Joo, nykyään on omituinen tapa kaikkien uusien kamerajulkaisujen kanssa, että joihin heikompiin yksityiskohtiin pureudutaan kuin yleinen syyttäjä ja monet hyvät puolet jäävät täysin pimentoon..
Mun mielestä tuo 3.69M OLED etsin on kyllä ihan ok valinta. Ja Sonylla on varmasti ollut ihan hyvä syy miksi takanäyttöksi on valittu vain 1440K resoinen 3" paneeli.
Makee juttu muuten, että ovat pitäneet tässä saman täyskokoisen A HDMI liitännän sivussa.
Tämä on muuten käsittääkseni ensimmäinen Sonyn peilitön jossa suljinverhon saa jätettyä kiinni (suojaamaan kennoa) kun kamerasta katkaisee virran. Täytyy vain pitää huolta, ettei sinne työnnä esim. sormea kun objektiivia vaihtaa.
Sonyn 3,6m etsin on aika huono vs fujin,Nikonin vastaavat jos nyt tuossa ei muutosta A7RIII ole. Kyllä nyt näyttökin 2021 pitäs olla paljon parempi, kun 1.03m-dot paneelilla. Ihan vaan sillä, että jos seuraava malli tulee 3 vuoden päästä ja nyt jo isketään vanhentunutta rautaa sisään + hinta ei mikään edullinen. Näyttö ja etsin ei kumminkaan mikään pikku asia minusta ole ja varsinkaan lähes 3000€ hintalapulla. Jos nopeempaa fps käyttää etsimessäkin sonylla reso tippuu tuosta 3.69m ja sit paremmasta näytöstä on hyötyä varsinkin jos näytön kautta kuvaa esim kesällä kirkkaana päivänä. En kyllä itsekkään jaksa uskoa, että tuossa on ihan sama tarkennus mikä A1, mutta loistava tuossa kyllä varmasti on.
T71 kirjoitti: ↑Loka 21, 2021 19 : 46
Uuvuttaa jo lukea näitä valheita ympäristön suojelemiseksi, kun firma tekee tahallaan sutta ja sekundaa, joka juontaa valtavaan rekkaralliin palautettavien ja huollettavien laitteiden johdosta. Tekisivat homman kunnolla, niin voisi oikeasti sanoa, että yritettiin parhaamme. Nyt tuollainen viherpesu aiheuttaa lähinnä ärtymystä ja lievää myötähäpeää.
Voi jumal*auta! Mitä pas*aa kirjoittelet! Ja toisekseen mitä pahaa on ympäristötavoitteissa????
Sonyn järkkärit ovat tekniikaltaan laatutavaraa, toisin kun sun ÖÖ-luokan kommentti. Et ole viimeaikoina skriivannut tähän foorumiin paljon mitään, innokkaimillasi olit silloin reilu vuosi sitten kun trollasit ammatikseen sonya. sama näyttää jatkuvan heti kun sonyn on julkaissut jotakin uutta. BS.
Nyt se pää pois puskasta ja silmät auki. Sonyn laadunvalvonta ja huolto on molemmat niin surkealla tolalla, että ei pahemmasta väliä. Siellä tehdään tahallaan ns toleranssien mukaista tavaraa ja huolto voi sitten kieltäytyä korjaamasta sitä, koska "tehtaan toleransseissa".
Mutta: ihan samaa tekee muutkin. (etenkin Sigma)
Sonyn lasit on ihan muuta kuin laatutavaraa. (osa on, osa ei) Ne on täyttä arvontaa. Niissä se tekninen osaaminen erottuu ns edukseen, koska runkohan joko tekee oman asiansa tai stten ei, ellei nyt satu sitten oikein todella huono tuuri, että on vaikka kenno vinossa tai joku isompi vika. Lasit on ne, joita pitää koko ajan vaihtaa. Aiemmin kyllä tuli ostettua useampi viallinen Sonyn runkokin, joten oikeaa kokemusta on, tosin kuin palstan trolleilla, jotka lähinnä lukee näitä julkistuksia zoomi pystyssä. Nyt ei tule enää niitä haukuttua, koska mulle jäi toimiva A7R3 käteen. En ole jaksanut vaihtaa, koska ei tiedä mitä sitten saa tilalle.
