Pentax K-x

Canon EOS R, 1D, 5D, Nikon Z7/Z6,D500/D5/D7200/D750/D810/Df/D610, Fuji S2/S3 Pro/XT-n, Olympus Pen-F, M10, M5, Pentax K D ja ist D-sarja, Sony A7/A9 jne.
Tuulilasi

Viesti Kirjoittaja Tuulilasi »

Airwalk kirjoitti:Mielestäni tuo ei tunnu mitenkään niin kovin suurelta määrältä, itse olen ottanut omalla kamerallani (C 40D) reilusti yli tuhat yhdellä latauksella ja tällä hetkellä on kaksi canonin alkuperäistä kahvansisällä joten mennään yli 2000 kuvan määriin.
OK, en olekkaan tiennyt, että kamerat ovat nykyään noin energiatehokkaita vehkeitä.

Mutta älkää nyt sitten aloittako sitä Pentax vs. muut merkit vääntöä täällä!
Pentax K-5 + sälää
Kuviani!
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
jmagic
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jmagic »

En tiedä onko se nyt kovin uutta ja ihmeellistä, koska olen K100D:llä (vuosimallia 2006) ottanut yli 1000 kuvaa yhdellä eneloop-satsilla. Olisi lienee enemmänkin mennyt, koska vaihdoin akut ennen virran loppumista.

Virransäästövinkkinä valotusmittauksen voi lyhentää 3 sekuntiin.
k-x

Viesti Kirjoittaja k-x »

Tehokkailla akkupattereilla räpsii +1000 kuvaa ja Eneloopeilla tulee 500-700 kuvaa.
jmra

Viesti Kirjoittaja jmra »

K200D:llä eneloop satsin lataus kesti 500-1000 kuvaa. Lithium paristot 1500-2000 kuvaa. Uudet sellaiset yleensä mukaan otin ladattujen enelooppien lisäksi kun reissuun lähdin. Eipä sitten tarvinnut murehtia latauksen kanssa.

AA-koko on muutenkin kätevä. Joka kioskista löytyy lisäenergiaa sellaisen tarve kuitenkin yllättää.
anraudas

Viesti Kirjoittaja anraudas »

Olen hankkimassa ensimmäistä järkkäriäni, joten auttakaapa kokeneemmat. Olen siis kallistumassa tähän kyseiseen Pentaksin k-x:ään. Tarkoitus olisi saada kamera jolla pääsee alkuun, mutta jossa ei ihan heti lopu ominaisuudet kun on alkuun päästy. Valokuvausta olen harrastanut jonkin verran ja järkkärilläkin vähän kuvaillut (Nikon D40 ja vanhalla filmijärkkärillä). Mielenkiintoa riittää tutustua kameran ominaisuuksiin ja kokeilla erilaisia säätöjä sekä kuvaustapoja kuten hdr:ää jne jne.

Arkielämässä kuvaan paljon koiria, joten olisi toivottavaa, että kameralla olisi jonkinmoiset valmiudet ottaa mukavan tarkkaa kuvaa liikkuvasta kohteesta, sekä reagoida kohtuu nopeasti, niin että edes joskus onnistuisi vangitsemaan haluamsa liikkeen. Myös mustasta koirasta olisi joskus kiva saada tarkka ja hyvä kuva. Koirien kuvaamisen lisäksi kuvailen luontoa ja makroja, joten kameraan pitäisi saada liitettyä kattavasti eri objektiivejä lähi ja kaukokuviin (en ole juurikaan perehtynyt noihin objektiiveihin, joten aloittelijana on kauhean vaikea katsoa jostakin listasta, että sopiiko tämä ja tämä objektiivi nyt tähän kameraan vai ei).

Tiedän, että paljon riippuu kuvaajan taidoista ja säädöistä, ja minulle riittääkin tieto siitä, että opittuani kuvaamaan kameralla hyvin, kuvilla on edellä mainituissa tilanteissa ainakin mahdollisuus onnistua hyvin. :D

Voitte myös suositella muita kameroita, jotka sopisivat käyttööni paremmin. Hintaluokan tulisi kuitenkin olla lähellä tämän kameran hintaluokkaa.

