rtfm kirjoitti:Jep. Jos lelut ei kestä leikkiä, niin sitten ne hajoaa.
Kaupasta saa aina uusia mitä JAS ei pysty enää korjaamaan.
Järki käteen vaan mitä oikeasti tarvitsee suojata ja miten toimitaan rankassa vesi-tai lumisateessa.
Vinkki: ne kestää kovempaa käyttöä kuin voitte äkkipäätä kuvitellakaan.
En ymmärrä tätä kulutuselektroniikan hoivaamis-viettiä aikuisilla miehillä.
Joulu känni päällä jo?
Jos sääsuojauksen miettiminen liki tonnin objektiiviin on liiottelua, niin voitte aivan vapaasti käyttää omaanne rankkasateellakin. Minä ajattelin todellakin suojata tuon sigman sateelta, jotta se kestää saman mitä kameranikin. Tuossahan ei ole minkäänlaista suojausta, bajonetistakin puuttuu o-rengas.
Ja minä en todellakaan hoivaile kameraani pumpulipusseissa. Kamera on joko kaulassa, tai sitten se pyörii lastenrattaiden alakorissa tai roikkuu aisassa. Onhan tuo nyt prkele kumma mitä inhoa yksi obiskan suojaaminen aiheuttaa.
Kiitos ei, kaada vaan itsellesi, sillä minä en yleensä käytä.
(ylläpito tietänee mitä tälläisille viesteille tehdään)
Kerrotko sinä samalla mikä tuossa linssin suojauksessa on järjetöntä hoivaamis-viettiä? Ja miksi tuollainen irtonainen suojapussi olisi järkevä, mutta kiinteän suojauksen suunnittelussa pitäisi ottaa järki käteen?
Ota aina mikrokuituliina taskuun ja pyyhi ajoittain kamera kuivaksi.
Ei se pahasti pääse kastumaan, kun käytät vaatteita, jotka suojaa kameraa ja ehkä lakkia, joka suojaa kuvatessa. Missään rankkasateessa nyt ei kannata aina kuvailla muutenkaan...
paaton kirjoitti:Ja miksi tuollainen irtonainen suojapussi olisi järkevä, mutta kiinteän suojauksen suunnittelussa pitäisi ottaa järki käteen?
Miksi vedenpitävä laukku sitten ei kelpaa? Ne muutamat hassut kerrat kun tulet sateessa kuvaamaan, ota silloin joku pussiviritys mukaan. Vesi pääsee objektiivin sisälle kuitenkin jostain jos pitkään sateessa kuvaat, viimeistään silloin kun käytät tarkennusta. Yksi tiiviste toiseen päähän ei riitä: objektiivi pitäisi tiivistää joka kohdasta, ja vaikka täyttää typellä kuten esim. parhaat kiikarit ja kaukoputket.
Mutta, omapahan on murheesi, ei kait tekeminen maailmasta tekemättä lopu :-D
Munt kirjoitti:Ota aina mikrokuituliina taskuun ja pyyhi ajoittain kamera kuivaksi.
Ei se pahasti pääse kastumaan, kun käytät vaatteita, jotka suojaa kameraa ja ehkä lakkia, joka suojaa kuvatessa. Missään rankkasateessa nyt ei kannata aina kuvailla muutenkaan...
..
mutku... Mulla se kamera tosiaan vain roikkuu reissussa mukana. Nytkin noiden lumipyryjen aikana kuvatessa ja tenavan kanssa leikkiessä laskin kameran välillä hankeen. Enkä minä sitä kuivaile bussiin hypätessä, siinä se aisassa heiluu ja sulava lumi valuu rauhassa bajonetista sisään, jos tiiviste puuttuu.
Tuollainen ympärillä oleva neopreeni suojaisi putkeakin hiukan. Näyttää jo tuon d700n magnesium runkokin aika kuluneelta, eikä tuo nyt vielä puolta vuotta ole minulla ollut.
Sakke_K kirjoitti:Yksi tiiviste toiseen päähän ei riitä: objektiivi pitäisi tiivistää joka kohdasta, ja vaikka täyttää typellä kuten esim. parhaat kiikarit ja kaukoputket.
Mutta, omapahan on murheesi, ei kait tekeminen maailmasta tekemättä lopu :-D
No mutta sitähän esimerkiksi tuo koko pitkä neopreeni kortsu päällä tekee. Nokalle vielä filsu, jos objektiivi on päästä avonainen.
Voi kuvata vesi- ja lumisateessa sekä laskea kameran vaikka hankeen. Mulla on noita eri kokoisia eri putkille. On noita tullut myös itse ommeltua.
