Canon EOS R, 1D, 5D, Nikon Z7/Z6,D500/D5/D7200/D750/D810/Df/D610, Fuji S2/S3 Pro/XT-n, Olympus Pen-F, M10, M5, Pentax K D ja ist D-sarja, Sony A7/A9 jne.
Melko kökkö testi. Ei mitäöän verrattuna mafferssin lanseeraamaan +6EV ämpäritestiin. Laimeaa.
Muutenkin ihan amatööripuuhastelun oloista testailua toi, jäi jopa epäselväksi oliko näytekuvat jeepeggiä vai mitä, onneksi siellä oli sentään ladattavissa RAweja.
Kommentointi sektion kommentit kertovat kaiken;
I'm afraid you lost my trust in the results of your tests at 2 key specific points in your article. The moment you said you used AV mode red flags went flying. And then when you said lightened in post they flew up again. Without any sort of consistency (shooting manual all the way, and treating every image identically) I don't see how the results can be comparable. The point is, I simply can't trust your results and would prefer to look for another author that has better control over the entire process.
I agree 100%.
The AV test means nothing, except that there is difference in the algorithms reading the scene as 50% gray.
Leave the testing to the professionals. You have no idea how it is done to make a fair comparison. Using AV is a major no no.
Elämä on valokuvaajan parasta aikaa!Vîta est tempus optimum homini
Eikös noissa ykkös sarjan kameroissa ole Canonilla ja Nikonilla kenno säädetty yleensä suuremmille herkkyyksille? Perusherkkyys om sitten kärsinyt tuosta johtuen ja monessa paikkaa on mainittu, että tässä on 1DX3:n kenno.Tuo petapixelsin viittaamaan kokeilun tulokset vähän myösviittaisivat siihen suuntaan, kun suuremmilla herkkyyksillä tuottaa verrokkeja siistimpää jälkeä.
Onko muuten jossain jo tarkempaa analyysiä miten näiden uusien ärrien matalia herkkyyksiä on siloteltu? R5:n kuvista en ainakaan ole vielä huomannut yksityiskohtien muussaantumista. En luultavasti kyllä osaa oikeita asioita kuvista etsiä.
Jos ny ajattelee videon kautta, niin tuskin ISO100 optimoitu laite kovin pitkälle pötkii. Sen sijaan dpreviewin vertailukuvaparissa ISO6400-ruutu on venytettyyn ISO100:een nähden melko hyvä eikä yksityiskohdissa ole pahemmin tullut takkiin. Salaattibuffetti puuttuu ISO6400-verrokista.
Ahhh internet. Jokainen itseoppinut SherlockHolmesDaVincikoodi-insinööri keksii selityksiä piireillä, koska piuhat. Suurempi tod. näk. piirin merkitykselle on ihan vaan kello - toki laitteet voi pitää kellon hengissä pitämällä asicista osan elossa off-tilassa, mut toi lienee se halpa ja vähän sähköä kuluttava vaihtoehto. Mä löysin mun kameran sisältä vastauksen Jimmy Hoffan ruumiin hautapaikkaan - piirin numerosarja oli selkeesti gps-koordinaatit (no muutama numero puuttu, mut otin ne kossupullon ympärysmitasta. Enempi mua ihmetyttää, et miten Canon onnistuu tekemään noihin laitteisiin kellot, jotka pitää viikottain synkata - joka launtainen hääkeikkarutiini. Kyseessä täytyy olla Elviksen, Jeesuksen ja Qanonin yhteinen salaliitto pienen kuvaajan päänmenoksi - tääkin yhteys on selkee, kun riittävästi tuijottaa kameraa punkkulasin ääressä.
Nim. maailmassa ei voi olla koskaan liikaa salapoliiseja.
Ahhh internet. Jokainen itseoppinut SherlockHolmesDaVincikoodi-insinööri keksii selityksiä piireillä, koska piuhat. Suurempi tod. näk. piirin merkitykselle on ihan vaan kello - toki laitteet voi pitää kellon hengissä pitämällä asicista osan elossa off-tilassa, mut toi lienee se halpa ja vähän sähköä kuluttava vaihtoehto. Mä löysin mun kameran sisältä vastauksen Jimmy Hoffan ruumiin hautapaikkaan - piirin numerosarja oli selkeesti gps-koordinaatit (no muutama numero puuttu, mut otin ne kossupullon ympärysmitasta. Enempi mua ihmetyttää, et miten Canon onnistuu tekemään noihin laitteisiin kellot, jotka pitää viikottain synkata - joka launtainen hääkeikkarutiini. Kyseessä täytyy olla Elviksen, Jeesuksen ja Qanonin yhteinen salaliitto pienen kuvaajan päänmenoksi - tääkin yhteys on selkee, kun riittävästi tuijottaa kameraa punkkulasin ääressä.
