Year of the Alpha - suomalainen Sony Alpha blogi

Canon EOS R, 1D, 5D, Nikon Z7/Z6,D500/D5/D7200/D750/D810/Df/D610, Fuji S2/S3 Pro/XT-n, Olympus Pen-F, M10, M5, Pentax K D ja ist D-sarja, Sony A7/A9 jne.
aikaarska

Viesti Kirjoittaja aikaarska »

mremonen kirjoitti:
kapama-7 kirjoitti:Hyvin on Sony ujuttanut (piilo)mainoksensa tännekin.

Kapa
Niin, olen varmaan vaan kateellinen, mutta eiköhän kaikille ole jo tullut ko. blogin olemassaolo selväksi. Ei kai sitä joka postausta tarvitse erikseen mainita. Ne seuraa ketkä seuraa ja muut ei. Varsinkaan kun kyse ei ole puhtaasti vastikkeettomasta harrasteblogista.

Ja jos kirjoittajia haluaa, niin tätä(kin) foorumia seuraamalla selviää ketkä sonilla vakavasti ottaen kuvaavat ja sitten heille vain yv:tä.

Kai siihen blogialustaan saa toteutettua sähköpostipohjaisen tilaussysteemin?
.
---
Muutenhan sonikeskustelu sopii tänne siinä kuin muutkin.
Ymmärrän kyllä yskän tässä, mutta eiköhän mene vähän turhan tiukkapipoiseksi liioitteluksi ainakin vielä tässä (blogin alku-) vaiheessa?

Onhan täällä digicamera.netin foorumeilla nähty ennekin enemmän tai vähemmän kaupallisia kirjoittelijoita jonkun tietyn merkin puolesta. Sitä paitsi varmaan parempi tälläinen tietty avoimuus kun että täällä kirjoiteltaisiin kauppamies-trollimaisesti verhoiltua mainospropagandaa.

Mielestäni Kalainen blogeineen vaikuttaa kuitenkin enemmän vain innokkaalta Sony kuvaajalta kuin palkatulta mainosmieheltä vaikka jotakin pientä supporttia Sonyn suunnalta saisikin.

'Why should I feel lonely ? is not our planet in the Milky way?'
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
PekkaSav

Viesti Kirjoittaja PekkaSav »

aikaarska kirjoitti: Mielestäni Kalainen blogeineen vaikuttaa kuitenkin enemmän vain innokkaalta Sony kuvaajalta kuin palkatulta mainosmieheltä vaikka jotakin pientä supporttia Sonyn suunnalta saisikin.
Vuoden 2015 alussa minusta tuli Sony Nordicin virallisesti tukema Sony Alpha-kuvaaja.
Tiedä sun tai kalaisen merkkifanituksen vakavuudesta, mutta mä en jaksaisi ylläpitää tuollaista blogia pelkällä kaffepalkalla.
aikaarska

PekkaSav kirjoitti:
aikaarska kirjoitti: Mielestäni Kalainen blogeineen vaikuttaa kuitenkin enemmän vain innokkaalta Sony kuvaajalta kuin palkatulta mainosmieheltä vaikka jotakin pientä supporttia Sonyn suunnalta saisikin.
Vuoden 2015 alussa minusta tuli Sony Nordicin virallisesti tukema Sony Alpha-kuvaaja.
Tiedä sun tai kalaisen merkkifanituksen vakavuudesta, mutta mä en jaksaisi ylläpitää tuollaista blogia pelkällä kaffepalkalla.
Joskus vuosia sitten itseasiassa tykkäsin kirjoittaa webbiin omalle ja erään toisen henkilön sivustoille, ihan vaan harrastuksen ohessa, ei millään palkalla. Ehkä se oli jonkinlaista fanihörhöilyä tai sitten vain tiedonjakamisen iloa. Ehkä jotakin bloggaamisen esiastetta, joka tuo bloggaaminen nykyisin vaikuttaa olevan hyvinkin suosittua - jotkut parhaimmat saavat siitä jopa palkkaa. Tämän ajan ilmiöitä, joka tulee varmasti vielä kehittymään - vielä enemmän kaupalliseen suuntaan, niin kuin nykyään kaikki.
Nykyisin en jaksa ns. fanittaa mitään tosissaan, mutta valokuvaamisesta onneksi pidän vieläkin. Ja onhan mulla ollut tässä vuosien varrella eri merkkisiä kameravehkeitä vähän liikaakin. Ja omaa ihan muulla työllä tienattua rahaa niihin on palanut enemmän kuin viitsii miettiä...Tässä mielessä en pidä mitenkään pahana suuntauksena, että valmistajilla olisi jonkinlaista supporttia innokkaimmille bloggaajille (tavallaan palkitsevat parhaimpia asiakkaitaan). Tyytyväiset asiakkaat ovat parhainta mainosta yritykselle - tarkoitan siis näitä some-heikkejä.

