Uusimman 70-200E:n piti korjata tämä ongelma.tmax2000 kirjoitti:Tuosta focusbreathing:stä puheenollen, niin tämä putki taitaa olla ainoa tapa päästä lähietäisyydellä 200mm asti valovoimaisella zoomilla ja Nikon kalustolla kun nuo 70-200mm taitavat jäädä 135-160mm haarukkaan.
sigma 120-300mm f2.8 ex dg os apo hsm
-
- Viesti:
Re: sigma 120-300mm f2.8 ex dg os apo hsm
Petri Kekkonen :: Kuvia :: "Light and shade - time and space" - PSB
-
- Viesti:
Jos täydenaukon terävyys ei ole priimaa kuvan keskialueilla, kyseessä ei lienee ihan paras yksilö. Omani ainakin oli aivan viiltävän skarppi heti f/2.8 alkaen, pitkässä päässä.tmax2000 kirjoitti:Lisäksi jos telejatkeita meinaa käyttää niin Sigman uudet S-mallistoon yhteensopivat jatkeet (TC-1401 ja TC-2001) lienevat hieman vanhoja parempia. Itsellä tuo S-versio aktiivisella käytöllä ja erittäin tyytyväinen. Täydellä aukolla voisi tietty olla vielä tarkempi, mutta zoomiksi aika pirun hyvä.
Tuosta focusbreathing:stä puheenollen, niin tämä putki taitaa olla ainoa tapa päästä lähietäisyydellä 200mm asti valovoimaisella zoomilla ja Nikon kalustolla kun nuo 70-200mm taitavat jäädä 135-160mm haarukkaan.
*etelä-karjalan VALOKUVAPRIKAATIKENRAALI spegen armollisella ylennyksellä*
http://tonskulus.kuvat.fi/
-
- Viesti:
Riippuu varmasti myös rungosta.tonskulus kirjoitti:Jos täydenaukon terävyys ei ole priimaa kuvan keskialueilla, kyseessä ei lienee ihan paras yksilö. Omani ainakin oli aivan viiltävän skarppi heti f/2.8 alkaen, pitkässä päässä.tmax2000 kirjoitti:Lisäksi jos telejatkeita meinaa käyttää niin Sigman uudet S-mallistoon yhteensopivat jatkeet (TC-1401 ja TC-2001) lienevat hieman vanhoja parempia. Itsellä tuo S-versio aktiivisella käytöllä ja erittäin tyytyväinen. Täydellä aukolla voisi tietty olla vielä tarkempi, mutta zoomiksi aika pirun hyvä.
Tuosta focusbreathing:stä puheenollen, niin tämä putki taitaa olla ainoa tapa päästä lähietäisyydellä 200mm asti valovoimaisella zoomilla ja Nikon kalustolla kun nuo 70-200mm taitavat jäädä 135-160mm haarukkaan.
-
- Viesti:
Riippuu joo siitäkin, itse olen useammilla rungoilla (eri pikselitiheyksiä) tuota kuitenkin käyttänyt enkä huomannut minkäänlaista pehmeyttä täydellä aukolla kunhan vaan tarkennus osuu nappiin.tmax2000 kirjoitti:Riippuu varmasti myös rungosta.tonskulus kirjoitti:Jos täydenaukon terävyys ei ole priimaa kuvan keskialueilla, kyseessä ei lienee ihan paras yksilö. Omani ainakin oli aivan viiltävän skarppi heti f/2.8 alkaen, pitkässä päässä.tmax2000 kirjoitti:Lisäksi jos telejatkeita meinaa käyttää niin Sigman uudet S-mallistoon yhteensopivat jatkeet (TC-1401 ja TC-2001) lienevat hieman vanhoja parempia. Itsellä tuo S-versio aktiivisella käytöllä ja erittäin tyytyväinen. Täydellä aukolla voisi tietty olla vielä tarkempi, mutta zoomiksi aika pirun hyvä.
*etelä-karjalan VALOKUVAPRIKAATIKENRAALI spegen armollisella ylennyksellä*
-
- Viesti:
Omassa käytössä mielestäni parempi täyskennolla (D800, D3S) täydellä aukolla kuin kroppikennolla (D500). Mutta menee jo ehkä pilkun viilaamiseksi. Hyvä putki joka tapauksessa ja painoonkin olen jo tottunut tai sitten rusinat kasvaneet hieman.
-
Herätelläänpä tämäkin aihe tuolta haudan pölyistä jälleen eloon kun tästä on ollut keskustelua tuolla Nikon 200-400 f4 aiheen alla.
Eli joo, linssi saapui kokeiluun ja nyt otettu muutamia kuvia pikaisesti Nikonin Z rungolla. Näyttäisi tarkennus osuvan laakista kohdalleen (niin arvelinkin peilittömällä).
Koneelle kuvia en ole vielä siirtänyt mutta takatöllöstä zoomattuna saattaisi olla ihan ok - vaikka tämä ei tietenkään vielä kerro mitään totuutta.
