Keskustelufoorumin tila 2021

Pipoa voi löysätä, mutta aiheen tulee liittyä jotenkin valokuvaukseen.
aikaarska

Re: Keskustelufoorumin tila 2021

Viesti Kirjoittaja aikaarska »

Täältä vahva suositus Cobaltin profiileille ...Avasin Cobalt Image väriprofiileille uuden ketjun:

viewtopic.php?f=18&t=12767992

...Jotta tämän ketjun aihe ei eksy polulta,

'Why should I feel lonely ? is not our planet in the Milky way?'
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
habannaama

Viesti Kirjoittaja habannaama »

T71 kirjoitti: Loka 03, 2021 23 : 01 Sanotaanko nyt niin, että hieman insinöörishenkisenä uudet välineet (etenkin lasit) jaksaa kyllä kiinnostaa, mutta nyt, kun Canon R5 maksaa 5000 euroa ja uudet lasit on hinnoiteltu aivan överiksi ja niitäkin pitää jatkuvasti toimittaa huoltoon tai takuuvaihtoon, koska laatu(vaihtelu) on susipashaa, niin ei jaksa enää kiinnostaa pysyä kelkassa ja kokeilla mitään uutta kuvauksen teknisellä saralla. Ei tule sitä buustia uusista leluista enää, kun miesten ja poikien erohan on vain lelujen hinta. Valitettavasti enää ei saa rahallakaan muuta kuin ongelmia, niin osaltani siirryn takaisin MF laseihin, mutta vedän sinne perään jonkun uuden rungon, joka ei maksa viittä tonnia, mutta värit saisi olla omaa Sonyn A7R3 runkoa paremmat... Nyt kun vaan jaksaisi etsiä sellaisen, mutta taidan odottaa pari vuotta lisää, että se maksaa edes 3 tonnia sitten, uutena tai käytettynä...

ps. otetaanko Temis jaloviinahaaste? "Teema: Jaloviina". Kokoonnutaan porukalla vaikka Sipoonkorpeen ja jokainen vetää jallun yhdellä huikalla ja sitten katsotaan millaisia kuvia (ja tekstiä) tulee illan aikana. Jallusta tietty, mutta ihan noin mistä vaan. Habiskin on tervetullut, painitaan vaikka jujitsukorvapainia ja leikitään lentävää norsua sen jälkeen...
Voin jättää painit väliin, en oikein oo koskaan välittänyt paineista/kädenväännöistä, en selvin, enkä kännispäiden, mut verbaalisiin norsuleikkeihin allekirjoittaneesta saa oivan seuralaisen =)
Miksi ajaa BMW:llä, kun voi lentää LSD:llä.
mremonen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mremonen »

Tämä voi tulla monelle järkytyksenä, mutta foorumi on vain tekninen alusta. Sisällön tuottavat kirjoittajat. Jos sisältö ei ole oman mielen mukaista, syy löytyy peilistä. Ei Matti H ala tänne järjestämään tupailtoja tai haasteita. Ne voi jokainen itse järjestää, jos sellaisia kaipaa.

Joskus anno dazum, ehkä 2000-luvun ensimmäisen vuosikymmenen puolivälissä, täällä oli paljonkin yhtiesöllistä toimintaa. Oli keskinäisiä tapaamisia ja muutakin. Kirjoittajat "tunsivat" toisensa myös henkilöinä, ei pelkkinä nimimerkkeinä. Mullakin kesti useamman vuoden tajuta, että "Adele" oli mies :) vaikken sisäpiiriin ehtinytkään.

Mutta ei sekään ollut komitean järjestämää, vaan lähti kirjoittajista. Jos nykyporukkaa ei kiinnosta, niin sitten ei kiinnosta. Ei sen perään kannata itkeä.