Että en pidä huonona juttuna Kalaisen blogia, enkä edes sen pienoista mainostamista täällä.

Kalaisen Sony-uskollisuuden luonteesta en tiedä mitään, mutta mielipiteeni hänen blogistaan olenkin kirjoitellut edellä, ja edellisissä viesteissä.

Kalainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kalainen »

Kiva nähdä, että täällä tapahtuu. Kirjoitetaanpas vähän kommentteja.

PÄIVITYKSET
No niin, olen siis kirjoittanut tähän threadiin aina silloin kun blogissa on jotain uutta luettavaa. Syykin on päivänselvä ja varsin inhimillinen: toivon löytäväni lukijoita sille jutulle, jonka päivitän blogiin noin kerran viikossa. Alunperin harkitsin sitä, että heittäisin päivitysviestin aina tuohon A7-threadiin, missä muukin keskustelu pääasiassa tapahtuu. Ehkä olisi sittenkin fiksumpaa tehdä näin, niin viesti saavuttaa siitä kiinnostuneet eikä tämä threadi häiritse muita. Ei minun tarkoituksena ole huomion määrätön etsiminen (vaikka joku on saattanut sen näin hahmottaa), mieluummin olen vain osa muuta porukkaa. Että ehkä sitten jatkossa on parempi heittää viestit uusista jutuista tuonne A7-threadiin.

PALKKIOT
Tästähän olen aikaisemmin kirjoittanut (kts. aiemmat viestit), mutta kerrataan vielä sen verran, että tosiaankin jaksan tehdä tätä suurin piirtein kaffepalkalla (vaikka en kahvia juokaan). En saa rahaa blogin pitämisestä eikä Sony/Zeiss maksa sen kustannuksia, vaan maksan kaikki siihen liittyvät kustannukset itse (myös idea blogista on yksinomaan minun, ei peräisin tukijoiltani). Vaikka blogin kustannukset eivät nyt niin suuret ole, en myöskään halua kustantaa niitä esimerkiksi mainoksilla kun ostamiseen kannustaminen ei minua oikeastaan kiinnosta tässä projektissa pätkän vertaa. Yritän kovasti pelata avoimilla korteilla.

Sony on aikaisemmin heittänyt minulle yhden A7-rungon, kun he ajattilevat, että minun pitää sellaista käyttää (FF on prioriteetti siellä päässä). En tietystikään vastusta tätä. Testattavat linssit/muut vermeet lainaan heiltä. Se mitä minä tästä blogi-projektista kuitenkin varsinaisesti katson itselleni saavani, on tietty merkitys ja kehys omaan kuvaamiseeni. Minusta on mukavaa, että omassa kuvaamisessa tapahtuu eikä minun tarvitse etsiä näitä merkityksiä vaikealla tavalla muilta kentiltä, kuten vaikkapa valokuvilleni taiteellista tunnustusta netin tuntemattomilta ihmisiltä. Tästä positiosta on myös helpompi rakentaa projekteja ja kehittää itseäni kuvaajana. Ehkä tie vie johonkin.

Eniten toivon kuitenkin blogin kautta luovani jotain positiivista muille suomalaisille Sony Alpha-kuvaajille. Jos vain mahdollista, niin näkisin mielelläni muidenkin suomalaisten Sony Alpha-kuvaajien onnistuvan omassa harrastuksessaan, mitä sitten ikinä tavoittelevatkin. Tämä blogi on yksi paikka pistää omia kuviaan esille ja kertoa omasta kuvaamisestaan/osaamisestaan.

