Softa ei tule koskaan valmiiksi.
Kyllä noista raudoista enemmänkin saisi irti ja jos ei muuta niin menuvalikot voisi uusia vähemmän sekaviksi.
Softa ei tule koskaan valmiiksi.
Hemmetin tyylikäshän Z9 tuo on moniin muihin runkoihin verrattuna, etenkin jos laitan toiseen sen pystykuvauskahvan kiinni. Varmasti toimivampi paketti etenkin ammattikäytössä.
Sarjatulella paukutetaan yleensä muutenkin hyvissä olosuhteissa, joten eiköhän tuo riitä siihen käyttöön. Esimerkiksi lehtikuvaajat vetää jiipeggiä että saadaan kuvat toimitukseen kun tilanne on vielä uutinen.MonteZ kirjoitti: ↑Marras 11, 2021 0 : 08 Ensimmäinen näkemäni vertailu Z9:n eri raw-formaattien välillä. Testaajan mielestä hyvin vaikea nähdä käytännössä minkäänlaista eroa "Lossless raw" ja "High Efficiency raw*" -formaattien välillä, kuten Nikon on lupaillut. Pienemmällä laadulla pientä eroa varjoalueilla, kun niitä nostaa useamman aukon.
Kaikille ei tuo koko ole ongelma. Jos se on ongelma, ei hanki z9:iä. Samalla tavalla sonyn käyttäjät ohittavat olankohautuksella sen faktan, että kunnon otteen saamiseksi runkoon pitää ruuvata joku laudanpala.
Tää on kyl hauska kommentti joka kerta. Jotenkin toi on herttaisen naiivia että olis yks ryhmä nimeltään ”ammattilaiset”, jotka kuvaa tietyllä tavalla. Ainakin ne ammattilaiset mitä mä tiedän kuvaa kyl todella monenlaisella kalustolla. Lähtien tarvittaessa gopro:sta päätyen kymmenien kilojen möhköihin jalustoilla. Toki jotku kyl kuvaa noilla tiiliskivilläkin, mut mun käsittääkseni ”ammattilaiset” on todella heterogeeninen porukka. Ollaan monesti kollegojen kanssa naurettu miten erilaiseksi kamera muodostuu työn mukaan.
On sitä sen verrran monien lelujen kanssa tullut leikittyä, että mekaanisella laadulla todellakin on merkitystä. Tämä kamera on nyt yksinkertaisesti tehty huomattavasti paremmin säänkestäväksi, kuin halvemmat kuluttajamallit. Nikon lupaa esimerkiksi alimmaksi käyttölämpötilaksi -10°C, eräissä muissa malleissa on ollut ongelmia pakkasella kuvatessa (luvattu käyttölämpötila 0°C). Tarkoittaa sitä, että valmistaja on testannut ja lupaa toimivuuden vähintään tuohon pakkaslukemaan asti. Joitakin Lens Rentalin purkutestejä tullut luettua, ja jos siellä todetaan ettei jotain ns. huippukameraa kannata viedä sateeseen - tai lähellekään suolavetta - niin sitä on parempi uskoa. Tai jos kamerassa on jotain sääsuojausta yläosassa, mutta vesi pääsee sisään suojaamattoman pohjan kautta tekemään tuhojaan, niin kyllä mua ainakin omistajana hieman mietityttää kannattaako sellaiseen merkkiin enää investoida. Vakuutuskaan ei näitä korvaa, jos todetaan kosteusvaurioksi.nsamppa kirjoitti: ↑Marras 11, 2021 18 : 29 Tää on kyl hauska kommentti joka kerta. Jotenkin toi on herttaisen naiivia että olis yks ryhmä nimeltään ”ammattilaiset”, jotka kuvaa tietyllä tavalla. Ainakin ne ammattilaiset mitä mä tiedän kuvaa kyl todella monenlaisella kalustolla. Lähtien tarvittaessa gopro:sta päätyen kymmenien kilojen möhköihin jalustoilla. Toki jotku kyl kuvaa noilla tiiliskivilläkin, mut mun käsittääkseni ”ammattilaiset” on todella heterogeeninen porukka. Ollaan monesti kollegojen kanssa naurettu miten erilaiseksi kamera muodostuu työn mukaan.
