Canon EOS R, 1D, 5D, Nikon Z7/Z6,D500/D5/D7200/D750/D810/Df/D610, Fuji S2/S3 Pro/XT-n, Olympus Pen-F, M10, M5, Pentax K D ja ist D-sarja, Sony A7/A9 jne.
Maffer kirjoitti:Tuota...M-zeissithän on ihan veistä leican perässä. Sattui näppeihin tuo 35/2 jokunen vuosi takaperin M9:n kanssa. Kokeilin vuos takaperin A7:n kanssa uudestaan adapterilla ja ihan töttöröö jälkeä tuli.
Toki värimaailma on mukava myös A7:n kanssa, mutta se kontrasti jää uupumaan mikä on tolkuttoman korkea Leican perässä.
Samaa vikaa Summicron 35/2 asph ja pre-asph:illä, ei voi moittia ainakaan terävyyden puutteesta.
En tiedä mistä klassikoista Loxioissa on kysymys. Zeissihan (Contax) on tehnyt 30-luvulta (?) lähtien versioita 50/2 ja 35/2:sta eli kysymys ei ehkä ole uusimmista ZM:istä.
Juu, voi olla. Lloydilla oli testissä myös tää uudempi ZM 35/1.4 Distagon joka taas näytti olevan 35mm laseissa ehdotonta huippua, mutta sekin testattu Leicalla (M240). Koon puolesta tämä Loxia 35mm vaikuttaa olevan jonkinlainen muunnos ZM 35/2 -lasista.
DSLR-puolellakin on 35/2 ja 35/1.4 Distagonit jotka on nekin mainioita ja uskoisin että toimii adapterilla hyvin A7:n perässä samaan tapaan kun 21/2.8 toimii.
Maffer kirjoitti:Juu, voi olla. Lloydilla oli testissä myös tää uudempi ZM 35/1.4 Distagon joka taas näytti olevan 35mm laseissa ehdotonta huippua, mutta sekin testattu Leicalla (M240). Koon puolesta tämä Loxia 35mm vaikuttaa olevan jonkinlainen muunnos ZM 35/2 -lasista.
DSLR-puolellakin on 35/2 ja 35/1.4 Distagonit jotka on nekin mainioita ja uskoisin että toimii adapterilla hyvin A7:n perässä samaan tapaan kun 21/2.8 toimii.
Loxia 35 pitäisi tosiaan olla "adaptoitu"(sensorin päällyslasin paksuus huomioitu jne.) versio ZM 35/2:sta. Dr Nasse kertoili tuosta ao. Photokina-videolla, hyvä video laseista kiinnostuneille muutenkin
Makro Planar 50/2:sta luopumisen jälkeen olin toivonut että Loxioissa olis ollut elektronin aukon säätö + oikea MF, mutta FE 55 ja FE 35 omistajalle ilman tunnesidettä vanhoihin ZM-laseihin nää ei kyllä ihan uppoa. APO-Sonnar 135/2 Canon-versiona Metabonesin adapterin perään taas kuiskailee jatkuvasti "veronpalautuksista jää vielä vähän ylikin" ;)
Maffer kirjoitti:Uusin Sony-fail viime viikolta (ennen "vesivahinkoa"). Eli vaakasuuntainen viiva joka loppuu äkkiä kesken ja on tarpeeksi voimakasta valoa, niin jatkuu vihreänä artifaktina kuvan toisen reunaan saakka.
Vaikka tämä taas varmaan houkuttelee näitä "Nikonin puhelinmyyjiä" paikalle törmäsin eilen samantyyliseen ongelmaan dpreview:llä, alempi kuva
tn1krr kirjoitti:Vaikka tämä taas varmaan houkuttelee näitä "Nikonin puhelinmyyjiä" paikalle
"No hei kuule, sä kun olet meidän uskollinen asiakas, niin nyt meillä olis sulle tässä tällainen ihan ilmainen lahja. Sähköhammasharja venäläisellä perseensuristimella. Pannaanko tulemaan? Tässä sitten vois vielä vaihtaa toimimattomat sonit Nikonin uuteen lippulaivaan ihan pienellä panostuksella. Ei tuu viivaa, ei mosaiikkia. Jollei haluu, tiätsä. Niinku viivaa ja mosaiikkia. No, miten on, pannaaks tulemaan?"