PIILOMAINONTA
No niin, sitten on vielä tämä piilomainonta. Tavallaan minusta on ihan kiva nähdä, että ihmiset osaavat suhtautua asioihin kriittisesti. Se on kannustettavaakin, sillä maailmaan kieltämättä tuntuu mahtuvan loputon määrä ärsyttävää mainontaa. Toisaalta täytyy sanoa, että jonkin verran uhkaa väsyttää tämän tyyppisten syytteiden alasampuminen (tämä ei ole ainoa foorumi ja näiden vastausten kirjoittaminen vie aikaa). Kyllä, blogi keskittyy Sony Alphaan ja todennäköisesti tuo siten Sonyn tuotteille ehkä pienen pienen hipun verran näkyvyyttä (mikä on aika vähän verrattuna vaikkapa tämänkin foorumin varsinaiseen A7-threadiin). Mutta se on kuitenkin aikalailla eri asia, kun että kirjoittaisin jutuiksi tekaistuja mainoksia ja yrittäisin sumuttaa ihmisiä ostamaan tavaraa. Sony tai Zeiss eivät ole kumpikaan sanoneet mitä minun pitäisi heidän tuotteistaan kirjoittaa. Päinvastoin, varsinkin Zeissilla korostettiin sitä, että kerron omat kokemukseni sellaisina kuin ne ovat. Ja niin sitten teenkin. Sen sijaan, että kirjoittaisin foorumeille, yritän kuitenkin tehdä blogi-jutuista vähän harkitumpia tekstejä, että ne antaisivat lukijalleen enemmän. Väittäisinpä vielä, että yleinen eetos blogissani on vähemmän kuluttamiseen tai ostamiseen sidoksissa kuin keskiverto foorumi-keskustelu esimerkiksi uusien vermeiden kohdalla.

-Toni
TiRy

Viesti Kirjoittaja TiRy »

No nyt on merkkifanittaminen saanut aivan uuden tason :D aivan loistavaa! Koska alkaa ekat väännöt muita merkkejä vastaan? (Anteeksi jos tämmöistä on jo kirjotettu, en ole blogissasi käynyt)
Ville^K
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ville^K »

Ihan mukavia blogitekstejä näin sekakäyttäjän näkökulmasta (Nikon + Olympus).
Kalainen kirjoitti:Eniten toivon kuitenkin blogin kautta luovani jotain positiivista muille suomalaisille Sony Alpha-kuvaajille. Jos vain mahdollista, niin näkisin mielelläni muidenkin suomalaisten Sony Alpha-kuvaajien onnistuvan omassa harrastuksessaan, mitä sitten ikinä tavoittelevatkin. Tämä blogi on yksi paikka pistää omia kuviaan esille ja kertoa omasta kuvaamisestaan/osaamisestaan.
En kuitenkaan oikein ymmärrä miksi haluat luoda jotain positiivista Sony Alpha -kuvaajille etkä kaikille valokuvaajille alustasta riippumatta? Mikä tekee erityisesti Alpha-kuvaajista sellaisia että haluat nähdä heidän onnistumistaan? Kun ilmoitat motivaatiosi näin se haiskahtaa monen nenään mainokselta.
aikaarska

Ville^K kirjoitti:Ihan mukavia blogitekstejä näin sekakäyttäjän näkökulmasta (Nikon + Olympus).
Kalainen kirjoitti:Eniten toivon kuitenkin blogin kautta luovani jotain positiivista muille suomalaisille Sony Alpha-kuvaajille. Jos vain mahdollista, niin näkisin mielelläni muidenkin suomalaisten Sony Alpha-kuvaajien onnistuvan omassa harrastuksessaan, mitä sitten ikinä tavoittelevatkin. Tämä blogi on yksi paikka pistää omia kuviaan esille ja kertoa omasta kuvaamisestaan/osaamisestaan.
En kuitenkaan oikein ymmärrä miksi haluat luoda jotain positiivista Sony Alpha -kuvaajille etkä kaikille valokuvaajille alustasta riippumatta? Mikä tekee erityisesti Alpha-kuvaajista sellaisia että haluat nähdä heidän onnistumistaan? Kun ilmoitat motivaatiosi näin se haiskahtaa monen nenään mainokselta.
Siitä tulisi aika kirjava soppa jos mukaan ängettäisiin kaikki merkit omine kotkotuksineen. Ja yhdelle käyttäjälle lienee tarpeeksi keskittyä vain yhteen merkkiin.
Onhan näitä vastaavia blogeja jotka ovat keskittyneet eri merkkiin kuin Sony. Itseasiassa Sony Alpha aiheiset sivustot ovat vielä suht. harvinaisia.
En tiedä Kalaisen motivaatiosta, mutta ihan perstuntumalta funtsisin näin.

iomix

Viesti Kirjoittaja iomix »

Kalainen kirjoitti:Kiva nähdä, että täällä tapahtuu. Kirjoitetaanpas vähän kommentteja.

