Aloittelijalle jalusta

Voit vapaasti kysyä jopa vähän tyhmiäkin.
aikaarska

Re: Aloittelijalle jalusta

Viesti Kirjoittaja aikaarska »

Minun eka kunnollinen kolmijalka oli Manfrotton (olisiko 055B tai 190B) joka on ehtinyt 20 vuoden ikään. On kyllä palvellut hyvin ja palvelee edelleen. Mitään vikaa ei ole ollut, luotettava kumppani. Ainut mistä en ole niin pitänyt on jalkojen kierrelukitus. Mutta niissäkään ei ole ollut mitään vikaa kuitenkaan, joten annan anteeksi.
Kannattaa kyllä satsata heti aluksi kunnon kolmijalkaan.

'Why should I feel lonely ? is not our planet in the Milky way?'
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
Hannu KH
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hannu KH »

Mulla on studiokamerajalustan lisäksi 3 kamerajalustaa ja yksjalka.

Vanhin on Manfrotto 055 huojuva mutta näppäräkäyttöinen, jatkeet on tarpeeksi pitkät niin kuvauskuntoon saaminen on helppoa ja nopeaa.

Reissulta Italiasta piti ostaa jonkinmoinen jalusta että sai tyttären hääkuvat otettua. Kauhee rimpula mutta nippanappa sai perillä hommat hoideltua. Jalustan ostin sieltä kun matkatavaraa oli muutenkin reissussa paljon. Myöhemmin kotiutuneena näppärä GoPron ja kännykkä-Gimbalin kannattaja.

Benro 4350 (vaimikähännumerolie) aika tukeva jyty hiilikuitujalusta tuli hankittua siihen mihin Manfrotto ei riitä. Aika vähän käytössä, kankea ja hidas käyttää. Hyvin kuitenkin onnistui hääkuvaukset 2500 istumapaikan kirkossa kynttilänvalossa kuvia ottaen, 055 ei olisi ollut siinä hyvä.

Studiojalusta pyörineen ja näppärästi keskiputken varassa nousevine kameratelineineen on jäänne filmiajalta kera RB:n. Ollut kauan varastossa kun digillä kuvaan käsivaralta. Joku viikko sitten kaaruin jäätiköllä ja ranne jäi alimmaiseksi, kipeä....vieläkin. Piti kuvata vaaliehdokkaita niin ajattelin ottaa jalustan käyttöön, mutta eihän se ollut hyvä....paremmin onnistui kipeällä ranteella kuvaten kuin möhköllä studiojalustalla.

Manfrotto yksjalka on ollut vuosikaudet vähällä käytöllä, varmaan yli 5 vuotta kateissa mutta sattumalta löydinkin sen varastosta helposta paikasta. Kieltämättä 1 turhimmista hankinnoista ikinä, mutta ihan kiva kun löytyi.

Eli monenlaisella jalustalla on käyttöä, jos kuvaa vähän missä sattuu.
Mahdolliset kirjoitusvirheet johtuu tabletista.
Räntä

Viesti Kirjoittaja Räntä »

Hannu KH kirjoitti:Eli monenlaisella jalustalla on käyttöä, jos kuvaa vähän missä sattuu.
Juuri näin. Mitään yhtä kaikkeen sopivaa ei ole olemassakaan. Itselläkin on 4 jalustaa enkä osaisi sanoa mikä niistä on "paras", kaikille on käyttönsä.
niffe

Viesti Kirjoittaja niffe »

Parempi vaan ottaa se Manfroton 161 mukaan ja säkki sementtiä, että Olympus pysyy paikallaan näissä Suomen tornadoissa :D
Hannu KH
Viesti:

Itte oon käyttänyt kahvakuulia jalustapainoina. Ja niitä on helppo roikottaa yksinkertaisten sopivan lyhkäisten kuormansidontaremmien avulla.

