Ja näitä löytyy...Aamuhämärissä otin taksin Kampista kohti Kehä Kolmosta kone kainalossa. Infocaren deskillä kerroin, että en ollut varma, onko koneessani takuuaikaa jäljellä vai ei, mutta joka tapauksessa haluaisin sen toimivan heti. Raha ei ole ongelma. Hehän voisivat tarkistaa, onko koneessa vielä takuuaikaa. Kuittia ostosta minulla ei ollut mukana, kuten ei edelliselläkään kerralla. Mutta heidän tiedostoistaanhan se varmaan löytyy?
Minulle kerrottiin, että huoltoarvion saa nopeasti, jos maksaa ekstraa. Kuntoon odottaessa ei pysty. Totesin, että otan nopean ja maksullisen arvion sitten, ja palasin taksille, kun asiakaspalvelija lähti läppärin kanssa viemään sitä huoltomiehille.
Sainkin yhdeltätoista viestin, jossa laitteen alustavaksi korjausarvioksi annettiin 1188,03 euroa. En nähnyt kovin valoisaksi korjauttaa uutena 1200 euroa pari vuotta sitten maksanutta laitetta, varsinkin kun nyt oli jo liian myöhäistä tälle päivälle. Soitin Esalle, että jospa hän kävisi lunastamassa laitteen pois ja tilaisi minulle seuraavaksi päiväksi uuden ja kopioisi vanhan sisällön sitten siihen.
Näin tapahtuikin. Vanhaa laitetta hetken tutkiskeltuaan Esa soitti minulle ja arveli, että takuuajalla voitiin vielä hyvin olla. Olisiko minulla vielä kuittia tallella? Lupailin etsiä joku kaunis päivä.
Asia hoitui lopulta, kun Esa törmäsi kahvilla kirjanpitäjääni, joka asiasta kuultuaan kaivoikin kuitin ja toimitti sen Datatrioon. Oma kuitintoimittamisprojektini oli aloittamista vaille valmis.
Aaltonen soitti Sonylle ja selitti tilanteen. Kone haettiin pois ja palautettiin puolitoista viikkoa myöhemmin korjattuna. Palautuslapussa on rasti ruudussa ”muu Cable reseted”.
Esa arvioi kysyttyäni, että näppärältä pojalta on hyvinkin voinut mennä operaatioon puoli tuntia. Täyden tunnin laskuttamistakaan hän ei olisi pitänyt kohtuuttomana.
Nyt arvailen: Jos olisin hyväksynyt huollon, Infocare olisi varmaan vaihtanut jonkun toimivan osan uuteen - tai ollut vaihtavinaan. Kukaan ei olisi koskaan sanonut, että takuu on voimassa. Minä olisin siis maksanut kymmenkertaisen ylihinnan sellaisen koneen korjauksesta, jossa oli takuu vielä päällä. En varmasti olisi koskaan kaivanut esille ostokuittia.
Syytän tässä itseäni. Jos hurauttaa taksilla paikalle ja ilmoittaa maksavansa mitä hyvänsä, että tietokone tulisi nopeasti kuntoon, voi hyvin joutua maksamaan juuri mitä hyvänsä. Minä olin valmis maksamaan paljon, mutta en ollut edes ajatellut mahdollisuutta tulla täysin kusetetuksi.
Asioin tällä metodilla tuntemieni toimijoiden kanssa muillakin aloilla, joista en ymmärrä mitään. Kerran halusin ostaa kaverini auton, ja sanoin, että ostan sen, hän voi kertoa hinnan. Tiesin, että hän vaihtaa Cadillacinsa uudempaan pippelinpidentäjään joka tapauksessa jossain vaiheessa. Olin jälkikäteen hyvin tyytyväinen kauppaan.
Näin ei voi toimia Infocaren ja kaltaistensa kanssa. Toivottavasti joku kääntää tämän japaniksi ja toimittaa Kazuo Hiraille, joka etsii jonkun vähemmän kusettavan operaattorin Sonylle Suomeen. Odotellessa en Sonyyn tai muuhunkaan härpättimeen, mitä korjaa vain Infocare, tosiaan koske.
