(2017 - 2021 ) Sony A7III, A7RIII, A7RIV, A9, A9II
-
- Viesti:
Re: (2017 - ) Sony A7III, A7RIII, A9
Mikäs valmistaja on viimeisen 10v aikana muuttanut fyysisesti mallia ja myy sitä täysin samana tuotteena? Nyt kun uusi on näkyvästi parempi, syntyy epätietoisuus käytettävien kauppaan ja myyjien on tiedostettava tämä. Eikä ole ensimmäinen kerta. NP-FW50 akkujen kapasiteetti pudotettiin 50mAh verran joitain vuosia sitten hiljaisesti. Ihmettelin miksi uusi akku napsahti vielä nopeemmin kylmässä ja kas takapaneelin präntissä syy selvisi.
-
Näyttää ja kuulostaa pieniltä eroilta. Objektiivin osalta minusta ensimmäinen on parempi.Maffer kirjoitti:Mikäs valmistaja on viimeisen 10v aikana muuttanut fyysisesti mallia ja myy sitä täysin samana tuotteena? Nyt kun uusi on näkyvästi parempi, syntyy epätietoisuus käytettävien kauppaan ja myyjien on tiedostettava tämä. Eikä ole ensimmäinen kerta. NP-FW50 akkujen kapasiteetti pudotettiin 50mAh verran joitain vuosia sitten hiljaisesti. Ihmettelin miksi uusi akku napsahti vielä nopeemmin kylmässä ja kas takapaneelin präntissä syy selvisi.
-
Maffer kirjoitti:Mikäs valmistaja on viimeisen 10v aikana muuttanut fyysisesti mallia ja myy sitä täysin samana tuotteena? Nyt kun uusi on näkyvästi parempi, syntyy epätietoisuus käytettävien kauppaan ja myyjien on tiedostettava tämä. Eikä ole ensimmäinen kerta. NP-FW50 akkujen kapasiteetti pudotettiin 50mAh verran joitain vuosia sitten hiljaisesti. Ihmettelin miksi uusi akku napsahti vielä nopeemmin kylmässä ja kas takapaneelin präntissä syy selvisi.
Pelkkien himmenninlehtien muodon muuttaminen ei romuta "vanhan" lasin arvoa eikä sen laatua mitenkään. Optisestihan tuo on täysin sama ja tuohan on ylipäätään kuvanlaadullisesti hyväksi todettu. Monen kuvaajan kuvissa tuota eroa ei tule näkymään ikinä.
Tuo akkuasia, mikä ei taas yhtään liity tähän mutta yllättäen aihe taas vaihtuu, niin minkälaiset laboratorio olosuhteet sinulla on jos tosissaan väität että tuon 50mAh kapasiteettimuutoksen olet käytännössä huomannut?
Miten tällä kertaa yhden miehen kenttätesti voi olla joku mittari? Juurihan muutama sivu sitten totesit "nollatestiksi" sen kun Northrup kysyi 1500 kuvaajalta mielipidettä kameroiden tuottamista väreistä?
-
lensrentalsin mukaan monien linssien sisälmykset mene osittain uusiksi niiden tuotannon aikana, olisihan se nyt hölmöä julkaista uusi markkujotain kun fleksin reitti tai moottorintoimittaja vaihtuu
Gold member of Sigma 14mm f/1.8 & 100-300mm f/4 fun club.
-
Tuo recover file database, minulla se teksti tulee aina jos laitan muun merkkisessä kamerassa käytetyn kortin sisään, en ole pitänyt sitä virheenä.nsamppa kirjoitti:aikaarska kirjoitti:Joo, mutta tämä fiba tuli siis firmware päivityksen jälkeen. Ja jostain syystä ei ole ongelma kuin pienellä osalla käyttäjistä. En sitten tiedä miksi näin..Rapatessa roiskuu, ja uusi korjaava firmware tulossa aivan lähipäivinä. Joten ei iso hässäkkä tämä.
Mulla A7III on yskäissyt pari kertaa. Tosin onneksi vain pilipali-valokuvien kanssa. Vastas vaan yes ku se kysyy ku pitäis "recover file database" vai mikä toi nyt onkaan suomeksi. Filejen järjestelyn kanssa se ilmeisesti kompuroi. Itse fileet pysyy ihan vahingoittumattomina. Menee mun kategoriassa "meh, enpä nyt jaksa tuolla sen enempää päätä vaivata" lokeroon.
-
- Viesti:
Uudessa versiossa on erittäin nätti diffraktiokuvio valonlähteissä ja vanhassa taas vanha keskinkertainen. Valokuvallisesti uusi on ihan eri luokassa. Pentax teki saman tempun omille laseilleen mutta nimesi ne HD-versioiksi kun samalla päivitettiin pinnoitetta, mikä ei kyllä muuttanut mitään kun vertasin SMC Makro 35mm lasia HD-versioon ennen ostoa viime vuonna. Pentaksilla himmenjumppa jopa huononsi diffraktiokuviota ja siitä katosi terät pois.
