heheheheheh. Täs on kuule jo pari vuotta tullu ihmeteltyä osaanottavana kanssaimmeisenä maffersin piinaa eri kameravehekeiden välillä .lol!! voe olla, ettei siihen tule loppua muuten. ellei jossain vaiheessa ota sonya takaisin! todnäk. silloinkin ongelmat jatkuvat, mutta soundi edes toinen!Arcticaz kirjoitti:Tässä on jo aika monta kuukautta tullut seurattua Mafferin Pentax kiroilua niin oletko Maffer missään vaiheessa miettinyt kalustomerkin vaihtoa?Maffer kirjoitti:Ei tämä ny vakuuta. N. 8 tuntia ollut tänään pakkasessa kamera ja lopussa ei enää toiminut se nappi lainkaan millä vaihdetaan muistikortin käyttöä 1 ja 2. Slotin välillä. Sensorin shifti hirtti myös kiinni äsken eli se jämähti asentoon 2.4mm ylös...piti ottaa akku pois perkele. Ja siinä meni kaikki säädötkin vituiksi.
Pentax K-1, K-1 II
-
-
Miksi olisi? Eikö tuo todista, että kova peli kyseessä jos monta kuukautta on koeponnistellu tuota ties missä normaaleista poikkeavissa olosuhteissa ja edelleen käy ja kukkuu? Tuskin mikään muunkaan merkin harrastelijatason rungot tommoseen pystyy. Tosin onhan Maffer ne muutkin merkit jo testannut.Arcticaz kirjoitti:Tässä on jo aika monta kuukautta tullut seurattua Mafferin Pentax kiroilua niin oletko Maffer missään vaiheessa miettinyt kalustomerkin vaihtoa?Maffer kirjoitti:Ei tämä ny vakuuta. N. 8 tuntia ollut tänään pakkasessa kamera ja lopussa ei enää toiminut se nappi lainkaan millä vaihdetaan muistikortin käyttöä 1 ja 2. Slotin välillä. Sensorin shifti hirtti myös kiinni äsken eli se jämähti asentoon 2.4mm ylös...piti ottaa akku pois perkele. Ja siinä meni kaikki säädötkin vituiksi.
Luulisi, että Penan väki olis hemmetin tyytyväisiä tuohon Mafferin duuniin. Ainakin saa tietää tarviiko tuon käyttöä pahoissa oloissa pelätä vai ei. Jos käyttäisin/olisin harkitsemassa tuota runkoa, pitäisin kriittistä arvostelua paljon tähellisempänä kuin jonninjoutavaa hypetystä.
-
Onko markkinoilla muka kameramerkkiä, jota Maffer ei olisi kokeillut ja todennut kelvottomaksi romuksi? Mikään kuluttajakrääsä, mukaanlukien ns. ammattilaismallit, ei kestä tuollaista rääkkiä. Eikä tule kestämään.Arcticaz kirjoitti:Tässä on jo aika monta kuukautta tullut seurattua Mafferin Pentax kiroilua niin oletko Maffer missään vaiheessa miettinyt kalustomerkin vaihtoa?
Tuskin niitä kiinnostaa yksittäinen extremisti, joka kuormittaa kaikkea niin kauan että rajat löytyvät. Varmasti ne ovat kokeilleet itsekin tuotekehityslabroissaan mitä laite kestää ja valinneet kompromissin, joka on taloudellisesti kannattavin. Ihmiset eivät maksa olosuhdekestosta niin paljoa että sen tekeminen olisi kannattavaa. Se tulee edullisemmaksi antaa vaikka rahat takaisin yhdelle 100000:sta kuin tehdä kaikki kamerat kestämään älyttömyyksiä. 99:lle 100:sta sääsuojaus on riittävä, jos kamat eivät mene rikki kun tulee sadekuuro. Ja 9 niistä 10:stä jäljelle jääneestä on tyytyväisiä, jos he pystyvät kuvaamaan kevyessä sateessa tai suomalaisittain erinomaisissa talvioloissa (kuivaa, pari astetta pakkasta, Auriko paistaa).TiRy kirjoitti: Luulisi, että Penan väki olis hemmetin tyytyväisiä tuohon Mafferin duuniin. Ainakin saa tietää tarviiko tuon käyttöä pahoissa oloissa pelätä vai ei. Jos käyttäisin/olisin harkitsemassa tuota runkoa, pitäisin kriittistä arvostelua paljon tähellisempänä kuin jonninjoutavaa hypetystä.