8 kg kahvakuulat riittää valaisinjalustallekkin. Ovat paljon halvempia kuin fotometallista tehdyt Manfroton painot.
jaava

Viesti Kirjoittaja jaava »

Mulla on 4 jalkaa kuvaukseen:
  1. Manfrotto yleisiin jalustakuvaukseiin, ei ääriolosuhteisiin. Makrokuvatkin onnistuu, joskin yli 5x suurennoksilla säädöt alkaa olla jo hieman haastavia (vaatisi jo oikean mikroskoopin tukevuutta).
    Mulla on myös lisävarusteet "Cross Arm, Double End with Double Head Support" ja laukku kuljetukseen/säilytykseen (*.
  2. Pöytäjalusta jolla korkeutta n. 30cm (kuvasin mikrofilmilaitteelta sukututkimusaineistoa 1990-luvulla), myöhemmin jotain tuotekuvaustyyppistä juttua kun kaikki kamat voi olla pöydällä .. harvoin käytössä.
  3. Yksjalka joka on ollut ainoastaan 150-600mm zoomin kanssa käytössä, kun käyn kävelemässä Suomenojan lintulammikon ympäri.
  4. Tähtikaukoputken kolmijalka. Tällä huomaa erityisen hyvin tuulen vaikutuksen kun päällä on 1200mm polttovälin putki. Oiskohan ollut käytössä enään 2000-luvulla.
*) Manfrottoon hommasin kiinalaisversion "Photograph Camera Tripod Camera Bag Travel Case For MANFROTTO Tripod" EBaystä muutamalla kympillä. On ollut muuten hyvä, mutta olis pitänyt valita hieman pidempi, jotta mikä tahansa noista mun kääntöpäistä olis mahtunut ilman irrotusta mukaan.
Kuva
rolsen

Viesti Kirjoittaja rolsen »

Hannu KH kirjoitti: 8 kg kahvakuulat riittää valaisinjalustallekkin. Ovat paljon halvempia kuin fotometallista tehdyt Manfroton painot.
:)
--
Minä en ole äreä, minä olen valikoivasti hyväntuulinen
Paspa

Viesti Kirjoittaja Paspa »

Hannu KH kirjoitti:Itte oon käyttänyt kahvakuulia jalustapainoina. Ja niitä on helppo roikottaa yksinkertaisten sopivan lyhkäisten kuormansidontaremmien avulla.

8 kg kahvakuulat riittää valaisinjalustallekkin. Ovat paljon halvempia kuin fotometallista tehdyt Manfroton painot.
Haluan nähdä kun kannat niitä kahvakuulia ja sitä jalustaa tuolla kairassa tai jossain maailmalla. Hanki vanha intin tetsari, siinä on ne koukut telamiinoille. Mutta älä vaan juokse, etteivät jää arat paikat kahvakuulien väliin :-)

Paras jalusta on se joka on mukana ja joka tukee kameraa. Siksi se EI ole se törkypainava tolkuttoman kokoinen kitzo, eikä se ensimmäisen iskun jälkeen sulkasadon saava markettihilavitkutin. Kevein mahdollinen joka tukee riittävästi. Sellainen tehdään hiilkuidusta jne. ja se ei ole silloin se halvin mahdollinen. Tavallisella kuvaajalla ne kitzot jää kaappiin kun ei sitä viitsi raahata mukana kaiken varalta, jos sattuisi tarvitsemaan. Pienempi/kevyempi lähtee mukaan vaikkei olisi aivan varma että sitä tarvitaan. Tai riippuuhan se kuvaustavasta ja tarpeesta. Jos tarve on että kaikki kuvat otetaan aina jalustalta, niin sitten se on se kitso se mikä lähtee mukaan. Mutta että aloittelijan tarve olisi sellainen? ei kai?
Hannu KH
Viesti:

Paspa kirjoitti:
Hannu KH kirjoitti:Itte oon käyttänyt kahvakuulia jalustapainoina. Ja niitä on helppo roikottaa yksinkertaisten sopivan lyhkäisten kuormansidontaremmien avulla.

Haluan nähdä kun kannat niitä kahvakuulia ja sitä jalustaa tuolla kairassa tai jossain maailmalla. Hanki vanha intin tetsari, siinä on ne koukut telamiinoille. Mutta älä vaan juokse, etteivät jää arat paikat kahvakuulien väliin :-)
Joo-ei.
Tietenkin tilanteen mukaan.
En käy kairassa.
Mun kuvaamiset on yleensä autolla lähelle ja sieltä tarvittava määrä kaluja käyttöön. Useinmiten niistä paikoista ei löydy kiviä painoksi.....joten ne pussukat voi ihan hyvin unohtaa.
kohan