Kameralaukussa en ole vieraillut vuosiin, mutta ainakin joskus se oli sen verran sisäänpäinlämpiävä, ettei siellä tuntenut itseään kovin tervetulleeksi.
Innovoija (innovator) – 2–3% väestöstä: uskalias, koulutettu, omaa useita informaation lähteitä;
---
blogi
temama

Viesti Kirjoittaja temama »

Yeppulis. Kun tää foorumi oli alhaalla vuoden alussa, niin tuli vierailtua pitkästä aikaa kameralaukussa. Eipä juuri eronnut DC.netin nykymenosta, jossa samat parrat jauhaa juttuansa. Sen lyhyen ajanjakson aikana olin todistamassa myös suukopua ja riitelyä, itse en osallistunut lainkaan keskusteluihin.

Täällä on ehkä astetta raikkaampi meno, ainakin vielä. Mutta jos aktiivisten keskustelijoiden määrää laskee alle tietyn pisteen, niin sille ei vaan voi mitään että homma kuolee ja näivettyy.
Elämä on valokuvaajan parasta aikaa! Vîta est tempus optimum homini
Maffer
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Mulla meni täysi kuppi nurin digitouhuun. Myin kaikki digit mäkeen, mut puupöntöstä kylläkin oli hieman odottamatonta iloa tuossa pari kk taaksepäin ja se on ollut aktiivisessa käytössä. Ehkä sitä joskus taas viitsii kokeilla digiä, mut ei kyllä nykyisillä laitteiden hinnoilla jaksa enää huvin vuoksi.
P2

Viesti Kirjoittaja P2 »

habannaama kirjoitti: Loka 03, 2021 9 : 54 Hmmm, kait se on myös laiskuutta vesus oma aktiivisuus postausten suhteen, kun mietin että ketä kiinnostaa kuulla kun pähkäilen, pitäisikö mun ostaa normi puomijalusta, vai siirrynkö suoraan syvään päätyyn ja hankin c-standin, onko siihen sijoitetut eurot sen väärti tällaiselle amatöörikuvaajalle, jolla saattaa "kalenteri" täyttyä keikoista kuukaudeksi todella piukkaan, sitten taas pari-kolme kk hiljaista kuin huopatossutehtaalla.

P.s. Laitoin sen c-standin tilaukseen, viime keikka osoitti että noi halppispuomijalustat ovat sieltä syvältä, mihin aurinko ei paista...
Ehkä tämmöistä merkki riippumatonta kuvaukseen liittyvää kalustopähkäilyä voisikin olla enemmän. Oma kuvauskalusto alkaa olla kasassa seuraavaksi kymmeneksi vuodeksi, mutta se oheistavara harrastuksen puitteissa tuppaa vaihtumaam tai lisääntymään. Viimeisin epäsuoran suorasti valokuvaukseen liittyvä varustelu oli kun työpiste siirtyi hämärään nurkkaan ja piti parantaa valaistusta pisteen valaistusta, ettei näyttö loista liikaa silmille. Päädyin benqun monitorin päälle tulevaan valoon. https://www.verkkokauppa.com/fi/product ... arjestelma?
Se että kiinnostaako se ketään, niin ehkä, ehkä ei, mutta joku voi olla samassa tilanteessa ja pohtii työpisteen valaistusta.

Muutenkin mitä tulee kirjoitteluun niin pitäisi yrittää muistaa että jos ei ole kuin negatiivista sanottavaa niin on silloin hiljaa. Rakentavaa kritiikkiä voi antaa myös posin kautta. Muutenkin paatosmainen kirjoittelu siitä kuinka ennen kaikki oli paremmin ei houkuttele uusia kirjoittelijoita ottamaan osaa keskusteluun. Esimerkiksi oma jäsenyys suomen luontokuvaajissa on jäämässä pitkälle tauolle kun sielläkin painetun lehden sisältö alkaa kuvaamisen sijasta olla elokapinamaista paatosta siitä miten kaikki oli ennen paremmin ja maailma on nyt pilalla.
pantagruel

Viesti Kirjoittaja pantagruel »

Mua täällä kiinnostaa eniten myytävänä-palsta. Mulla on muistikuva että aiemmin kun aamulla pani ilmoituksen niin illalla se saattoi olla jo tipahtanut etusivulta, nyt etusivun alimmat ilmoitukset ovat kolmen päivän takaisia. Eikö kukaan enää myy mitään vai myydäänkö kamat nykyään jossain muualla, missä?
aikaarska

Viesti Kirjoittaja aikaarska »

Jonkinlainen lama tai murros kameramarkinoilla, veikkaisin.. Kameramarkkinat ei käy niin kuumana mihin ollaan totuttu viimevuosina.
Jengillä ei ehkä ole niin kova tarve päivittää kalustoansa tiheällä syklillä.