PALKKIOT
...mutta kerrataan vielä sen verran, että tosiaankin jaksan tehdä tätä suurin piirtein kaffepalkalla (vaikka en kahvia juokaan). En saa rahaa blogin pitämisestä eikä Sony/Zeiss maksa sen kustannuksia, vaan maksan kaikki siihen liittyvät kustannukset itse

Sony on aikaisemmin heittänyt minulle yhden A7-rungon, kun he ajattilevat, että minun pitää sellaista käyttää (FF on prioriteetti siellä päässä). En tietystikään vastusta tätä. Testattavat linssit/muut vermeet lainaan heiltä.
Eli olet saanut Sonylta tonnin rungon omaksi(?), mutta et laske sitä palkkioksi? No, ei kai siinä, halvallahan Sony saa ostettua mainosmiehen itselleen.

Edit. Plussaa myös blogissa käytetyistä matalakontrastisesta "harmaasta" fontista, mikä on mukavasti yleistynyt kaikkialla muuallakin. Eivät silmät rasitu enää lainkaan...
mremonen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mremonen »

En ole missään tapauksessa kyseistä enkä mitään muutakaan blogia vastaan, pidänhän itsekin jonkinlaista vessanseinää, johon teippailen kuvia ja raapustan rivoja kirjoituksia. Sen sijaan joka ainoa postauksen erikseen buffaaminen tänne hieman kyllästyttää. Ei ehkä kyllästyttäisi, jos olisin soni-kuvaaja, mutta en tosin kyllä jaksaisi lukea Nikonin hehkutustakaan koko aikaan. Kamera on kamera on kamera, ei se siitä muutu mitä siinä etupellissä lukee.

Mitä tulee taas noihin palkkoihin, niin tosiaan se lahjoitettu runko ja lainatut muut vermeet luovat sinun ja Sonyn välille kytköksen, jossa objektiivisuus pakosta kärsii. Tai ainakin koko ajan pitäisi olla sen kanssa tarkkana. Toisaalta kun on avoimesti kerrottu, mikä on kupletin juoni, niin siinä mielessä homma on terveellä pohjalla.

Jatka vain blokin kanssa samaan malliin, kaima sitten hoitelee sen uusien postausten buffaamisen tuolla uutisten puolella. Kun kerran jaksaa munkin jorinoita siellä seurata (jota suuresti ihmettelen, mutta onhan meitä joka junaan...).
Innovoija (innovator) – 2–3% väestöstä: uskalias, koulutettu, omaa useita informaation lähteitä;
---
blogi
mremonen
Viesti:

aikaarska kirjoitti:Siitä tulisi aika kirjava soppa jos mukaan ängettäisiin kaikki merkit omine kotkotuksineen. Ja yhdelle käyttäjälle lienee tarpeeksi keskittyä vain yhteen merkkiin.
Toisaalta aika kirjavaksi se meno täälläkin menisi, jos jokaisen blogin pitäjä alkaisi julkistamaan jokaisen uuden postauksen tänne. Sen takiahan se blogi on, että siellä ne julkistamiset ja kirjoittelut tehdään. Jos niitä tekee tänne, niin mihin sitä blogia tarvitaan?
Innovoija (innovator) – 2–3% väestöstä: uskalias, koulutettu, omaa useita informaation lähteitä;
---
blogi
temama

Viesti Kirjoittaja temama »

iomix kirjoitti:
Kalainen kirjoitti:Kiva nähdä, että täällä tapahtuu. Kirjoitetaanpas vähän kommentteja.

PALKKIOT
...mutta kerrataan vielä sen verran, että tosiaankin jaksan tehdä tätä suurin piirtein kaffepalkalla (vaikka en kahvia juokaan). En saa rahaa blogin pitämisestä eikä Sony/Zeiss maksa sen kustannuksia, vaan maksan kaikki siihen liittyvät kustannukset itse

Sony on aikaisemmin heittänyt minulle yhden A7-rungon, kun he ajattilevat, että minun pitää sellaista käyttää (FF on prioriteetti siellä päässä). En tietystikään vastusta tätä. Testattavat linssit/muut vermeet lainaan heiltä.
Eli olet saanut Sonylta tonnin rungon omaksi(?), mutta et laske sitä palkkioksi? No, ei kai siinä, halvallahan Sony saa ostettua mainosmiehen itselleen.