Ja en tosiaan jaksa kirjoittaa tänne enää oikein mitään, kun touhu on mitä on ja oma into kuvaamiseen on myös vähän aiempaa ohuempaa. Aina ei tartte katos vetää täysillä, voi myös hidastaa ja nauttia matkasta ilman jatkuvaa tuotepäivittelyä tai pakonomaista kuvaamista. Tai kirjoittamista, tää ei oikein anna tää palsta enää mitään. Missä lie syy?
T71 kirjoitti: ↑Loka 22, 2021 0 : 05
Nyt se pää pois puskasta ja silmät auki. Sonyn laadunvalvonta ja huolto on molemmat niin surkealla tolalla, että ei pahemmasta väliä. Siellä tehdään tahallaan ns toleranssien mukaista tavaraa ja huolto voi sitten kieltäytyä korjaamasta sitä, koska "tehtaan toleransseissa".
Mutta: ihan samaa tekee muutkin. (etenkin Sigma)
Sonyn lasit on ihan muuta kuin laatutavaraa. (osa on, osa ei) Ne on täyttä arvontaa.
pälä,pälä,pölö,pölö blaah
Juuh, ei vaan yksinkertaisesti pidä paikkaansa. Kirjoitat kuin lähinnä Sony (suurista kameravalmistajista) ainoastaan olisi joku hel*etin ongelmakeskittymä. Tämä ei vaan yksinkertaisesti pidä paikkaansa. Sen takia reagoin niin vahvasti, koska en jaksa noin törkeää harhaanjohtamista!!
Rehellisesti sanoen minä todellakin pidän varsinkin Sonyn kamerarunkoja ehkä laadukkaimpina tekeleinä tämän hetken kamerasirkuksessa. Objektiiveissa saattoi joskus olla enemmän laatuheittelyä kuin esim. Canonin tai Nikonin laseissa, mutta tilanne ei ole enää sellainen. Sony on vuodesta toiseen parantanut myös lasitavaransa tasoa.
T71 kirjoitti: ↑Loka 22, 2021 0 : 05
Ja en tosiaan jaksa kirjoittaa tänne enää oikein mitään, kun touhu on mitä on ja oma into kuvaamiseen on myös vähän aiempaa ohuempaa. Aina ei tartte katos vetää täysillä, voi myös hidastaa ja nauttia matkasta ilman jatkuvaa tuotepäivittelyä tai pakonomaista kuvaamista. Tai kirjoittamista, tää ei oikein anna tää palsta enää mitään. Missä lie syy?
Niin missä syy? Älä ainakaan syytä laitteita!Ymmärrän erittäin hyvin, ettei aina jaksa vetää täysillä.Joskus tekee hyvää ottaa iisimmin, ja sieltä se kuvausinto taas tulee jos on tullakseen.
Oma foorumikäyttäytymiseni on muuttunut huomattavasti vähemmän fanaattiseksi kuin mitä se oli vielä joskus pari vuotta sitten. En kertakaikkiaan jaksa vängätä laitteista kokoajan, halauaisin keskittyä kuvaamiseen enemmän, edes ajatuksen tasolla. Yep., ehkä vaikuttaa huikkasen ristiriitaiselta, myönnän .
Jokatapauksessa foorumin tila on varsinkin viimeisen puolen vuoden aikana hiljentynyt huolestuttavaa tahtia. Nyt tämä Sony A7IV julkaisu oli sopiva tilaisuus pitää pientä messua - ja samalla kenties elävöittää meininkiä vähäsen. Varmaan moni huomasi mun kirjoituksista, että nyt se taitaa vetää ihan tarkoituksella överiksi. Yritän pitää kuitenkin homman niin läpinäkyvänä, ettei kukaan voi ottaa liian tosissaan kaikkea hubailua.