_______
Joskus 2011 loppuvuodesta ostin n. 2000€ pelikannettavan Hobby Hall verkkokaupasta.
Huomasin heti paketin avattuani, että virtapiuha on pahassa paikassa ja AC Adapteri saattaa hajota.
Yritin varjella konettani parhaani mukaan ja onnistuinkin siinä ihan hyvin, mielestäni koneeseen ei siis tullut mitään sellaista osumaa/nykäsyä mikä olis voinu lopulta sen AC Adapterin siitä rikkoa ( Latauspaikka ).
lopulta kuitenkin huomasin virtapiuhan heiluvan paikallaan ja tajusin, että nyt se sitten alkaa, aikapommi on käynnistetty.
ei kulunut pitkään, kun kone ei ladannut enään, vaan virtapiuhaa piti hieman pitää kiinni, jotta koneen akku latautuu.
Hobby Hall hoiti hommansa kunnialla ja Info Caren kaveri tuli kotiovelta noutamaan läppärini.
Odottelin yhteydenottoa Info Carelta n. 2 viikkoa, kunnes sieltä sitten soitettiin, että emolevy on halki ja huolto maksaa n. 550-600€ ( en muista hintoja aivan täydellisesti, sillä tästä on jo aikaa ).
Sanoin tässä vaiheessa kovaan takaisin, että emolevyssä ei ole mitään vikaa, sillä pelasin sillä koneella ennen kuin se noudettiin, haljenneella emolevyllä koko kone ei edes käynnisty.
sitten soitti Info Caren joku huollon työntekijä, joka on konettani korjannut ja selitti asiaa tarkemmin.
" ollaan otettu valokuvia sun koneesta ja lähetetty ne jenkkeihin, josta MSI vastasi koneen emolevyn olevan halki. "
kyselin, että miks siitä ollaan otettu mitään kuvia, senkus availevat sen koneen itse ja silmä käteen, AC Adapteri sielä on vaan irronnut emolevystä.
" Me ei saada avata konetta täällä ilman MSI:n lupaa "
okei, ymmärrän, mutta miten ihmeessä MSI tietää emolevyn haljenneen, jos konetta ei olla edes avattu?
Huoltomies tässä vaiheessa sanoi, että koneeseen pitää vaihtaa emolevy (550-600€) tai sitten maksan 50€ ja kone palautetaan viallisena.
Otin tässä vaiheessa aikalisän ja mietin asiaa.
Olen korjaillut koneita koko ikäni ja tiesin tasantarkkaan, mitä koneelle pitää tehdä, jotta se toimisi taas normaalisti, halusin vain säilyttää läppärini takuut.
Olin yhteydessä Info Careen ja sanoin sille huoltotyöntekijälle, kovaa että jos hän kerta on monia kymmeniä vuosia korjannut koneita, niin hän tietää itsekkin mikä siinä on hajalla, turhaan mua yrittää huijata siitä viasta.
Huoltotyöntekijä väitti vastaan jatkuvasti, mutta sanoin sille kovaa, että mulla on videomateriaalia toimivasta koneesta, mikä on otettu juuri ennen kuin se on noudettu minulta, eli ainoa toimenpide mitä koneelle tehdään, on uusi AC Adapteri, emolevyä ei vaihdeta sillä siinä ei ole vikaa.
Maksoin 118€ tästä huollosta ja maksoin sen vain sen takia kun olin siinä uskossa, että saan TAKUULLISEN koneen takaisin.
Kone saapui taas kotiinkuljetuksella ja suuntasin samantien kokeilemaan.
Kone käynnistyi hyvin, mutta en päässyt tällä kertaa Windowsiin asti kun kone jo kaatusi.
Tämän jälkeen huomasin useita vikoja koneessa.
Konetta ympäröi LED-valot, näytön kulmissa olevista ledvaloista koko vasen puoli ei toiminut enään, korjasin vian huomaamalla, että kyseessä on kosketushäiriö.
Koneen näytönohjain temppuili jatkuvasti ja se lakkasi toimimasta moneen otteeseen.