Nim. maailmassa ei voi olla koskaan liikaa salapoliiseja.
Ahhh internet. Jokainen itseoppinut SherlockHolmesDaVincikoodi-insinööri keksii selityksiä piireillä, koska piuhat. Suurempi tod. näk. piirin merkitykselle on ihan vaan kello - toki laitteet voi pitää kellon hengissä pitämällä asicista osan elossa off-tilassa, mut toi lienee se halpa ja vähän sähköä kuluttava vaihtoehto. Mä löysin mun kameran sisältä vastauksen Jimmy Hoffan ruumiin hautapaikkaan - piirin numerosarja oli selkeesti gps-koordinaatit (no muutama numero puuttu, mut otin ne kossupullon ympärysmitasta. Enempi mua ihmetyttää, et miten Canon onnistuu tekemään noihin laitteisiin kellot, jotka pitää viikottain synkata - joka launtainen hääkeikkarutiini. Kyseessä täytyy olla Elviksen, Jeesuksen ja Qanonin yhteinen salaliitto pienen kuvaajan päänmenoksi - tääkin yhteys on selkee, kun riittävästi tuijottaa kameraa punkkulasin ääressä.
Nim. maailmassa ei voi olla koskaan liikaa salapoliiseja.
Onko hääkuvaus tosiaan niin tarkkaa hommaa että pitää viikottain laittaa runko oikeaan aikaan ?
ttuplai 4v. (jutuista päätellen) , et ilmeisesti ymmärrä miten kalliksi (ja tässä tapauksessa tilaa vieväksi) tulee tehdä kello jokai ei juuri heitä, sempä takia digiboxien, tietokoneiden yms. kellot päivittyvät päivittäin sen yhteytensä välityksellä.
Kameraan tällaisen järjestäminen tulisi turhan kalliiksi ja aika turhaksi.
Kameran pääasiallinen tehtävä ei ole olla tarkka kello ja en usko että ketään kiinnostaa jos noissa sun kuvissa kellonaika heittää muutaman minuutin. Se aika on joka tapauksessa muutettava 2 kertaa vuodessa, jos haluaa ettei se heitä yli tuntia.
No voi se vähän hämätä jos kuvaa ristiin usealla rungolla. Siinä alkaa olemaan jo puskan heitto ennen vihkimistä huonossa tapauksessa kun väkisin junttaa kuvia koneella jakelukuntoon. Tämä jos runkojen kellot käy vähän eri ajassa.
Maffer kirjoitti:No voi se vähän hämätä jos kuvaa ristiin usealla rungolla. Siinä alkaa olemaan jo puskan heitto ennen vihkimistä huonossa tapauksessa kun väkisin junttaa kuvia koneella jakelukuntoon. Tämä jos runkojen kellot käy vähän eri ajassa.
Joo...on paskamaista ruveta laittamaan vaikkapa pari tuhatta kuvaa aikajärjestykseen jos on parillakin rungolla kuvannut ja kellot heittää.
Onneksi harvemmin tarvitsee enää kuvata dokuhäitä, aika typerää hommaa.
Mjuu voin vain kuvitella ammattilaisen harmia jos noin sattuu usein. Kolmas kerta kun kuvasin markan kuvaajana häitä oli mukana OM-D ja kakkoskamerana sen aikainen kevyt-PEN. Toisessa oli kello tunnin jäljessä. Seuraavana päivänä revin pääni irti. Ei kuvissa mittään vikaa ollut, mutta se järjestys kun koitti etsiä jokusen tuhannen seasta jotain tiettyä kohtaa. Sen jälkeen olen pyytänyt kaksi markkaa tilaisuuksista.
hama kirjoitti:Toi on kyllä jo sitten omaa taitamattomuutta, jos ei osaa laitta niitä eri rungoilla kuvattuja kuvia erikseen sinne koneelle.
Mutta asiakkaille kuvat pitää antaa yhtenä könttänä, ei erikseen eri kameroilla kuvattuna.