'Why should I feel lonely ? is not our planet in the Milky way?'
ilmari1970

Viesti Kirjoittaja ilmari1970 »

Itse tulee kyllä tsekattua tämä harva se päivä, mutta tosiaan kuvien lataaminen tänne on sen verta vaivalloista (muistuttaa liikaa nettisivujen päivitystä), että myynti-ilmoituksiinkaan en jaksa sitä vaivaa nähdä, siksi laitankin Toriin aina samalla kertaa ilmon. Joskus aikoinaan laitoin kuvia tänne jonkun kuvajakopalvelun kautta, mutta en edes muista minkä, näitä kun nousee ja häviää netistä vuosittain. Moni foorumi on täysin rikki tämän linkkauksen takia, kun kuvapalvelu on hävinnyt. Kameralaukussa tuo kuvan laitto onnistui jo ihan alusta saakka, mutta siellä oli jotain ylläpito-ongelmia, joiden vuoksi en päässyt edes kirjautumaan muutama vuosi takaperin, eli se kyllä jäi silloin minulta pois. En kaipaa varsinaisesti "Lataa kuva" nappulaa tännekään, mutta jonkun selkeän ohjeen kuvatiedoston jakamisesta tänne mielelläni lukisin (tuo aiemmin linkattu ei meinaan sellainen ole).
jka71
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jka71 »

Nopeampi ja turvallisempi tapa on antaa vaihtolaitteena liikkeeseen. Tietenkin jos on ostettavaa eikä ole käteisen tarve.
Minä olen myynyt ja ostanut täältäkin lukuisia kertoja ilman mitään ongelmia. Sikäli tästäkin puolesta on kokemusta.
Liikkeestä saadut hinnat useimmiten on ollut niin hyviä ettei edes ole kannattanut laittaa tänne tingattavaksi. Moni liike nykyään ottaa vaihtolaitteen, että olisiko sekin yksi syy myydään palstan hiljentymiseen.

Kuvat ja galleriat osaston yks iso ongelma on että kuva poistuu kun kuvan osoite muuttuu tai poistuu. Eilenkin kun katselin yhtä säiettä niin olisi ollut mukava nähdä kuvakin eikä vain kuvatekstiä.

Minulle ei kuvan laitto ole ongelma. Kuva osoitteen perään "/_medium.jpg"
temama

Viesti Kirjoittaja temama »

Jahahjaahah. Suurilla somejättiläisillä suuria ongelmia. Pienillä alustoilla rulettaa!

Facebookin sovelluksissa suuria ongelmia – muun muassa WhatsApp ja Instagram eivät toimi https://www.is.fi/digitoday/art-2000008309646.html

On se jänskä homma kun joku facebookilla ongelma, niin kaikki kolme piiputtaa; fb, whatsup ja insta!
Tässä sen näkee miten yhteennaitettuja noi palvelut ovat. Ei tunnu kovin luotettavalta.
Elämä on valokuvaajan parasta aikaa! Vîta est tempus optimum homini
moidites
Viesti:

Viesti Kirjoittaja moidites »

aikaarska kirjoitti: Loka 04, 2021 11 : 34 Jonkinlainen lama tai murros kameramarkinoilla, veikkaisin.. Kameramarkkinat ei käy niin kuumana mihin ollaan totuttu viimevuosina.
Jengillä ei ehkä ole niin kova tarve päivittää kalustoansa tiheällä syklillä.
Tai liian syvä tunneside kalustoon ettei halua luopua mistään? :D

Taidan olla vain yhden kerran ostanut tämän foorumin kautta makrosalaman, mutta yhtään kertaa en ole edes kokeillut myydä mitään.
Luulen minäkin, että liikkeeseen vaihdossa vanhan antaminen on jotenkin helpompaa, jos on tarvetta päästä vanhasta eroon. Joskin kun R5:sta miettiessä vaihtotarjouksia katseli, niin eivät ne sitten kuitenkaan tuntuneet kovin houkuttelevilta, että olisi niihin tarttunut.