Koneen tuuletukset ei toiminut normaalisti, kone kävi epätavallisen kuumana.
Koneen yksi USB 3.0 paikka ei toiminut enään.
Otin yhteyttä Info Careen, että kun kone haettiin minulta, niin siinä ei ollut mitään muuta vikaa kuin huonosti emolevyssä kiinni oleva AC Adapteri, huollon jälkeen koneeseen on tullut yllämainitut viat.
Info Caren asiakaspalvelija oli ensinnäkin hyvin töykeä minua kohtaan, vaikka esitinkin asian todella ystävällisesti hänelle.
Info Care ei ottanut mitään vastuuta näistä vioista ja ainoa vaihtoehto oli uusi huolto, joka maksaisi taas maltaita.
Otin yhteyden kuluttajansuojaan, sielä oltiin erittäin kiinnostuneita tästä asiasta, mutta lopulta minulla ei ollut aikaa eikä jaksamista lähteä pitkään ja hermoja raastavaan taisteluun, sillä kävin 7-15 töissä 16-20 iltalukiossa 21-22 kuntosalilla.
Otin siis itse ruuvimeisselin käteen, avasin koneen ja korjasin sen viat.
Koneesta puuttui ruuveja, AC Adapteri oltiin kiinnitetty ihan hirveän näköisesti siihen, sieltä täältä hommia oltiin tehty ihan miten sattuu.
Rakkaudella myllyäni kohtaan pistin kaiken kuntoon ja vaihdoin yhden rikkonaisen tuulettimen ja läppärini toimi aivan täydellisesti.
Minulla on monta muuta hienoa asiaa, liittyen Info Careen, mutta en uskalla niitä täällä netissä sen tarkemmin sanoa, mutta en ihmettele ollenkaan että läppärini hajosi sielä.
Miksi jaoin tämän sinun kanssa?
Musta on kerrassaan hienoa nähä, että nostat asiasta kissan pöydälle ja mä toivon että saat tästä kunnon murskavoiton itsellesi ja suomessa tälläselle vääryydelle lähetään tekemään jotain toimenpiteitä.
Tällä hetkellä olen taistellut myös Lumia 920 kännykän kanssa, se on nytten kuudennella huoltokäynnillään ja en todellakaan anna puhtaita papereita näiden huoltojen tuloksista.
Minulle sanottiin, ettei huolto saa vaihtaa samaa osaa kahdesti.
niitä on vaihdettu jopa 3-4 kertaa.
yhen kerran sain heiltä jo uuden laitteen ja se kesti viikon, kunnes sen softa meni jumiin ja kun yritin saada konetta takas päälle, niin hajosi myös akku.
tällä hetkellä kone on ollut 18.9 asti huollossa reklamaatio avecina.
SONY A7II takuu- ja kennonpuhdistus-gate (KENNO VINOSSA)
-
- Viesti:
Re: SONY: kennon puhdistus Suomessa mitätöi takuun
Infocare
-
Mä vihaan tälläisiä infocaren tyyppisiä firmoja!! oikeasti, jos ite saisin päättää lähettäisin laitteet suoraan directly to huoltava firma. ja itseasiassa olen joskus näin tehnytkin.Hel_NiS kirjoitti:Infocare
Ja näitä löytyy...Aamuhämärissä otin taksin
jonkun pitäisi kertoa sonille, että heivaavat ton puolijohteen välistä pois!
yksilön on sitä vaikea tehdä, mutta jälleenmyyjillä on jo jotaion sanavaltaa. tämän takia suosittelin että hankalissa tapauksissa työllistäisi jälleenmyyjää. järkevä jälleenmyyjä osaa mahdollisesti käsitellä infocaren tyyppisiä nuijia.
Elämä on valokuvaajan parasta aikaa! Vîta est tempus optimum homini
-
No niin tässähän tätä on nyt nähty mitä p*skaa se sony on. Toki nämä fanaatikot tällä foorumilla ei kuuntele mitään. :)
-
Kyllä. Jos fanaattisuus on ylittänyt epäterveen rajan niin infocarekin muuttuu Sonyksi. Provoukko...