Edit. Plussaa myös blogissa käytetyistä matalakontrastisesta "harmaasta" fontista, mikä on mukavasti yleistynyt kaikkialla muuallakin. Eivät silmät rasitu enää lainkaan...
No hellanjestas sentään tätä jeesustelun määrää kun joku onneton sattuu saamaan tästä kuppasesta valokuvaushörhöilystä pientä bonusta harrastukseensa!
Olisitte tyytyväisiä, että jonkun ei tarvitse sijoittaa ihan viimeisiä roposia tähän hommaan.
Ekaksi päivitellään kun saa (kalliin?) tonnin rungon lahjoituksena, ja heti perään kerrotaan kuinka Sony saa halvalla mainosmiehiä.
Tottatosiaan joku A7 runko objektiivin kanssa on kuin pieru saharassa Sonyn markkinointikuluissa jonka varmaan saavat vielä verokikkailulla nolliin.
Tänne vaan Canon, Nikon, Pentax, Sony, Olympus, Panasonic pientä kivaa kamerarojua mulle testattavaksi! Voin perustaa kaikille blogin ja jauhaa niistä täällä kivaa pa*kaa, vahingossakaan hiiskumatta, että kysymyksessä on piilomainontaa. Niin varmaan on parempi, ettei hommasta nouse turhan iso melu.
iomix

Viesti Kirjoittaja iomix »

temama kirjoitti:No hellanjestas sentään tätä jeesustelun määrää kun joku onneton sattuu saamaan tästä kuppasesta valokuvaushörhöilystä pientä bonusta harrastukseensa!
Olisitte tyytyväisiä, että jonkun ei tarvitse sijoittaa ihan viimeisiä roposia tähän hommaan.
Ekaksi päivitellään kun saa (kalliin?) tonnin rungon lahjoituksena, ja heti perään kerrotaan kuinka Sony saa halvalla mainosmiehiä.
Tottatosiaan joku A7 runko objektiivin kanssa on kuin pieru saharassa Sonyn markkinointikuluissa jonka varmaan saavat vielä verokikkailulla nolliin.
Tänne vaan Canon, Nikon, Pentax, Sony, Olympus, Panasonic pientä kivaa kamerarojua mulle testattavaksi! Voin perustaa kaikille blogin ja jauhaa niistä täällä kivaa pa*kaa, vahingossakaan hiiskumatta, että kysymyksessä on piilomainontaa. Niin varmaan on parempi, ettei hommasta nouse turhan iso melu.
Ei tässä blogin pitäjää olla millään tavalla tuomitsemassa, ihan hyvä jos joku saa luotua elämäänsä sisältöa kamerablogilla. Kritisoin nyt vain sitä "en saa palkkiota/maksan KAIKKI kustannukset itse, mutta saan kuitenkin"-ajattelutapaa. Minusta kamerakalusto kuuluu olennaisena kustannuksena kamera-aiheisen blogin kustannuksiin, oli se sitten tonnin A7 tai 13 tonnin 500 millinen G-sarjalainen.

PS. Onkohan blogilla vai tällä metaketjulla enemmän lukukertoja?
Kryptos
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kryptos »

Tjaah.

Kritiikki auttaa kehittymään, mutta minusta tämän blogin pitäjä on pelannut varsin avoimin kortein ja haluaisin ns. "give him the benefit of the doubt", eli täydellisten todisteiden puuttuessa suhtautua suosiollisesti ja kannustavasti kaverin blogiprojektiin ja motivaatioihin.

Antaa ajan kulua, katsotaan miten blogi kehittyy. Nyt näkisin tässä toistaiseksi lähinnä positiivisia puolia. Kannustan jatkamaan, ja aika näyttää löytääkö blogi lukijansa. Jos blogiin mahtuu myös kriittisiä näkökulmia vieraskynästä, kuten olen ymmärtänyt, blogi voi kehittyä palvelemaan hyvinkin sinne hakeutuvaa lukijaryhmää. Aika jälleen näyttää.

Jossakin vaiheessa on varmasti perusteltua, että jokaisesta uudesta blogipostauksesta ei kirjoiteta tähän ketjuun tai edes välttämättä muualle, mutta en voi sanoa tämän häirinneen vielä millään tavalla. Ymmärrän hyvin, että blogia käynnistettäessä viestiä pitää toistaa jonkin aikaa. Ei tämä haittaa minua mitenkään, varsinkin kun keskusteluissa ollaan pohdittu myös muita sinänsä relevantteja asioita tähän, ja tämän tyyppisiin blogeihin liittyen yleisesti.
Sapere aude.
---
flickr
aikaarska

Kryptos kirjoitti:Tjaah.