Siellä missä kameroita viedään vaikeisiin oloihin vakavassa kuvaustarkoituksessa, käytetään erikoiskameroita ja suojakoteloita, jotka molemmat on tehty kyseisiin oloihin. Olot laatikon sisällä pidetään kameralle sopivana.
Hannu
-
Sori mun moka. Tarkoitin Penan väellä tämän palstan Penamiehiä eli normikäyttäjiä. Mutta samaa mieltä tuosta, mitä kirjoitit.hkoskenv kirjoitti:Tuskin niitä kiinnostaa yksittäinen extremisti, joka kuormittaa kaikkea niin kauan että rajat löytyvät. Varmasti ne ovat kokeilleet itsekin tuotekehityslabroissaan mitä laite kestää ja valinneet kompromissin, joka on taloudellisesti kannattavin. Ihmiset eivät maksa olosuhdekestosta niin paljoa että sen tekeminen olisi kannattavaa. Se tulee edullisemmaksi antaa vaikka rahat takaisin yhdelle 100000:sta kuin tehdä kaikki kamerat kestämään älyttömyyksiä. 99:lle 100:sta sääsuojaus on riittävä, jos kamat eivät mene rikki kun tulee sadekuuro. Ja 9 niistä 10:stä jäljelle jääneestä on tyytyväisiä, jos he pystyvät kuvaamaan kevyessä sateessa tai suomalaisittain erinomaisissa talvioloissa (kuivaa, pari astetta pakkasta, Auriko paistaa).TiRy kirjoitti: Luulisi, että Penan väki olis hemmetin tyytyväisiä tuohon Mafferin duuniin. Ainakin saa tietää tarviiko tuon käyttöä pahoissa oloissa pelätä vai ei. Jos käyttäisin/olisin harkitsemassa tuota runkoa, pitäisin kriittistä arvostelua paljon tähellisempänä kuin jonninjoutavaa hypetystä.
Siellä missä kameroita viedään vaikeisiin oloihin vakavassa kuvaustarkoituksessa, käytetään erikoiskameroita ja suojakoteloita, jotka molemmat on tehty kyseisiin oloihin. Olot laatikon sisällä pidetään kameralle sopivana.
-
Autoilun maailmasta hieman muunneltu sanonta: "Taitava kuvaaja selviää tilanteesta, johon hyvä kuvaaja ei edes joudu". :)Maffer kirjoitti:Ei tämä ny vakuuta. N. 8 tuntia ollut tänään pakkasessa kamera ja lopussa ei enää toiminut se nappi lainkaan millä vaihdetaan muistikortin käyttöä 1 ja 2. Slotin välillä. Sensorin shifti hirtti myös kiinni äsken eli se jämähti asentoon 2.4mm ylös...piti ottaa akku pois perkele. Ja siinä meni kaikki säädötkin vituiksi.
-
Re: asetukset
Sanonta, jota kukaan ei vielä ole pystynyt kiistämään: "Se on miehessä vika, jos ei vehkeet pelaa".aikaarska kirjoitti:Minulla ei ainakaan katoa asetukset jos laittaa (K-1) kameran kiinni tai vaihtaa akkua, ei edes jos päivittää firmwaren.
-
- Viesti:
Kyllä se ihmeellisen halpa hinta alkaa nyt vaan näkyä. Paperilla kova vekotin mutta jos Sony Playstation toimii paremmin pakkasessa niin on tämä noloa Penalle.
Miten te taitavat pentaxnistit kierrätte nämä? Jos se hemmetin shifti ei enää ota vastaan komentoja nollatilaan palaamisesta niin mitäs pitäis tehdä? Tai nappi lopettaa toimimisen? Pitäiskö laittaa kalsareihin lämpiämään?
Voin mä kertoa ratkaisunkin miten nappi kierretään - pitää vetää virrat kamerasta pois, ottaa se muistikortti irti mihin kamera sillä hetkellä kirjoittaa, bootata kamera, ottaa virrat pois ja laittaa takas toissijainen kortti. Tällöin se kirjoittaa sille toiselle.
Miten te taitavat pentaxnistit kierrätte nämä? Jos se hemmetin shifti ei enää ota vastaan komentoja nollatilaan palaamisesta niin mitäs pitäis tehdä? Tai nappi lopettaa toimimisen? Pitäiskö laittaa kalsareihin lämpiämään?