Showreel:
https://vimeo.com/814152881
-
- Viesti:
Infocaren kanssa on vähän sama juttu, kuin jos veisi auton huoltoon K-kaupan kassalle ja yrittäisi kassatytön kanssa keskustella DPF-suotimen regeneroinnista.
Kyllähän ne kai noita telkkuja ja konsoleita "huoltaa", mutta kun kamerassa voi olla muutakin vikaa, kuin "ei toimi".
Kyllähän ne kai noita telkkuja ja konsoleita "huoltaa", mutta kun kamerassa voi olla muutakin vikaa, kuin "ei toimi".
Innovoija (innovator) – 2–3% väestöstä: uskalias, koulutettu, omaa useita informaation lähteitä;
---
blogi
---
blogi
-
... ja kassatyttö väittäisi tietävänsä kaiken 16 vuoden kassakokemuksella siitä DPF-suotimesta.mremonen kirjoitti:Infocaren kanssa on vähän sama juttu, kuin jos veisi auton huoltoon K-kaupan kassalle ja yrittäisi kassatytön kanssa keskustella DPF-suotimen regeneroinnista.
Ikävää tässä on se, että Infocare = Sony.
Sony Europe Limited, Suomen sivuliike on täysin heittopussi näissä takuupäätöksissä.
Sony ei oikeasti päätä mitään. Infocare tekee kaikki päätökset mitä huolletaan ja mikä menee takuuseen.
Sony ainoastaan ilmoittaa, että Infocaren päätös on lopullinen päätös ja asia on loppuunkäsitelty.
-
- Viesti:
Kannattaa jättää ostamatta S-tuotteita niin kauan kuin leipä on kamerasta kiinni ja Inforage hoitaa "huollon".
-
- Viesti:
Älä nyt, kun niitä jo halpuutetaankin...Maffer kirjoitti:Kannattaa jättää ostamatta S-tuotteita
Innovoija (innovator) – 2–3% väestöstä: uskalias, koulutettu, omaa useita informaation lähteitä;
---
blogi
---
blogi
-
Täällä vallitsee kummallinen vihan ilmapiiri nykyään...taas ollaan epäystävällisillä kierroksilla aivan syyttä. Ilman epäilyksiä Sony on tehnyt vähintäänkin hyvää työtä näiden kinopeilittömien saralla, onko se kaikkien juttu, on toinen asia. Olisi kuitenkin mukava jos näistä voitaisiin keskustella asiallisesti, hyvässä hengessä.
Minäkään en pidä infocaren tyyppisistä välitoimijoista, joille annetaan suurempi vastuu kun heillä ilmeisesti on resursseja käsitellä.
Olen kuitenkin varma, ettei kaikki sonyn huollot mene näin huonosti. Eli jäitä hattuun tässäkin mielessä.
Minäkään en pidä infocaren tyyppisistä välitoimijoista, joille annetaan suurempi vastuu kun heillä ilmeisesti on resursseja käsitellä.
Olen kuitenkin varma, ettei kaikki sonyn huollot mene näin huonosti. Eli jäitä hattuun tässäkin mielessä.
'Why should I feel lonely ? is not our planet in the Milky way?'
-
Sanoppa muuta. Aika agressiivisesti sonylaiset käy heti kimppuun jos jotain negatiivista mainitaan heidän rakkaasta lelusta. Vihamielinen kohtelu, vähättely, henkilön nimittely taruolennoksi jos on kokenut huonoja kokemuksia huollossa? Tätä se on sonycamera.net 2018.aikaarska kirjoitti:Täällä vallitsee kummallinen vihan ilmapiiri nykyään...taas ollaan epäystävällisillä kierroksilla aivan syyttä..
-
Emerikille tiedoksi että muutosta on turha odottaa niin kauan kuin yksipuoliset totuudet on tätä tasoa.Maffer kirjoitti:Kannattaa jättää ostamatta S-tuotteita niin kauan kuin leipä on kamerasta kiinni ja Inforage hoitaa "huollon".