Tarkennus hieman verkkainen verrattuna Nikonin teleihin mutta menettelee - ehkä.
Tulevana viikonloppuna putki sitten tositestiin hämärään ja kylmään jäähalliin. Luulenpa että tämä toimii hyvänä testinä myös luontokuvausta varten.
Testailen myös D850 peilirungolla.
Eli joo, linssi saapui kokeiluun ja nyt otettu muutamia kuvia pikaisesti Nikonin Z rungolla. Näyttäisi tarkennus osuvan laakista kohdalleen (niin arvelinkin peilittömällä).
Koneelle kuvia en ole vielä siirtänyt mutta takatöllöstä zoomattuna saattaisi olla ihan ok - vaikka tämä ei tietenkään vielä kerro mitään totuutta.
Tarkennus hieman verkkainen verrattuna Nikonin teleihin mutta menettelee - ehkä.
Tulevana viikonloppuna putki sitten tositestiin hämärään ja kylmään jäähalliin. Luulenpa että tämä toimii hyvänä testinä myös luontokuvausta varten.
-
Jep,testaile ja kerro,miten kävi.Murkula63 kirjoitti:Herätelläänpä tämäkin aihe tuolta haudan pölyistä jälleen eloon kun tästä on ollut keskustelua tuolla Nikon 200-400 f4 aiheen alla.
Alkaa tuntua itestä,että joutaa Sigma takasin myyjälle.
Tarkentelee miten sattuu.
Viikonlopuna sisätiloissa tarkkuutin testitauluuni ja olin tyytyväinen.Ennen karakoskelle menoa,testasin piruutani ulkona samaa tauluun,ei osunut tarkka alue koko taulun mitta-asteikon alueelle...
Tämänaamuinen tilhikuvaus vahvisti asiaa.
-
Olikos sulla Z6? Kokeilepa sillä.Jakenassu kirjoitti:Jep,testaile ja kerro,miten kävi.Murkula63 kirjoitti:Herätelläänpä tämäkin aihe tuolta haudan pölyistä jälleen eloon kun tästä on ollut keskustelua tuolla Nikon 200-400 f4 aiheen alla.
Alkaa tuntua itestä,että joutaa Sigma takasin myyjälle.
Tarkentelee miten sattuu.
Viikonlopuna sisätiloissa tarkkuutin testitauluuni ja olin tyytyväinen.Ennen karakoskelle menoa,testasin piruutani ulkona samaa tauluun,ei osunut tarkka alue koko taulun mitta-asteikon alueelle...
Tämänaamuinen tilhikuvaus vahvisti asiaa.
-
On Z6.Täytyy koittaa,kun ehtii joskus..
Oon pitänyt zetaa vaan maisemakuvailuissa mukana,mutta miksei se tähänkin taivu.
Oon pitänyt zetaa vaan maisemakuvailuissa mukana,mutta miksei se tähänkin taivu.
-
Juu taipuu taipuu tottakait. Tuo aiemmin mainitsemani tarkennuksen verkkaisuus johtui C2 paikan edellisen omistajan ohjelmoinnista. C1 paikassa oli nopea tarkennus ja sillä se ehkä hivenen olikin nopsempi. Huomenna testailen lisää - älä vielä heitä linssiä mäkeen ;)Jakenassu kirjoitti:On Z6.Täytyy koittaa,kun ehtii joskus..
-
En heittänyt viä mäkeen,vaan vein liikkeesseen takas ja laittavat Sigman huoltoon...Murkula63 kirjoitti:Juu taipuu taipuu tottakait. Tuo aiemmin mainitsemani tarkennuksen verkkaisuus johtui C2 paikan edellisen omistajan ohjelmoinnista. C1 paikassa oli nopea tarkennus ja sillä se ehkä hivenen olikin nopsempi. Huomenna testailen lisää - älä vielä heitä linssiä mäkeen ;)Jakenassu kirjoitti:On Z6.Täytyy koittaa,kun ehtii joskus..
Mulla oli zeta Nikon 200-500:sen päässä syksyllä viimeksi,tarkennus oli verkkainen.
Koitin itekin aluksi Sigman tarkenusta nopeammaksi,mutta kolisi hieman ja tarkentaminen vaikkapa ääretömästä(kuusen latva)lähietäisyydelle punatulkkuun,meni liian lähelle,sitten vasta tarrasi tulkkuun.Tarkentamisen muutaminen normaali nopeuteen,ei tehnyt tuota ilmiötä.
Ootellaan nyt,tekevätkö siellä huollossa mitään ja kuka maksaa:)
-
Epätieteellisen testin tuoksena koen että Sigman terävyys ja muu toiminta on kohtuullisen riittävää tarkoituksiini. Eilisellä tirppakuvauksella vertailukohtana oli Z6 varustettuna Sigmalla vs. Nikon 400/2.8 VR + D850. Eli ei ehkä ihan tasaveroinen vastus ja tulos odotettu. Mutta yllättävän lähelle Zeta + Sigma pääsi. Ja tarkennus osui hyvin kuten odotinkin.
