Canon 1D

Canon EOS R, 1D, 5D, Nikon Z7/Z6,D500/D5/D7200/D750/D810/Df/D610, Fuji S2/S3 Pro/XT-n, Olympus Pen-F, M10, M5, Pentax K D ja ist D-sarja, Sony A7/A9 jne.
Djasso
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Djasso »

hsm kirjoitti:1D II ja Ds käyttävät samoja akkuja. Miksi niiden saatavuus olisi tuskan takana?
Koska maahantuojatkin jonottaa niitä kuin venäjältä leipää..
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
hsm

Viesti Kirjoittaja hsm »

Djasso kirjoitti:
hsm kirjoitti:1D II ja Ds käyttävät samoja akkuja. Miksi niiden saatavuus olisi tuskan takana?
Jos näin on nyt, niin tuskin se mikään ikuinen olotila on.
fangio

Viesti Kirjoittaja fangio »

hsm kirjoitti:
Djasso kirjoitti:
Jos näin on nyt, niin tuskin se mikään ikuinen olotila on.
Eikä sillä ikuisuudella loppujen lopuksi ole juuri merkitystäkään. En usko, että kuvaan !D:llä enää edes viiden vuoden kuluttua, mutta kuka nyt just tarvii akkuja, ni sille tilanne on kinkkisempi.
obeesi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja obeesi »

Mä nyt olen apaut 3 viikkoa odotellut.. ja saksasta parisen viikkoa. Aika kortilla taitaa olla.
Tipe
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tipe »

piksi kirjoitti:
Tipe kirjoitti:No pistäkää nyt sitten ASA 1600 kuvia esille, niin nähdään se kennon loistavuus 1D:ssä.
ensin 1D: http://img2.dpreview.com/gallery/canone ... 9a1909.jpg
No jos tuossa on se 1D:n 1600ASA:n kuva, niin eihän tuon kohinan vähyydestä voi puhua edes samana päivänä 20D:hen verraten.

Ks. http://www.steves-digicams.com/2004_rev ... mples.html
villeh

Viesti Kirjoittaja villeh »

porta kirjoitti:No kiitos kuitenkin Canonille, että 20D tuli markkinoille. Saadaan käytettyjen 1D-runkojen hintoja edelleen alas :).
20D ei varmasti tule tiputtamaan euron euroa 1D:n hintaa. Ei kukaan 1D:n käyttäjä tule ikinä vaihtamaan runkoaan 20D:hen.
"If your pictures aren't good enough, you're not close enough." - Robert Capa
laite

Viesti Kirjoittaja laite »

villeh kirjoitti:20D ei varmasti tule tiputtamaan euron euroa 1D:n hintaa. Ei kukaan 1D:n käyttäjä tule ikinä vaihtamaan runkoaan 20D:hen.
Heh, vähän realismia nyt peliin mukaan, puhutaanhan kuitenkin canonisteista ;)
fangio

laite kirjoitti:
villeh kirjoitti:20D ei varmasti tule tiputtamaan euron euroa 1D:n hintaa. Ei kukaan 1D:n käyttäjä tule ikinä vaihtamaan runkoaan 20D:hen.
Heh, vähän realismia nyt peliin mukaan, puhutaanhan kuitenkin canonisteista ;)
Mutta ainakaan kukaan 1D II -omistaja ei vaihda omaan 20D:hen - paitsi että jo on löytynyt.
piksi

Viesti Kirjoittaja piksi »

Tipe kirjoitti:No jos tuossa on se 1D:n 1600ASA:n kuva, niin eihän tuon kohinan vähyydestä voi puhua edes samana päivänä 20D:hen verraten.
voi jumalauta kuinka sokeita ihmiset voivat olla?

lue edellinen viestini ennenkuin alat lätistä tyhjänpäiväisyyksiä. vai pitääkö opastaa kädestä pitäen ja pastettaa se vielä tähän??