Voin mä kertoa ratkaisunkin miten nappi kierretään - pitää vetää virrat kamerasta pois, ottaa se muistikortti irti mihin kamera sillä hetkellä kirjoittaa, bootata kamera, ottaa virrat pois ja laittaa takas toissijainen kortti. Tällöin se kirjoittaa sille toiselle.
-
Re: asetukset
Ei välttämättä tallenna kun riipuu siitä mitä valikoissa on valittu asetuksiksi jotka talletetaan. Lisäksi voi olla että tällaisessa akku pois tilanteessa jää tallentamatta aina.aikaarska kirjoitti:Minulla ei ainakaan katoa asetukset jos laittaa (K-1) kameran kiinni tai vaihtaa akkua, ei edes jos päivittää firmwaren.
-
- Viesti:
-
Kamerassa on pieni kondensaattori, joka pitää asetukset muistissa muutaman minuutin, joka kuluu normaaliin akun vaihtoon. Ilmeisesti se on kytketty niin, että jos akun iroittaa kameran olessa päällä, se tyhjenee heti. Yksi diodi ratkaisisi ongelman, mutta noilla tehdään eroja harrastaja ja pro-laitteiden välille (ja edelleen teollisuusoptiikkaan).
Hannu
-
Mitkä asetukset noin lyhyessä ajassa nollautuvat (K-1:ssä)?hkoskenv kirjoitti:Kamerassa on pieni kondensaattori, joka pitää asetukset muistissa muutaman minuutin, joka kuluu normaaliin akun vaihtoon. Ilmeisesti se on kytketty niin, että jos akun iroittaa kameran olessa päällä, se tyhjenee heti. Yksi diodi ratkaisisi ongelman, mutta noilla tehdään eroja harrastaja ja pro-laitteiden välille (ja edelleen teollisuusoptiikkaan).
Mulla kaikki niin filmi- kuin digikameratkin ovat kestäneet ilman akkuja/pattereita pitkäänkin asetusten katoamatta. Olen aina kuvitellut, että siellä on joku pienempi patteri pelkästään niitä varten, mutta ilmeisesti ei?
Kuitenkin puhutaan päivistä. Unohtuuhan akku joskus pitkiksi ajoiksi lataukseenkin ennenkuin taas tulee tarve kuvata ja huomaa että kas, akkuhan on laturissa eikä kamerassa.
Zone VI
-
- Viesti:
-
- Viesti:
Nyt mä kyllä ihmettelen tätä Maffer-pakkasongelmaa. Sillä napillahan vaihdetaan kortti katselutilassa, ei sillä voi valita SD2-korttia kuvaustilassa ensisijaiseksi. Katsoin äsken K-1 käyttöohjeesta, ihan samalla viisiin se toimii kuin K-3:ssa.Maffer kirjoitti:...Tai nappi lopettaa toimimisen? Pitäiskö laittaa kalsareihin lämpiämään?
Muistan jossain foorumilla jonkun pitäneen tämmöistä K-3:n ratkaisua typeränä, ja oon kyllä itekin ihmetelly samaa. Jos haluaakin kameran käyttävän ensin SD2-korttia, vaikka SD1-kortissa on tilaa, se pitää tehdä ottamalla SD1-kortti pois, pelkkä SD2 sisään, virta päälle ja pois, sen jälkeen SD1 sisään ja kas, kamera tallentaa SD2:lle. Näin sitä ei saa toimimaan sen enempää valikkoasetuksista kuin sillä napillakaan.
Oliskohan manuaali jääny lukematta s. 9 ja 47... mutta joo, romun vika kun sen jotain toimintoa ei oo tehty niin kuin olettaisi.
Mutta miks se tallennettava kortti piti ylipäätään vaihtaa? Vaihtaahan se romu sen automaattisesti, kun SD1 tulee täyteen.
Pentax-kuvaa monipuolisesti vuodesta 2008, myös Lumix S5 -kuvaa vuodesta 2021: https://anttipartanen.net/
-
- Viesti:
Se vaihto on buginen mutta olen saanut sillä kameran kirjoittamaan toiselle kortille katselun lisäksi. Eli jos katselee kuvia ja laukaiseen kameran suoraan sieltä niin kamera kirjoittaakin samalle kortille jos siellä on tilaa. Nyt se nappi ei toiminut edes play-tilassa. Mulla on kaksi korttia sisässä ja otin toiselta kuvia koneelle kortinlukijalla ja siinä ohessa kamera vaihtoi oletuksen kakkoskortille huomaamattani.
