Canon EOS R, 1D, 5D, Nikon Z7/Z6,D500/D5/D7200/D750/D810/Df/D610, Fuji S2/S3 Pro/XT-n, Olympus Pen-F, M10, M5, Pentax K D ja ist D-sarja, Sony A7/A9 jne.
Maffer kirjoitti:No voi se vähän hämätä jos kuvaa ristiin usealla rungolla. Siinä alkaa olemaan jo puskan heitto ennen vihkimistä huonossa tapauksessa kun väkisin junttaa kuvia koneella jakelukuntoon. Tämä jos runkojen kellot käy vähän eri ajassa.
Olen aina korjannut runkojen välisen heiton ottamalla joka rungolla kuvan kännykän kellosta ja LR:n ajanrukkaustoiminnolla sitten korjannut kaikki kohdalleen. Ei mene montaa klikkausta.
Samaa tarvitsee myös jos vaikka ottaa erillisellä GPS:llä kuljetun reitin talteen ja haluaa geotagata kuvat jälkikäteen. Pitää synkata ensin kuvien aikaleimat GPS:n kellolle (siis jos haluaa ne tagit ihan tarkalleen eikä minuuttitarkkuudella).
Edellyttää kamerasta wifi yhteyttä ja mahdollisuutta asentaa kameraan ntp clientti.
Tällä sun linkin sivustolla väitetään.
"Tavallisen PC:n kello on usein epätarkka. Kuukaudessa kello voi jätättää tai edistää useita minuutteja ja vuodessa ehtii jo tuntikin muuttua vääräksi "
En tiedä kuinka vanhaa tietoa täällä on vai haluavatko vain myydä palveluitaan, mutta tämä ei kyllä pidä paikkaansa.
Kokemuksesi kellon ajassa pysymisestä saattaa hyvinkin olla NTP-palvelun ansiota. Veikkaan että kaikki modernit käyttikset käyttävät sitä. Esim. Windows 10 tarkistaa kellon kerran päivässä (oletuspalvelu time.windows.com).
nsamppa kirjoitti:Tota kellon jätätystä noi tutut hääkuvaajat valitteli. On kuulemma pidemmän päälle huomattavan ärsyttävää. Yleisin ratkaisu tuntui olevan se että päivittivät ajat ennen keikkaa molempiin kameroihin james bond tyyliin.
Ei tarvi olla edes häät kyseessä, kun alkaa nyppimään. Fudispeliäkin parilla rungolla kuvatessa olisi kiva, jos kuvat olisi aikajärjestyksessä. Itseasiassa mikä tahansa kronologisesti etenevä tarina vaatii kellojen olon synkassa. Ja nämä Canonin kellot tosiaan vaeltaa aika nopsaan hieman omaan aikaansa. Mulla kellojen tarkastus on ehkäpä kuukauden, kahden välein. Mutta en kuvaa edes markalla, joten omaa mielipahaahan sen unohtamisesta saa.
Paras ratkaisu olisi, jos kamera synkkaisi kellonajan samalla kun kuvia siirretään siitä pois (langallisesti tai langattomasti).
Onneksi kantapää on hyvä ope - niin montaa kertaa tarvii unohtaa, kun muistaa (ainakin yhden kauden). Vois noi Canonit synkata muitakin asetuksia keskenään, vaikka BT:n välityksellä - helppoa, eikä vaatis lisärautaa. Toi kuvien siirtokin toimis jos kamerat olis kiinni koneessa, mutku ei ole - noi lukulaitteet ovat toistaiseksi aika paljon kameraa nopeampia - eikä tarvii keksii pöydältä tilaa tolle värkille. Ja BT toimis myös tien päällä (ja sit Godox vois vielä synkata salamat/triggerit) - nfc:llä vaan eli kamerat vierekkäin ja sit pieni kuvaaja säästäs 31s joka lauantai - joka on just keskimääräisen seksisession verran. Vaimo kiittäs - joka heijastuu kuvausfiiliksiin/tieliikenteeseen ja lopulta kansanterveyteen. Kyseessä ei siis oo mikään pikkujuttu vaan aidosti mielenterveyttä edistävä asia.