Nyt otin kuitenkin itse aika tosissaan sun käsittämättömän epäreilut höpinät Sonyn kelvottomuudesta. Jopa ympäristötavoitteita sopi halveksia ??! Minä en kehtaisi edes vitsinä säätää tuollaista BS:ää esim Canonin uuden julkaisun keskellä, vaikka tosiasiassa Canonin rungoissa on ollut laatuongelmia. Koska mielestäni suurin ongelma on huippuunsa optimoidun tuotannon ongelma (nimenomaan taloudellisen kannattavuuden suhteen), ja se koskee kaikki toimijoita jotka kilpailevat tällä alati hiipuvalla alalla. Tai ainakin valokuvauksen murroksen keskellä.
Elämä on valokuvaajan parasta aikaa!Vîta est tempus optimum homini
Sen verran noista eri merkkien laatuongelmista todettava, etten muista aiemmilta vuosilta muuta kuin Nikon D600:sten kennojen roiskeongelmat, jotka valmistaja itsekin myönsi ja ryhdikkäästi veti homman maaliin.
Sony a7III:sta niitä ongelmia, kun suljin leipoo kiinni, niitä näkyy tasaisen tappavaan tahtiin, lähinnä kylläkin ulkolaisilla foorumeilla tulee vastaan, mutta viimeksi taisi Facen Suomalaisessa kameraryhmässä olla, kun eräs nainen koko sen karvaana omalla kohdallaan, eli ei ole mitään urbaanilegendaa, mutta onko Sony reagoinut noihin? Aivan oikein, ei ole.
Eli suo siellä vetelä täällä, ymmärrän T71 turhautumisen kun ongelmia merkin x kanssa tullut vastaan ja joudut kaikenlisäksi taistelemaan kelvottoman huollon kanssa, kyllä siinä kuka tahansa täyspäinen turhautuu ja merkki leimautuu kaikeksi muuksi kuin luotettavaksi ja vastuulliseksi toimijaksi.
Ymmärrän myös heitä, esim. temamaa, jolla homma toiminut kuin se kuuluisa junan wc, mitäs sitä kyseenalaistamaan kun homma pelittää.
Kait se on tämä nykytrendi kun tehtaan volyymit ovat kovia, kamaa lähtee maailmalle siihen tahtiin että heikompaa hirvittää, siinä kohtaa helppoa heilutella jalkoja jeni-kirstun päällä mielessään todeten, suljinongelmat mahtuvat marginaaliin, toimikoot testinukkeina, näillä myyntikatteilla aivan se ja sama, jengi ostaa kuitenkin.
Vastuullista toimintaa, onko se sitä, mielestäni ei, mutta minkäs teet, onko se sitten kestävää kehitystä, mielestäni ei kun oikein syvällisesti ajatellaan, mutta niin kuin elämässä ylipäätään, niin kauan kuin edes hieman focus on paremmassa huomisessa niin annattakoon anteeksi jos hieman rapatessa roiskuu...
Ai niin, en kuolemaksenikaan osaa enää hahmottaa kuinka vanha meidän 65" Sony OLED on, olisiko vajaa kolmevuotias, ei ole päivittäin edes ollut päällä, heitetään mutulla että keskimäärin elinkaarensa aikana olisiko joku 30min-1h päivittäistä käyttöä liki totuus.
Huomasin parisen viikkoa takaperin että what, näytön yläreuna lähes koko matkaltaan "liuskoittunut", tullut sellaista tummaa röpöllistä korkeudeltaan 1-3 cm mustaa esiintymää, joka näkyy ainoastaan kun töllö päällä ja vaaleaa kuva-alaa vasten.
Tässä kohtaa kiitin onneani, että otin ostovaiheessa Gigantista sen viiden vuoden lisäturvan, joka kattaa sen että valtuutettu huolto tulee kotiin tsekkaamaan vian, jollei saa kotona kuntoon, vie mennessään ja jollei saada kuntoon/varaosia löydy, eli joutuvat antamaan uuden tuotteen (ovat velvoitettuja tässä sopparissa), niin uuden tuotteen pitää olla kulloisessakin tapauksessa kuluvan vuoden vastaava paras saatavilla oleva malli.