Innovoija (innovator) – 2–3% väestöstä: uskalias, koulutettu, omaa useita informaation lähteitä;
--- blogi
tn1krr kirjoitti:Vaikka tämä taas varmaan houkuttelee näitä "Nikonin puhelinmyyjiä" paikalle
"No hei kuule, sä kun olet meidän uskollinen asiakas, niin nyt meillä olis sulle tässä tällainen ihan ilmainen lahja. Sähköhammasharja venäläisellä perseensuristimella. Pannaanko tulemaan? Tässä sitten vois vielä vaihtaa toimimattomat sonit Nikonin uuteen lippulaivaan ihan pienellä panostuksella. Ei tuu viivaa, ei mosaiikkia. Jollei haluu, tiätsä. Niinku viivaa ja mosaiikkia. No, miten on, pannaaks tulemaan?"
Nikonilla en tee mitään, kun en moista jaksa kantaa kas niin pieni ja heiveröinen kun olen. Eikös kytkykauppa ole kielletty eli voin varmaan tilata pelkän venäläisen perseensuristimen samaan hintaan jos annan kaikki Sonit vaihdossa?
Ei tarvi mitään kummallisia korostuksia jälkikäsittelyssä, ihan out-of-the-box niinkun vois sanoa.
Tuntuu nämä revikat sun muut puhuvan ihan puuta heinää eivätkä ne tunnu testaavan oikeasti mitään. Näissä PRO-kuvaajien revikoissa näkee A7:sta kuvia jossain jäätiköllä ja ties missä "national geographyn" safareilla - voin kertoa ettei niillä oikeasti ole kuvattu semmoisissa olosuhteissa. Ei kestä eikä toimi.
Akunkesto on varsinkin pakkasessa totaalisen käpy, 100 kuvaa sarjatulella riittää viemään alkuperäisen akun täydestä latingista nollaan -10c lämpötilassa.
Sahaaja kirjoitti:Näkyikö tuo vihreä viiva jo ennen kuvankäsittelyä(himmeämpänä tms.)
vai ilmestyikö varjojen avauksen jälkeen?
Ainakin dpreviewin kuvassa "minor lifting of shadows" tehty RAW kuvalle.
Sahaaja kirjoitti:
Ja ilmeisesti kaikissa Sonyissa(ko) sama ongelma, vai ominaisuus?
Ei voi tietää vielä, ainakin Nikon D700:ssa tuota on havaittu. 2 kuvaa on otos jolla ei ehkä kannata tuomita kaikkia Sonyjä. Siksihän näitä on hyvä nostaa esiin, että niitä ymmärretään paremmin mitä/milloin tapahtuu ja jos ne vaikka päätyisivät Sonyn QA/desing porukan checklistille. RAW-pakkauksen tulevaisuudesta on taatusti ainakin keskusteltu japaniassa ja se lähti liikkeelle pääosin Mafferin kuvasta.
Sahaaja kirjoitti:
Luulisi tuollaisen ilmiön kameratestaajatkin(Dpreview ym.) jossain vaiheessa huomanneen...
Kameratestaajia on monentasoisia ja esim. A7:n testeistä ehkä 75% sisälsi eritasoista p:tä koska testaaja ei ollut ehtinyt oppia käyttämään kameraa kunnolla. Jossain yökuvauksessa voi hypätä esiin juttuja joita ei ole aiemmin huomattu. Mafferin tähtiraitojen artefaktit nostivat esiin Sonyn pakatun RAW:n yhden ongelman aika monta vuotta sen jälkeen kun tämä RAW-pakkaus oli otettu käyttöön eli varmaan jokunen miljardi kuvaa ehdittiin ottaa ennenkuin tämä tuli esiin.
tn1krr kirjoitti:Nikonilla en tee mitään, kun en moista jaksa kantaa kas niin pieni ja heiveröinen kun olen.
No jos ei perseensuristin uppoa, niin sit meillä olis tää Weiderin Twister. Jaksaa kantaa isompaakin kameraa ja saa vielä naista...
Käytin joskus nuorena kaikki säästöni moiseen; ei tullut voimaa eikä naista kun ei saanut tuota edes yhtä astetta taivutettua koskaan. Hyvä niin, tuon kun saa mutkalle ja voimat loppuu niin henki voi mennä hetkessä. Niinkuin Samikin sanoo "ei v"#tu välttämättä jaksa"
Jotenkin olen olettanut että kaikki(ainakin uusimmat) Sonyn SLT,- ja peilittömät mallit on tuolla pakatulla RAW tiedostolla, ehkä vain olen sen yleistänyt itselleni jostain syystä.
