Kumpi parempi lintukuvaukseen?

Canon EOS R, 1D, 5D, Nikon Z7/Z6,D500/D5/D7200/D750/D810/Df/D610, Fuji S2/S3 Pro/XT-n, Olympus Pen-F, M10, M5, Pentax K D ja ist D-sarja, Sony A7/A9 jne.
mvert

Re: Kumpi parempi lintukuvaukseen?

Viesti Kirjoittaja mvert »

Tulee pitkää tajunnanvirtaa, sori siitä, en osaa vaan tiivistää oleelliseen :)

Muutamia omia huomioita 7D2:sta harrastelijan näkökulmasta. Hyvässä valossa tuottaa hyvälaatuista kuvaa, heikommassa riippuu kuvaajasta ja kuvien käyttökohteesta onko riittävän hyvää laatua. Pidän itse enemmän täysikennoisen EOS RP:n tuottamasta kuvasta heikommasa valossa, sillä tosin pitää päästä lähemmäs kohdetta saadakseen siihen saman pikselimäärän. 5D4 hakkaa taas nuo molemmat kuvan laadussa, mutta hintakin on kovempi.

7D2 Sääsuojaus iso plussa verrattuna muihin Canonin edullisempiin järkkäreihin, 90D:stä en ole varma millä tasolla suojaus on. Olen kuvannut 7D2 + 100-400mm ii-versiolla sateessa ilman lisäsuojauksia (sade yllättänyt useamminkin kesäisillä luontoretkillä, joten ihan tarkoituksella en ole sateeseen lähtenyt). Mitään ongelmia ei ole tullut, vaikka useita tunteja parin kanssa olen sateesaa kulkenut. Voi olla vaan hyvää tuuria, ja mun yksilön tiivisteet ja kiristykset on kunnolla paikallaan.

7D2 tarkennus hidastuu mielestäni selvästi telejatkeen kanssa (1.4x iii-versio). Lintupönöjä sillä saa kyllä otettua. Lentokuvauskin onnistuu jollain tasolla, mutta tarkennuspisteen menettäminen kohteesta lentokuvauksessa tarkoittaa mun harrastajan taidoilla usein menetettyä kuvaa. Tämä erityisesti taivasta vasten lentävissä linnuissa, tarkennus sahaa äärettömästä lähelle ja takaisin tuskallisen hitaasti ja lintu onkin jo ties missä. Hieman auttaa jos osaa kuvata molemmat silmät auki ja saa / osaa kameran ohi katsovalla silmällä seurata missä lintu menee. Silloin saatan saada vielä toisen yrityksen. Aiemmissa viesteissä jo todettiinkiin, että vain keskipiste + 4 apupistettä on jatkeen kanssa käytettävissä.

Ilman jatketta olen onnistunut saamaan tuolla yhdistelmällä lentokuvaa mm. lentävistä tervapääskyistä, joten silloin tarkennus toimii nopeasti. Pisteet täyttää myös laajemman alueen, kuin täysikennoisissa Canoneissa. Auttaa tuossa em. tilanteessa.

Yksi 7D2 heikkous verrattuna nykyisiin peilittömiin on servotarkennuksen käyttö lintupönöihin. Jos on malttia päästä niin lähelle lintua, että se täyttää suuren osan kuva-alasta, niin EOS RP antaa pönöissä servolla useampia onnistuneita kuvia verrattuna 7D2:een. 7D2 servo sahaa hieman enemmän kuin tuon peilittömän tarkennus paikallaan oleviin kohteisiin (voi johtua asetuksista, en ole kaikkea kokeillut).

Kertatarkennus 7D2:lla on osunut mulle riittävän hyvällä prosentilla. Tuo peilitön on taas selvästi huonompi paikkoihin, joissa pikkulintu on jossain oksiston keskellä ja haluat saada siitä itselle tunnistuskelpoisen kuvan. Mitään vuoden luontokuvia noissa oloissa ei oteta muutenkaan, mutta 7D2 tai peilikamera yleensäkkin toimii tuohon tarkoitukseen paremmin. Peilittömän tarkennuspiste on niin suuri (ainakin tuossa RP:ssä), että se tarttuu todennäköisemmin joihinkin oksiin kuin itse kohteeseen.

Jos noin 2-3m päästä pääsee pikkulintuja tuolla 100-400mm ii-versiolla kuvaamaan, suosittelen himmentämään jatkeen kanssa hieman. Itse yritän kuvata silloin 9-11 aukolla. Olen saanut siten vähän enemmän syväterävyyttä lintuun. Muutenkin tuo yhdistelmä tuottaa lähelle aviistuksen pehmeämpää kuvaa.
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
digikuva81

Viesti Kirjoittaja digikuva81 »

Gnisu kirjoitti:En jätä tarkoituksella mitään vaihtoehtoa pois laskuista. Canon EOS R on näköjään täyskennonen joten lisämillejä en sillä saisi. Toki voisin käyttää sen kanssa telejatketta mikä auttaisi asiaa. Miten mahtaa käydä tarkennusnopeuden? Hidastuuko tarkennus? Entä kuvanlaatu?