-
Juu. Tossahan se ihan ymmärrettävää onkin. Mutta tossa mun tapauksessa kortti ei ole käynyt toisessa kamerassa, saati toisen merkkisessä kamerassa. Oon myöskin formatoinnu ku oon kortin tyhjentänyt. Joku bugi siellä on joka on tasoa ”pikkuisen harmittava”. Ei enempää, ei vähempää.M1O kirjoitti:Tuo recover file database, minulla se teksti tulee aina jos laitan muun merkkisessä kamerassa käytetyn kortin sisään, en ole pitänyt sitä virheenä.nsamppa kirjoitti:aikaarska kirjoitti:Joo, mutta tämä fiba tuli siis firmware päivityksen jälkeen. Ja jostain syystä ei ole ongelma kuin pienellä osalla käyttäjistä. En sitten tiedä miksi näin..Rapatessa roiskuu, ja uusi korjaava firmware tulossa aivan lähipäivinä. Joten ei iso hässäkkä tämä.
Mulla A7III on yskäissyt pari kertaa. Tosin onneksi vain pilipali-valokuvien kanssa. Vastas vaan yes ku se kysyy ku pitäis "recover file database" vai mikä toi nyt onkaan suomeksi. Filejen järjestelyn kanssa se ilmeisesti kompuroi. Itse fileet pysyy ihan vahingoittumattomina. Menee mun kategoriassa "meh, enpä nyt jaksa tuolla sen enempää päätä vaivata" lokeroon.
Showreel:
https://vimeo.com/814152881
-
Pelastaako se paljon puhuttu Deal Breaker eli Dual Card Slot tältä ongelmalta, vai meneekö samaa virheellistä tietoa molemmille korteille?
-
Siis tarkoitatko tätä?javal kirjoitti:Pelastaako se paljon puhuttu Deal Breaker eli Dual Card Slot tältä ongelmalta, vai meneekö samaa virheellistä tietoa molemmille korteille?
1. In rare cases, your α7R III or α7 III model may stop functioning while writing RAW data onto an SD card that has already been used multiple times.
Korjaus on luvattu tämän kuun puoleen väliin joten alkaa kiire tulla kokeilla. Itse en ole vielä saanut ko. ”ongelmaa” esiin.
-
Juuri tätä tapausta tarkoitin, jossa muistikortin tietokantatiedosto jotenkin korruptoituu. Eli kysyin sitä että jos kamera tekee varmuuskopion sille toiselle kortille niin korruptoituuko samalla kertaa molemmat muistikortit jolle kuvat ovat talletettu. Täällähän oli kait muutama joka ongelman on havainnut - heiltä lähinnä vastausta odotin.
Mutta hienoa että kamera osaa pyydettäessä korjata tietokannan ja että itse kuvat ovat tallessa - sehän on se pääasia.
Mutta hienoa että kamera osaa pyydettäessä korjata tietokannan ja että itse kuvat ovat tallessa - sehän on se pääasia.
-
- Viesti:
Itse myös olen tuosta tykännyt, lisäkkeelläkin toimiva kun tarpeeksi himmentää. En tiedä kumpi versio, eroa ei kuvissani tuskin edes näkyisi.nsamppa kirjoitti:Bang for a buck niin sanotusti. Ei silleen samyang tyylisesti vaan hyvällä. Skarppi, kevyt, hyvät ja neutraalit värit, ripeä tarkentamaan ja tarpeeksi miellyttävä bokeh. Vähän se on kilisevän ja kolisevan oloinen kun on niin kepeä. Focus breath on aivan järkyttävä ja tynnyvääristymää riittää. Mukava on ku tohon saa niitä uwa lisukkeita. Tosin sen 21 lisän kanssa tosta tulee aika etupainoinen. Se kun on täyttä lasia ja toi ei oo. Eikä siihen uwa-lisään saa filsuja kiinni. Kaiken kaikkiaan aivan helposti sen reilun parin sadan arvoinen mitä noista käytettynä pyydetään. Pidän todella paljon.ptakala0 kirjoitti:Aihetta sivuten: minkäs laatuinen lasi tuo on mekaanisesti ja optisesti?nsamppa kirjoitti:Laitetaanpa tänne:
https://www.sonyalpharumors.com/thats-w ... -improved/" onclick="window.open(this.href);return false;
Mites on? Sattuiko sulle uudempaa vain vanhempaa mallia?
-
Miten kuvaprofiileja (picture profile) kannattaa käyttää, vai kannattaako, stillien kanssa kun kuvataan RAW:na? Ymmärrän, että videossa noilla on iso merkitys ja ne mahdollistavat mm. Slog2 käytön jne, mutta onko noista mitään hyötyä tai haittaa kuvattaessa stillejä? Selvyydeksi vielä, että nuo PP:t siis tosiaan vaikuttavat myös RAW kuviin, mutta en ymmärrä miten niistä saa parhaan hyödyn irti.