Kannattaako aloittelijan ostaa kitti?
Airwalk

Viesti Kirjoittaja Airwalk »

anraudas kirjoitti: Arkielämässä kuvaan paljon koiria, joten olisi toivottavaa, että kameralla olisi jonkinmoiset valmiudet ottaa mukavan tarkkaa kuvaa liikkuvasta kohteesta, sekä reagoida kohtuu nopeasti, niin että edes joskus onnistuisi vangitsemaan haluamsa liikkeen. Myös mustasta koirasta olisi joskus kiva saada tarkka ja hyvä kuva.
Tässä tilanteessa suosittelisin joko canonin 50-D:tä, nikonin D300 tai pentaxin k7 koska näissä on paremmat tarkennus systeemit kuin noissa entry levelin rungoissa ja myös sarjakuvaus selvästi nopeampi.

Myös nikonin D90 voisi olla hyvä vaihtoehto, se menee tasoltaan hieman noiden edellä mainittujen alapuolella mutta kuitenkin jo hieman kehittyneempi runko kuin nämä halvimmat.

eli yksi ehdotus on nikon D90 18-105VR, Suomessa hinnat alkaen 825e
Palaios
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Palaios »

anraudas kirjoitti:(en ole juurikaan perehtynyt noihin objektiiveihin, joten aloittelijana on kauhean vaikea katsoa jostakin listasta, että sopiiko tämä ja tämä objektiivi nyt tähän kameraan vai ei).

Kannattaako aloittelijan ostaa kitti?
Kaikkiin järkkäreihin käy niihin sopiva lasi, joka vaihtuu kuten filmijärkkäreissä. Eli lukitusnappi pohjana ja kiertoliike.

Se yhteensopivuus sanotaan, tai kysytään siinä ostovaiheessa. Eli ellei nyt ole todellä käsi myyjä/todella huono päivä myyjällä, niin saat omaan kameraasi käyvän lasin. Kunhan muistat sen merkin ostotilanteessa.

Se kitti on siinä kintaalla. Monasti pikkunäppärällä pokkarilla pärjää ihan jees, mutta hintaero saattaa olla sen perusjärkkärin puolella.

Liikkuvista koirista saa kivoja kuvia, kunhan opettele kameransa toimintatavat ja rajoitukset. Merkillä ei niin mitään väliä. Rungon tai lasin.

Onnistuivathan ne kuvat jo täysmanuaaliaikana ihan täysiään.
anraudas

Viesti Kirjoittaja anraudas »

Kertokaapas millaista objektiiviä k-x:ään ei kannata ostaa ja millainen kannattaa. Millä huono maine, mistä hyviä kokemuksia jne.

Pentax DA 18-55/3,5-5,6
Pentax DA 50-200/4-5 50-200/4-5,6 ED
TAMRON AF Di 70 - 300 F 4-5,6

Kannattaako aina ostaa sääsuojattuna jos on sellaiseen mahdollisuus, kun kuvaa kuitenkin pääasiassa ulkona? Esim nuo:
Pentax DA 18-55/3,5-5,6 AL WR ja
Pentax DA 50-200/4-5 50-200/4-5,6 ED WR

Kannattaisiko esim. ostaa pelkkä runko ja erikseen DA 18-55/3,5-5,6 AL WR objektiivi kuin esim. tuo hobbyhallin paketti (alla)?

Nuo mitä tulee noissa kiteissä (esim. Hobbyhall: Pentax K-x KIT 18 - 55 mm objektiivilla) eivät kai yleensä ole sääsuojattuja jos sitä ei ole missään mainittu..?
Markku N
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Markku N »

Jos sulla on sääsuojaamaton runko, ei sääsuojatusta objektiivista ole hirveästi hyötyä.

Pentaxin kittilinssi 18-55 on suhteellisen pätevä vehje hintaansa nähden ja tuo tamron on hintaansa nähden hyvä. Pentaxin oma 50-200 on ilmeisesti aika huono.
Harald II

Viesti Kirjoittaja Harald II »

Markku N kirjoitti: Pentaxin oma 50-200 on ilmeisesti aika huono.
Mistäs moisen mutun repäisit? Jos heittää moisia kommentteja, pitäisi ne edes yrittää perustella jotenkin. Tällaisenaan heitto on silkkaa sontaa, vaikka pitäisi paikkansakin.