-
- Viesti:
Ok, kokeilin samaa konstia K-3:ssa: ei vaihda korttia niin. Mutta jos se tosiaan ei vaihtanu korttia katselussa, sitten siinä on pakkasvika. Samoin, jos shift ei palautunu nollaan vihreästä napista eikä nuolinapeilla. Kyllä Penan pitää pakkasta kestää 8 tuntia, kunhan ei jossain -30° alla olla, vaikkei sille luvatakaan kuin -10°.
Tuli mieleen, että jospa se runkokin sittenkin otti jonnekin kosteutta sisäänsä siinä 2 cm loskakoetuksessa? Saattaa tehdä myöhemmin tuommoisia pakkastoimintahäiriöitä?
Mä oon katsonu tuota K-3:n akkukahvan päätytiivistettä, ettei se taida olla tiivis. Mulla on 2 käytettynä ostettua kahvaa, molemmissa tiiviste kääntyny osittain sisään, siis ei ole ihan sillä kohdalla kuin pitäis olla. No kokeilin tänään, upotin molemmat veteen siltä kohdalta (ilman akkuja) muutamaks minuutiks. Siitä, jossa tiiviste näyttää huonommalta, valu sen jälkeen vesitippoja, ja vettähän siellä sisällä oli ihan kunnolla, toisessa kahvassa vaan pisara tai pari. Tästä pettäneen kahvan akkukotelosta on kylläkin katkennu 2 pientä muoviohjuria, mutta kyllä se kohdalleen silti asettuu. Toiseen kahvaan tuli mukana paristokotelo, joka on käyttämätön ja tiivistekin sen mukainen, epäilemättä kestäis tuommoisen upottamisen.
Eli siinä tiivisteessä on joko valmistus- tai suunnitteluvirheitä, kun kerran alkaa fuskata käytön myötä. Veteen upottamistahan ei tietenkään luvata kestävän, manuaalissa lukee "dust-proof and water-resistant". Tuo oli silti nopea konsti nähdä, onko se tiivis vai ei. Ja kun upotin vaan sen päädyn, jossa ei ole nappeja, tuskin niille vesivaurioita siitä tuli.
Aattelin taannoin siitä Mafferin loskarääkin jälkeisestä kommentista, että "jos se toimii vielä viikon päästä, sitten ainakin niillä sääsuojauslupauksilla on katetta", jotta ei sitä vielä viikossa näe kestikö vai ei, kun kosteusongelmat voi ilmetä vasta pitemmänkin ajan päästä. Ja se kosteus saatto tiivistyä sinne sisään samalla lailla kuin Tamraxiinkin ilman, että joku tiiviste sinänsä olis pettäny.
P.S. Onko se kuitenkin kamera eikä romu...? Ja onko art noise tauluun tullu reaktiota Ricohin taholta?
Tuli mieleen, että jospa se runkokin sittenkin otti jonnekin kosteutta sisäänsä siinä 2 cm loskakoetuksessa? Saattaa tehdä myöhemmin tuommoisia pakkastoimintahäiriöitä?
Mä oon katsonu tuota K-3:n akkukahvan päätytiivistettä, ettei se taida olla tiivis. Mulla on 2 käytettynä ostettua kahvaa, molemmissa tiiviste kääntyny osittain sisään, siis ei ole ihan sillä kohdalla kuin pitäis olla. No kokeilin tänään, upotin molemmat veteen siltä kohdalta (ilman akkuja) muutamaks minuutiks. Siitä, jossa tiiviste näyttää huonommalta, valu sen jälkeen vesitippoja, ja vettähän siellä sisällä oli ihan kunnolla, toisessa kahvassa vaan pisara tai pari. Tästä pettäneen kahvan akkukotelosta on kylläkin katkennu 2 pientä muoviohjuria, mutta kyllä se kohdalleen silti asettuu. Toiseen kahvaan tuli mukana paristokotelo, joka on käyttämätön ja tiivistekin sen mukainen, epäilemättä kestäis tuommoisen upottamisen.
Eli siinä tiivisteessä on joko valmistus- tai suunnitteluvirheitä, kun kerran alkaa fuskata käytön myötä. Veteen upottamistahan ei tietenkään luvata kestävän, manuaalissa lukee "dust-proof and water-resistant". Tuo oli silti nopea konsti nähdä, onko se tiivis vai ei. Ja kun upotin vaan sen päädyn, jossa ei ole nappeja, tuskin niille vesivaurioita siitä tuli.