Menikö mulla silti täysin luotto kyseiseen merkkiin? Ei, rapatessa roiskuu ja sattuuhan näitä merkillä kuin merkillä, vaikka kokemuksena sellainen, että jos nyt omalla rahalla uuden ostaisin tuon jälkeen, niin vaihtoon menisi merkki, mutta ei se silti minusta katkeraa valmistajaa kohtaan tee, toisin mitä kaikkea lukee, oli se sitten suljinkeissit, pisara vettä salamakengässä, pazka huoltokuvio Sonylla, hintaan nähden max kolme vuotta kestänyt OLED, niin en minä nyt iahn äkkiä lippua salkoon Sonyn pääkonttorin edustalle nostaisi kiitoksena kestävästä kehityksestä, tai voisin nostaakin, mutta kyllä se enempi olisi osastoa puolitanko.
Niin tuo AF, se on ensinnäkin riippuvainen siitä onko stacked CMOS ja sen jälkeen mihin asti kennon lukuaikaa on ruuvattu. Jos ei dataa tule, ei se AF pysty ihmeisiin.
Maffer kirjoitti: ↑Loka 22, 2021 8 : 21
Niin tuo AF, se on ensinnäkin riippuvainen siitä onko stacked CMOS ja sen jälkeen mihin asti kennon lukuaikaa on ruuvattu. Jos ei dataa tule, ei se AF pysty ihmeisiin.
Ei käsittääkseni ole stacked, ja sen takia ei pysty samaan kuin A1, mutta ensirevikoiden ja videoiden mukaan AF on silti erittäin nopea ja huomattavasti nopeampi kuin A7III, Tony & Chelsea Northrup teki siitä oikein vertailun videossaan, käyttivät molempia kameroita samassa tilanteessa.
'Why should I feel lonely ? is not our planet in the Milky way?'
temama kirjoitti: ↑Loka 22, 2021 0 : 38
Kirjoitat kuin lähinnä Sony (suurista kameravalmistajista) ainoastaan olisi joku hel*etin ongelmakeskittymä. Tämä ei vaan yksinkertaisesti pidä paikkaansa.
No ei tietenkään, mutta totuus on se, että Sonyn lasit on mitä on ja uudet Canonin rungot vasta turhauttaakin, kun olen odottanut niitä kuin kuuta nousevaa ja se asiakaspalaute ei todellakaan ole kovin rohkaisevaa, mutta mitäpä voi odottaa firmalta, joka koodaa monitoimilaitteensa siten, että skanneri ja faksi lakkaa toimimasta, kun tulostinosan muste on lopussa. Tää oli viikolla otsikoissa, kun onhan toi nyt aika legendaarinen kusetus ja kertoo mielestäni aivan kaiken nykymenosta.
Mutta se pointti ympäristöystävällisyydestä oli siinä, että mieti mikä rekkaralli siitä aiheutuu, kun pitää jatkuvasti korjata tai ostaa uutta, kun laitteet on jätettä jo syntyessään. Ja siellä toisessa päässä huollossa on joku Magnus täysmulkku, joka ei osaa mitään, ei ymmärrä mitään ja asiakaspalvelu on tyypille täysin vieras käsite. Lopputuloksena kokemani Sony Ping-Pong, jossa kama siirtyy jatkuvalla syötöllä asiakkaan ja huollon välillä, koska takuuvastuullinen osapuoli on päättänyt, että on kannattavampaa kusettaa asiakasta, kuin hoitaa laitteet kuntoon tai tehdä ne jo tehtaalla riittävän hyvin.
habannaama kirjoitti: ↑Loka 22, 2021 7 : 38
Poijjaat, noh noh...