Kyllä noi kuvat siirtyy nopeasti, kun hommaa kameran missä on USB 3.0 liitäntä (esim. 5D4, R, R5, R6) ja käsittääkseni tuo kellonaikakin päivittyy GPS yhteyden kautta, jos se on päällä.
Enemmän ollut noitten kortinlukijoiden kanssa ongelmia.
Hypistelin Verkkokaupassa. Tuntui mukavalta käteen. Etsin oli kiva. Tarkennuksen pelaamisesta - lähinnä tarkennuspisteen valinnasta - ei päässyt pikahypistelyllä perille.
Rungossa oli kiinni joku pimeä superzoomi. Lienee kittihömppä. Siitä en tykännyt.
Konditiona kirjoitti:Hypistelin Verkkokaupassa. Tuntui mukavalta käteen. Etsin oli kiva. Tarkennuksen pelaamisesta - lähinnä tarkennuspisteen valinnasta - ei päässyt pikahypistelyllä perille.
Rungossa oli kiinni joku pimeä superzoomi. Lienee kittihömppä. Siitä en tykännyt.
Tarkennuspisteen valinnan saa toimimaan joystickilla kuten esim 5D sarjalaisissa. Piti asetuksista laittaa päälle. Tarkennuspisteen valinnan herkkyyttä/nopeutta voi myös säätää.
Toinen vaihtoehto on käyttää kosketusnäyttöä, eli valita esim peukalolla tarkennuspiste, kun katselee evf:n läpi.
hama kirjoitti:
Onko hääkuvaus tosiaan niin tarkkaa hommaa että pitää viikottain laittaa runko oikeaan aikaan ?
ttuplai 4v. (jutuista päätellen) , et ilmeisesti ymmärrä miten kalliksi (ja tässä tapauksessa tilaa vieväksi) tulee tehdä kello jokai ei juuri heitä, sempä takia digiboxien, tietokoneiden yms. kellot päivittyvät päivittäin sen yhteytensä välityksellä.
Kameraan tällaisen järjestäminen tulisi turhan kalliiksi ja aika turhaksi.
Kameran pääasiallinen tehtävä ei ole olla tarkka kello ja en usko että ketään kiinnostaa jos noissa sun kuvissa kellonaika heittää muutaman minuutin. Se aika on joka tapauksessa muutettava 2 kertaa vuodessa, jos haluaa ettei se heitä yli tuntia.
Jos kuvaa useammalla kameralla on kiva, jos ne on aikajärjestyksessä. Samoin, jos geotaggaa on muutama minuutti helposti jo liikaa. 20 euron kello on +-30 s/kk. 40 vuotta sitten oli +-15 s. Kyllä kameran kellon pitäisi päästä noihin tarkkuuksiin. Minulla 11 12:sta kamerasta on max 31 s/kk. Sitten on M50, joka edistää 145 sekuntia kuussa eli lähes viisi sekuntia päivässä. Korjaan ajat scriptillä, mutta tuo M50:n heitto oli jo liikaa siihenkin. Tuli lisätä scriptiin helppo tapa nollata ero aina, kun asettaa aikaan.
SuperDrive kirjoitti: 20 euron kello on +-30 s/kk. 40 vuotta sitten oli +-15 s.
20 euron komponentti tekee 500 € vähittäishintaa asiakkaan maksettavaksi.
Eikä tainnut olla 5 ppm kellomoduuli 40 vuotta sitten 20 € (nykyrahassa).
Minulla 11 12:sta kamerasta on max 31 s/kk. Sitten on M50, joka edistää 145 sekuntia kuussa eli lähes viisi sekuntia päivässä. Korjaan ajat scriptillä, mutta tuo M50:n heitto oli jo liikaa siihenkin. Tuli lisätä scriptiin helppo tapa nollata ero aina, kun asettaa aikaan.