-
En mä niitä stilleissä käyttäis. Enkä käytäkään. Ellei nyt jotain timelapse-sarjaa mutta sittenkään en ehkä käyttäis. Mulla on studioon/haastiksiin/hallittuihin tilanteisiin optimoitu yks profiili, toinen flätiksi viritetty Cine2 profiili muuttuviin tilanteisiin ja yksi laajan dynamiikan tilanteisiin viritetty slog2 profiili. Slog2 on pirun näppärä, mut vain silloin ku sitä tarvii. Siihen menee aikaa ku sitä roplaa värimäärittelyssä ja se on vähän vaikeampaa valottaa oikein.Toli kirjoitti:Miten kuvaprofiileja (picture profile) kannattaa käyttää, vai kannattaako, stillien kanssa kun kuvataan RAW:na? Ymmärrän, että videossa noilla on iso merkitys ja ne mahdollistavat mm. Slog2 käytön jne, mutta onko noista mitään hyötyä tai haittaa kuvattaessa stillejä? Selvyydeksi vielä, että nuo PP:t siis tosiaan vaikuttavat myös RAW kuviin, mutta en ymmärrä miten niistä saa parhaan hyödyn irti.
Showreel:
-
- Viesti:
Vaikuttaako todella RAW-tiedostoon noi log-profiilit? Toki niin, että profiili lukitsee vaikka minimi-ISOn johonkin arvoon, mutta ohjataanko niillä myös kennoa jotenkin eri tavalla?
-
Picture Profile vaikuttaa RAWiin. Alla esimerkki PP4 vs PP8.Maffer kirjoitti:Vaikuttaako todella RAW-tiedostoon noi log-profiilit? Toki niin, että profiili lukitsee vaikka minimi-ISOn johonkin arvoon, mutta ohjataanko niillä myös kennoa jotenkin eri tavalla?
-
- Viesti:
Onko tämä nyt Adoben tulkinta asiasta vai RAW? RAW-Diggerillä näkee vaikuttiko vai ei. Adobehan voi laskea histogrammin kuvalle tehtyjen automaattisten käpistelyjen jälkeen. Ja niinhän se on tehnyt vuosia asioita, mistä ei käyttäjälle kerrota mitään.
-
Mitä haluaisit nähdä Diggeristä? Ainakin sekä kuvat että histot näyttävät sielläkin erilaisilta.Maffer kirjoitti:Onko tämä nyt Adoben tulkinta asiasta vai RAW? RAW-Diggerillä näkee vaikuttiko vai ei. Adobehan voi laskea histogrammin kuvalle tehtyjen automaattisten käpistelyjen jälkeen. Ja niinhän se on tehnyt vuosia asioita, mistä ei käyttäjälle kerrota mitään.
-
- Viesti:
Okei no sitten asia on pihvi. Kennoa ohjataan eri tavalla noilla picture-profiileilla mikä on aivan uusi käyttäytymismalli stillikamerassa. Eipä ole koskaan tullutkaan tuollainen mieleen. Tämähän selittää ison osan kaikista Sony-miinoista.
Sonyn kamerasta ei taida saada RAW-kuvaa lainkaan ulos. Kaikki ovat jonkinlaisen rääkkäyksen ja manipulaation tulosta. Mistä kielii monen vuoden muniminen "Uncompressed RAW" -sotkun kanssa. Eli laite on alusta alkaen suunniteltu videokameraksi ja stillipuoli lisätty myöhemmin sisään.
Sonyn kamerasta ei taida saada RAW-kuvaa lainkaan ulos. Kaikki ovat jonkinlaisen rääkkäyksen ja manipulaation tulosta. Mistä kielii monen vuoden muniminen "Uncompressed RAW" -sotkun kanssa. Eli laite on alusta alkaen suunniteltu videokameraksi ja stillipuoli lisätty myöhemmin sisään.
Viimeksi muokannut Maffer, Joulu 18, 2018 16 : 16. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
Uutta firmwarea:M1O kirjoitti: Korjaus on luvattu tämän kuun puoleen väliin joten alkaa kiire tulla kokeilla. Itse en ole vielä saanut ko. ”ongelmaa” esiin.
https://www.sony.fi/electronics/support ... ns-cameras" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.dpreview.com/forums/post/62060426" onclick="window.open(this.href);return false;
'Why should I feel lonely ? is not our planet in the Milky way?'
-
- Viesti:
Onko Shuko sinulla konkreettisesti käytössä nuo profiilit, niin että osaisit niitä jotenkin suositella? Itse en ole koskaan niitä käyttänyt vaikka lukenut ja jotkuthan niitä hehkuttaa että saa raudasta "lisää irti" niiden avulla.Shuko kirjoitti:Mitä haluaisit nähdä Diggeristä? Ainakin sekä kuvat että histot näyttävät sielläkin erilaisilta.Maffer kirjoitti:Onko tämä nyt Adoben tulkinta asiasta vai RAW? RAW-Diggerillä näkee vaikuttiko vai ei. Adobehan voi laskea histogrammin kuvalle tehtyjen automaattisten käpistelyjen jälkeen. Ja niinhän se on tehnyt vuosia asioita, mistä ei käyttäjälle kerrota mitään.