Valokuvaaminen on täynnä erilaisia sääntöjä, jotka helpottavat esim. asian opettelua ja opettamista - ja samaan aikaan mukana on vahvasti virheellisiä käsityksiä kuten esim. kultainen leikkaus. Se ei tarkoita, et niihin tulis jymähtää vaan, et hyvä kuva riippuu siitä mitä haluaa kuvallaan esittää - ei siitä, et onko kuva jonkun säännön mukainen. Kirjoissa voidaan myös kehottaa välttämään liike-epätarkkuutta, vinoja horisontteja, etc. tai valaisemaan ihmiset tiettyjen sääntöjen mukaan. Sama pätee myös musiikkiin - esim. riitasoitujen käyttö ei ole eka työkalu mikä kandee ottaa työkalupakkiin, mut oikein käytettynä se toimii. Lisäksi trendit muuttuvat - se mikä tänään on vältettävää, on muodin muuttuessa normaalia - meihin saattaa olla tiettyjä sisäänrakennettu esteettisiä preferenssejä (kuten toistot ja symmetria), mut taide johon kuvaaminenkin ainakin osittain lasketaan on myös kulttuurin muokkaama ilmiö ja siten myös muuttuva (eikä muutos tapahdu itekseen). Faktoja kuviin liittyy aika vähän - ehkä ei laisinkaan jos ei sitten tietyssä ajassa korostettua muotia / ilmiötä pidetä faktana (ja onhan se sitä jos siihen kaikki uskovat, mut se ei tarkoita, et sille olis mitään perusteita - siis muuta kuin opittu tapa).temama kirjoitti: ↑Kesä 17, 2021 12 : 18Joopa joo, valokuvauskirjoissa on jo 50 vuotta kehoitettu ottamaan valokuvia muussakin kun kovassa päivänvalossa. Tämä on erityisen huomattavaa silloin kun aurinko paistaa korkealta taivaalta.ttuplai kirjoitti: ↑Kesä 17, 2021 7 : 39Itseasiassa kovalla valolla saa keskipäivällä erittäin hyviä kuvia - varsinkin mv-kuvat rakennuksista,mut myös ihmistä toimivat - kova valo on vaan vähän haastavampi ja vielä haastavampi on hyväksyä, et sieltä mustasta ei tarvii kaivaa jokaista detaljia esiin vaan syvät varjot on tosi jees - tai siis varjot tekevät itse kuvan. Lässynlässyn pehmeästä valosta on tullu sellanen wannabe-porukan juttu, koska se on niin umpihelppoa kuvata. Kasvillisuuden/luonnon kanssa tilanne suattaapi olla toinen - tai ainakan mie on onnistu oikein kovaa valoa yhdistämään niihin. Ei ole olemassa huonoja valokuvauskelejä, mut on olemassa helppoja ja haastavia kelejä.temama kirjoitti: ↑Kesä 16, 2021 13 : 34
Kuten kaikki oikeasti valokuvaukseen perehtyneet tietävät (sinä mukaanlukien), mielenkiintoisia valokuvia harvoin otetaan keskipäivän kovassa valossa. Kaikki karvahattu luurikuvaajat toki ottavat milloin sattuu, mutta oikeat valokuvausharrastajat tietävät, että mielenkkintoisin valo/varjot ovat illalla, yöllä ja aamulla.
Totta munassa valokuvia voi ottaa milloin tykkää. Ei siihen tarvita erityistä ammattitaitoa.
Se nyt on vaan fakta, että valokuvista on helppo saada huomattavasti mielenkiintoisempia silloin kun valo on erillaista, ja tulee matalammasta kulmasta. Tämähän tietty pätee myös mobiilikuvaukseen.
Kuvaamiseen ei tosiaan tarvita taitoa, mut halutun sanoman viestimiseen tarvitaan - ja sitä enempi harjoitus näkyy mitä kauemmas astuu noista kirjojen lehdiltä. Helppoudesta olen kanssasi hyvinkin samaa mieltä - tai siis näinhän mie itseasiassa väitinkin, mutku sisälukutaito tuntuu olevan ylivoimaisen vaikeaa. Siksi esim. kohtuu pehmeää valoa kandee suosia ihmiskuvissa jos joutuu aikataulujen kanssa painimaan tai suurin osa energiasta menee kuvattavan fiiliksen luomiseen. Helppous ei ole silti synonyymi hyvällä tai mielenkiintoiselle. Siksi kovassa valossakuvattu saattaa olla mielenkiintoisempi, koska poikkeaa yleisestä kuvavirrasta - tästä ei seuraa, et jokainen kovassa valossa otettu olis mielenkiintoinen.