Nikon hajoaa liitoksistaan!

Canon EOS R, 1D, 5D, Nikon Z7/Z6,D500/D5/D7200/D750/D810/Df/D610, Fuji S2/S3 Pro/XT-n, Olympus Pen-F, M10, M5, Pentax K D ja ist D-sarja, Sony A7/A9 jne.
Matti_JH
Viesti:

Re: Nikon hajoaa liitoksistaan!

Viesti Kirjoittaja Matti_JH »

mremonen kirjoitti:Harvoin siitä laajasta dynamiikka-alueesta haittaakaan on. Tai en ainakaan muista kenenkään valitelleen, että kuvat ei onnistu, kun on llian laaja dynamiikka...
Voi kuule.
puhutte valokuvaamisesta kuin kopioimisesta. Kuva on onnistunut kun se vastaa teknisesti mahdollisimman tarkasti sitä mitä on nähty. Jos valotus menee "väärin", se pitää korjata "oikeaksi". Ei siinä mitään, se on yksi tapa kuvata mutta pitääkö sitä tuputtaa koko ajan ja joka paikassa?

Jyrkkään mv-kuvaan riittää 5 EV:n sävydynamiikka, jotkut sotkevat etulinssin ettei kuva olisi liian terävä ja valottavat tarkoituksella väärin korostaakseen valoa tai varjoa. Taitavat olla hulluja.
..
(kuten laaja dynamiikka on )28-300 mm zoomikin kiva kun ei tiedä mitä ja miten haluaa kuvata. Luulee että pitää olla valmistautunut "kaikkeen" ymmärtämättä että silloin se oleellisin menee ohi.
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
niffe

Viesti Kirjoittaja niffe »

mremonen kirjoitti:Harvoin siitä laajasta dynamiikka-alueesta haittaakaan on. Tai en ainakaan muista kenenkään valitelleen, että kuvat ei onnistu, kun on llian laaja dynamiikka...
Ei varmaankaan, mutta miten "big deal" se oikeasti on, kun unohdetaan yhden valotuksen suodattamattomat auringonlaskukuvat? Mikä on se kynnys esimerkiksi brändin vaihtoon vai onko tuotepäällikkö keksinyt nyt sellaisen mantran, että ei todeksi uskoisi? Näkyykö 0,5 EV:n ero siten, että rahaa pitää polttaa 5 tonnia? Entä onko kokonainen 1 EV minkä arvoinen? Huomaako joku tuollaisen eron? Kuitenkin siellä tummassakin päässä pitää olla tummaa päätä tai kuva näyttää helposti kontrastittomalta ja siitä suuresta dynamiikasta päästään nauttimaan herkkyyksillä ISO 64-125 eli isolla osalla käyttäjistä ei tuota hetkeä montaa kertaa vuodessa tule vastaan. Herkkyyttä nostettaessa eli esimerkiksi sisätiloissa vanhojenkin Canonien dynamiikka on aivan vertailukelpoinen ja järjestelmänähän tuo on aivan erinomainen verratuna esimerkiksi noihin filmileicojen reinkarnaatioihin.
mremonen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mremonen »

Jokainen kai nuo joutuu pohtimaan ja arvottamaan omista ja oman lompakkonsa lähtökohdista...

En minä nyt merkkiä 2 EV:n dynamiikkaeron vuoksi vaihda, kun en monesta muustakaan syystä ole vaihtanut. En Canoniin, enkä Sonyyn. Mutta en minä nyt viitsi D810:stä luopuakaan, vaikka siinä dynamiikkaa onkin.
Innovoija (innovator) – 2–3% väestöstä: uskalias, koulutettu, omaa useita informaation lähteitä;
---
blogi
hkoskenv

Viesti Kirjoittaja hkoskenv »

Hel_NiS kirjoitti:
mremonen kirjoitti:Harvoin siitä laajasta dynamiikka-alueesta haittaakaan on.
Jyrkkään mv-kuvaan riittää 5 EV:n sävydynamiikka, jotkut sotkevat etulinssin ettei kuva olisi liian terävä ja valottavat tarkoituksella väärin korostaakseen valoa tai varjoa. Taitavat olla hulluja.
Sanoisin, että tämä täyttää "harvoin" -sanan määritelmän aika täydellisesti.