Tuo 30 s kuussa on 10 ppm, joka on standarditoleranssi kellokiteille. Sellainen maksaa kymmeniä senttejä pienissä määrissä ja niitä käyttään halvoissa laitteissa, joiden pitää tietää kellonaika. M50:ssä lienee maanantaikappale, kun se heittää noin paljon. Tuo siis 20 C:ssä, jos maeroita käyttää ulkon kellot heittävät enemmän.
Tuon tarkempi ajanmittaus menee heti hifikategoriaan ja lisää hintaa kertaluokilla. Sellaista ei ole eikä tule muovikrääsään. Minun kameran voi tahdistaa GPS:n kelloon, jos siinä on GPS-moduuli päällä.
Minkähän takia näissä muuten ei ole enää sisäänrakennettua GPS. 6D:ssä se oli ja koin erittäin mukavaksi ominaisuudeksi. Ei jaksa jokakerta säätää jonku kännykän parittamisen kanssa et saa koordinaatit kuviin.
tobe kirjoitti:Minkähän takia näissä muuten ei ole enää sisäänrakennettua GPS. 6D:ssä se oli ja koin erittäin mukavaksi ominaisuudeksi. Ei jaksa jokakerta säätää jonku kännykän parittamisen kanssa et saa koordinaatit kuviin.
Varmaan nykyään on niin paljon tietoturvavauhkoilijoita, että se laskee myytniä enemmän kuin nostaa. GPS:n puute on minustakin typerä harmi tämänhintaisissa kameroissa. Sen laittaminen runkoo ei maksaisi paljoa ja sen voisi helposti disabloida niissä maissa, joissa sen käyttö on kielletty.
Ainakin sille moduulille voisi olla paikka vaikka korttipaikan vierssä, ettei se veisi salamakenkää ja olisi helposti vaurioituva uloke kamerassa.
tobe kirjoitti:Minkähän takia näissä muuten ei ole enää sisäänrakennettua GPS. 6D:ssä se oli ja koin erittäin mukavaksi ominaisuudeksi. Ei jaksa jokakerta säätää jonku kännykän parittamisen kanssa et saa koordinaatit kuviin.
Varmaan nykyään on niin paljon tietoturvavauhkoilijoita, että se laskee myytniä enemmän kuin nostaa. GPS:n puute on minustakin typerä harmi tämänhintaisissa kameroissa. Sen laittaminen runkoo ei maksaisi paljoa ja sen voisi helposti disabloida niissä maissa, joissa sen käyttö on kielletty.
Ainakin sille moduulille voisi olla paikka vaikka korttipaikan vierssä, ettei se veisi salamakenkää ja olisi helposti vaurioituva uloke kamerassa.
Mun mielestä siitä gepsistä säästyneet rahat vois käyttää kalliimpaan kellopiiriin - tai edes jonkinlaisen kätsyn synkan tekemiseen noihin (BT ja pieni määrä softaa). Näin kait se menee, et toiveita on erilaisia - valmistaja ei tee mitään sellasta mistä ei tule liian suuri itku. Tosin mun tietämyksellä on vaikea mennä arvioimaan, et kuinka suuri osa hinnasta oikeasti riippuu jostakin komponentista x ja kuinka suuri osa on vaan sitä, et laitetaan värkit suunnilleen länsimaisen kuluttajan harrastuskukkarolle sopivaksi - markkinatalous ei aina ole mitenkään optimaalinen, et oikeasti kohtuu saturoituneelle markkinalle tulis joku Jaska, joka tekee laitteen puoleen hintaan ja valtaa markkinat. Enempi nykymarkkinoissa (erityisesti teknologiassa) on kyse suurten vallasta - jos ei ny monopoleista tai monopoleihin verrattavista mekanismeista. Et ehkä mä voisin saada ton paremman kellopiirin ja te gepsin eikä hinta muuttus yhtikäs mihinkään - jos katottas oikeasti tuotantokustannuksia. Tai sit mä saan sellasen 1800 kalliimman luksusmallin, jossa on nahkainen hihna, hopeinen runko ja tarkempi kello + limited edition merkintä jonkun kuuluisan kuvaajan nimen kera.