Arvioikoon jokainen itse, kun on noita käyttäjien oikeita kommenttejakin saatavilla:

http://www.pentaxforums.com/lensreviews ... -Lens.html

Ja ihan testejäkin:

http://www.photozone.de/pentax/138-pent ... est-report
Harald II

Markku N kirjoitti:Jos sulla on sääsuojaamaton runko, ei sääsuojatusta objektiivista ole hirveästi hyötyä.

Pentaxin kittilinssi 18-55 on suhteellisen pätevä vehje hintaansa nähden ja tuo tamron on hintaansa nähden hyvä. Pentaxin oma 50-200 on ilmeisesti aika huono.
Ellet aio ostaa sääsuojattua runkoa seuraavaksi rungoksesi. Tämä lienee tilanne jos aiot merkissä pysyä.

Eli ottaisin aina sääsuojatun, jos se on saatavilla ja on muuten sopiva.
Harald II

Parhaiten arvioita Pentaxiin sopivista objektiiveista löytyy seuraavista linkeistä:

http://www.photozone.de/pentax

http://www.pentaxforums.com/lensreviews/
Markku N
Viesti:

Harald II kirjoitti:
Mistäs moisen mutun repäisit? Jos heittää moisia kommentteja, pitäisi ne edes yrittää perustella jotenkin. Tällaisenaan heitto on silkkaa sontaa, vaikka pitäisi paikkansakin.
Mitä väliä sillä on mistä minä sen repäisin. En ole kasvanut peräkylässä ja osaan ainakin vähän englantia. Sattumoisin minulla on myös aikaa käydä muilla keskustelupalstoilla.

Pitäiskö todella kaikkelle tiedolle löytää tieteellinen lähde?

Voisit lopettaa tuon henkilökohtaisuuksiin menemisen ja pitää keskustelut asiassa. Ei ole eka kerta... eikä muuten ole eka kerta kun huomautan sinua tästä. Mitäs jos vaikka hankittais elämä ;)
meriliisa

Viesti Kirjoittaja meriliisa »

pistin mokoman tilaukseen. pari vuotta sitten tuli ostettua pentaxin k100d super, josta en kyllä mielelläni olisi luopunut. meni ja pamahti kuitenkin mäsäksi moinen vempele. netistä yritin tähän hätään, joka vaatii osamaksulla maksamista, metsästää uutta k100d:tä, mut' eipä löytynyt. harmikseni myös takuu oli kuroutunut ajaltansa jo umpeen.

hobbarin kautta pistin lopulta aikani juttuja luettua tämän k-x:n tilaukseen. no, aikalailla osaan kuitenkin odottavani postin tuovan mulle melko samanlaisen iloisen (iloisemman?) yllärin, kuin oli tuo yksi edeltäjänsäkin. paitsi, et' painoa on rungolla vähemmän, mikä on IMO suuri miinus.

innolla odotan. hyviä, vanhoja pentaxin putkiakin tällä hetkellä on omistuksessani, joka kyllä avasi itselleni aivan uudella tavalla taas valokuvauksen ja suoranaisen motivaation tätä hommaa kohtaa. olen vakaasti sitä mieltä, että tulen todella pärjäämään tällä rungolla ja näillä putkilla hyvin pitkälle. samaa uumailisin teille muillekin. sijoittakaa rungon sijasta enemmän rahaa niihin putkiin. ja käykää ihmeessä aina, mikäli vain on mahdollista, paikan päällä koklaamassa kameraa handuunne. laitteen ergonomialla on todella suuri merkitys.

onko kenelläkään, btw, ilmennyt ongelmia paristojen suhteen? oma, tuo entinen pentax, alkoi toisinaan prakailee niiden kanssa: vaikka paristot olivatkin täysin täynnä, tuo kyllä imi niistä kiitettävästi jo aivan dorkan lyhyessä ajassa virrat. tämä oli yksi syy, jonka takia funasin pitkään, notta uskaltaisinko vielä kokeilla pentaxia. uskalsin kuitenkin. kai mulla kävi vain entisen kanssa pska tsägä. enpä juuri muilta kuullut kommenttia tuon paristo-ongelmien tiimoilta.
Harald II

Markku N kirjoitti:
Harald II kirjoitti:
Mitä väliä sillä on mistä minä sen repäisin. En ole kasvanut peräkylässä ja osaan ainakin vähän englantia. Sattumoisin minulla on myös aikaa käydä muilla keskustelupalstoilla.