Lisäksi Sonyn päivityssysteemi ei toimi Mac OSX 10.10 eli Yosemitella. Hienoa toimintaa, pyydetään käyttämään vanhaa käyttöjärjestelmää päivitykseen! Yess! Sehän varmaan on koneella tallessa käyttispäivityksen jälkeen.
Toi XCP kämmi on jotenkin LOL tasoa kun muistelee mitä sitten kävikään: "Soon after Russinovich's first post, there were several trojans and worms exploiting XCP's security holes. Some people even used the vulnerabilities to cheat in online games.."
Mitähän tästäkin nykypäivän updaterista ny seuraa?
Äsken vertailtiin tn1krr:n kanssa Zeissin patukkaa eli 16-35/2.8 ja tätä uutta 16-35/4:sta. Pikaisen vilkaisun perusteella 16mm polttiksella tämä uus kepittää tämän vanhan mentäessä kohti kuvan reunoja aukolla f/4. Myös 35mm päässä tämä uus on selkeästi tasokkaampi. 21mm kohdalla vanha nokittaa taas.
Lopputulemana ei osaa vielä sanoa viitsiikö vaihtaa.
Maffer kirjoitti:Äsken vertailtiin tn1krr:n kanssa Zeissin patukkaa eli 16-35/2.8 ja tätä uutta 16-35/4:sta. Pikaisen vilkaisun perusteella 16mm polttiksella tämä uus kepittää tämän vanhan mentäessä kohti kuvan reunoja aukolla f/4. Myös 35mm päässä tämä uus on selkeästi tasokkaampi. 21mm kohdalla vanha nokittaa taas.
Lopputulemana ei osaa vielä sanoa viitsiikö vaihtaa.
3D-Kraftin testi FE 16-35/4 vs. mm. Leica WATE. Täydellä aukolla ja laajassa päässä tuo FE 16-35 on aika vakuuttava, tosin WATE paraneee enemmän kun aukkoa pienennetään. 21 mm ei 16-35 ole aivan parhaimmillaan, tämähän huomattiin mafferin kanssakin kun verrattiin 16-35/2.8 ZA:han.
Ylipäätään näyttää siltä, että tuolla laajispäässä tuo sensor stack:in huomiointi lasin suunnittelussa on aika kova juttu; hyvin kestää 16-35 primejen ja huomattavasti kalliimman WATE:n kyydissä. Omaveikkaus on että Canonin 16-35/4 Metabonesin adapterissa olisi vielä pikkuisen parempi, mutta siinä miinuksina on jonkin matkaa isompi koko/paino, onneton AF ja lisäksi riskinä etenkin laajassa päässä adapterin sisäiset heijastukset.
Mielenkiintoinen tuo testi, 21mm ultron ja WATE näyttävät kuitenkin olevan ainoat kakkulat mitkä eivät blurraa kuvaa reunoilta. Zeissi ei pelitä yhtä hyvin vaikka paranee toki himmentäessä.
Runko tuli huollosta, mitään muuta ei vikaa ollut paitsi joku hapettuma niissä pienissä väkäsissä, olivat uusineet sen salamakengän siitä. Rungon sisällä ei ollut mitään damagea. Noh, tämä salamakenkä ei enää päivänvaloa näe...
Maffer kirjoitti:Uusin Sony-fail viime viikolta (ennen "vesivahinkoa"). Eli vaakasuuntainen viiva joka loppuu äkkiä kesken ja on tarpeeksi voimakasta valoa, niin jatkuu vihreänä artifaktina kuvan toisen reunaan saakka.
Vaikka tämä taas varmaan houkuttelee näitä "Nikonin puhelinmyyjiä" paikalle törmäsin eilen samantyyliseen ongelmaan dpreview:llä, alempi kuva
Kokeilin huvikseni A65:n RAWia ja että vaikuttaako D-R off ja DRO auto valinnat RAW tiedostoon (vaikka ei pitäisi, mutta eihän sitä ikinä tiedä kun Sonysta on kysymys...).
Luotettavia testailuja oli vähän vaikea toteuttaa kotioloissa näin äkkiseltään, mutta olin näkevinään pientä eroa kuvissa kun aukaisin ACR:llä samasta kohteesta otetut filet (samassa valaistuksessa, samanlainen valotus) kun yritin availla varjoista yksityiskohtia näkyviin. Otin siis kuvan D-R off valinnalla, ja sitten DRO auto valinnalla.
Aivan kun D-R off olisi ollut puhtaampi tiedosto tummien sävyjen suhteen....
'Why should I feel lonely ? is not our planet in the Milky way?'