Itse olen kyllä tykännyt siitä ettei tämä foorumi ole ollut pelkkää uusien juttujen ylihehkutusta. Jos jotain on hankkimassa, niin haluaa kuitenkin mielummin lukea sitä kriittistä keskustelua eikä vain mainospuheita.
hama

Viesti Kirjoittaja hama »

pantagruel kirjoitti: Loka 04, 2021 11 : 22 Mua täällä kiinnostaa eniten myytävänä-palsta. Mulla on muistikuva että aiemmin kun aamulla pani ilmoituksen niin illalla se saattoi olla jo tipahtanut etusivulta, nyt etusivun alimmat ilmoitukset ovat kolmen päivän takaisia. Eikö kukaan enää myy mitään vai myydäänkö kamat nykyään jossain muualla, missä?
Suurimmalle osalle ihmisiä tämä on tod. näk. aika tuntematon myyntikanava, eiköhän tori ole paljon tunnetumpi.
Itse ole torissa tai/ja huutonetissä myynyt ja aina on jossain vaiheessa kaupaksi mennyt.
pantagruel

Viesti Kirjoittaja pantagruel »

hama kirjoitti: Loka 04, 2021 22 : 04
Suurimmalle osalle ihmisiä tämä on tod. näk. aika tuntematon myyntikanava, eiköhän tori ole paljon tunnetumpi.
Itse ole torissa tai/ja huutonetissä myynyt ja aina on jossain vaiheessa kaupaksi mennyt.
Tuo on juuri ollut se hyvä puoli. Tuudittauduin aiemmin uskoon että kaikki ns. tosiharrastajat ilmoittelee myytävistään täällä (ja/tai Kameralaukussa) mutta "tavikset" ei niinkään joten löydän täältä tarvitsemani ja vältyn torien ja faceryhmien sekavuudelta ja loputtomilta marketti-kittizoomipakettien ilmoituksilta. Mutta ehkä maailma on muuttunut. Itsellä nimenomaan ostajan näkökulma, olen melkein koko kalustoni täältä hankkinut, aika vähän myynyt.
hkoskenv

Viesti Kirjoittaja hkoskenv »

T71 kirjoitti: Loka 03, 2021 23 : 01 Sanotaanko nyt niin, että hieman insinöörishenkisenä uudet välineet (etenkin lasit) jaksaa kyllä kiinnostaa, mutta nyt, kun Canon R5 maksaa 5000 euroa ja uudet lasit on hinnoiteltu aivan överiksi ja niitäkin pitää jatkuvasti toimittaa huoltoon tai takuuvaihtoon, koska laatu(vaihtelu) on susipashaa, niin ei jaksa enää kiinnostaa pysyä kelkassa ja kokeilla mitään uutta kuvauksen teknisellä saralla. Ei tule sitä buustia uusista leluista enää, kun miesten ja poikien erohan on vain lelujen hinta.
Tämä rassaa minuakin. Olen saanut aina intoboosteja uudesta kamerasta tai objektiivista, mutta olen saavuttanut tason, jossa kalustoni on niin paljon tarpeitani parempi ja toisaalta kehitys on hidastunut ja laatuongelmat räjähtäneet, joten se puuttuu. Pitäisi kai keksiä jotain kiinnostavia kohteita. Mutta jotenkin sitä ei jaksa enää harrastaa vapaa-ajalla niin kuin nuorempana.
Hannu
hkoskenv

mjuhani kirjoitti: Loka 03, 2021 23 : 51 Ongelmahan näissä perinteisissä foorumeissa - niin tässä kuin laukussa - on, että valokuvauksesta ja valokuvista ei ole oikeastaan koskaan keskusteltu juuri ollenkaan, kameralaukussa ehkä kuitenkin vähän enemmän. Täällä on lähinnä neettitietojen perusteella ihmetelty muutamien voimin milloin mitäkin uutta mallia.