Aattelin taannoin siitä Mafferin loskarääkin jälkeisestä kommentista, että "jos se toimii vielä viikon päästä, sitten ainakin niillä sääsuojauslupauksilla on katetta", jotta ei sitä vielä viikossa näe kestikö vai ei, kun kosteusongelmat voi ilmetä vasta pitemmänkin ajan päästä. Ja se kosteus saatto tiivistyä sinne sisään samalla lailla kuin Tamraxiinkin ilman, että joku tiiviste sinänsä olis pettäny.
P.S. Onko se kuitenkin kamera eikä romu...? Ja onko art noise tauluun tullu reaktiota Ricohin taholta?
Pentax-kuvaa monipuolisesti vuodesta 2008, myös Lumix S5 -kuvaa vuodesta 2021: https://anttipartanen.net/
-
- Viesti:
Hiljaista pidellyt Ricohin suunnalta. Mitään ei ole toisaalta kiistettykään. Jos tuonne on vettä pesinyt sisään, niin eiköhän se kohta ole ns. "kypsä" ja alkaa vähän joka juttu prakaamaan. Voi toisaalta olla että heikossa latingissa oleva akku ei enää sallinut käyttää kaikkia toimintoja kylmässä.
Shifti tilttasi sen jälkeen kun olin ottanut 150x30sek valotusta shifti ylhäällä star trailsia varten. Alussa akku oli täysi ja lopussa heitteli vihreän ja keltaisen indikaattorin välillä.
Pakkasta oli eilen -15 ja -20C välillä jatkuvasti. Välilllä kamera majaili laukussa mutta ei se siellä lämmennyt kun laukku oli siirtyminen välissä auton kylmässä takakontissa.
Shifti tilttasi sen jälkeen kun olin ottanut 150x30sek valotusta shifti ylhäällä star trailsia varten. Alussa akku oli täysi ja lopussa heitteli vihreän ja keltaisen indikaattorin välillä.
Pakkasta oli eilen -15 ja -20C välillä jatkuvasti. Välilllä kamera majaili laukussa mutta ei se siellä lämmennyt kun laukku oli siirtyminen välissä auton kylmässä takakontissa.
-
- Viesti:
Ai? Siinä tapauksessa pakkasvika ei ole Penan vaan haukut/kehut on olleet osittain ennenaikaisia tai loppupeleissä aika kevyesti perusteltuja kuten tässä ketjussa monta kertaa ennenkin. Esim. kun kääntyvän näytön mekanismin yks tappi jäätyy, siihen voi olla ihan fysikaalinen, olosuhteista eikä rakenteen suunnittelusta johtuva selitys, eikä se näyttö ole "totaalinen fail", jos tarttee silikonirasvaa jäätymisen estämiseen.Maffer kirjoitti:...Voi toisaalta olla että heikossa latingissa oleva akku ei enää sallinut käyttää kaikkia toimintoja kylmässä...
Mä oon ollu huomaavinani eräänlaista Trump-efektiä: jokseenkin kaiken voi haukkua ja totuuttakin sopivasti venyttää tilanteen mukaan. Siinä on vaan se huono puoli kuten Amerikan mantereellakin, että osa väestä uskoo väitteisiin heti tosissaan. Mutta ilmeisesti ilmiö on ollu sama ainakin Sony-ketjussa, jota oon vaan joskus vähän silmäilly.
-
- Viesti:
No kyllä se on huonoa suunnittelua parhaimmillaan. Tuollaisessa tilanteessa pitäisi antaa joku ihmisen ymmärrettävä ilmoitus että "Nyt ei enää juissi riitä tähän..." Eikä kyse ole mistään viimeisestä prosentista virtaa vaan jos silti pystyy ottamaan 30sek valotuksia niin ei se nyt aivan kuollut ole.
Aivan perus käytettävyysheuristiikkaa ja sen soveltamista jos tosiaan juissin puutteesta johtuu. Ei sen kummempaa. Kälin suunnittelijoilla ei vaan tunnu olevan monessakaan firmassa kaikki hanskassa.
Aivan perus käytettävyysheuristiikkaa ja sen soveltamista jos tosiaan juissin puutteesta johtuu. Ei sen kummempaa. Kälin suunnittelijoilla ei vaan tunnu olevan monessakaan firmassa kaikki hanskassa.
-
- Viesti:
Joo tuo on kyllä totta, että virran vähyydestä sais tarpeen tullen ilmoittaa muulloinkin kuin kennoa putsatessa ja pikselikartoitusta tehdessä, jolloin Pena kieltäytyy tekemästä noita ja kertoo syyn siihen, vaikka akussa on vielä kuvaamiseen virtaa ihan riittävästi.
