
Leipomus

:p
Jos puhutaan softasta niin ole edes hivenen kunnianhimoisempi - sä olet jymähtänyt kuvaamisessa joihinkin erikoisiin teknisiin detaljeihin, jotka ovat merkityksellisiä pienelle marginaalille mut pääosin kamerat tehdään vähän toisenlaiseen kuvaamiseen jossa on toisenlaiset haasteet. Otetaan vertailuun joku muu ala esim. musiikki. Digitaaliset instrumentit eivät ole vannoutuneen muusikon tai hifistin mielestä oikeita, mut ero kapenee koko ajan. Toki kultakorvat kuulee omasta mielestään aina eron, mut suurelle yleisölle ohjelmalla tehty ääni passaa - sinänsä kysymys on valheesta, koska synteesi. Esimerkiksi toi linkin 3dvarius - eihän 7keuroa ole mikään pikkuhinta, mut jos verrataan käsityönä tehtyyn analogiseen instrumenttiin niin ero on melkoinen ja tod. näk. tuotankustannukset digiversiossa vaan menevät suhteessa alaspäin. Tänään ehkä 17% (luku hihasta) kuulee noiden välisen eron (youtube-äänessä ehkä harvempi) - muutaman vuoden päästä eron kuulee enää 1,7% eli melko perus-Jaskakin voi ostaa kakrulleen melko messevän pelin soiton opetteluun (eikä tarvii ees muuttaa omakotitaloon).Maffer kirjoitti:Tottakai softa pitää olla toisessa lapasessa. Nyt kun vetäsin Gigapixel AI:lla Z6:n banding sutun läpi niin resoluutio kyllä kasvoi mutta kuva on teknisesti käyttökelvoton.
Hyvä softa erillisessä kamerassa tuottaa luuria parempaa jälkeä, mutta vain kun lähtökohdat on kunnossa eli PDAF ainakin on poistettava kennolta.
Tai, kiskasen HDR-yhdistäjään Z6 kuvat tehdäkseni HDR. Lopputulos on huonompi kuin Huihain mössöllä.
Toki - mut turha myöskään nähdä yhtä kameraa jotenkin selkeenä merkkinä romahduksesta. ff-kamerat eivät kennojen osalta ole ratkaisevasti muuttuneet monessa vuodessa (Canon ny otti vähän kiinni, mut ne olikin aika pahasti perässä). Z6 on pieni notkahdus - p..ka saattaa olla pientä liioittelua. Ongelma on siinä, et ihan helpolla puhtaasti kennorautaa muuttamalla tohon ei ihmeitä tehä tai jos tehdään niin se ei ehkä ole rahan väärtti - kennot ovat ajaneet käyttäjiensä ohi jo aikoja sitten ja äärimmäinen suorituskyky pelkästään kennossa on marginaaliporukan huoli - tai siis marginaalin marginaalin. Usein suurempi rajoitus kuvaamisessa on korvien välissä - eikä sitä lisääntynyt dynamiikka mitenkään paranna. Graalin malja ei ehkä ole softaosastollakaan, mut siellä on enempi mahdollisuuksia tuoda uutta kuvaamiseen myös suoraan kamerassa (liittyen tarkennukseen, valotukseen, jälkikäsittelyn visualisointiin, etc - unohtamatta videopuolta) - tai ainakin se ns. uutuus on helpompi myydä - kennoa on niin pahuksen vaikee mainostaa.Maffer kirjoitti:Arvoisa ttuplai-kaani. FF-kamerat ovat jo itsessään täysin marginaalia. Turha sieltä on poimia omia marginaalejaan. Jos tuossa kategoriassa alkaa *sensuroitu*, ei koko kategoriaa kohta enää ole.
Minusta nykymaailma on täynnä pseudorationalismiä; ihmiset kuvittelee olevansa järkevän loogisia ja elävät sen siivittämässä hybriksessä. Ja markkinointi mielellään ruokkii sitä - onhan siitä myynnille hyötyä.ttuplai kirjoitti:Jos jostakin markkinointi voidaan syyttää, niin kärkipäässä on näennäisen rationaalisuuden korostaminen eli vaikka todellisuudessa tavara ostetaan tunteella, markkinointiosastot ovat luoneet harhakuvan rationaalisesta ostajasta, koska se sopii tähän mittausten, nettiarvioiden ja insinöörien aikakauteen - toki markkinointia on turha yksin syyttää eli pseudorationalismi on paljon laajempi ilmiö.
Fujilla lähes aina isoin aukko käytössä ja kuvien mediaaniaukko varmaankin jotain f/1.4 ja Sonylla mediaani luultavasti olis f/2.8 niin ei nyt oo kai mikään ihme että kuvat voi moni arvata väärin jos syväterävyyttää yrittää katsoa. FF ei yhtään kuvaa isommalla aukolla kuin f/2 vaikka joku valovoimainen lasikin kai oli ollut käytössä.habannaama kirjoitti:Kuinka moni heittää kaikki kuvat oikein kummalla mikäkin kuvattu?
https://m.youtube.com/watch?feature=you ... 4AtnxqqwiU" onclick="window.open(this.href);return false;