-
M10 tiedoksi, että tuohan sisältää hyvin tiivistetysti parhaan ohjeen tällä hetkellä. Harrastelijat voivat vielä leikkiä sekoilevan huollon kanssa ja oppia kantapään kautta mitä p*skaa sony on.M1O kirjoitti:Emerikille tiedoksi että muutosta on turha odottaa niin kauan kuin yksipuoliset totuudet on tätä tasoa.Maffer kirjoitti:Kannattaa jättää ostamatta S-tuotteita niin kauan kuin leipä on kamerasta kiinni ja Inforage hoitaa "huollon".
-
Perustuen mihin?
Mitä meistä kukaan täällä foorumilla tietää Sonyn huollon tasosta ammattikäytössä olevilla laitteilla?
Ja mitä me, joilla laitteet toimii eikä ole vähintäänkin eriskummallisia vikoja Sonyissa, onko meidänkin nyt syytä luopua näistä? Millä me sitten kuvataan?
Mitä meistä kukaan täällä foorumilla tietää Sonyn huollon tasosta ammattikäytössä olevilla laitteilla?
Ja mitä me, joilla laitteet toimii eikä ole vähintäänkin eriskummallisia vikoja Sonyissa, onko meidänkin nyt syytä luopua näistä? Millä me sitten kuvataan?
-
aikaarska kirjoitti:Olisi kuitenkin mukava jos näistä voitaisiin keskustella asiallisesti, hyvässä hengessä.
emerik kirjoitti:Aika agressiivisesti sonylaiset käy heti kimppuun jos jotain negatiivista mainitaan heidän rakkaasta lelusta.
I rest my case.emerik kirjoitti:Harrastelijat voivat vielä leikkiä sekoilevan huollon kanssa ja oppia kantapään kautta mitä p*skaa sony on.
Showreel:
-
No minä ainakin tiedän A7R III huollosta sen, että kennonpuhdistuslasta oli nostettu kesken vedon irti kennosta ja jätetty roskat suoraan riviin kennolle.M1O kirjoitti: Mitä meistä kukaan täällä foorumilla tietää Sonyn huollon tasosta ammattikäytössä olevilla laitteilla?
Kun huolto kerran munaa ja laitteen joutuu lähettämään toistamiseen, niin näin sesongin ulkopuolella huoltoaika on 3 viikkoa ja jos sen lähettäisi kesäkuun alussa, niin pahimmillaan 2 keikkaa veisi elokuun alkuun asti.
Ammattikäytössä Sonyssa ei kannata edes ajatella mitään takuuta, vaan viedä se lähimpään huoltoon puhdistukseen tarvittaessa, ellei itse saa kennoa puhtaaksi. Oma lukunsa on se, jos jotain menee oikeasti rikki, kuten Ibis vetää kennon jojoon. Siinä sitten arvotaan koko kesä, että onko vika vaan kuvissa, mutta ei kamerassa.
-
Kiitos tiedosta, ettei vaan olisi piruuttaan sitä tehneet?
Odotan EMERIKILTÄ edelleen vastausta.
Kenno jojoon... IBIS ei enää nykyään kovin uusi juttu ole, kuinkahan monelta meiltä tai maailmalta on kennovakaaja hajonnut kennon puhdistuksen tai jonkin muun asian yhteydessä vaikka viimeisen 5 vuoden aikana? Varsinkin kun sitä on muillakin kuin vain Sonylla.
Aina voi piruja maalailla mutta missä se totuus luuraa.
Odotan EMERIKILTÄ edelleen vastausta.
Kenno jojoon... IBIS ei enää nykyään kovin uusi juttu ole, kuinkahan monelta meiltä tai maailmalta on kennovakaaja hajonnut kennon puhdistuksen tai jonkin muun asian yhteydessä vaikka viimeisen 5 vuoden aikana? Varsinkin kun sitä on muillakin kuin vain Sonylla.