"usein laitteita verratessa unohtuu se, mikä on RIITTÄVÄ taso ja mikä taas on pelkkää speksiviilausta jolla ei ole merkitystä käytännön kannalta kuin marginaalisesti. totta kai hienommat speksit saavat monen ihmisen kuolan valumaan"

kyse oli RIITTÄVÄSTÄ tasosta, ei siitä, millä kameralla on paras taso. totta kai 20D hakkaa 1D:n kohinassa, mutta 1D:n kohinataso on jo niin alhainen, että normaaliprinteissä ja valokvuissa sillä ei pahemmin ole mitään merkitystä. tietysti 20D pystyy vielä parempaan, mutta jos väität todella, ettei 1D:n kohinataso ole sinulle riittävän alhainen, voisit mennä jonnekin muualle jauhamaan siitä.

** kamera on paljon muutakin kuin signaali/kohinan suhde. **
Tipe
Viesti:

piksi kirjoitti:
Tipe kirjoitti:No jos tuossa on se 1D:n 1600ASA:n kuva, niin eihän tuon kohinan vähyydestä voi puhua edes samana päivänä 20D:hen verraten.
voi jumalauta kuinka sokeita ihmiset voivat olla?

lue edellinen viestini ennenkuin alat lätistä tyhjänpäiväisyyksiä. vai pitääkö opastaa kädestä pitäen ja pastettaa se vielä tähän??

"usein laitteita verratessa unohtuu se, mikä on RIITTÄVÄ taso ja mikä taas on pelkkää speksiviilausta jolla ei ole merkitystä käytännön kannalta kuin marginaalisesti. totta kai hienommat speksit saavat monen ihmisen kuolan valumaan"

kyse oli RIITTÄVÄSTÄ tasosta, ei siitä, millä kameralla on paras taso. totta kai 20D hakkaa 1D:n kohinassa, mutta 1D:n kohinataso on jo niin alhainen, että normaaliprinteissä ja valokvuissa sillä ei pahemmin ole mitään merkitystä. tietysti 20D pystyy vielä parempaan, mutta jos väität todella, ettei 1D:n kohinataso ole sinulle riittävän alhainen, voisit mennä jonnekin muualle jauhamaan siitä.

** kamera on paljon muutakin kuin signaali/kohinan suhde. **
No jos tuo mitä todistit alhaiseksi tasoksi on mielestäsi riittävä, niin pidä paskasi. Ilmeisesti sinulla on tuo 1D ja olet todella pettynyt, kun joku muu ei pidä sitä hyvänä. Saat itse mennä jauhamaan juuri sinne minne mieli tekee ja mitä mieli tekee.
Näkeehän sen jo noista esimerkeistä, jollei satu silmät olemaan kuin Eesaun jalat.

Sorry vaan, mutta minulla ois erittäin paljon käyttöä 3200 ASAn käyttökelposelle kuvalaadulle kun satunkuvaamaan muuallakin, kuin studiossa ja 100ASAn herkkyyksillä. Ääriolosuhteet on ne, missä uudemman ja kohinattomamman kameran edut esiin tulee. Ehkäpä sitten kuulun ulkopuolelle tuohon sinun 95% tutkimustuloksesi porukasta.

1D MKII ois tietenkin se optimi kamera kaikin puolin tuohon touhuun, mutta hintakin on vielä aivan liian korkea... minulle.
Eli pakko pärjätä tuolla 10D:llä.
Djasso
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Djasso »

Mitkä noista himoksen kuvista on kuvattu iso3200:lla?
Tipe
Viesti:

Djasso kirjoitti:Mitkä noista himoksen kuvista on kuvattu iso3200:lla?
Ei mitkään, koska se ei 10D:n kohinaisuudella ole mahdollista.
1600 ASAa on käytetty ja tarvetta olisi ollut herkemmällekin.
piksi

Tipe kirjoitti:No jos tuo mitä todistit alhaiseksi tasoksi on mielestäsi riittävä, niin pidä paskasi. Ilmeisesti sinulla on tuo 1D ja olet todella pettynyt, kun joku muu ei pidä sitä hyvänä. Saat itse mennä jauhamaan juuri sinne minne mieli tekee ja mitä mieli tekee.
Näkeehän sen jo noista esimerkeistä, jollei satu silmät olemaan kuin Eesaun jalat.
sori, kamerani on 10D ja vaikka vaatimuksesi voivat olla korkeammat kuin mm. minulla (kyllä, tottakai itsellenikin kelpaisi 3200 asan kohinaton kuva), pointtinani oli sanoa, ettet silti voi absoluuttisesti teilata kyseistä kameraa paskaksi. keskustelussa esiintyi myös eriäviä mielipiteitä kameran käyttökelpoisuudesta, ja se tuntuu kelpaavan minun lisäkseni myös monelle muulle. miksi siis tällainen missio sitä vastaan?
Tipe
Viesti:

piksi kirjoitti:
Tipe kirjoitti: miksi siis tällainen missio sitä vastaan?
Mikä missio ?