Liiasta dynamiikasta pääsee aina helposti eroon kuvankäsittelyssä. Täytyy olla tietokonevastainen jäärä, että alkaa sotkea linssejä. Aina sitä dynamiikkaa ottaisi vaikka kuinka paljon, mutta en minä ole huomannut omassa käytännön kuvaamisessa juurikaan tilanteita, joissa Canonin heikko dynamiikka olisi aiheuttanut ongelmia. Ainakaan sellaisia, joissa ne pari EV:tä olisi tuonut merkittävän edun, tietysti sitä joskus kokeilee mahdottomuuksia.
Hannu
nomad

Viesti Kirjoittaja nomad »

Hel_NiS kirjoitti:Canonin viat ovat merkin kameroita käyttävien mielestä lopulta ihan hyviä juttuja. Ne auttavat keskittymään olennaiseen ja jalostavat paremmaksi kuvaajaksi.
Tätä on tosiaan ilmassa :-) Toisaalta olen vähintään muutaman jutun lukenut jossa Canonin käyttäjä iloitsee 5D mkIV parantuneesta kuvanlaadusta. Kerettiläinen!!
niffe

nomad kirjoitti:
Hel_NiS kirjoitti:Canonin viat ovat merkin kameroita käyttävien mielestä lopulta ihan hyviä juttuja. Ne auttavat keskittymään olennaiseen ja jalostavat paremmaksi kuvaajaksi.
Tätä on tosiaan ilmassa :-) Toisaalta olen vähintään muutaman jutun lukenut jossa Canonin käyttäjä iloitsee 5D mkIV parantuneesta kuvanlaadusta. Kerettiläinen!!
Siitä vaan molemmat kaulaan ja muutaman päivän ajan erilaisia kuvaustehtäviä toteuttamaan vuorotahtiin. Voi mieli muuttua. Muutaman päivän päästä Canonin käyttäjä ihmettelee mm. miksi akkuperä pitää ottaa pois akkujen latausta varten tai miksei Nikonissa ole kunnollista automatisoitua kennon puhdistusta, mikä lisää töitä kuvankäsittelyvaiheessa tai miksi valikot ovat täynnä soopaa, mitä ei tarvitse säätää tai mitä ei missään nimessä pitäisi säätää. Entä miksi tiettyjä ominaisuuksia ei voi nopeasti nollata esim. virrankatkaisulla, kuten haarukointeja. Ei ne pitää palauttaa ja tarkistaa yksi kerrallaan, jos löytää ne vielä uudelleen sieltä valikkosekamelskasta. Nikonia huonompaa ja epähierarkisempaa valikkojärjestelmää ei taida löytyä kuin Sonylta. Sony-kuvaaja joutuukin aina tekemään asetukset edellisenä iltana kamerapaketista puuttuvan ohjekirjan kanssa. Samoin salama-ohjauksen rajoitettu ryhmitysten lukumäärä voi olla jollekin se juttu. Säädätkö 3 vai 5 grouppausta? Itse olen kironnut esimerkiksi Nikonin kertalaukaustoimintoa ja koko epäonnistunutta laukaisupainikekonseptia, jolla ei voi sormen ensimmäisellä nivelellä painettaessa painaa tasaisesti ja rauhallisesti laukaisupainiketta, koska se ei ole kertalaukauspainike, vaan kamera rätkäyttää heti muutaman ruudun. Näin ei voi käyttää ampumatekniikasta tuttuja vippaskonsteja laukaisutärähdyksen eliminoimiseen. Samoin laukaisutuntuma sarjakuvauksessa on niin huono, ettei sillä puolen taas onnistu kertalaakit. Vastaavasti Nikon-käyttäjä voi sitten ihmetellä, että ei sattunut tälle viikolle yhtään kuvausta, jossa olisi voinut hyödyntää ylivertaista dynamiikkaa herkkyydellä ISO 50.
Matti_JH
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Matti_JH »

Joo, olen canonilla paukuttanut töissä jonkin verran. Kaikki nappulat väärissä paikoissa, rullat miten sattuu, ihme nappi-rullayhdistelmiä, valikot aivan käsittämättömät, ... Paras oli 1D. ..w..a..u.. Ne kolmen sormen painallusrullayhdistelmät.