Toinen ongelma molemmilla foorumeilla, että muutama henkilö tuppaa dominoimaan foorumia kaikenlaisella hörinäpuheella viedän näin höpinöillään hapen koko foorumilta.

En usko, että kummallakaan foorumilla varsinaisia valokuvaajia on kovin montaa, jos ollenkaan, suurin osa vakavista kuvaajista lienee jättänyt huru-ukkojen hörinäfoorumit jo aikoja sitten. Ja nuoremmat eivät ensimmäisen foorumikokoemuksen jälkeen ole sen koomin lähteneet mukaan, mikä onkin täysin ymmärrettävää.

Mikä sitten neuvoksi? Koko foorumin alasajo ja nollaus ja uuden foorumin polkaiseminen liikkeelle aivan uudella ilmeellä lienee ainoa tehokas keino.
Foorumi olemme me. Ei se, että tähän tuodaan turhaa tietoteknistä bling blingiä, muuta meitä kirjoittajia. Sellainen perinteinen vanhojen taiteilija (ja wannabe) -ukkojen valokuvauskerho ei taida toimia nettialustalla. Se perustui pitkälle jäsenten valikointiin ja sisäänpäinlämpiävyyteen. Jäseniksi pääsi vanhojan partojen suosituksesta ja sitä varten piti hengailla hang aroundina vuosia ja oppia herrakerhon tavat. Jos ei homma alkanut sujua, toivotettiin hevon kuuseen.
Hannu
hkoskenv

©pjm kirjoitti: Loka 02, 2021 16 : 43 Ajatus hieno mutta kun tuon on nähnyt niin usko on kadonnut ajat sitten. Yksi kuva per vuosi kun on jo liikaa:

viewtopic.php?f=20&t=12760413
Tuollainen "paras kuva" on aika luotaantyöntävä otsikko. Millä perusteella minä muka voisin valita kuvistani "parhaan". Se viittaa siihen, että haetaan jonkinlaista taiteellista parhautta ja sitä varten pitäisi olla alan koulutus ja ylipäätään elämyshakuinen luonteenlaatu, että taiteellisista asioista voi mitään ymmärtää. Parempi olisi rajata aihepiirin mukaan, niin voisi dokumentoivallakin tavalla lähestyä. Dokumenttikuva on kiinnostava, jos se välittää kiinnostavaa informaatiota kiinnostavasta kohteesta, vaikka olisikin taiteellisista näkökohdista onneton räpsy.

Ääriesimerkkinä vaikka Luna 3:n ottama kuva Kuun "pimeästä" puolesta. Kultasilmät älköön vaivautuko.
https://nssdc.gsfc.nasa.gov/imgcat/html ... lu3_1.html
Hannu
habannaama

hkoskenv kirjoitti: Loka 05, 2021 14 : 23
mjuhani kirjoitti: Loka 03, 2021 23 : 51 Ongelmahan näissä perinteisissä foorumeissa - niin tässä kuin laukussa - on, että valokuvauksesta ja valokuvista ei ole oikeastaan koskaan keskusteltu juuri ollenkaan, kameralaukussa ehkä kuitenkin vähän enemmän. Täällä on lähinnä neettitietojen perusteella ihmetelty muutamien voimin milloin mitäkin uutta mallia.

Toinen ongelma molemmilla foorumeilla, että muutama henkilö tuppaa dominoimaan foorumia kaikenlaisella hörinäpuheella viedän näin höpinöillään hapen koko foorumilta.