Pitäiskö todella kaikkelle tiedolle löytää tieteellinen lähde?

Voisit lopettaa tuon henkilökohtaisuuksiin menemisen ja pitää keskustelut asiassa. Ei ole eka kerta... eikä muuten ole eka kerta kun huomautan sinua tästä. Mitäs jos vaikka hankittais elämä ;)
En mennyt henkilökohtaisuuksiin. Esitin vain että heitollesi pitää olla jokin peruste. Sorry että moisesta vedit herneen nekkuun. Ei voi mitään.

Sinä sitävastoin heitit kysyjälle täysin mutu tiedon, jolle et tarjonnut mitään perustetta.

Et edes sitä, että itse omistaisit mokoman vehkeen ja olisit huonoksi havainnut.

Eli levitit kysyjän kannalta vain nettihuhuja.

Jos haluat että sinut otetaan vakavasti tai että vältyt tämänlaisiltä vastaheitoilta, et sitten vain levittele tuollaisia mutuja ja huhuja.

Vastauksestasi päätellen olet lukenut siitä jostain päin nettiä. Kun laitat linkin että mistä, niin kysyjä voipi tarkistaa, että onko se sinun lukemasi ihan nettihuhun tai mutun levittämistä, vai jollain tavoin perusteltu mielipide.

Eli, kyllä, perustele heittosi tai ole hiljaa.
Harald II

meriliisa kirjoitti:pistin mokoman tilaukseen. pari vuotta sitten tuli ostettua pentaxin k100d super, josta en kyllä mielelläni olisi luopunut. meni ja pamahti kuitenkin mäsäksi moinen vempele. netistä yritin tähän hätään, joka vaatii osamaksulla maksamista, metsästää uutta k100d:tä, mut' eipä löytynyt. harmikseni myös takuu oli kuroutunut ajaltansa jo umpeen.

hobbarin kautta pistin lopulta aikani juttuja luettua tämän k-x:n tilaukseen. no, aikalailla osaan kuitenkin odottavani postin tuovan mulle melko samanlaisen iloisen (iloisemman?) yllärin, kuin oli tuo yksi edeltäjänsäkin. paitsi, et' painoa on rungolla vähemmän, mikä on IMO suuri miinus.

innolla odotan. hyviä, vanhoja pentaxin putkiakin tällä hetkellä on omistuksessani, joka kyllä avasi itselleni aivan uudella tavalla taas valokuvauksen ja suoranaisen motivaation tätä hommaa kohtaa. olen vakaasti sitä mieltä, että tulen todella pärjäämään tällä rungolla ja näillä putkilla hyvin pitkälle. samaa uumailisin teille muillekin. sijoittakaa rungon sijasta enemmän rahaa niihin putkiin. ja käykää ihmeessä aina, mikäli vain on mahdollista, paikan päällä koklaamassa kameraa handuunne. laitteen ergonomialla on todella suuri merkitys.

onko kenelläkään, btw, ilmennyt ongelmia paristojen suhteen? oma, tuo entinen pentax, alkoi toisinaan prakailee niiden kanssa: vaikka paristot olivatkin täysin täynnä, tuo kyllä imi niistä kiitettävästi jo aivan dorkan lyhyessä ajassa virrat. tämä oli yksi syy, jonka takia funasin pitkään, notta uskaltaisinko vielä kokeilla pentaxia. uskalsin kuitenkin. kai mulla kävi vain entisen kanssa pska tsägä. enpä juuri muilta kuullut kommenttia tuon paristo-ongelmien tiimoilta.
Pentaxista ja paristoista on keskusteltu täälläkin paljonkin ja ihan viime aikoinakin. Laita hakuun eneloop ja pentax.
Markku N
Viesti:

Harald II kirjoitti:Jos haluat että sinut otetaan vakavasti tai että vältyt tämänlaisiltä vastaheitoilta, et sitten vain levittele tuollaisia mutuja ja huhuja.
Ihan sama miten minut täällä otetaan, mutta sinä edelleenkin lähdet henkilökohtaisuuksiin...

Mitä lähteisiin tulee, netin ilmaisuvapauteen vedoten jätän lähteet tulevaisuudessakin mainitsematta. Kuten kaikessa muussakin nettimateriaalissa, kirjoituksieni oikeellisuus saa jäädä lukijan arvioitavaksi :)
Harald II

Kuulehan nyt, ei ole mitään henkilökohtaista siinä, että kerron sinulle perustelemattomien heittojen levittämisen olevan älytöntä ja hyödytöntä.