No siis toki mekaanisella laadulla on merkitystä. Kuka ihme haluais koskea johonkin kilkattavaan leluun? Mutta se että perustelet tuon ”ammattikäytön” niin että painellaan pakkasessa, niin ainakaan tätä ammattilaista ei ihan helpolla saa pakkaseen. Viime talvena jouduin yhdellä keikalla vetää n. 15 min 25 asteen pakkasessa ja se oli ihan hirveetä. Pitää jatkossa keksiä jotain muita ratkaisuja ettei siihen joudu. Kamerat sen kesti kyllä mutta olihan se nyt huomattavan epämiellyttävää.MonteZ kirjoitti: ↑Marras 11, 2021 18 : 58On sitä sen verrran monien lelujen kanssa tullut leikittyä, että mekaanisella laadulla todellakin on merkitystä. Tämä kamera on nyt yksinkertaisesti tehty huomattavasti paremmin säänkestäväksi, kuin halvemmat kuluttajamallit. Nikon lupaa esimerkiksi alimmaksi käyttölämpötilaksi -10°C, eräissä muissa malleissa on ollut ongelmia pakkasella kuvatessa (luvattu käyttölämpötila 0°C). Tarkoittaa sitä, että valmistaja on testannut ja lupaa toimivuuden vähintään tuohon pakkaslukemaan asti. Joitakin Lens Rentalin purkutestejä tullut luettua, ja jos siellä todetaan ettei jotain ns. huippukameraa kannata viedä sateeseen - tai lähellekään suolavetta - niin sitä on parempi uskoa. Tai jos kamerassa on jotain sääsuojausta yläosassa, mutta vesi pääsee sisään suojaamattoman pohjan kautta tekemään tuhojaan, niin kyllä mua ainakin omistajana hieman mietityttää kannattaako sellaiseen merkkiin enää investoida. Vakuutuskaan ei näitä korvaa, jos todetaan kosteusvaurioksi.nsamppa kirjoitti: ↑Marras 11, 2021 18 : 29 Tää on kyl hauska kommentti joka kerta. Jotenkin toi on herttaisen naiivia että olis yks ryhmä nimeltään ”ammattilaiset”, jotka kuvaa tietyllä tavalla. Ainakin ne ammattilaiset mitä mä tiedän kuvaa kyl todella monenlaisella kalustolla. Lähtien tarvittaessa gopro:sta päätyen kymmenien kilojen möhköihin jalustoilla. Toki jotku kyl kuvaa noilla tiiliskivilläkin, mut mun käsittääkseni ”ammattilaiset” on todella heterogeeninen porukka. Ollaan monesti kollegojen kanssa naurettu miten erilaiseksi kamera muodostuu työn mukaan.
Tässä ei sitäpaitsi ollut oikeastaan kyse kuvaajien heterogeenisuudesta tai mistään muustakaan, vain ainoastaan kamerasta nimeltä Z9 - ja minua pätkääkään kiinnosta vertailu tässä suhteessa Go pro:hon tai koptereihin tai muihin vitkuttimiin. Kullakin on oma käyttätarkoituksensa.
Mä en nyt täysin ymmärrä tätä sun pointtia. Valmistajan mielestä Z9 on erityisesti ammattikäyttöön tarpeisiin suunniteltu runko, ennemmin kuin vaikkapa Z5. Se ei tietänkään tarkoita, etteikö jälkimmäistä voi ammattilaiset käyttää (tai varakkaammat harrastelijat edellä mainittua). Kaksi täysin eri asiaa. Näitä lippulaivamalleja käyttävät monet lehti-, ja luontokuvaajat ympäri palloa. Olosuhteet saattavat välillä olla haastavia...nsamppa kirjoitti: ↑Marras 11, 2021 23 : 25 Mun pointti oli ainoastaan se, että ammattikäyttö on aika paljon monipuolisempi juttu kuin mitkä asteet valmistaja on printannu manuaaleihin. Ammattilaiset käyttävät sitä työkalua mitä tarvitsevat jotta saa homman purkkiin, oli se sitten Arri, gopro, kopteri, Z9 tai luoja paratkoon R6.
Tuo "ammattikäyttöön suunniteltu" on myyntilause. Kuinkahan suuri osa noista menee oikeasti ammattikäyttöön? Jos niitä on tilatti 400000, niin veikkaisin että aika pieni. Paljon tärkeämpi asiakasryhmä ovat varakkaat harrastajat, jotka ovat wannabe-ammattilaisia tai haluavat elvistelyn takia parhaan kameran.MonteZ kirjoitti: ↑Marras 12, 2021 0 : 11 Mä en nyt täysin ymmärrä tätä sun pointtia. Valmistajan mielestä Z9 on erityisesti ammattikäyttöön tarpeisiin suunniteltu runko, ennemmin kuin vaikkapa Z5. Se ei tietänkään tarkoita, etteikö jälkimmäistä voi ammattilaiset käyttää (tai varakkaammat harrastelijat edellä mainittua). Kaksi täysin eri asiaa. Näitä lippulaivamalleja käyttävät monet lehti-, ja luontokuvaajat ympäri palloa. Olosuhteet saattavat välillä olla haastavia...
En nyt kuitenkaan pitäisi "somekuvauksia" jonain, mikä korvaa vaikkapa lehti-, urheilu- ja luontokuvauksen. Miten voisikaan, kun genret täysin eri maailmasta. Tuubisankareille nyt sopii vaikkapa M43-kamera ihan hyvin.hkoskenv kirjoitti: ↑Marras 12, 2021 7 : 58 Ammattikuvaus on käsittääkseni muuttunut aika tavalla. Nuo perinteiset luonto- ja lehtikuvaukset lippulaivatiiliskivillä ovat vähentyneet ja tilalle on tullut somekuvauksia ym. juttuja joihin tuollainen perinteinen "ammattikamera" on epäkäytännöllinen ja sen ominaisuudet tarpeettomia.