Nikonin valikoissa ei muuten tarvi käydä sen jälkeen kun on asettanut tarkennuksen af-onille ja rawin 14bittiin :)

No joo. Ehkä tämä tietää sanoa, että se on hyvä käyttöjärjestelmä mihin on tottunut. Eli sormet löytävät kyllä napit ajan mittaan. Mutta mitä tapahtuu kameran muille ominaisuuksille ajan mittaan? Aika vähän..
Maffer
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Nikonissa on ruotsalaiset säädöt eli kaikki väärinpäin. Myös lasin kiinnitys. Itsellehän 1Ds3 oli paras yritys tähän mennessä miltään valmistajalta pl. kääntyvän näytön puute.
niffe

Canonia ajetaan oikean käden peukalolla sen jälkeen, kun ensin vasemmalla peukalolla on käynnistetty menu. Laukaisunapin yläpuolella oleva rulla juoksuttaa softa toiminto-otsikoita ja peukalo juoksuttaa valikkoa alas. Simppeliä, nopeaa ja toimivaa. Voi kun kännykän näppäimistönkin voisi korvata noin tehokkaalla järjestelmällä :D
zlei

Viesti Kirjoittaja zlei »

Olen kuvannut nyt Nikon D810 kameralla pari vuotta ja vanhana Canonistina tulee vieläkin hetkiä jolloin kaipaan Canon 5D Mk III käyttöliittymää. Nikon on tumpelo tuon osalta..
Maffer
Viesti:

Joo ja Sonia ajetaan VMP-fiiliksellä kun pitää löytää jotain sieltä valikosta. Mistä päästään siihen että haluaisin kameroista kaikki valikot pois kokonaan.
Shuko

Viesti Kirjoittaja Shuko »

niffe kirjoitti:Sony-kuvaaja joutuukin aina tekemään asetukset edellisenä iltana kamerapaketista puuttuvan ohjekirjan kanssa.
Hel_NiS kirjoitti:Nikonin valikoissa ei muuten tarvi käydä sen jälkeen kun on asettanut tarkennuksen af-onille ja rawin 14bittiin :)
Maffer kirjoitti:Joo ja Sonia ajetaan VMP-fiiliksellä kun pitää löytää jotain sieltä valikosta.
En tiedä millaiset Sonyt teillä on, mutta sen jälkeen, kun olen laittanut kertaalleen pikanapit, videoasetukset jne kohdilleen A7r:ssä niin, valikoissa ei tarvi käydä kuin kortin formatoinnissa (ja sekin aukeaa aina vanhasta muistista siihen oikeaan kohtaa). Sitten kerran vuodessa laittamassa Wifi-tukiasema päälle, kun haluaa reissussa siirtää kännyyn kuvia. Pikavalikkoa tulee silloin tällöin käytettyä, mutta siinä ei ole kuin muutama kuvake, joten tuskin sen pitäisi aiheuttaa noin suuria ongelmia.
temama

Viesti Kirjoittaja temama »