Tuollahan olisi myös noita neopreeni tötteröitä vastavalosuojille ja teleille. Todennäköisesti jokin malli olisi passeli. Ovatkohan nuo neopreenikangasta vai kumia? Etolasta taitaa saada vain kumia ja se pitäisi varmaan liimata muotoon, eikä ohut kumi kestä niin hyvin kulutusta.
Edit: Tunteeko joku tämän camo form teipin? Onko tuo veden pitävää, vai tarkoittaako weatrher proof tässä tapauksessa vain teipin pitävyyttä ja toimivuutta kaikilla keleillä?
Viimeksi muokannut paaton, Joulu 21, 2012 23 : 01. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Mitähän hittoa sä säädät?
Toi teippi on siis kastuvaa mallia ja hyöty nolla. Päin vastoin se on märkä rätti, joka imee lisää kosteutta lasin pintaan. Ei tasan toimi.
Toi teippi on siis kastuvaa mallia ja hyöty nolla. Päin vastoin se on märkä rätti, joka imee lisää kosteutta lasin pintaan. Ei tasan toimi.
..
Joo, sitä just tuossa mietinkin. Weather proof voi tarkoittaa tässä kohtaa eriasiaa.
..
Joo, sitä just tuossa mietinkin. Weather proof voi tarkoittaa tässä kohtaa eriasiaa.
Tuota samaa teippiä on Tokmannilla, Robinhoodeissa ja Tarjoustalossa. Ainakin. Ja se toimii siten, että se joustaa ja sen huokoinen rakenne tarttuu siihen itseensä. On keinokuitua, eli säänkestävä sinänsä.
Osta neopreeninen hood hat ja leikkaa siitä pohja pois = tulee sopiva neopreeniputki ja maksaa muutaman euron.
Paljonkos tuo halkaisija olikaan... liekö noin pieniä saatavilla?
Ebayssa neopreenipussi 80mm kokoisena maksaa 1,57 euroa sisältäen postit Kiinasta Suomeen.
Laita hakusanaksi neopren* ja kameraosastolle haku päälle halvimmasta kalliimpaan sis postit Suomeen, niin et voi olla törmäämättä sikahalpaan neopreenipussien armeijaan näytölläsi.
paaton kirjoitti:Ja miksi tuollainen irtonainen suojapussi olisi järkevä, mutta kiinteän suojauksen suunnittelussa pitäisi ottaa järki käteen?
Miksi vedenpitävä laukku sitten ei kelpaa? Ne muutamat hassut kerrat kun tulet sateessa kuvaamaan, ota silloin joku pussiviritys mukaan....
Niinpä. Asiata saa vaikeiksi spekuloimalla mutta kokeilemalla löytää yleensä ne toimivat ratkaisut. Toistaiseksi en ole nähnyt harrastajakäytössä hyvin toimivia kiinteitä suojia mutta en myöskään itse ole etsinyt tai kokenut tarvetta "keksiä pyörää uudestaan"vaan tyytynyt siihen mitä toiset ovat jo kokeneet toimiviksi.
Itse käytän pidemmissä optiikoissa StormJacketin suojia, Näitä on 70-200:ssa ja 500:ssa. Viimeksi tänä aamuna kävin kahlailemassa&konttailemassa paksussa hangessa ja ravistelemassa puista lunta niskaa. StormJacket oli 500VR:n päällä ja toimi ihan riittävästi. Kamat oli kuivat vaikka vastis kertaalleen haukkasikin litran lunta ;-)
Ostin biltemasta vulkanisoivaa teippiä ja vuorasin sillä nikkorin 50/1.8 objektiivin kokeeksi, jotta näkee tarttuuko kumi noihin objektiivin renkaisiin kiinni. Tuskin tarttuu ja ainahan noihin kohtiin voi pyöräyttää vaikkapa maalarin teippiä alle. Pyöräytin teipin myös ohueksi bajonetin ympärille, tuolla pitäisi saada tukittua tuo nikonin todistetusti vuotava kohta rungon sisälle.
Seuraavaksi sitten sigma samaan pakettiin, jos mitään ongelmia ei ilmene. Mukavan pitävähän tuo on kädessä. Suoja filsussa oleva vesi muuten häiritsee af:n toimintaa aika paljon. Kamera ei käynyt vielä kokonaan veden alla, mutta aika märkä se oli.
rtfm kirjoitti:Toistaiseksi en ole nähnyt harrastajakäytössä hyvin toimivia kiinteitä suojia mutta en myöskään itse ole etsinyt tai kokenut tarvetta "keksiä pyörää uudestaan"vaan tyytynyt siihen mitä toiset ovat jo kokeneet toimiviksi.