Kritiikki auttaa kehittymään, mutta minusta tämän blogin pitäjä on pelannut varsin avoimin kortein ja haluaisin ns. "give him the benefit of the doubt", eli täydellisten todisteiden puuttuessa suhtautua suosiollisesti ja kannustavasti kaverin blogiprojektiin ja motivaatioihin.

Antaa ajan kulua, katsotaan miten blogi kehittyy. Nyt näkisin tässä toistaiseksi lähinnä positiivisia puolia. Kannustan jatkamaan, ja aika näyttää löytääkö blogi lukijansa. Jos blogiin mahtuu myös kriittisiä näkökulmia vieraskynästä, kuten olen ymmärtänyt, blogi voi kehittyä palvelemaan hyvinkin sinne hakeutuvaa lukijaryhmää. Aika jälleen näyttää.

Jossakin vaiheessa on varmasti perusteltua, että jokaisesta uudesta blogipostauksesta ei kirjoiteta tähän ketjuun tai edes välttämättä muualle, mutta en voi sanoa tämän häirinneen vielä millään tavalla. Ymmärrän hyvin, että blogia käynnistettäessä viestiä pitää toistaa jonkin aikaa. Ei tämä haittaa minua mitenkään, varsinkin kun keskusteluissa ollaan pohdittu myös muita sinänsä relevantteja asioita tähän, ja tämän tyyppisiin blogeihin liittyen yleisesti.
+1

Hyvin kirjoitettu, olen samaa mieltä.

Kalainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kalainen »

Tosiaan, nyt täytyy osan porukasta pistää vähän jäitä hattuun.

Olen yrittänyt pelata mahdollisimman avoimin kortein ja kertoa rehellisesti mistä on kyse, kuka saa mitäkin, kuka maksaa mitäkin, mikä on blogin tavoite, jne. (kts. ketjun aiemmat postit). Mikään ei tietystikään velvoita minua näitä asioita kertomaan, mutta kun toivon, että blogi otettaisiin positiivisesti vastaan suomalaisten Sony Alpha-kuvaajien keskuudessa niin on minusta vähintäänkin reilua kertoa avoimin mielin mistä on kyse. Jotta homma hyväksyttäisiin on perustan oltava kunnossa, eikä siinä minun mielestäni ole muuta kestävää vaihtoehtoa kuin jakaa kortit kaikkien nähtäville.

Koska blogi on muilla Sony Alpha-kuvaajille suunnattu (enhän minä näitä juttuja itselleni kirjoita), olen mahdollisuuksien mukaan pyrkinyt myös auttamaan kollegoja, jos vain mahdollista. Yhdelle tämän foorumin lukijalle yritin järjestää mahdollisuuden kokeilla A7-II ja FE 35/1.4:sta käytännön keikoilla ja arvioida toimiiko AF tarpeeksi rivakasti ennen kuin menee ostamaan sikaa säkissä. Omasta puolestani olen valmis näyttämään oman kaapin kalustoa Tampereen seudulla niille, jotka ovat niistä kiinnostuneita. Itse blogin suhteen tarjoan mahdollisuuksia julkaista omia kuvia, kirjoittaa omia juttuja tai rakentaa omaa valokuvaajuuttaan blogin kautta. Kriittisetkin jutut kelpaavat, jos joku sellaisen haluaa kirjoittaa (ehdotin sellaista esimerkiksi Mafferille). Markkinointia en tee, sikäli kun tarkoittaa esimerkiksi tuotteiden katteetonta kehumista. Mainoksiakaan en blogiini halua ja ylipäätään pyrin tuomaan juttuihin tiettyä kritiikkiä kulutusvetoista laiteharrastamista kohtaan. Tottakai blogi tuottaa jonkin verran näkyvyyttä Sonyn tuotteille, mutta tämäkin foorumi tuottaa sitä kaiken aikaa paljon enemmän. Jos Sonyn päässä jotakin tässä minun toiminnassani arvostetaan, niin se on varmaan sitten se, että tuotetaan suomalaisille Sony Alpha-kuvaajille jotain positiivista (muistettakoon vielä, että tämä idea on alunperin minun, ei Sonyn). Tuotteiden markkinointi kuuluu heille, eikä minun tarvitse siitä välittää. Tämän tyyppisiin extra-juttuihin ei heillä kuitenkaan resursseja ole.

Mikä on tämän kaiken tarkoitus? Yrittää saada aikaiseksi jotain positiivista toimintaa suomalaisella Sony Alpha-kentällä. Kehittää jotain kuvaajia yhdistävää. Tämä ei käsittääkseni ole keneltäkään pois.