Viesti Kirjoittaja kohan »

Paspa kirjoitti:Tavallisella kuvaajalla ne kitzot jää kaappiin kun ei sitä viitsi raahata mukana kaiken varalta, jos sattuisi tarvitsemaan.
Minulla on aina kun lentomatkustan Gitzon GT1531 matkalaukussa. Niitä kunnollisia löytyy Gitzolta tässäkin koossa.
niffe

Kahvakuulat ovat ilman muuta kätevämpiä kuin koko levytanko painoineen. Ebaysta löytyy mm. valmiiksi ommeltuja Dacronin tapaista kangasta olevia pussukoita, joihin voi laittaa esimerkiksi hiekkaa tai kiviä tai ihan mitä ikinä sattuu paikan päältä löytymään. Kympillä sai neljä kotiovelle, joten ei kannata itse ommella edes.
TiRy

Viesti Kirjoittaja TiRy »

kohan kirjoitti:
Paspa kirjoitti:Tavallisella kuvaajalla ne kitzot jää kaappiin kun ei sitä viitsi raahata mukana kaiken varalta, jos sattuisi tarvitsemaan.
Minulla on aina kun lentomatkustan Gitzon GT1531 matkalaukussa. Niitä kunnollisia löytyy Gitzolta tässäkin koossa.
Minulla on Gitzo mallinimeltään 2531 LVL. Se on hiilikuitua ja oikein tukeva. Sain sen oikein mukavaan hintaan uutena, 200 eurolla. Oli joku poistuva malli. En usko, että minun tarvitsee vuosikymmeniin päivittää sitä mihinkään. Gitzoa ennen oli Manfrotton 190XPROB joka oli painavampi eikä läheskään yhtä tukeva, onneksi tuli vaihdettua.
kohan

Viesti Kirjoittaja kohan »

TiRy kirjoitti:
kohan kirjoitti:
Minulla on Gitzo mallinimeltään 2531 LVL. Se on hiilikuitua ja oikein tukeva. Sain sen oikein mukavaan hintaan uutena, 200 eurolla. Oli joku poistuva malli. En usko, että minun tarvitsee vuosikymmeniin päivittää sitä mihinkään. Gitzoa ennen oli Manfrotton 190XPROB joka oli painavampi eikä läheskään yhtä tukeva, onneksi tuli vaihdettua.
Toisena tukevampana Gitzona on GT3530LSV ollut jo vuosia ja toimii kuin uusi eikä ole mitään tarvetta vaihtaa tai ostaa muuta tilalle.
Hannu KH
Viesti:

niffe kirjoitti:

Kahvakuulat ovat ilman muuta kätevämpiä kuin koko levytanko painoineen. Ebaysta löytyy mm. valmiiksi ommeltuja Dacronin tapaista kangasta olevia pussukoita, joihin voi laittaa esimerkiksi hiekkaa tai kiviä tai ihan mitä ikinä sattuu paikan päältä löytymään. Kympillä sai neljä kotiovelle, joten ei kannata itse ommella edes.
Riippuu mitä kuvaa ja mihinä kuvaa.
Itte tykkään kuulista, en tahro kaivaa rapaa pussin pohjalle ja käyttää siihen kuvausaikaa.
P2

Viesti Kirjoittaja P2 »

Mulla pieni ja näppärä moneen taipuvana matkajalustana on slik sprint mini II ja isompana slik 400 dx. 400 dx on ollut riittävän tukevamyös star adventurerilla tähtikuvien kuvaamiseen.
Ei mitään satojen eurojen jalustoja mutta riittävän laadukkaita ja ennen kaikkea tukevia omaan käyttöön.
Viimeksi muokannut P2, Huhti 01, 2019 18 : 02. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
niffe

Hannu KH kirjoitti:
niffe kirjoitti:

Riippuu mitä kuvaa ja mihinä kuvaa.
Itte tykkään kuulista, en tahro kaivaa rapaa pussin pohjalle ja käyttää siihen kuvausaikaa.
Täytyy tunnustaa, että sen vuoksi mullakin on vielä männävuotiset "ravat" pusseissa, kun kulkevat auton takahudlarissa. Pussit mukautuvat siihen vararenkaan keskelle hyvin, niin ei mene siihen asetteluunkaan aikaa.
Ukonvaaja

Viesti Kirjoittaja Ukonvaaja »

Tein aikoinaan 12 mm vanerista olkatuen kameraan. Siinä on Slik-jalustan pikakiinnitys. Olkatuessa on portaaton pituudensäätö, eli voi kiinnittää jalallisiin objektiiveihin tai kameraan. Vakauttaa selvästi kuvaamista ja arvioisin että vaikutus on noin 2 askelta. Tämä ottaa tukea vain olkapäästä eli kameraote on sama kuin ilman tukea kuvatessa. Ei ole hyötyä pystykuvia ottaessa.