Se, että juuri sinä teet niin ei ole henkilökohtaista puoleltani. Sinä et kiinnosta minua lainkaan.

Jos menisin repostelemaan sinun henkilökohtaisia ominaisuuksiasi, tai jotain muuta vastaavaa, se olisi henkilökohtaista. Esimerkiksi jos kommentoisin kykyjäsi kirjoittaa, herkkyyttäsi loukkaantua, pituuttasi, painoasi, vaimoasi, lapsiasi... se olisi henkilökohtaista.

Niin kauan kun pysyn siinä, mitä sinä itse kirjoitat, se EI ole henkilökohtaista. Se on sitä mistä keskustelupalstalla on juuri kyse, eli keskustelua. Siinä voidaan olla erimielisiä liittyen toisten kirjoituksiin. Rauhoituhan nyt.

Sitä todellakin saa ja pitääkin kommentoida, jos heität erikoisia heittoja vastauksena kysyjälle, etkä lainkaan perustele miksi näin olisi.

Huhujen levittäminen on huhujen levittämistä vaikka huhu pitäisi paikkansakin.

En siis ottanut kommentistasi puhuttaessa, enkä ota siinä yhteydessä, lainkaan kantaa siihen onko tuo huono tai hyvä objektiivi. Lukekoon jokainen itse.

Tietysti minullakin on kanta: ko putki tehdään halvalla koska se on se "toinen kittioptiikka" eli telezoomikitti. Halvalla tehdyissä on laatuvaihteluja kaikilla valmistajilla. Jos saat hyvän kappaleen, se on oikein hyvä (lue arvostelut linkeistä), jos et, niin voidaan sanoa halvalla hinnalla olevan varjopuolensa. Itse testaisin kaupassa ko. putken sen yksilön jota olen ostamassa.
k-x

Viesti Kirjoittaja k-x »

On tuo 50-200mm ihan ok putki. Kyllä sillä hyvää jälkeä saa aikaan. Onhan se vähän muovinen, mutta ajaa asiansa enemmän kuin hyvin. Itse hankin kittiputken tilalle Tamron 17-50mm/f2.8 ja on piirrossa iso ero kittiputkeen. Kittiputkikin on ihan hyvä ja kannattaa ostaa kittinä kamera. Tuo Pentaxin 18-55mm ei maksa silloin kun noin 20 euroa.

Kuten täällä sanottu niin sääsuojattu objektiivin on turha kun runko ei ole suojattu. Ei nämä laitteet kuitenkaan tihkusateesta ole moksiskaan.

Meriliisa: koititko niitä pattereita muissa laitteissa? Vaikka akut laturin mukaan ovat täynnä voi niiden kennot olla niin huonossa kunnossa, ettei niissä riitä potkua laitteille. En tiedä muista, mutta ainakin itselläni tuli Sanyon Eneloopit kameran mukana bonuksena. Mukava yllätys Pixmanialta :) Enelooppeja kannattaa muutamia ostaa, sillä niiden purkautuminen on olematonta. Itselläni on niitä 12 kpl.
meriliisa

Viesti Kirjoittaja meriliisa »

k-x kirjoitti: Meriliisa: koititko niitä pattereita muissa laitteissa? Vaikka akut laturin mukaan ovat täynnä voi niiden kennot olla niin huonossa kunnossa, ettei niissä riitä potkua laitteille. En tiedä muista, mutta ainakin itselläni tuli Sanyon Eneloopit kameran mukana bonuksena. Mukava yllätys Pixmanialta :) Enelooppeja kannattaa muutamia ostaa, sillä niiden purkautuminen on olematonta. Itselläni on niitä 12 kpl.
yllätyin taas, kuinka puskassa elänkään. näes nuo enelooppien paristot tulivat tutuksi vasta aivan muutama päivä sitten, kun foorumilla surffasin. en kokeillut, mutta kyseessä oli siis a) kahdet täysin ladatut paristot sekä b) ainakin neljät paketit kioskeilta tms. kaupoista ostetut paristot. ja "sammuivat" alta aikayksikön.

mistäs noita enelooppeja saa? saako muualtakin kuin netistä tilattuna? B-)
Vastaa Viestiin