Täytyy vielä kokeilla miten tuo pelittää D850n kanssa...
-
Sigma käväisi huollossa,Foca Oy:llä oli käynyt,runko oli mukana.Murkula63 kirjoitti:Epätieteellisen testin tuoksena koen että Sigman terävyys ja muu toiminta on kohtuullisen riittävää tarkoituksiini. Eilisellä tirppakuvauksella vertailukohtana oli Z6 varustettuna Sigmalla vs. Nikon 400/2.8 VR + D850. Eli ei ehkä ihan tasaveroinen vastus ja tulos odotettu. Mutta yllättävän lähelle Zeta + Sigma pääsi. Ja tarkennus osui hyvin kuten odotinkin.
Suurin odotuksin kävin lataamassa tirppojen ruokinta-automaatin Sigma kainalossa.
Samat ongelmat ovat edelleen,huomasin heti,kun kuvia kameran takanäytöltä kattelin,kotona isompi ruutu vahvisti asian.
Laitan muutamat kuvat,punatulkkun olisi täytynyt ottaa monta askelta taaksepäin,eli tarkensi aivan päin pers..,kuvia tuli muutama kymmenen,yksikään ei hyvä.
Kotimatkalla merikotka piristi masentunutta miestä,kaukana oli,kuvan tarkennuksesta ei voi sanoa mitään..
Kotona hieman testailin Sigmaa D7200:lla ja Z6:lla,jonkinmoinen ero runkojen välillä ja D7200:lla muutama täysin väärin tarkentunut.
Huoltolapussa luki "..hienosäätö tarvittaessa itse kamerasta tai Usb-dock:lla" :)
https://drive.google.com/drive/folders/ ... sp=sharing" onclick="window.open(this.href);return false;
-
Hmm... ei tuo tirppakuvakaan oikein näytä tarkalta edes siinä takana. Niin kuin olisi ikkunalasin läpi kuvattu.
Selvästi näyttäisi että Z rungon kanssa osuisi kohdalleen?
-
Samaa tuossa kattelin ettei se munakuukku-kuva ole terävä mistään kohtaa. Mikä oli suljinaika ko. kuvassa?
--
Minä en ole äreä, minä olen valikoivasti hyväntuulinen
-
Juu,ei näytä tarkalta mistään...kaiki kuvat samanlaisia..outoa.Murkula63 kirjoitti:Hmm... ei tuo tirppakuvakaan oikein näytä tarkalta edes siinä takana. Niin kuin olisi ikkunalasin läpi kuvattu.
Z tarkentaa kyllä kohdalleen,niinkuin tuossa kellon keskustasta näkee.
Foka:lla tehtiin"objektiivin tarkennuksen säätö asiakkaan kameraa varten",että tuskin ite pystyn tekee enää mitään,koska säädöt on nyt ammattilaisen jäljiltä?
Taitaa olla parasta että,kuvailen tästedes vain Z:lla.
Olisi minulla viä D7000 ja D7500 testaamatta,jos se ongelma onkin rungossa vai selviäisikö syy peiliin katsomalla...
-
Eipä ole..rolsen kirjoitti:Samaa tuossa kattelin ettei se munakuukku-kuva ole terävä mistään kohtaa. Mikä oli suljinaika ko. kuvassa?
Suljinaika oli muistaakseni 1/100s,tulkku oli kyllä paikoillaan.Kamera jalustalla sarjalla päästelin.
Millejä oli 240mm x 1,5 ,Sigmassahan pitäisi olla 3-4 aukon vakaaja.
-
Jalusta + vakaaja.
Ei ala vakaaja sekoilemaan kun jalustan päältä kuvaa?
Ei ala vakaaja sekoilemaan kun jalustan päältä kuvaa?
-
pjm:ltä hyvä huomio, kannattaa se vakaaja laittaa pois päältä ja ottaa testikuvat joistain staattisista kohteista kaikessa rauhassa. Elävien kohteiden kuvaus ei ole se paras tapa selvittää tarkennusta ja piirtoa.
--
-
Näin on.
Miulla joku tötterö joskus saanut pahemmanpuoleisen kohtauksen kun jalustalta yrittänyt vakaaja päällä ottaa kuvaa.
Sarjatulella ei missään nimessä mitään tolkkua saa. Vakaaja pois, peilillisen peili lukittuna ja joko lankalaukaisin tai aikalaukaisin. Vaikka peilin lukitus käytössä niin sen ylösvedon jälkeen muutaman sekunnin tauko ennen laukaisua.
Tekee hyvää.... ;)
Miulla joku tötterö joskus saanut pahemmanpuoleisen kohtauksen kun jalustalta yrittänyt vakaaja päällä ottaa kuvaa.
Sarjatulella ei missään nimessä mitään tolkkua saa. Vakaaja pois, peilillisen peili lukittuna ja joko lankalaukaisin tai aikalaukaisin. Vaikka peilin lukitus käytössä niin sen ylösvedon jälkeen muutaman sekunnin tauko ennen laukaisua.
Tekee hyvää.... ;)