Kuva
Sakke_K

Viesti Kirjoittaja Sakke_K »

Muistakaa nyt vakavissaan harrastavat, että jalustan ainoa tehtävä ei ole vain pysyä paikallaan. Jalustojen mittauksissa on selkeästi erotettavissa ne, jotka eivät vaimenna peilin ja sulkimen aiheuttamia värähtelyjä kovinkaan hyvin, ja ne, jotka ovat tässä mielessä hyviä.

En ole vuosikausiin nähnyt missään näitä testejä, mutta ei kait tilanne mihinkään ole muuttunut. Painavakin jalusta ja varsinkin kuulapää voi olla eri teknisistä syistä sellainen, että suttua tulee jos oikein kriittisiksi aletaan. Monet päällepäin ihan ok laatuiset jalustat voivat olla sellaisia, että ne resonoivat esim. peilin aiheuttaman värähtelyn kanssa aika railakkaasti, ja lopputulos ei ole viimeisen päälle terävä kuva. Esim. käden materiaalit ovat sellaisia (ja isompaan vaimentavaan massaan kytketty :-)), että värähtelyt vaimenevat erittäin tehokkaasti, mutta jo pelkkä suljin saattaa tuottaa sutta ja suttua monen jalustan kanssa.

Siksi jotain kuuden kilon basaltti-Skitsoa on mahdoton korvata yhtään millään :-) No, parin kilon hiilikuitujalusta ja hyvä kuulapää vois ehkä...
rolsen

Viesti Kirjoittaja rolsen »

Sakke_K kirjoitti:Muistakaa nyt vakavissaan harrastavat, että jalustan ainoa tehtävä ei ole vain pysyä paikallaan. Jalustojen mittauksissa on selkeästi erotettavissa ne, jotka eivät vaimenna peilin ja sulkimen aiheuttamia värähtelyjä kovinkaan hyvin, ja ne, jotka ovat tässä mielessä hyviä.

En ole vuosikausiin nähnyt missään näitä testejä, mutta ei kait tilanne mihinkään ole muuttunut. Painavakin jalusta ja varsinkin kuulapää voi olla eri teknisistä syistä sellainen, että suttua tulee jos oikein kriittisiksi aletaan. Monet päällepäin ihan ok laatuiset jalustat voivat olla sellaisia, että ne resonoivat esim. peilin aiheuttaman värähtelyn kanssa aika railakkaasti, ja lopputulos ei ole viimeisen päälle terävä kuva. Esim. käden materiaalit ovat sellaisia (ja isompaan vaimentavaan massaan kytketty :-)), että värähtelyt vaimenevat erittäin tehokkaasti, mutta jo pelkkä suljin saattaa tuottaa sutta ja suttua monen jalustan kanssa.

Siksi jotain kuuden kilon basaltti-Skitsoa on mahdoton korvata yhtään millään :-) No, parin kilon hiilikuitujalusta ja hyvä kuulapää vois ehkä...
Puu on myös hyvä materiaali. Käytännön oppitunnin voi ottaa vaikka ruotsinlaivan kannella kaukoputken kanssa. Berlebach on siellä paras.
--
Minä en ole äreä, minä olen valikoivasti hyväntuulinen
janne.

Viesti Kirjoittaja janne. »

onneks kamerasta kuin kamerasta alkaa nykyään löytymään jo sähkösuljin ja peilinläpsyttimet alkaa pikkuhiljaa poistua markkinoilta. ostamalla nykyaikaisen kameran, voi tämän ketjun mukaan säästää pelkästään jalustassa tuhansia euroja!
Gold member of Sigma 14mm f/1.8 & 100-300mm f/4 fun club.
Vastaa Viestiin