1D on varmasti menettelevä kamera, tosin moneen käyttötarkoitukseen jo auttamatta vanha.
Olkoonkin vasarana toimiva, rakennustyöläisen erikoistyökalu, mutta vanha mikä vanha.

Nuo dynamiikka ja kohinatasot ovat kuitenkin ottaneet aimo harppauksen eteenpäin ja toivottavasti siitä vain paranee.

Itse meinaan vielä pitkän aikaa tulla tuolla 10D:llä toimeen, mutta jossain välissä se uudempikin tulee hankittua. Todennäköisesti silloin on vuorossa 1-sarjalainen, muttei kuitenkaan tuo pelkkä D
fangio

Tipe kirjoitti: Itse meinaan vielä pitkän aikaa tulla tuolla 10D:llä toimeen, mutta jossain välissä se uudempikin tulee hankittua. Todennäköisesti silloin on vuorossa 1-sarjalainen, muttei kuitenkaan tuo pelkkä D
Jos saisit vähän aikaa kuvailla 1Dllä, saattaisit olla vaikka ihan eri mieltä.
spege

Viesti Kirjoittaja spege »

fangio kirjoitti:
Tipe kirjoitti: Itse meinaan vielä pitkän aikaa tulla tuolla 10D:llä toimeen, mutta jossain välissä se uudempikin tulee hankittua. Todennäköisesti silloin on vuorossa 1-sarjalainen, muttei kuitenkaan tuo pelkkä D
Jos saisit vähän aikaa kuvailla 1Dllä, saattaisit olla vaikka ihan eri mieltä.
Eikö sulla fang ole ollut 1D:n kanssa moiré-ongelmia? Niistä on niin moni valitellut.

Itse olen kyllä kuvannut 1D:llä, mutta ei se mitään erityisiä väristyksiä ainakaan minulle antanut.
* Suur-Sawon valtakunnan ja DC.net kansan valokuvamarsalkka *
fangio

spege kirjoitti: Eikö sulla fang ole ollut 1D:n kanssa moiré-ongelmia? Niistä on niin moni valitellut.

Itse olen kyllä kuvannut 1D:llä, mutta ei se mitään erityisiä väristyksiä ainakaan minulle antanut.
Eipä ole ollut. Eikä juuri mitään muitakaan, paitsi että akkuja on vain kaksi ja se vanha menee välillä tosi nopeaan tyhjäksi eikä sillä toisellakaan kuvaa kuin muutaman sataa kuvaa, vaikka se painaa hitosti.

Väristykset on ehkä vähän liikaa, hyvästä musasta tulee väristyksiä, mutta minulle 1D:llä kuvaaminen on kyllä ollut tunteena jotain aika suurta. Se on jo se, miltä sitä tuntuu pitää ja säätä ja sitten se suljin ja peilin pamahdus. Olin tänään kurkkaamassa poikani ekaluokan avoimia ovia koulussa. Mitä hittoa ne tänne taakse tuijottaa...
porta

Viesti Kirjoittaja porta »

Tipe kirjoitti:
piksi kirjoitti:
Tipe kirjoitti: miksi siis tällainen missio sitä vastaan?
Mikä missio ?

1D on varmasti menettelevä kamera, tosin moneen käyttötarkoitukseen jo auttamatta vanha.
Olkoonkin vasarana toimiva, rakennustyöläisen erikoistyökalu, mutta vanha mikä vanha.

Nuo dynamiikka ja kohinatasot ovat kuitenkin ottaneet aimo harppauksen eteenpäin ja toivottavasti siitä vain paranee.

Itse meinaan vielä pitkän aikaa tulla tuolla 10D:llä toimeen, mutta jossain välissä se uudempikin tulee hankittua. Todennäköisesti silloin on vuorossa 1-sarjalainen, muttei kuitenkaan tuo pelkkä D
:))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))

Lukekaa huviksenne, mitä ammattilaiset sanoo tosta 1D:stä esim. täältä http://www.dpreview.com/.