ttuplai kirjoitti:Mun mielestä siitä gepsistä säästyneet rahat vois käyttää kalliimpaan kellopiiriin - tai edes jonkinlaisen kätsyn synkan tekemiseen noihin (BT ja pieni määrä softaa).
Se ei kerro mistä kuva on otettu ja koordinaattien siirto käsin on työlästä. Minä haluaisin jokaiseen kuvaan tiedon paikasta. Sen voisi aina poistaa, jos haluaisi välttämättä salata sen, mutta harvoin siihen on tarvetta.
Tosin mun tietämyksellä on vaikea mennä arvioimaan, et kuinka suuri osa hinnasta oikeasti riippuu jostakin komponentista x ja kuinka suuri osa on vaan sitä, et laitetaan värkit suunnilleen länsimaisen kuluttajan harrastuskukkarolle sopivaksi - markkinatalous ei aina ole mitenkään optimaalinen, et oikeasti kohtuu saturoituneelle markkinalle tulis joku Jaska, joka tekee laitteen puoleen hintaan ja valtaa markkinat.
Noihan se menee, että se mitä ollaan valmiita maksamaan määrää tuotteen hinnan ja se, pystyykö valmistaja tekemään tuotteen siihen hintaan niin että sijoittajat saavat tarpeeksi voittoa määrää tehdäänkö kyseistä hilavitkutinta vai ei.
Tai sit mä saan sellasen 1800 kalliimman luksusmallin, jossa on nahkainen hihna, hopeinen runko ja tarkempi kello + limited edition merkintä jonkun kuuluisan kuvaajan nimen kera.
Tai sitten saat vain tekonahkahihnan, alpakkarungon ja nimikirjoituksen, koska tarkkaa kelloa haluaa niin marginaalinen porukka, ettei sillä ole vaikutusta myyntiin niin paljon kuin tuollaisilla mielikuvamarkkinointitempuilla, jotka ovat valmistajille käytännössä ilmaisia.
ttuplai kirjoitti:Mun mielestä siitä gepsistä säästyneet rahat vois käyttää kalliimpaan kellopiiriin - tai edes jonkinlaisen kätsyn synkan tekemiseen noihin (BT ja pieni määrä softaa).
Se ei kerro mistä kuva on otettu ja koordinaattien siirto käsin on työlästä. Minä haluaisin jokaiseen kuvaan tiedon paikasta. Sen voisi aina poistaa, jos haluaisi välttämättä salata sen, mutta harvoin siihen on tarvetta.
Tosin mun tietämyksellä on vaikea mennä arvioimaan, et kuinka suuri osa hinnasta oikeasti riippuu jostakin komponentista x ja kuinka suuri osa on vaan sitä, et laitetaan värkit suunnilleen länsimaisen kuluttajan harrastuskukkarolle sopivaksi - markkinatalous ei aina ole mitenkään optimaalinen, et oikeasti kohtuu saturoituneelle markkinalle tulis joku Jaska, joka tekee laitteen puoleen hintaan ja valtaa markkinat.
Noihan se menee, että se mitä ollaan valmiita maksamaan määrää tuotteen hinnan ja se, pystyykö valmistaja tekemään tuotteen siihen hintaan niin että sijoittajat saavat tarpeeksi voittoa määrää tehdäänkö kyseistä hilavitkutinta vai ei.
Tai sit mä saan sellasen 1800 kalliimman luksusmallin, jossa on nahkainen hihna, hopeinen runko ja tarkempi kello + limited edition merkintä jonkun kuuluisan kuvaajan nimen kera.