Yks mua ihmetyttäny käytettävyysjuttu sellainenkin, että AF-hienosäätö ei näytä, kumpaan suuntaan +/- asetus vaikuttaa, se pitää vaan tietää tai kokeilla. CaNikonissa näyttää selkeästi kameran merkityllä sijainnilla tuon, mun muistikuvani mukaan oon nähny sen molemmissa niin. Ja löytyyhän noita vastaavia kummallisuuksia, jos alkaa etsiä.
Silti yleisesti ottaen Penan käyttö ja valikot on loogisia ja näppäriä sisältäen käteviä ominaisuuksia, joita ei muilta löydy ainakaan yhteen runkoon valmiiksi pakattuina, ja joitakin Penan käyttöominaisuuksia muilla ei ole ollenkaan. Veikkaan, että Pentaxilla on suunnittelutiimissä itsekin vakavasti valokuvaukseen suhtautuvia tyyppejä, jotka ymmärtää monenkin asian päälle ihan käytännön pohjalta. Ja sanoisin, että mun käyttökokemus K-3:sta voidaan aika lailla soveltaa myös K-1:n käytön loogisuuteen, koska valikot, napit yms. on kutakuinkin sellaisenaan kopioitu siihen. Hyvin tutulta tuntui ja asetukset löytyi sieltä mistä pitääkin, kun VLK-tapahtuman yhteydessä K-1:tä livenä kokeilin; kolmas rulla tietysti oli uutta.
Muistan tästä ketjusta aikanaan sellaisenkin Mafferin lauseen, että K-1 "on järjellisin kamera, jota oon käpistellyt". Toisaalta en muista, että tuota sinänsä olis peruutettu ja julistettu järjettömäks muilta osin kuin 2:3 kuvasuhteen takia (jolloin tuomitaan samalla rajaukseltaan järjettömiks esim. kaikki kinofilmiruudut sisältäen Cartier-Bressonin kaikki Leica-kuvat, joissa hän oli tarkkana, ettei rajannut kuvia jälkeenpäin. Mutta olikohan Henri vailla järkeä vai ei rajauksissaan...?).
Yks mua ihmetyttäny käytettävyysjuttu sellainenkin, että AF-hienosäätö ei näytä, kumpaan suuntaan +/- asetus vaikuttaa, se pitää vaan tietää tai kokeilla. CaNikonissa näyttää selkeästi kameran merkityllä sijainnilla tuon, mun muistikuvani mukaan oon nähny sen molemmissa niin. Ja löytyyhän noita vastaavia kummallisuuksia, jos alkaa etsiä.
Silti yleisesti ottaen Penan käyttö ja valikot on loogisia ja näppäriä sisältäen käteviä ominaisuuksia, joita ei muilta löydy ainakaan yhteen runkoon valmiiksi pakattuina, ja joitakin Penan käyttöominaisuuksia muilla ei ole ollenkaan. Veikkaan, että Pentaxilla on suunnittelutiimissä itsekin vakavasti valokuvaukseen suhtautuvia tyyppejä, jotka ymmärtää monenkin asian päälle ihan käytännön pohjalta. Ja sanoisin, että mun käyttökokemus K-3:sta voidaan aika lailla soveltaa myös K-1:n käytön loogisuuteen, koska valikot, napit yms. on kutakuinkin sellaisenaan kopioitu siihen. Hyvin tutulta tuntui ja asetukset löytyi sieltä mistä pitääkin, kun VLK-tapahtuman yhteydessä K-1:tä livenä kokeilin; kolmas rulla tietysti oli uutta.
Muistan tästä ketjusta aikanaan sellaisenkin Mafferin lauseen, että K-1 "on järjellisin kamera, jota oon käpistellyt". Toisaalta en muista, että tuota sinänsä olis peruutettu ja julistettu järjettömäks muilta osin kuin 2:3 kuvasuhteen takia (jolloin tuomitaan samalla rajaukseltaan järjettömiks esim. kaikki kinofilmiruudut sisältäen Cartier-Bressonin kaikki Leica-kuvat, joissa hän oli tarkkana, ettei rajannut kuvia jälkeenpäin. Mutta olikohan Henri vailla järkeä vai ei rajauksissaan...?).
Viimeksi muokannut Scope66, Joulu 07, 2016 17 : 21. Yhteensä muokattu 1 kertaa.