Shuko kirjoitti:
niffe kirjoitti:Sony-kuvaaja joutuukin aina tekemään asetukset edellisenä iltana kamerapaketista puuttuvan ohjekirjan kanssa.
Hel_NiS kirjoitti:Nikonin valikoissa ei muuten tarvi käydä sen jälkeen kun on asettanut tarkennuksen af-onille ja rawin 14bittiin :)
Maffer kirjoitti:Joo ja Sonia ajetaan VMP-fiiliksellä kun pitää löytää jotain sieltä valikosta.
En tiedä millaiset Sonyt teillä on, mutta sen jälkeen, kun olen laittanut kertaalleen pikanapit, videoasetukset jne kohdilleen A7r:ssä niin, valikoissa ei tarvi käydä kuin kortin formatoinnissa (ja sekin aukeaa aina vanhasta muistista siihen oikeaan kohtaa). Sitten kerran vuodessa laittamassa Wifi-tukiasema päälle, kun haluaa reissussa siirtää kännyyn kuvia. Pikavalikkoa tulee silloin tällöin käytettyä, mutta siinä ei ole kuin muutama kuvake, joten tuskin sen pitäisi aiheuttaa noin suuria ongelmia.
niinpäsh. meikäkin on seurannu tässä sujuvasti sivusta huuli pyöreenä tsekkiläisen laatuolutpullon kaulan ympärillä tätä keskustelua!!

mullakaan ei oo sitten olut pienintäkään probleemia A7Ärrkaksosen asetuksien kanssa kun ne aikoinaan laitoitin kohdilleen, ei vaikka olen puolet ajasta jonkinlaisesa pöllyssä!!

Sonin hienostunut käyttöliittymä ja ihastuttavan herkän namiskuukkelit toimii kun ajatus pikku sormenpäideni jatkona. yhteistyö ajatomnta ja sulavaa!! 10+ !!
Elämä on valokuvaajan parasta aikaa! Vîta est tempus optimum homini
Kryptos
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kryptos »

Sony menurakenne on huono. Se hajauttaa ympäri valikkorakennetta asetuksia, joiden pitäisi olla loogisesti yhdessä.

Kun säätöjumpan saa kerran tehtyä, niin onneksi valikoissa ei tarvitse käydä kuin harvoin ja normaalikäyttö on ainakin a6000:ssa ollut vaivatonta. Valikkorakenteen sekavuus kuitenkin iskee päin naamaa silloin, kun pidemmän paussin jälkeen jotakin tarvitseekin säätää. Vaikeankin valikon oppii, kun sitä aikansa käyttää ja käyttää säännöllisesti, mutta harvoin käytettynä huono valikkologiikka raastaa hermoja. Sonylle pitäisi palkata joku, joka oikeasti tuntee UX suunnittelun ja toteutuksen.

Maffer, teetkö kuutamokeikkaa? ;)
Viimeksi muokannut Kryptos, Touko 24, 2017 19 : 59. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Sapere aude.
---
flickr
Maffer
Viesti:

10 000e kuussa niin suunnittelen Sonylle käyttöliittymän uusiksi. Ihan suoraan material designiä käyttäen kun kamerassa muutenkin on joku Android.

Itsehän pyöritin Sonyssa jatkuvasti kahta parametriä, LENR ja EFCS mitä ei saa mihinkään pikanappiin ja jotka on aivan käsittämättömissä paikoissa valikossa.
mremonen
Viesti:

niffe kirjoitti:Siitä vaan molemmat kaulaan ja muutaman päivän ajan erilaisia kuvaustehtäviä toteuttamaan vuorotahtiin...
Miksi akkuperä pitää ottaa pois akkujen latauksen vuoksi? Eihän siellä kamerassa ole pakko sitä akkua käyttää, jos kuvaa perä kiinni. Tai minimissään laittaa akkuprioriteetin niin, että kahvassa oleva akku menee ensin.

Jos asetukset nollautuvat virran katkaisun yhteydessä, niin en nyt pitäisi sitä mitenkään hyvänä ominaisuutena.

Tuota laukaisujuttua en ymmärtänyt ollenkaan. Minulla on drive--mode koko ajan Low:ssa ja helposti pystyy oittamaan sen yhden kuvan kerrallaan. Ei tee heikkoakaan. Jopa High-moodissa (5 fps) se onnistuu joskus, mutta siihen ei voi luottaa. D500:ssa sitten ei kyllä onnistu vahingossakaan. Mutta jos mulla on drive mode High, niin en kyllä ole kertalaukaisuja hakemassakaan.