-
Niin kuralta kuin Infocaren toiminta vaikuttaakin niin muistetaas pari juttua
* ammattilaisille on tarjolla Pro Support josta pitäisi irrota lainalaite huoltojen ajaksi. Jos oikeasti kuvaa työkseen noi laitevaatimuksetkaan ei ole pahat kun muutaman huntin A7 käy toisesta koneesta. Sieltä saa ilmaisia kennonpuhdistuksiakin, jotenkin ironista kyllä tässä kohtaa
https://campaign.odw.sony-europe.com/dy ... anguage=en" onclick="window.open(this.href);return false;
* monet meistä amatöörireiskoista on putsanneet noita kennoja itse vuosia niin kuivana kuin märkänä ilman mitään ongelmia; oli kennolla IBIS tai ei
* ei vaikuta siltä, että Infocarella olisi mitään toivoa huomata onko se kenno putsattu itse vai ei. Ja vaikka huomaisikin ei tuolla selityksellä mene mitenkään läpi (riitelyä se voi toki vaati esim. kuluttajariitalautakunnassa) minkään muun kuin kennon liittyvän takuun evääminen. Jos EVF tai LCD on dead niin riitelisin ihan tasan tarkkaan oikeuteen asti jos joku Infocare selittäisi että "ei takuuta, olet mulkvisti itse märkäpessyt kennon"
En myöskään yllättyisi, jos näin huono huoltoliike aiheuttaisi kansainvälisiä tilastoja suuremman käyttöraten 5 year full coverage vakuutushakemuksiin; ihminen on kuitenkin Hominidae taksonomisen perheen oppivaisin suurapina.
* ammattilaisille on tarjolla Pro Support josta pitäisi irrota lainalaite huoltojen ajaksi. Jos oikeasti kuvaa työkseen noi laitevaatimuksetkaan ei ole pahat kun muutaman huntin A7 käy toisesta koneesta. Sieltä saa ilmaisia kennonpuhdistuksiakin, jotenkin ironista kyllä tässä kohtaa
https://campaign.odw.sony-europe.com/dy ... anguage=en" onclick="window.open(this.href);return false;
* monet meistä amatöörireiskoista on putsanneet noita kennoja itse vuosia niin kuivana kuin märkänä ilman mitään ongelmia; oli kennolla IBIS tai ei
* ei vaikuta siltä, että Infocarella olisi mitään toivoa huomata onko se kenno putsattu itse vai ei. Ja vaikka huomaisikin ei tuolla selityksellä mene mitenkään läpi (riitelyä se voi toki vaati esim. kuluttajariitalautakunnassa) minkään muun kuin kennon liittyvän takuun evääminen. Jos EVF tai LCD on dead niin riitelisin ihan tasan tarkkaan oikeuteen asti jos joku Infocare selittäisi että "ei takuuta, olet mulkvisti itse märkäpessyt kennon"
En myöskään yllättyisi, jos näin huono huoltoliike aiheuttaisi kansainvälisiä tilastoja suuremman käyttöraten 5 year full coverage vakuutushakemuksiin; ihminen on kuitenkin Hominidae taksonomisen perheen oppivaisin suurapina.
-
Mulla on A7 II kenno jojossa just nyt.M1O kirjoitti: Kenno jojoon... IBIS ei enää nykyään kovin uusi juttu ole, kuinkahan monelta meiltä tai maailmalta on kennovakaaja hajonnut kennon puhdistuksen tai jonkin muun asian yhteydessä vaikka viimeisen 5 vuoden aikana? Varsinkin kun sitä on muillakin kuin vain Sonylla.
-
Yritin googlettaa tästä jotain suomenkielistä infoa siinä onnistumatta.tn1krr kirjoitti: En myöskään yllättyisi, jos näin huono huoltoliike aiheuttaisi kansainvälisiä tilastoja suuremman käyttöraten 5 year full coverage vakuutushakemuksiin; ihminen on kuitenkin Hominidae taksonomisen perheen oppivaisin suurapina.
Ehkä en vaan osaa?
Mikä lie miina tuossakin, kun Sony on oikeasti tosi härski yhtiö, mitä tulee kuluttajien oikeuksiin...
-
Kiitos viestistä.M1O kirjoitti:Odotan EMERIKILTÄ edelleen vastausta.