digikamera lähikuvaukseen

Aukot, sommittelu, salamat, akut jne.
bse
Viesti:

Re: Canon G3 ja manuaalitarkennus lahikuvauksessa

Viesti Kirjoittaja bse »

kulju kirjoitti:
Stenu kirjoitti:Kaipaamaasi manuaalitarkennukseen ei ainakaan Canonin G-sarja sovellu. Aivan älyvapaa systeemi, mitä vielä G1:n jälkeen älyvapaistettiin ja viimeistään nyt se on hyödytön. Näytön keskelle otetaan digitaalisesti zoomattu suurennos kohteesta, yritä siitä pikselimössöstä nyt sitten arvailla terävyyttä. Siihen hommaan on varmasti muut kamerat, vaikka Canon muuten onkin mainio peli.
Loytyyko tasta keneltakaan lisamielipiteita? (taytynee kylla kayda kaupassa itse kokeilemassa...). Nimittain G3 on noussut makrokamera-vaihtoehtojen karkikaartiin monestakin syysta:

-edullinen (ja ehka viela laskee kun G5:kin on markkinoilla?)
-optiikka lienee parempi kuin Olympus 5050:ssa ja Nikon CP 4500/5000:ssa
-kaantyva naytto (puuttuu Olympus 750UZ:sta)
Tämä on sinänsä hieno lisä, mutta tarvitseeko sitä? Ainakaan itse en ole koskaan tarvinnut. Monet sanovat, että makrokuvauksessa siitä on apua ja näin varmasti onkin, mutta kyllä sitä ilmankin toimeen tulee. Eli en näkisi sitä suurena tekijänä ostopäätöstä tehtäessä.
-makrokyvykkyys ei liene niin huono kuin usein vaitetaan (paras suurennus linssin telepaassa
Mihin tämä perustuu? Itse olen nähnyt G3:n onnettomana kapistuksena makrokuvaukseen. Tarkennuskin on vasta 7,5cm ylöspäin. Jo tästä johtuen ei voi paljon odottaa, jos muurahaisia kuvaa. Koko makrokuvaus perustuu siihen, että voidaan kuvata pieniäkin eliöitä, ei sentään mikroskooppisia, mutta niin, että muurahaisen ihokarvatkin näkyvät. En usko että G3:lla tämmöinen onnistuu, kun parhaimmillaan pienet eliöt ovat pieniä pisteitä.

eika lahilinssin lisaamisen pitaisi huonontaa kuvanlaatua liikaa tarkoituksiini)

Kristo
Canon tekee hyviä lähilinssejä. Samoin kannattaa katsastaa Helpjetistä Olympuksen MCON-40, jota yleisesti pidetään parhaana kuluttajaluokan linssinä. Jälkimmäisessä on 55mm kierteet ja amerikassa se kulkee nimellä B-Macro. Ainakaan oma silmä ei mitään laadunheikkenemistä ole nähnyt.
Sony A7R IV
Sony FE 20 mm F1,8 G
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
kulju

Viesti Kirjoittaja kulju »

bse kirjoitti:
kulju kirjoitti:
Mihin tämä perustuu? Itse olen nähnyt G3:n onnettomana kapistuksena makrokuvaukseen. Tarkennuskin on vasta 7,5cm ylöspäin. Jo tästä johtuen ei voi paljon odottaa, jos muurahaisia kuvaa.
DPreview:n G5-testissa (optiikka lienee sama kuin G3:ssa?) kerrotaan parhaan suurennuksen tulevan 140mm polttovalilla, jolloin kuvattavan alueen leveys on 5.5 cm. Alun perin G3:n arvostelussa makrotesti oli virheellisesti mitattu laajakulmalla, tuloksena 7 cm ja selkea tynnyrivaaristyma.

Ei kannata nakojaan kylla sokeasti uskoa noihin webbitesteihin. Esim. uuden Sony V1:n (ei liene huono vaihtoehto sekaan) makrokuvan maksimileveydeksi Imaging resource antaa 113 mm ja DPreview taasen 56 mm...

Mutta kyllahan tuo Oly 750Uz:nkin on harkinnassa. Ei taida olla vaan viela missaan perusteellisesti testattu? Loytyisiko tietoa minkalaisella polttovalilla silla lahikuvaus parhaiten onnistuu ja mika on silloin kuvattavan alueen koko? Elektroninen tahtain vahan vieroksuttaa, mutta taytynee kayda kaupassa kokeilemassa.

Kristo
Mie Vaan

Viesti Kirjoittaja Mie Vaan »

bse kirjoitti:Mihin tämä perustuu? Itse olen nähnyt G3:n onnettomana kapistuksena makrokuvaukseen. Tarkennuskin on vasta 7,5cm ylöspäin. Jo tästä johtuen ei voi paljon odottaa, jos muurahaisia kuvaa. Koko makrokuvaus perustuu siihen, että voidaan kuvata pieniäkin eliöitä
Kyllä G3:lla saa ihan hyviä makrokuvia, mikäli hankkii lähi/makro linssejä. http://cerbug.interfree.it/Insects/index.htm tuolla on G3 otettuja kuvia.
Timosetae
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Timosetae »

Vähän menee ohi aiheen, mutta paljonkos tommoiset makrolinssit maksaa, mitä tulee ottaa huomioon sellaista ostettaessa jne.
Itse olen makrolinssin hankintaa harkinnut omaan dimage 7Hi:n nokkaan
Annukka

Lähilinssejä

Viesti Kirjoittaja Annukka »

Tilasin kera Lensmaten sieltä samasta paikasta

http://www.lensmateonline.com

setin Hoyan lähilinssejä. Hinta 35.95 USD. Siinä on siis linssit +4, +2 ja +1 suurennoksella ja ne voi asetella myös peräperää. Kierre 49 mm. Sivuilla näkyi nyt olevan myös yhden linssin paketti, +10 ja hinta 69.95 USD. Näitä saa- kai- ehkä- entiedä Suomesta?
Ja DOF on todella ohut jos laittaa koko setin linssin päälle. Mutta jotain ihan mukiinmeneviäkin otoksia on ilmaantunut. G2 ei ole mikään makrokamera muuten.

Annukka
Vastaa Viestiin