Canon EOS R6
-
- Viesti:
Re: Canon EOS R6
Ymmärsin "itse haluaa hallita valotuksen kokonaan" sisältämään myös valaistuksen. Mutta joo, yksi säätö sopii yhteen paikkaan, toinen toiseen. Sehän se on järjestelmäkameroiden juttu :)
-
- Viesti:
Toki pystyy hallitsemaan automaatillakin valotuksen, joskus tulee kirjoitettua vähän hätäisesti.nsamppa kirjoitti:Väite oli että kun itse haluaa hallita valotuksen kokonaan, niin siihen ei auto-Isot sovi. Missään vaiheessa ei väitetty etteikö manuaaliselle valotukselle olisi paikkaansa. AutoISO:lla voi myös hallita valotusta mielensä määrin jos sitä osaa käyttää. Jos ei osaa, niin manuaali käteen ja opettelemaan.Hannu KH kirjoitti: No kun ei.
Kun itse haluaa hallita valotuksen kokonaan, niin ei siihen auto-Isot sovi.
En mä niitä totuuden pappeja ole jotka kertoo että "tämä on oikea ainoa oikea tapa" tai "tuolla ei ole kenellekään mitään merkitystä, koska minulle sillä ei ole merkitystä" jne. Jokaisella on oma tapansa ja jos se itselleen toimii, on se silloin hänelle oikea. Eri miehiä ovat nämä jotka tietää totuuden ja on erittäin valmiita kertomaan tuota totuuttaan myös muille.
5D ja sen markit....(niitä on ollut useampia) ovat suoraviivaisen johdonmukaisia kapistuksia.
R:ssä on raivostuttavia pikkuyksityiskohtia, niinkuin tämä ettei Auto-Isoa pysty valkkaamaan käyttäjäkohtaisesti pois arkipäivän valikoista.
Toinen ärsyttävä juttu liittyy salamaan. Mulla on 4xEX 600 RT, se vanhempi malli. Jos salamasta on jäänyt nopea salamasynkka päälle, niin M-valotuksella salama kääntää kameran valotusajan nopean synkan ajoille....siis 1/250 s tai vastaavaa, ihan väkisin. 5D:llä kuvatessa valotusaika oli justihin se minkä kamerasta sääti, vaikka salamassa olis nopea synkka päällä.
Eli R:n jutut poukkoilee vähän kuinka sattuu ja noi peilikamerat tekee hommansa pyyteettömästi.
Mahdolliset kirjoitusvirheet johtuu tabletista.
-
Tuosta suoraviivaisuudesta... Mark nelosesta en tiedä, mutta sitä aiemmat Markit on rampautettu siten, ettei M-tilassa voi kompensoida valotusta auto-ISO:lla. Nyt kun R6 tuon mahdollistaa, pysyn lähes koko ajan M-tilassa, joka aiemmin oli hieman tuskainen.Hannu KH kirjoitti: 5D ja sen markit....(niitä on ollut useampia) ovat suoraviivaisen johdonmukaisia kapistuksia.
-
- Viesti:
Eli M-tila tekee mitä lupaa. Toisin kuin R:llä.Q-vaaja kirjoitti:Tuosta suoraviivaisuudesta... Mark nelosesta en tiedä, mutta sitä aiemmat Markit on rampautettu siten, ettei M-tilassa voi kompensoida valotusta auto-ISO:lla. Nyt kun R6 tuon mahdollistaa, pysyn lähes koko ajan M-tilassa, joka aiemmin oli hieman tuskainen.Hannu KH kirjoitti: 5D ja sen markit....(niitä on ollut useampia) ovat suoraviivaisen johdonmukaisia kapistuksia.
Mahdolliset kirjoitusvirheet johtuu tabletista.