Vastaanotto onkin sitten ollut vähintäänkin ikävä. Vaikka arvostan kovasti niitä positiivisia kommentteja, joita muutamat ovat tänne kirjoittaneet (kiitos teille!), jäävät ne yleisen kriittisyyden ja negatiivisuuden alle. Jonkun mielestä olen halpa mainosmies ja yritän tunkea piilomainontaa foorumille kuin joku Stasin vakooja. Toisen mielestä blogi-kirjoittelun objektiivisuus on vaarantunut, ikäänkuin sekavassa foorumi-keskustelussa sellainen sitävastoin jotenkin automaattisesti olisi. Kolmannen mielestä kameroiden merkeistä ei saa puhua ollenkaan, ja tätä puhdasoppisuuden aatetta julistetaan foorumilla, jonka koko jäsennys perustuu kameramerkkeihin ja niistä puhumiseen. Kovin moni näkee tässä tilaisuuden ilmaista omaa kriittisyyttään, mutta itse blogia ei lueta lainkaan eikä asioita selvitetä, vaan oletetaan että kaikki tiedetään jo ennalta - tietysti omien mielikuvien ja maailmankatsomusten perusteella.

Tosiasia on, että en yksinkertaisesti jaksa ottaa vastaan jatkuvaa negatiivisuutta ja kirjoitella pitkiä vastineita niihin ilta toisensa jälkeen. Varsinkin kun sitten viikon päästä täällä on uusia nimimerkkejä toistamassa samoja vanhoja lauluja. Kun osa kommenteista on sitten vielä tyyliltään ja sanavalinnoiltaan ylemmyydentuntoisia, niin pistää se täällä päässä miettimään onko tämä sittenkään kaiken tämän arvoista. Voin sanoa, että kyllä tuntuu täällä päässä, jos joku sitä on erityisesti hakenut. En kuitenkaan halua tässä tuomita ketään, vaan itsepäisesti uskon, että jokaisen nimimerkin takana istuu viime kädessä suht tavallinen suomalainen, jonka kanssa tulisin todennäköisesti toimeen in real life. Käytännössä tilanne on nyt kuitenkin se, että en vastaa enää tähän threadiin ja annan sen kuolla pois. Jatkossa pistän vinkin uusista blogi-postauksista tuonne A7-ketjuun ja jos tämä menee sielläkin samanlaiseksi negatiivisuuden ja epäilyn kehäksi, niin sitten yksinkertaisesti vain heitän pyyhkeen kehään ja poistun digicamera.net foorumilta.

-Toni
PekkaSav

Viesti Kirjoittaja PekkaSav »

Kalainen kirjoitti:Mikä on tämän kaiken tarkoitus? Yrittää saada aikaiseksi jotain positiivista toimintaa suomalaisella Sony Alpha-kentällä. Kehittää jotain kuvaajia yhdistävää. Tämä ei käsittääkseni ole keneltäkään pois.
Merkkifanitus/-fanatismi/-sota/jne ovatkin perinteisesti kuvaajia yhdistävä seikka. ;)
hassel

Viesti Kirjoittaja hassel »

Kalainen kirjoitti:Tosiaan, nyt täytyy osan porukasta pistää vähän jäitä hattuun.

Tosiasia on, että en yksinkertaisesti jaksa ottaa vastaan jatkuvaa negatiivisuutta ja kirjoitella pitkiä vastineita niihin ilta toisensa jälkeen. Varsinkin kun sitten viikon päästä täällä on uusia nimimerkkejä toistamassa samoja vanhoja lauluja. Kun osa kommenteista on sitten vielä tyyliltään ja sanavalinnoiltaan ylemmyydentuntoisia, niin pistää se täällä päässä miettimään onko tämä sittenkään kaiken tämän arvoista. Voin sanoa, että kyllä tuntuu täällä päässä, jos joku sitä on erityisesti hakenut. En kuitenkaan halua tässä tuomita ketään, vaan itsepäisesti uskon, että jokaisen nimimerkin takana istuu viime kädessä suht tavallinen suomalainen, jonka kanssa tulisin todennäköisesti toimeen in real life. Käytännössä tilanne on nyt kuitenkin se, että en vastaa enää tähän threadiin ja annan sen kuolla pois. Jatkossa pistän vinkin uusista blogi-postauksista tuonne A7-ketjuun ja jos tämä menee sielläkin samanlaiseksi negatiivisuuden ja epäilyn kehäksi, niin sitten yksinkertaisesti vain heitän pyyhkeen kehään ja poistun digicamera.net foorumilta.