Menikö mulla silti täysin luotto kyseiseen merkkiin? Ei, rapatessa roiskuu ja sattuuhan näitä merkillä kuin merkillä, vaikka kokemuksena sellainen, että jos nyt omalla rahalla uuden ostaisin tuon jälkeen, niin vaihtoon menisi merkki, mutta ei se silti minusta katkeraa valmistajaa kohtaan tee, toisin mitä kaikkea lukee, oli se sitten suljinkeissit, pisara vettä salamakengässä, pazka huoltokuvio Sonylla, hintaan nähden max kolme vuotta kestänyt OLED, niin en minä nyt iahn äkkiä lippua salkoon Sonyn pääkonttorin edustalle nostaisi kiitoksena kestävästä kehityksestä, tai voisin nostaakin, mutta kyllä se enempi olisi osastoa puolitanko.
Nimenomaan. Minulla on piiputtanut useampikin suhteellisen uusi viihde-elektroniikan tuote.
Vuoden käytön jälkeen Canon G7 X kamerassa zuoomimekanismi alkoi ryttyilemään ja lopuksi siitä jämähti objektiivin automaattinen suojamekanismi. Onneksi sen sai ruuvimeisselillä kokonaan auki asentoon. Ei ole kysymys aivan ilmaisesta kamerasta kuitenkaan.
Samsungin 300€ monitori saa välillä ihmeellisiä kohtauksia. Ryhtyy vilkuttelemaan kuvaa 2sec intervalleilla, tekee sitä n. 30sec ja palaa normaaliksi. Välillä unohtaa kuva-asetukset jotka olen säätänyt siihen monitorin säätimillä.
Onhan näitä vaikka mitä muuta jos jaksaisi valittaa...
Jos Sonyn A7III pärähtää suljin liian nopeasti, niin takuu hoitaa. Ja täytyy muistaa, että on olemassa valmistajan tuotevastuu joka on pidempi kuin 1 vuosi. Toimii ainakin Suomessa.
'Why should I feel lonely ? is not our planet in the Milky way?'
aikaarska kirjoitti: ↑Loka 21, 2021 19 : 14
Joten tyydyn metsästämään käytettyjä A7RIII ja rIV malleja, mutta niissä ei taas lähellekkään niin hyvä AF kuin A7IV mallissa...
Enpä usko että tässä uudessakaan on sen kummempi AF. Aikoinaan A7R IV:sta mainostettiin sillä, että siinä on muka sama AF kuin A9:ssä. Molemmilla kuvanneena voin sanoa: ei ole lähelläkään. A7R III ja IV ovat samantasoisia tarkentajia, A9 on niitä paljon parempi. Veikkaan että uuden A7 IV:n AF asettuu öbaut A7R IV:n ja A9:n väliin, A1 on sitten omissa sfääreissään.
Tuskin Sonyllakaan ollaan niin hölmöjä, että halpismalliin laitetaan sama AF kuin 8000 e:n pro-lippulaivaan. Rehvakkaita mainospuheita (= kusetuksia) on kuultu ennenkin, uskokoon ken tahtoo.
Mitä erästä videota tuli tuossa katsottua, näytti AF A7III kameraan verrattuna selvästi parantuneen Huonoa on se, että edelleen ollaan pakatulla 10fps ja pakkaamattomalla RAW kuvalla about 5fps. Lisäksi kennon lukunopeus on edelleen niin hidas, että käytännössä pitäisi hiemankin nopeammin liikkuvia kohteita aina kuvata mekaanisella sulkimella. Minulla ei ole tuolle kameralle tarvetta, edes kakkoskameraksi, sillä on vähän liian hidas omaan tarkoitukseeni.
Jep, tämä on tavallaan A7mk3.5. Kyllä olisin hatun ottanut kouraan jos A1:n 50MP kenno olisi laitettu tähän vaikka sitten vähän muutoin huononnettuna kuten näyttö ja EVF.
Maffer kirjoitti: ↑Loka 22, 2021 13 : 28
Jep, tämä on tavallaan A7mk3.5. Kyllä olisin hatun ottanut kouraan jos A1:n 50MP kenno olisi laitettu tähän vaikka sitten vähän muutoin huononnettuna kuten näyttö ja EVF.
Mielestäni AF on saanut juuri sopivan buustin ns edullisempaan A7 sarjaan. Selkeä kouriintuntuva ero A7III malliin. Samoin lisää resoja, sitäkin sopivasti, ettei astu liikaa kalliimpien R ja A sarjalaisen varpaille.