Jos nyt ei tunne eikä osaa käyttää kameraa, niin eiköhän se vika löydy sieltä toiselta puolen runkoa kuin bajonetti.

Koko lailla uskon, että jos joku lyö minulle canonin käteen ja lähettää kuvaamaan, löydän sata kohtaa missä se on yksiselitteisesti mielestäni p*ska. Eikä siinä ole sitä dynamiikkaakaan, joten miksi lähteä kuvaamaan olenkaan...

Oli kyllä ihme avautuminen niffellä.

Ja samat asetukset kuin Helinillä mulla. Mitä sinne valikoihin edes menee? Haarukoinnit ym. saa hoidettua suoraan napeilla ja rullilla. LENRiä ja Shutter delayta joskus pitää säätää, mutta ne on mulla poimittu sinne omaan menuun. Ihan ne on siinä suoraan käytössä. Kaksi klikkausta ja pam.
Innovoija (innovator) – 2–3% väestöstä: uskalias, koulutettu, omaa useita informaation lähteitä;
---
blogi
niffe

mremonen kirjoitti:
niffe kirjoitti:Siitä vaan molemmat kaulaan ja muutaman päivän ajan erilaisia kuvaustehtäviä toteuttamaan vuorotahtiin...
Miksi akkuperä pitää ottaa pois akkujen latauksen vuoksi? Eihän siellä kamerassa ole pakko sitä akkua käyttää, jos kuvaa perä kiinni. Tai minimissään laittaa akkuprioriteetin niin, että kahvassa oleva akku menee ensin.

Jos asetukset nollautuvat virran katkaisun yhteydessä, niin en nyt pitäisi sitä mitenkään hyvänä ominaisuutena.

Tuota laukaisujuttua en ymmärtänyt ollenkaan. Minulla on drive--mode koko ajan Low:ssa ja helposti pystyy oittamaan sen yhden kuvan kerrallaan. Ei tee heikkoakaan. Jopa High-moodissa (5 fps) se onnistuu joskus, mutta siihen ei voi luottaa. D500:ssa sitten ei kyllä onnistu vahingossakaan. Mutta jos mulla on drive mode High, niin en kyllä ole kertalaukaisuja hakemassakaan.

Jos nyt ei tunne eikä osaa käyttää kameraa, niin eiköhän se vika löydy sieltä toiselta puolen runkoa kuin bajonetti.

Koko lailla uskon, että jos joku lyö minulle canonin käteen ja lähettää kuvaamaan, löydän sata kohtaa missä se on yksiselitteisesti mielestäni p*ska. Eikä siinä ole sitä dynamiikkaakaan, joten miksi lähteä kuvaamaan olenkaan...

Oli kyllä ihme avautuminen niffellä.

Ja samat asetukset kuin Helinillä mulla. Mitä sinne valikoihin edes menee? Haarukoinnit ym. saa hoidettua suoraan napeilla ja rullilla. LENRiä ja Shutter delayta joskus pitää säätää, mutta ne on mulla poimittu sinne omaan menuun. Ihan ne on siinä suoraan käytössä. Kaksi klikkausta ja pam.
Ihme avautuminen itseltäsi. Etkö tunne lainkaan näitä Nikonin sirvilöitä? Sitä minäkin olen ihmetellyt, että asetetusta prioriteetista huolimatta myös D810:n rungossa oleva akku kuluu heti alusta alkaen ja joka tapauksessa mb-d12-perässä olevan akun loppuessa, ruuvataan myös perä veks, että saadaan ladattua rungossa oleva akku. Canonin designeissa, otat sofistikoituneesti kelkan ulos perästä ja laitat joko uuden tilalle tai vanhat akut lataukseen. Siinä ei montaa sekuntia nokka tuhise. Asia on erityisen merkityksellinen, jos käytät L-rautaa oikean pivotin saamiseksi jalustakiinnitykseen, joka nostaa Nikonin akunvaihdon minuutteihin ja vaatii kuusiokoloavaimen käyttöä. Virrankatkaisuun perustuva spesiaalitoimintojen nollaus sen sijaan on silloin miellyttävä ominaisuus, kun joku muu on käyttänyt välillä samaa kameraa. Ei tarvitse ihmetellä miksei kamera tee niitä asioita mitä se yleensä tekee. Jos haluat pitää esim. Canonissa haarukoinnin päällä, niin ei välttämättä tarvitse katkaista siitä virtaa,vaan antaa sen mennä lepotilaan. Sitten se laukaisunappi. Jos siinä kertamoodissa olisi edes täysi sekunnin viive ennen kuin seuraava paukku lähtee, niin sitä voisi kutsua kertalaukaisijaksi. Nyt se on slomo-sarjatulikytkin, joka haittaa saattohoidon antamista paukulle tärähdyksen välttämiseksi.
aikaarska