Tai sitten saat vain tekonahkahihnan, alpakkarungon ja nimikirjoituksen, koska tarkkaa kelloa haluaa niin marginaalinen porukka, ettei sillä ole vaikutusta myyntiin niin paljon kuin tuollaisilla mielikuvamarkkinointitempuilla, jotka ovat valmistajille käytännössä ilmaisia.
En mä kovin tarkkaa kaipaa - ainostaan kätsyn tavan synkata noi kamerat keskenään. Onhan se ikävää jos maalikameran kuvassa kiekko on jo sisässä ja laidasta napatulla kaveri vasta laukoo - menee kausaliteetti pienessä aivossa sekaisin. Tai mun tapauksessa pappi sanoo aamen vasta pussaamisen perään ja kakkukin on jo syöty. Mut tota odotellessa meen nyt ja synkkaan kamerat keskenään - olis eka hääkeikka R6:lla edessä eli voin jopa oikeasti kirjoittaa jotakin ketjun aiheeseen liittyvää.
Aamukahvin ääressä kuherruskuukausikokemuksia kamerasta (5 päivää - yhdet häät, yksi potrettisessio ja pari maiseräpellystä). Pitäs mitään sanoa näin alkuhuumassa - yleensä muutaman kuukauden päästä mieli tasoittuu - tosin R on poikkeus (se oli alussa kinkkinen, mut vajaan vuoden käytön jälkeen se on edelleen kamera, jonka kanssa ei vaan pääse sinuiksi).
Adapterilliset lasit: Tamron 70-200 G2 ja 85 1.8 VC toimivat kuten luvataan - tarkennus ja vakaaja. Erityisesti 5D IV:ssa mulle tärkeä 1/80-1/160 alue tuottaa Tamronien vakaajille pientä tuskaa (mekaaninen suljin) - R6:n oletus eli sähköinen eka verho toimii kuten pitää (R5:ssa on nähtävästi IBIS-ongelma tolla alueella täysin mekaanisella - koskee varmaankin myös R6:sta, mut en ole kokeillut). Nopsat suljinajat viel testaamatta - noin perinteisesti Tamronien vakaaja pitää ottaa pois päältä jossakin 1/1000 hehtaarilla (ja tietenkin jalustassa - Canonien kanssa mul on vakaajan nappi teipattu - tai siis kaikki linssien napit). Tamron 35 1.4:lla af ok, vakaaja ei toimi (lukee myös valmistajan sivuilla ja Tamron taitaa olla aikamoisissa taloudellisessi ongelmissa joten korjaus saattaa kestää. Odotellaan). R:llä 35 1.4 menee sleepin jälkeen jumiin (joskus myös muuten) - samaa en ole vielä saanut R6:lla aikaseksi (samat asetukset). Silti toi 70-200 G2 menee myyntiin, koska nyt mun Rf 70-200:lle on oikeasti runko jolla voi kuvata muutakin kuin kukkia - vähentyneestä massasta kiittää kyynärpäät ja kädet.
Godoxin salamat toimii kuten pitää (tai no ttl:stä en tiiä, koska ei ole mun juttu). Myös preview evf:llä tulee niin hätäseen, et se toimii monessa tilanteessa oikeasti valaisun arvioinnissa (R:ssä ei kandee ees kokeilla). Toivottavasti toi näkyy myös suoraan koneelle kuvaamiseen. R6:n laukasimen kanssa pääsi heti sinuiksi eli mun sisäinen kello ennustaa laukasimen/sormen viiveen suunnilleen samoin kuin mitä tapahtuu oikeasti (myös hämärässä ja salamalla kuvattaessa - koskien myös salamaa + pitkää valoitusta). R:n laukasin on ihan käsittämätön - ilman parempia mittauksia mä väitän, et sen laukasuviiveet vaihtuu tilanteesta toiseen siten, et toi neuraaliverkko ei adaptoidu siihen mitenkään. Laukasimen ääni on R6:ssa hiljasempi mitä odotin - en ole täysin elektronisen sulkimen ystävä, mut ton äänillä siihen ei juuri ole tarvetta.