En usko, että kummallakaan foorumilla varsinaisia valokuvaajia on kovin montaa, jos ollenkaan, suurin osa vakavista kuvaajista lienee jättänyt huru-ukkojen hörinäfoorumit jo aikoja sitten. Ja nuoremmat eivät ensimmäisen foorumikokoemuksen jälkeen ole sen koomin lähteneet mukaan, mikä onkin täysin ymmärrettävää.

Mikä sitten neuvoksi? Koko foorumin alasajo ja nollaus ja uuden foorumin polkaiseminen liikkeelle aivan uudella ilmeellä lienee ainoa tehokas keino.
Foorumi olemme me. Ei se, että tähän tuodaan turhaa tietoteknistä bling blingiä, muuta meitä kirjoittajia. Sellainen perinteinen vanhojen taiteilija (ja wannabe) -ukkojen valokuvauskerho ei taida toimia nettialustalla. Se perustui pitkälle jäsenten valikointiin ja sisäänpäinlämpiävyyteen. Jäseniksi pääsi vanhojan partojen suosituksesta ja sitä varten piti hengailla hang aroundina vuosia ja oppia herrakerhon tavat. Jos ei homma alkanut sujua, toivotettiin hevon kuuseen.
Olen samaa mieltä, me olemme se foorumi ja jokaisen nimimerkin takana on omanlaisensa yksilö, joku iältään x ja toinen iältään y, millainen kukakin on täällä ulosanniltaan ja millainen sitten livetilanteessa, onko noissa eroja, osalla varmasti on osalla taas sitten ei.

Mutta että foorumi pitäisi ajaa alas ja nollata ja taas uudella ilmeellä liikkeelle, mitä se mielestäsi muuttaisi sitten pitkässä juoksussa?
Tai enemmänkin mitä toivoisit sen muuttavan?

En henkilökohtaisesti näe foorumin tilassa mitään ongelmaa, osallistun keskusteluun x jos koen sen jollain osin mielenkiintoiseksi, osin kyllä pitäisi olla aloitteellisempi ja herättää yleisen keskustelun tasolla noita pohdintoja mitä itseni kanssa joskus tulee tehtyä, sillä kuten todettua, niitä samoja pohdintoja voi joku muukin mielessänsä aatostella ja tällöin mahdollisesti saataisiin sitä keskustelujen/teemojen kirjoa lisää, mene ja tiedä.

Mutta että tämä olisi joku huru-ukkojen alusta, onko tuosta jotain tilastofaktaa olemassa, vai ihan vaan mutulla mennään?

Enemmänkin kuin osottaisin syyttävällä sormella, lähtisin lähestymään asiaa siltä kantilta, että mitä kukin sitten toivoisi foorumilta muuta?

Se että henkilö x kirjoittaa henkilöä y ärsyttävällä tavalla, se ei ole oikea lähestymistapa asiaan, että käskee toisen tukehtua aamupuuroonsa (karrikoitu esimerkki), vaan nostaa se kissa pöydälle, jotta mikä siinä ulostulossa ärsyttää ja miten toivoisi toivoo toiselta...

Kuten hkoskenv totesi, foorumi olemme me, jos toivoo foorumin linjan muuttuvan, niin valittamisen/syyttelyn sijaan kannattaa aidosti lapsellisen "muttakuntoiontommonen" asenteen sijaan tehdä duunia sen eteen, että saa ympäristön (foorumin) itselleen mieluisaksi.
Joe-poika

Viesti Kirjoittaja Joe-poika »

Sanalla sanottuna itseäni karkoittaa täältä lähinnä se, että keskustelu käsittelyy 99% kameroihin ja 1% valokuviin. Joku on joskus sanonutkin, että jos ruoanlaittoharrastajat olisivat kuten valokuvaajat, niin ruokablogeissa vertailtaisiin uuneja ja vatkaimia. Valokuvaajien arvelisi olevan kiinnostuneita sommittelusta, valaisusta, väriopista, siitä miten ihmisen silmä ja mieli kuvan tulkitsevat. Ei täällä sellaisesta puhuta juuri yhtään.