-Toni

Kannattaisikohan sinun laittaa vähän omaasi hattuun niitä jäitä?
mremonen
Viesti:

Blogissasi Toni ei ole mitään vikaa. Eikä myöskään siinä, että olet saanut (ja saat edelleen) sponssia Sonyltä. Se on ihan ok ja antaa uskoa myös muille blogeja pitäville tai sellaisesta haaveileville, että Suomessakin on mahdollista kirjoittaa korkeatasoista merkkiblogia ja vieläpä maahantuojan tuella.

Mun kritiikki kohdistui siihen, että joka-ainoasta postauksesta teet tänne puffin. Kuten totesin, niin tämän foorumin lukijakunta jo tietää että kyseinen blogi on olemassa. Ne jotka sitä seuraavat, niin seuraavat. Ne jotka eivät seuraa, niin eivät seuraa.

Kaikkia tämä ei häiritse, minua häiritsee. Kyse on kuitenkin minun mielipiteestäni, joka on samanarvoinen (eli siis nollan) kuin kaikkien muidenkin mielipiteet. Ei siitä sen enempää kannata murhetta kantaa.

Ehkä tänne pitäisi perustaa oma osio "blogit ja muut turinat", jossa jokainen saisi buffata omia kirjoitelmiaan sydämensä kyllyydestä. (not going to happen, onneksi).

Negatiivisuutta pitää sitten vain kestää, jos lähtee julkisuuteen. On se sitten Idols, blogin pitäminen tai tänne kirjoittaminen. Itse asiassa tuskin olet blogiin juuri negatiivista palautetta saanut. Tänne, tai miksei myös muihin foorumeihin kirjoittamalla se on aika lailla oletettu lopputulos. Ihan sama, kuin jos postaat kuvasi tuonne kuva-osioon: joku tykkää kuvasta, joku ei. Mutta jos parin päivän välein päivittää omaa kuvaketjuaan, niin kyllä siinä palautetta alkaa kertymään. Positiivista ja negatiivista. Katso vaikka "Matin Reissuvihko".

Objektiivisuudesta sen verran, että täysin objektiivista mielipidettä ei taida olla olemassa. Jopa olemalla täysin objektiivinen halutaan yleensä edistää jotain subjektiivista lopputulosta. En kuitenkaan usko, että olet niin naiivi, että kuvittelet Sonyn osallistuvan blogisi sisällöntuotantoon laitelainojen muodossa pelkästään tukeakseen kameraharrastusta Suomessa. Ne ajat on olleet ja menneet. Sonyn tavoite on vain ja ainoastaan edistää omien merkkiensä myyntiä ja sitä kautta lisätä omistajiensa varallisuutta. Mitään muuta olemassaolon tarkoitusta ko. yrityksellä ei ole.

Ja vaikka itse olet sitä mieltä, ettet markkinoi tai kehu tuotetta katteettomasti, niin mihin kehu tai mielipide sitten perustuu? Sinulla ei liene kovin laajaa valokuvaus- tai etenkään valokuvaustekniikka-alan koulutusta tai esimerkiksi optiikoiden testaamiseen puolen miljoonan optista testauslaitetta? Eli toisin sanoen kommenttisi ja kokemuksesi perustuu omiin subjektiivisiin kokemuksiisi kyseisestä runko-objektiivi -kombinaatiosta. Edes vertailua siihen, miten ko. kombinaatio vertautuu johonkin muuhun et voi antaa. Kyse on puhtaasti "mutu"-fiiliksestä, jota värittää kuitenkin takaraivossa se, ettei ruokkivaa kättä kannata purra.

Sille nostan hattua, että lähtökohdat on avoimesti kerrottu ja kuten sanottu puhtaalle merkkiblogillekin Suomessa on tarvetta ja tilaa.
---
blogi
smitikka

jatka vaan blogia

Viesti Kirjoittaja smitikka »

Ei kaikesta narinasta kande suuttua, jatka vaan blogia.
Ei Sulannon Masikaan kaikesta kritiikistä ole lannistunut ja luen hänen blogiaan siinä missä sinunkin...hyville saiteille on aina tilaa, ja niin kuin edelleset totesivat, kun blogin löytää ja sitä hyvänä pitää, ei foorumeille tarvitse erikseen postailla...
Vastaa Viestiin