Tarkennus - R:llä hämärässä tarkentaminen on varsinaista arpapeliä - erityisesti vastavalossa (bändi takana), kosa se tykkää kirkkaista kohteissa eli bändien basistit on kyl kivasti ikuistettu - hääparit vähän huonommin. R6:lla tanssikuvaaminen on aika mukavaa, mut pitää kokeilla riittävän monessa paikassa, et voi sanoa kuis toimii ilman ruusunpunaisia laseja.
Napit - Canon korjas pahimmat eli nappeihin saa tarkennusskenaarioita valmiiksi ja siten, et ne menee päälle vain nappi pohjassa - toisin kuin R:ssä joissa kaikki asetukset on sellasia päällä pois juttuja. Lisäksi R:ssä noit nappeja painaa jatkuvasti väärin - R6:ssa vähempi - ehkä. Käynnitysaikakin alkaa olemaa sitä luokkaa, et ton voi sammuttaa välillä - samoin evf/takanäyttö vaihto on automaatilla riittävän nopee, jotta manuaaliseen vaihtoon ei ole tarvetta.
Vähempi mukavat asiat.
Capture Onen oletus terävöinnit on ihan syvältä - aivan liikaa eli kuvista tulee sellasta silmiä rasittavaa yliterävää josta ei löydä leposijaa. Toi on tosin helppo korjata. Hankalampi asia on se, et R6:n värit poikkeaa selvästi R:stä ja 5D IV:stä (tonkin korjaa jos ostaa toisen) - noin karkeesti vaatii 300K vähempi ja +2 punasta. Joka tapauksessa siirtyminen on niin suuri, et sen huomaa eli sen minkä siirtonopeuksissa voittaa menee värien kanssa turhertamiseen. Toivottavasti R5 toimii ton kanssa yhteen C1:ssä, koska R6 on aika hankala R:n kanssa joka tapauksessa muutenkin - liian erilainen, mut liian samanlainen, jotta nappien kanssa ei menis sekaisin (R toimii kyl 5D IV:n kanssa, koska R on enempi täyskennonen ylisuuri pokkari - Cano-Sun-Fun).
Dioperisäädöissä ollaan palattu vanhaan - mä en ymmärrä miksei tota saa jotenkin niin piiloon, et kun sen kerran säätää kohilleen niin sen vois lukita hamaan tulevaisuuteen. Montakohan kertaa olen ihmetellyt af:n toimintaa ja huomannut, et syy on vaan mun silmissä, koska käsi on osunut tohon diopterisäätöön. Aika näyttää kuis monta kertaa teen tuon R6:n kanssa.
Lämpenemisistä: mie oletan, et R6:n kanssa joutuu painimaan samojen ongelmien kanssa kuin R:lläkin - tai no tarkennuspisteen saa tatilla siirrettyä hikisenäkin - R:llä märät kädet saa ton pisteen seilaamaan pitkin ruutua. Toimii siis kivasti kaupassa ja kotona testatessa - tosikuvaamisessa ton näytön kanssa palaa välillä hermo (toki voi aina napilla keskittää ja kokeilla napata kiinni servolla, mutku R karkaa kohteessa ihan liian helposti ja yleensä just siinä kriittisimmässä kuvassa). Näin korona-aikoina viinalla läträäminen yhdistettynä suhteellisen lämpöseen kameraan (R:n pinta on selkeesti lämmin verrattuna 5D IV:een) on oikean käden iholle melkosta rääkkiä ja sen huomaa (eihän kuvaaminen juuri lannan luomisesta eroa - nyt entistäkin vähempi).
Kahtellaan olenko tulevaisuudessa lähellekään samaa mieltä - yleensä en.