-
Oikein valotettuun hyvään kuvaan päätymiseen on tietysti useampi tapa. Minä pidän ISOn (ja aukon ja kompensaation) vakiona ja säädän yleensä pelkästään aikaa. Eikä minua haittaa, vaikka joku ajan sijaan rullailee/säätää kompensaatiota.Q-vaaja kirjoitti:Eikös tuo auto-ISO nyt ole nykyään jo aika loistava ominaisuus? R6:llakin voi rauhassa kuvata manuaalitilassa auto-ISOlla ja käyttää kompensaatiota valotuksen säätöön. Minkä takia se ISO pitäisi itse valita, kun näissä uudemmissa kameroissa kuvat näyttää hyvältä jo todella laajalla ISO-rangella? Voisi jopa sanoa, että ei suuresti tarvi ISOsta välittää.
Jos herkkyydellä ei olisi lopulliseen kuvaan merkittävää vaikutusta, niin silloin päädyttäisiin tilanteeseen, jossa se herkkyysarvo säädetään vakioksi mahdollisimman suureksi, esim 12800, jolloin valo riittäisi aina nille pimeimmillekin objektiiveille ja pienille aukoille. Pidän kuitenkin ajan säätämistä minulle loogisempana kuin herkkyyden säätymistä.
Äkkiseltään ei tule mieleen, miten autoISO voisi toimia studiosalamoiden kanssa. Jotenkin vaan tuntuu loogisemmalta kuvata vakio-ISOlla, ja säätää valotusta salamoista. Onhan niitä tietty TTL:lläkin toimivia, mutta niistä voi kertoa kokemuksia ne, joilla on niistä kokemuksia.
-
Sanottakoon että nyt on tullu toinen keikka kuvattua ja käsiteltyä otsikon kameralla. Muutamia ottoja otin ISO 25600 enkä edes huomannut mokomaa leikkauspöydällä. Värit tallella, terävyys tallella ja näytti vaan hemmetin hyvältä. Samoin 10bit videon ansiosta sai sekavaloa korjattua todella tehokkaasti. Kyllä sen jälki on herkullista.
Showreel:
https://vimeo.com/814152881
-
Vihreä nappi on yllättävänkin kätevä ja monipuolinen valotuksen nopeaan "säätöön". Sehän on ihan välttämätön ikivanhojen manuaalilasien kanssa. Mutta yhtälailla se on uusimmillakin objektiivellä paras toiminto, jos haluaa kuvata täysillä käsisäädöillä, ja tarvitsee nopean valotuksen muutoksen. Valotus on samantien hollilla ja tarvittaessa voi jatkaa käsisäädöillä yhdellä tai parilla rullan napsulla. Asetuksista voi määrittää, säätääkö vihreä nappi pelkästään aikaa, pelkästään aukkoa vai molempia.Hannu KH kirjoitti:Pentaxin vihreän napin tahtoisin kameraani, kun tulee ihan toiseen valaistusolosuhteeseen niin sillä sais valotuksen näppärästi nollattua josta olis hyvä jatkaa käsin säätäen.
-
Millaista skaalaa käytät autoISOlla? Onko eri kuvaustilanteissa eri raja-arvot?nsamppa kirjoitti:Sanottakoon että nyt on tullu toinen keikka kuvattua ja käsiteltyä otsikon kameralla. Muutamia ottoja otin ISO 25600 enkä edes huomannut mokomaa leikkauspöydällä. Värit tallella, terävyys tallella ja näytti vaan hemmetin hyvältä. Samoin 10bit videon ansiosta sai sekavaloa korjattua todella tehokkaasti. Kyllä sen jälki on herkullista.
-
En mä oo vielä niin tarkkaan tota ottanut haltuun. 12800 muistaakseni mulla on katto nyt, mut varmaan sitä voi hilata ylöspäinkin. Oli tuo aika rohkaisevan näköistä. Nyt valottelin täysin manuaalisesti koska tilanne oli semmonen. Alarajaksi kannattanee vetää se 400, koska sen alapuolella seeprat näyttää kuitenkin 400:n perusteella.tehodia kirjoitti:Millaista skaalaa käytät autoISOlla? Onko eri kuvaustilanteissa eri raja-arvot?nsamppa kirjoitti:Sanottakoon että nyt on tullu toinen keikka kuvattua ja käsiteltyä otsikon kameralla. Muutamia ottoja otin ISO 25600 enkä edes huomannut mokomaa leikkauspöydällä. Värit tallella, terävyys tallella ja näytti vaan hemmetin hyvältä. Samoin 10bit videon ansiosta sai sekavaloa korjattua todella tehokkaasti. Kyllä sen jälki on herkullista.