Ei se kokonaan korvaa mutta ihmisillä on tietty määrä vapaa-aikaa ja viihderahaa. Some on vienyt merkittävän osuuden siitä perinteiseltä medialta ja viihteeltä ja tulee viemään jatkosa vielä enemmän, kun nuoret ovat kiinnostuneempia somesta. Se on epäilemättä myös yksi kamerateollisuuden ongelmien syitä.
Koviin oloihin tarvitaan kovat kamat, se on selvää. Ja siihen Nikonin Z9 on tehty. Mutta tuo on vähän huono vertailu sikäli, että nämä raskaat lippulaivat ovat perinteisesti oleet yleiskameroita kaikkeen vakavaan käyttöön Antarktiksen lakeuksilta kliinisiin studioihin ja laitehullujen vitriineihin, mutta nyt ne suuntautuvat enemmän maasturin kaltaisiksi erikoistuotteiksi erityisoloihin. Moneen vakavaan tuotantokäyttöön, jossa ei tarvita kenttäkelpoisuutta tai moukaria itsepuolustukseen, valitaan nyt pienempi runko.Ehkäpä parempi vertailu olisi esim. aidon maasturin ja citymaasturin välillä. Maastokelpoisuus jälkimmäisillä rajoittuu venetrailerin vetämiseen rannasta. En sellaisella kuitenkaan lähtisi vähääkään kovempiin olosuhteisiin rellestämään.
Nyt ei ole kyse siitä mitä sinä pidät minäkin. Eikä edes siitä että somekuvauksen pitäisi korvata yhtään mitään. Siitä on on tullu uudenlainen ammatti muiden joukkoon ja ne käyttää kameraa tehdäkseen leipää. Sillon ne on mun mielestä ammattilaisia. Deal with it. Se että sun mielestä niille riittää mikä kamera ei kerro sekään yhtään mitään. Kyllä ne sen tarpeen todennäköisesti paljon paremmin tietää ku kaveri jolle Z9 on ensimmäinen vaihtoehto.
Aika veteen piirretty viiva, ja minkä alan ammattilaisia tubettajat ovat? Aika harvat ovat kuvaajia. Toki käytät kameraa kun sun muksu avaa lelulaatikon ja video saa 22 miljoonaa katselukertaa, mutta ei siinä kuvanlaatua paljoa tutkailla. Kaikki käy :-)
Cmoon nyt hei, mä en ole ottanut somekuvaajia puheeksi ketjussa nimeltään 'Nikon Z9'. Nikon on kameransa suunnitellut nimenomaan ammattilaisia ajatellen, joten koeta sopeutua siihen ;) Maailmalla mallia on jo ominaisuuksiensa puolesta pidetty todellisena all around mallina, koska soveltuu mm. urheilu-, luonto-, studio-, ja videokuvaukseen. Jos se ei sinun mielestäsi sovellu ns. "somekuvaukseen" (mitä se ikinä tarkoittaakaan), niin minun puolestani se on täysin sama.nsamppa kirjoitti: ↑Marras 12, 2021 15 : 26 Nyt ei ole kyse siitä mitä sinä pidät minäkin. Eikä edes siitä että somekuvauksen pitäisi korvata yhtään mitään. Siitä on on tullu uudenlainen ammatti muiden joukkoon ja ne käyttää kameraa tehdäkseen leipää. Sillon ne on mun mielestä ammattilaisia. Deal with it. Se että sun mielestä niille riittää mikä kamera ei kerro sekään yhtään mitään. Kyllä ne sen tarpeen todennäköisesti paljon paremmin tietää ku kaveri jolle Z9 on ensimmäinen vaihtoehto.
MonteZ kirjoitti: ↑Marras 12, 2021 17 : 53Cmoon nyt hei, mä en ole ottanut somekuvaajia puheeksi ketjussa nimeltään 'Nikon Z9'. Nikon on kameransa suunnitellut nimenomaan ammattilaisia ajatellen, joten koeta sopeutua siihen ;) Maailmalla mallia on jo ominaisuuksiensa puolesta pidetty todellisena all around mallina, koska soveltuu helposti mm. urheilu-, luonto-, muoti-, studio-, ja videokuvaukseen. Jos se ei sinun mielestäsi sovellu ns. "somekuvaukseen" (mitä se ikinä tarkoittaakaan), niin minun puolestani se on täysin sama. Ammattikäyttöön suunniteltu ei myöskään tarkoita sitä, että sen olisi tarkoitus kattaa kaikki ammattivalokuvauksen genret, tämän nyt varmaan ymmärtää jokainen.nsamppa kirjoitti: ↑Marras 12, 2021 15 : 26 Nyt ei ole kyse siitä mitä sinä pidät minäkin. Eikä edes siitä että somekuvauksen pitäisi korvata yhtään mitään. Siitä on on tullu uudenlainen ammatti muiden joukkoon ja ne käyttää kameraa tehdäkseen leipää. Sillon ne on mun mielestä ammattilaisia. Deal with it. Se että sun mielestä niille riittää mikä kamera ei kerro sekään yhtään mitään. Kyllä ne sen tarpeen todennäköisesti paljon paremmin tietää ku kaveri jolle Z9 on ensimmäinen vaihtoehto.