Sonyhan hiljattain uusi A7RIII ja A7RIV malleihin uudet takanäytöt (A mallimerkintä), ilmeisesti tarkoituksena pitää niitä vielä jonkun aikaa markkinoilla.
En tiedä minkälainen malli sieltä olisi seuraavaksi tulossa. Olisiko sitten vaikka A7R mark5, jossa olisi A1:n kenno ja tehoparannuksia?
Fakta on kuitenkin se, että tämän uuden A7IV ostaja saa rahoillaan erinomaisen ja nykyaikaisen kameran, jonka 33mp suorituskyky ei jätä kylmäksi. Jopa 10fps sarjakuvaus riittää useimmille, eikä lossy RAW aiheuta ongelmia . Sarjakuvauksella ei kuitenkaan kuvata maisemia joissa maksimaallinen sävyliukuma olisi tärkeämpää. Olen itse kuvannut antiikkisella A7RII kameralla sarjakuvausta pikkulinnuista, ja lossy RAW on riittänyt oikein hyvin kuvasäätöihin ilman että linnun yksityiskohdissa ja sävysiirtymissä olisi ollut ongelmia.
Elämä on valokuvaajan parasta aikaa!Vîta est tempus optimum homini
Maffer kirjoitti: ↑Loka 22, 2021 17 : 13
Taas runko vähän kasvoi. Sonylta putosi viimeistää ny pohja pois siltä ison dirikan täydellisestä form-factor lausunnosta jonkun vuoden takaa.
;-) Nauroin samaa. Sonyn rungot saavat pikkuisen lisää kokoa lähes joka mallipäivityksessä. Ihankuin ne tosiaan "kasvaisivat". Itse olen pitänyt maltillisesta koosta, en halua että kasvaisivat liian suureksi..Ehkä juuri tämän takia Sony perusti "C" sarjan (A7C) ?
'Why should I feel lonely ? is not our planet in the Milky way?'
habannaama kirjoitti: ↑Loka 22, 2021 7 : 38
Sony a7III:sta niitä ongelmia, kun suljin leipoo kiinni, niitä näkyy tasaisen tappavaan tahtiin, lähinnä kylläkin ulkolaisilla foorumeilla tulee vastaan, mutta viimeksi taisi Facen Suomalaisessa kameraryhmässä olla, kun eräs nainen koko sen karvaana omalla kohdallaan, eli ei ole mitään urbaanilegendaa, mutta onko Sony reagoinut noihin? Aivan oikein, ei ole.
Voit tohon listaan vetää ihan hyvin canonit mukaan paskoine huoltoine. Roskaa paketista, roskaa huollon jälkeen ja cps roskaa. Canon on vielä sinällään poikkeuksellinen et ne ihan ite terrorisoi omia kameroitaan. Esimerkkinä saa vaikka ko googlaa cripple hammer
Onhan toi kyl aika huikea hybridi paketti ainakin paperilla ku suhteuttaa hintaan. Tossa on myös ainakin kaks aivan mielettömän hienoa innovaatiota. Ensinnäkin se ominaisuus mikä syö focus breathin. Ton perään mä jokunen vuosi sitten haikailin ja niin vaan Sony kuuli sen :) Olis kyl erittäin käyttökelpoinen ominaisuus ja olisi mulla defaulttina päällä. Toinen on se focus map mikä vaikuttaa ainakin paperilla erittäin fiksulta ja vähän ku se tosta paranee, niin käyttäisin aivan varmasti. Jos sen opacitya saa laskettua niin että näkyy vain tyyliin 10-20% ja pikanapilla päälle/pois, ni se vois olla kyl erittäin paljon käytössä. Muistaakseni näin vielä että joihinkin linsseihin mf oli näpsäytetty lineaariseksi ni on kyl hyvä paketti läjässä. Iso miinus tulee 4K60p kropista. Olettaen toki että on myös 4K50p:ssä. Siltikin mun mielestä erittäin vahvasti plussalla toi.