Showreel:
-
Onko käyttäjän tietämättömyyttä vai onko tosiaan niin että intervalli kuvauksessa saa vain stillejä ulos? Toi meinaan oli yks suosikeistani Sonyssa et sai suoraan videon pihalle.
Showreel:
-
Onko muut huomannut R6 kuvissa paljon värikohinaa?
-
Korkeilla ISOilla on välillä näkynyt. Capture One ainakin osaa silti poistaa nuo kohinat.Jocular kirjoitti:Onko muut huomannut R6 kuvissa paljon värikohinaa?
-
Tämä pitää käsittääkseni tehdä videotilassa. En ole itse kokeillut, mutta video-puolen valikosta löytyy nopeutettu video: Menu -> Punainen välilehti 5 -> Nopeutettu videonsamppa kirjoitti:Onko käyttäjän tietämättömyyttä vai onko tosiaan niin että intervalli kuvauksessa saa vain stillejä ulos? Toi meinaan oli yks suosikeistani Sonyssa et sai suoraan videon pihalle.
R5:llä sille saa asetettua aikavälin, otosmäärän ja minkä laatuisen videon haluaa ulos (8k-u, 4k-u tai FHD). Lisäksi näkyy olevan jotain valotukseen ja näytön aikakatkaisuun liittyvia kohtia.
-
Ou jes!! Kiitokset. Toi pitää testaa. Varsinkin jos sen saa hyvälaatuisena ulos, ni sitä voi käyttää jopa töissä.mvert kirjoitti:Tämä pitää käsittääkseni tehdä videotilassa. En ole itse kokeillut, mutta video-puolen valikosta löytyy nopeutettu video: Menu -> Punainen välilehti 5 -> Nopeutettu videonsamppa kirjoitti:Onko käyttäjän tietämättömyyttä vai onko tosiaan niin että intervalli kuvauksessa saa vain stillejä ulos? Toi meinaan oli yks suosikeistani Sonyssa et sai suoraan videon pihalle.
R5:llä sille saa asetettua aikavälin, otosmäärän ja minkä laatuisen videon haluaa ulos (8k-u, 4k-u tai FHD). Lisäksi näkyy olevan jotain valotukseen ja näytön aikakatkaisuun liittyvia kohtia.
Showreel:
-
Canon ketju,mutta kysyn kuitenkin.Puhutaanko nyt Sony A7 3 kameran timelapse toiminnosta.Jos kamera tekee itse valmiin videon,niin hyvin on toiminto piilotettu.Siis miten?nsamppa kirjoitti:Onko käyttäjän tietämättömyyttä vai onko tosiaan niin että intervalli kuvauksessa saa vain stillejä ulos? Toi meinaan oli yks suosikeistani Sonyssa et sai suoraan videon pihalle.
-
S&Q modessa. Sieltä saa valittua fps:n. Siihen ku laittaa 1fps ja suljinajaksi 1s niin saa kaikesta tekemisestä aika rivakan ja hauskan näköistä. Siinä vaan se ongelma että se on 50mbps eli laatu on aavistuksen heikkoa. Mut kotileikkeihin ihan hyvä.plumpus kirjoitti:Canon ketju,mutta kysyn kuitenkin.Puhutaanko nyt Sony A7 3 kameran timelapse toiminnosta.Jos kamera tekee itse valmiin videon,niin hyvin on toiminto piilotettu.Siis miten?nsamppa kirjoitti:Onko käyttäjän tietämättömyyttä vai onko tosiaan niin että intervalli kuvauksessa saa vain stillejä ulos? Toi meinaan oli yks suosikeistani Sonyssa et sai suoraan videon pihalle.