Ja tiedän hyvin olevani itse aivan aloittelija yllämainituissa asioissa, eli en minä osaa niistä alkaa kenellekään kunnolla luennoimaan. Mutta ei minun kuvaamiseni ainakaan kameravertailuja lukemalla parane, se paranisi ymmärtämällä paremmin miten silmä, aivot ja mieli toimivat ja miksi hyvä kuva on hyvä ja miksi huono kuva on huono. Mutta kun tämä on vain yksi harrastus muiden joukossa aivan liian kiireisessä arjessa, niin eipä täällä paljon jaksa käydä lukemassa kikkelimiekkailua siitä, onko Sonyn vai Canonin uusi kahden kuukausipalkan hintainen laite nopeampi tarkentamaan syöksyvän ampuhaukan iirikseen tai oliko jonkun objektiivin tarkennustaso kaksi astetta vinossa täydellä aukolla 1,6 metrin tarkennuksella.
habannaama

Joe-poika kirjoitti: Loka 05, 2021 21 : 49 Sanalla sanottuna itseäni karkoittaa täältä lähinnä se, että keskustelu käsittelyy 99% kameroihin ja 1% valokuviin. Joku on joskus sanonutkin, että jos ruoanlaittoharrastajat olisivat kuten valokuvaajat, niin ruokablogeissa vertailtaisiin uuneja ja vatkaimia. Valokuvaajien arvelisi olevan kiinnostuneita sommittelusta, valaisusta, väriopista, siitä miten ihmisen silmä ja mieli kuvan tulkitsevat. Ei täällä sellaisesta puhuta juuri yhtään.

Ja tiedän hyvin olevani itse aivan aloittelija yllämainituissa asioissa, eli en minä osaa niistä alkaa kenellekään kunnolla luennoimaan. Mutta ei minun kuvaamiseni ainakaan kameravertailuja lukemalla parane, se paranisi ymmärtämällä paremmin miten silmä, aivot ja mieli toimivat ja miksi hyvä kuva on hyvä ja miksi huono kuva on huono. Mutta kun tämä on vain yksi harrastus muiden joukossa aivan liian kiireisessä arjessa, niin eipä täällä paljon jaksa käydä lukemassa kikkelimiekkailua siitä, onko Sonyn vai Canonin uusi kahden kuukausipalkan hintainen laite nopeampi tarkentamaan syöksyvän ampuhaukan iirikseen tai oliko jonkun objektiivin tarkennustaso kaksi astetta vinossa täydellä aukolla 1,6 metrin tarkennuksella.
Se on jutakuinkin juurikin noin.

Kuten olen aiemmin todennut, tänne on (omaa tyhmyyttä, osaamattomuutta ja laiskuutta) aivan liian hankala lisätä kuvia.
Vaimoni juuri taannoin (harrastaa siis itsekin valokuvausta) sanoi, että kun sun kuvas on hyviä ja tykkäät tuosta harrastuksesta yli kaiken, niin mikset julkaise niitä laajemmin/enemmän ja vaikka sinne sun "digikameraas", johon totesin että aivan liian hankalaa, kun tykkään "yhden napin tekniikasta" ja tämä digikamera.net ei ole ainut jalusta missä luuraan.

Onhan noita muitakin paikkoja joihin julkaista ja näin on tullutkin tehtyä, varsinkin kun se omasta mielestä helmi onnistunut kohdalle, mutta noin niinkuin ylipäätään, olen melko kriittinen ja eritoten miellän itseni sen verran aloittelijaksi, että sillä saralla vasta matkani alussa...

Jos haluaa katsella muiden kuvia selosteen kera miten otettu ja myös saada niistä omista palautetta, niin onhan noita alustoja, missä aikaansa voi viettää ja toden totta, kyllä minä soisin että myös digikamera.netissä olisi kuva-osio, missä pelkän hymistelyn sijaan voisi kysellä mielipiteitä versus oppiminen ja siis rakentavaa palautetta, mutta kuten aiemmin todettua, evvk, koska liian hankalaa ladata kuva siis noin niin kuin omasta osaamattomasta (laiskasta) vinkkelistä katsottuna.
Vastaa Viestiin