Eikä niiren kuvien järjestämiseen oikein muuta konstia ole kuin kellonaika, sekunttipeliä parhaimmillaan.
Ja miksei kameroissa ole juokseva kuvanumerointi 1 000 000 asti. Kuvalaskurin nollaantuminen kesken kuvauksen on myös ärsyttävä juttu, eli kuvien numerointi 999 999 asti.
Kyllähän keinoja toki on jos muistaa niitä käyttää. Mikäli huomaa vasta jälkeen päin kellojen heittäneen, kannattaa exiftoolin läpi kierrättää toisen kameran kuvat kun tietää ensin paljonko se heitti.
Olympuks meni vain huonoksi kun toisessa oli päällä daylight saving time ja toisessa ei.
Tota kellon jätätystä noi tutut hääkuvaajat valitteli. On kuulemma pidemmän päälle huomattavan ärsyttävää. Yleisin ratkaisu tuntui olevan se että päivittivät ajat ennen keikkaa molempiin kameroihin james bond tyyliin. Jos toi oli unohtunut tehdä, ni just tolla exif toolilla/lr:ssa runttas ne kohdilleen. Se on kuulemma aika rasittavaa selata jos tilanteet muuttuu eri kameroissa eri kohdissa. Itsellä ei oo tommosesta kokemusta, mutta voin kyllä kuvitella ärsytyksen tosta ja miksi sitä haluaa välttää.
nsamppa kirjoitti:Tota kellon jätätystä noi tutut hääkuvaajat valitteli. On kuulemma pidemmän päälle huomattavan ärsyttävää. Yleisin ratkaisu tuntui olevan se että päivittivät ajat ennen keikkaa molempiin kameroihin james bond tyyliin.
Ei tarvi olla edes häät kyseessä, kun alkaa nyppimään. Fudispeliäkin parilla rungolla kuvatessa olisi kiva, jos kuvat olisi aikajärjestyksessä. Itseasiassa mikä tahansa kronologisesti etenevä tarina vaatii kellojen olon synkassa. Ja nämä Canonin kellot tosiaan vaeltaa aika nopsaan hieman omaan aikaansa. Mulla kellojen tarkastus on ehkäpä kuukauden, kahden välein. Mutta en kuvaa edes markalla, joten omaa mielipahaahan sen unohtamisesta saa.
Paras ratkaisu olisi, jos kamera synkkaisi kellonajan samalla kun kuvia siirretään siitä pois (langallisesti tai langattomasti).
Satunnainen kuvaaja ja Canon keräilijä
FF,1", 35mm
FD, EF, RF
Maffer kirjoitti:No voi se vähän hämätä jos kuvaa ristiin usealla rungolla. Siinä alkaa olemaan jo puskan heitto ennen vihkimistä huonossa tapauksessa kun väkisin junttaa kuvia koneella jakelukuntoon. Tämä jos runkojen kellot käy vähän eri ajassa.
Olen aina korjannut runkojen välisen heiton ottamalla joka rungolla kuvan kännykän kellosta ja LR:n ajanrukkaustoiminnolla sitten korjannut kaikki kohdalleen. Ei mene montaa klikkausta.
Samaa tarvitsee myös jos vaikka ottaa erillisellä GPS:llä kuljetun reitin talteen ja haluaa geotagata kuvat jälkikäteen. Pitää synkata ensin kuvien aikaleimat GPS:n kellolle (siis jos haluaa ne tagit ihan tarkalleen eikä minuuttitarkkuudella).
Edellyttää kamerasta wifi yhteyttä ja mahdollisuutta asentaa kameraan ntp clientti.
Tällä sun linkin sivustolla väitetään.
"Tavallisen PC:n kello on usein epätarkka. Kuukaudessa kello voi jätättää tai edistää useita minuutteja ja vuodessa ehtii jo tuntikin muuttua vääräksi "
En tiedä kuinka vanhaa tietoa täällä on vai haluavatko vain myydä palveluitaan, mutta tämä ei kyllä pidä paikkaansa.
Kokemuksesi kellon ajassa pysymisestä saattaa hyvinkin olla NTP-palvelun ansiota. Veikkaan että kaikki modernit käyttikset käyttävät sitä. Esim. Windows 10 tarkistaa kellon kerran päivässä (oletuspalvelu time.windows.com).