Showreel:
-
Joo,mutta varsinaisen intervallikuvauksen kuvat joutuu jälkeenpäin jollain ohjelmalla yhdistämään.nsamppa kirjoitti:S&Q modessa. Sieltä saa valittua fps:n. Siihen ku laittaa 1fps ja suljinajaksi 1s niin saa kaikesta tekemisestä aika rivakan ja hauskan näköistä. Siinä vaan se ongelma että se on 50mbps eli laatu on aavistuksen heikkoa. Mut kotileikkeihin ihan hyvä.plumpus kirjoitti:Canon ketju,mutta kysyn kuitenkin.Puhutaanko nyt Sony A7 3 kameran timelapse toiminnosta.Jos kamera tekee itse valmiin videon,niin hyvin on toiminto piilotettu.Siis miten?nsamppa kirjoitti:Onko käyttäjän tietämättömyyttä vai onko tosiaan niin että intervalli kuvauksessa saa vain stillejä ulos? Toi meinaan oli yks suosikeistani Sonyssa et sai suoraan videon pihalle.
-
Juu. Niitä en muista edes testanneeni. Jos näitä 10s intervalleja kuvais ni en mä kuitenkaan mitään kameran omia juttuja siihen käyttäis. Kaukolaukaisimella niitä kannattais tehdä.
Showreel:
-
Kiitokset nsampalle sun muille käytettävyyden, ominaisuuksien sun muun mielenkiintoisesta ja hyödyllisestä avaamisesta!
-
Tässäpä oma tiivistelmä käytettävyysongelmista, joihin olen törmännyt:
- pistemittaus vain keskeltä ruutua —> ei voi käyttää
- näyttö puuttuu rungon päältä —> ei näe asetuksia nopealla vilkaisulla
- ISO-rullalla ei pääse takas autolle aina —> hankaloittaa käyttöä
- turha kääntyvä näyttö —> mieluummin vaikka kiinteä ja kestävä
- surkea mount —> RF-lasien vaihto hankalaa ja hidasta
- ei valaistuja nappeja —> pimeässä tulee paineltua vääriä.... esim suurennuslasi joskus vaikea löytää
- salaman kanssa näytön tuomat edut (vs. perinteinen etsin) katoavat —> vanha parempi?
- control ring toimii vain, kun on tarkennus pohjassa
- kun vaihtaa 2.8 lasin primeen, on lasi oletuksena 2.8 (tai mikä ikinä oli viimeisimpänä käytössä) aukolla, eikä esim. 1.2 —> ehkä asetuksissa säädettävissä?
- nenä osuu kosketusnäyttöön —> täytyy ottaa pois käytöstä esim. tarkennuspisteen siirto
- runko on pieni ja kameran laskeminen pöydälle on hankalaa tiettyjen lasien kanssa —> jää vinoon ja vääntöä mounttiin tai lasiin
- pistemittaus vain keskeltä ruutua —> ei voi käyttää
- näyttö puuttuu rungon päältä —> ei näe asetuksia nopealla vilkaisulla
- ISO-rullalla ei pääse takas autolle aina —> hankaloittaa käyttöä
- turha kääntyvä näyttö —> mieluummin vaikka kiinteä ja kestävä
- surkea mount —> RF-lasien vaihto hankalaa ja hidasta
- ei valaistuja nappeja —> pimeässä tulee paineltua vääriä.... esim suurennuslasi joskus vaikea löytää
- salaman kanssa näytön tuomat edut (vs. perinteinen etsin) katoavat —> vanha parempi?
- control ring toimii vain, kun on tarkennus pohjassa
- kun vaihtaa 2.8 lasin primeen, on lasi oletuksena 2.8 (tai mikä ikinä oli viimeisimpänä käytössä) aukolla, eikä esim. 1.2 —> ehkä asetuksissa säädettävissä?
- nenä osuu kosketusnäyttöön —> täytyy ottaa pois käytöstä esim. tarkennuspisteen siirto
- runko on pieni ja kameran laskeminen pöydälle on hankalaa tiettyjen lasien kanssa —> jää vinoon ja vääntöä mounttiin tai lasiin