Viesti Kirjoittaja aikaarska »

En ole nyt varma, että jos Nikon "hajoaa liitoksistaan" niin ei varmaankaan ainakaan ergonomian takia..

Minulle Pentax K-1:n ergonomia ja näppäinasettelu edustaa melko ideaalia. Viimeisin Nikon minulla oli D7100 malli, sen logiikka näppäinasettelussa oli kyllä ihan ok, mutta jotenkin se ei vain ikinä muodostunut mitenkään nautinnolliseksi. Ehkä vain tottumiskysymys - Pentaxiin tottuneelle. Peilittömissä en osaa edes odottaa mitään täydellistä nautintoa tällä saralla, koska ovat sen verran pieniä, että ihan ymmärrettävistä syistä kaikkea näppäinkontrollia ei ole voitu sijoitella optimaalisesti. Mutta niissä se käytettävyyden nautinto tuleekin lähinnä pienen koon takia. Minusta Sony A7RII:sta on kiva käytellä, vaikka sen nappulat ja valikko ei edustaisikaan innovatiivisuuden huippua.

'Why should I feel lonely ? is not our planet in the Milky way?'
mremonen
Viesti:

niffe kirjoitti:Canonin designeissa, otat sofistikoituneesti kelkan ulos perästä ja laitat joko uuden tilalle tai vanhat akut lataukseen.
Ystävä kallis, näin se toimii Nikonissakin. Ja jos kahvaan hankkii oikean akun, eikä näitä lillereitä, niin sillä kuvaa kevyesti päivän jollei kaksi ennen kuin se on tyhjä. Varalla voi sitten pitää vaikka paristokelkkaa, jonka voi heittää tilalle. Kyllä tämä on aika lailla keksitty tämä sinun "ongelmasi".
Virrankatkaisuun perustuva spesiaalitoimintojen nollaus sen sijaan on silloin miellyttävä ominaisuus, kun joku muu on käyttänyt välillä samaa kameraa
Niin, sinulle tuo on ominaisuus, minulle vika. Jos lainaan kameraa jollekin, laitan hänelle valmiiksi kamerasta vapaat muistipankit, joita sitten saa säätää sydämensä kyyllydestä. Sitten kun kamera palaa takaisin, valitsen sieltä vain ne omat tutut asetukset. Tämä toki voi tuntua vaikealta, jos ei tunne kameran ominaisuuksia.

BTW. Nikonilla olen kuvannut vuodesta -92, joten vielä oppimiskäyrän alkutaipaleella.
---
blogi
mremonen
Viesti:

aikaarska kirjoitti:Minulle Pentax K-1:n ergonomia ja näppäinasettelu edustaa melko ideaalia. Viimeisin Nikon minulla oli D7100 malli, sen logiikka näppäinasettelussa oli kyllä ihan ok, mutta jotenkin se ei vain ikinä muodostunut mitenkään nautinnolliseksi.
Tämähän on aika lailla luonnollista, jos on jollakin tottunut kuvaamaan. Tosin Pentaxin ergonomia on kyllä hyvä ainakin Nikon-käyttäjälle: se tuntui heti kotoiselta kun kokeilin jossain messuilla. Eli Pantax on kyllä lähempänä Nikonia kuin Canonia nappien sijoittelun osalta.
---
blogi
Vastaa Viestiin