Tämän jälkeen katsokaapa huviksenne, millä vermeillä monet PJ:t kuvaa esim. urheilutapahtumissa (esim. Ateenan kisat). Ei se 1D ole sieltä mihinkään hävinnyt ja monet kuvatalot esim. Sports Illustrated eivät ole päivittäneet kalustoa 1D:stä MKII:een.

Joten lopettakaa toi jaskan puhuminen 1D:stä vanhentuneena kamerana. Useimmat sitä väheksyvät kommentit (kuten yllä) ovat täysin asiantuntemattomia.

1D on edelleen monien ykköstyökalu juuri sen takia, että sen kuvatiedostot ovat helpommin hallittavia (kenttätyö kannettavilla vaikeissa puutteellisissa oloissa), 4 Mpikseliä riittää lähes kaikkeen työhön erittäin hyvin, dynamiikka on timantin kovaa, tekniikka on aivan huippuluokkaa eikä MkII yksinkertaisesti ole tuonut monelle lisäarvoa vaadittuun hintaan.

Lisäksi monet PJ:t eivät siitä yksinkertaisesta syystä suostu myymään 1D:nsä pois, koska sen käyvä markkina-arvo on laskenut tällä hetkellä kameran reaalisen arvon alle.

Huvittuneena keskustelua seuraten, Porta
piksi

porta kirjoitti:Joten lopettakaa toi jaskan puhuminen 1D:stä vanhentuneena kamerana. Useimmat sitä väheksyvät kommentit (kuten yllä) ovat täysin asiantuntemattomia.
minusta on näyttänyt siltä, että Tipe on ainoa joka tosissaan 1D:tä jostain käsittämättömästä syystä vastustaa, muut (minä,fangio,sinä,jne.) pitävät sitä varsin mukavana vehkeenä.

sori tipe, mutta missiolta se vaikutti lähinnä siksi, että keskustelun alkupuolella et kamerasta paljon mitään muuta todennut kuin negatiivista asiaa.

jos teillä on joku vanha kökkö ja sietämätön filmi/digijärkän runko taikka rumia vanhoja putkia kaapissanne, kokeilkaa niiden myyntiä minulle, saatan hyvinkin olla kiinnostunut. tällä hetkellä kuvauksen saralla minua kiinnostavat KUVAkulmat, KUVAukselliset seikat, KUVAn sommittelu, VALOn käyttö, sekä vastaavat. kuvan hyvä laatu on myös korkealla, mutta se tulee vasta äskeisten jälkeen. olen tähän mennessä saanut 10x18 kokoisia loistavan laatuisia kuvakehitteitä linsseillä jotka varmasti saisivat osalle tämän foorumin ihmisistä kroonisen aivokuumeen ja rabieksen välittömästi.
rungolla ja putkilla on väliä vain siltä kannalta, että ne toimivat. mitä manuaalisempi, sen paremmin ja karummin se opettaa kuvausta. seuraava hankintani onkin mitä luultavimmin lomo, taikka joku kirppikseltä löytämäni manuaalinen fd-järkkä taikka joku vielä vanhempi. haluan kokea myös valokuvauksen ja sen välineiden historian, en pelkkää tulevaisuutta. kuten aiemminkin olen hokenut, vanhallakin kalustolla saa aikaan hurjaa tavaraa osaavissa käsissä. tämä siis kuvaamisesta minun osaltani, muut saavat haistattaa paskat jos haluavat, se ei minun kuvaamistani pilaa.

ja mitä 1D:hen tulee, en usko että olen kuvaajana vielä pitkään aikaan kyseisen kameran tasolla. ehkä neljän-viiden vuoden päästä kun 10D on iskostunut saumattomaksi käden jatkeeksi työkaluna.
fangio

piksi kirjoitti: ja mitä 1D:hen tulee, en usko että olen kuvaajana vielä pitkään aikaan kyseisen kameran tasolla. ehkä neljän-viiden vuoden päästä kun 10D on iskostunut saumattomaksi käden jatkeeksi työkaluna.
Ja sitten se onkin tosi vaikeaa. Logiikka ja melkein kaikki säätäminen on nimittäin ihan erilaista - ja sitten on tietty vielä niitä mahdollisuuksiakin.
Vastaa Viestiin