Mieluusti otan pohdittavaksi erilaisia vaihtoehtoja eli saa laittaa vinkkejä tulemaan.
Kyllä EOS R5 on se vuoden 2020 lintukuvauksen kuningas:

Koe monipuolinen tarkennus. Edistyneen eläinten tarkennuksen seurannan ansiosta EOS R5 tunnistaa koirat, kissat ja linnut niiden kehon, kasvojen tai silmien perusteella.
https://www.canon.fi/cameras/eos-r5/" onclick="window.open(this.href);return false;

Mitään vastaavaa ei ole kovin nopealla aikataululla tulossa Canonin muihin kameroihin.

lisämillejä:

400 x 1.4 = 560 (EOS 6D + 400 + 1.4x)
400 x 1.6 = 640 (EOS 7D + 400)
500 x 1.4 = 700 (EOS R5 + 500 + 1.4x)[täytyy hankkia RF 100-500 f/4.5-7.1L IS USM]
digikuva81

Gnisu kirjoitti:Canon 7D Mark ii
All of these AF points are cross-type (when using lenses with a maximum aperture of f/5.6 or faster)
https://www.dpreview.com/reviews/canon-eos-7d-mark-ii/6" onclick="window.open(this.href);return false;

The AF zone covers 88x100% of the frame and while I have not found this spec yet, AF is likely possible with max. apertures of f/11 or wider.
https://www.the-digital-picture.com/Rev ... rk-II.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;

7D Mark ii kanssa sinulla on tuo sama automaattirakennukseen liittyvä ongelma. Kun käytät telejatketta 1.4x, automaattitarkennus ei enää toimi, koska aukko on enää f/8.

Peilittömän kanssa sinulla ei ole moista ongelmaa, koska automaattitarkennus toimii vielä aukolla f/11.

millit:

7D Mark ii + 400 = 640
M6 Mark ii + 400 + 1.4x = 896
rolsen

Viesti Kirjoittaja rolsen »

Gnisu kirjoitti:Kiinnostaisi kuulla kokeneempien mielipidettä kuvauskaluston suhteen. Objektiivina tällä hetkellä Canon 100-400mm ii-versio ja kamerana Canon 6D. Täyskennonen ei anna tarpeellisia lisämillejä telepäähän ja siksi olen miettinyt croppikennoista vaihtoehtoa. Yksi kiinnostava vaihtoehto olisi Canon 7D Mark ii. Tarkennuspisteitä olisi huomattavasti enemmän ja putki "venyisi" 640 milliin. Tiedän että esimerkiksi pikkulintujen kuvaamiseen lisämillit ei tuo lopultakaan hirveästi lisää mutta onko tarkennus käyttökelpoisempi?
Omistan myös 1.4x ii telejatkeen mutta 6D ei tarkenna AF:lla jatkeen kanssa eikä käsitarkennus ole ratkaisu lentävien lintujen kuvaamiseen. Objektiivissa valovoima on 4-5.6 joka tarkoittaa jatkeen kanssa telepäässä aukkoa 8.
Onko kenelläkään tietoa tarkentaako 7D Mark ii AF:lla aukolla 8? Muutenkin kiinnostaisi keskustelu lintukuvaukseen liittyen. Toivottavasti joku jaksaa ottaa kantaa aiheeseen.
Mulla on tuo sama putki ja olen omistanut 6D:n (nyt 6DmkII). Tinttirunkona mulla on juurikin tuo 7DmkII. Se on aivan hyvä peli yhdessä tuon 100-400mkII:n kanssa. En käytä jatketta ko. kombon kanssa, koska siinä menettää niin paljon tarkennusnopeutta. 7DmkII:n AF on nopea, mutta pientä lipsumista tapahtuu, on kuitenkin täysin eri planeetalta kuin 6D (paitsi keskipiste, se oli erittäin hyvä 6D:ssä). Kun olin Varangilla kuvaamassa lintuja 6D + 500/4 -setillä, niin kyllä meinasi hermo palaa 6D:n seurantatarkennukseen, se oli aivan kauhea. Pönöissä ei mitään ongelmaa.

Minun ehdotukseni on, että hankit 7DmkII:n tai 90D:n ja pidät sen jatkeen tiettyjä tilanteita varten taskussa. Muutoin sitten ammut paljaalla zoomilla. En näe itseäni luopumassa tuosta 100-400mkII:sta pitkään pitkään aikaan. Jos pörssi antaa myöten, niin pidä se 6D myös. Käytä sitä sitten hämärässä ja vähässä valossa.
--
Minä en ole äreä, minä olen valikoivasti hyväntuulinen
talonherra

Viesti Kirjoittaja talonherra »

Mikä telejatke sulla on käytössä? Kylläkait ainaskin mulla tarkensi tuolla Canonin 2xmark3 jatkeella.. ainakin keskipisteellä.. muistaakseni, jos ny en ihan väärin muista... tokikin hitaammin.Canon 90d. Siitä croppi, ja huomattavasti halvempi kuin R. Ja liveview tarkennuksella varsinkin, pitäisi olla tosi hyvä.. katsoppa tubesta revikoita.. mä itse ainakin pistäisin tällä hetkellä tuon ysikympin... jos lintulaatikkoa tarvitsisin.
Instagram: jani.honkala
Flickr: Jani Honkala
hama

Viesti Kirjoittaja hama »

digikuva81 kirjoitti:
Gnisu kirjoitti:En jätä tarkoituksella mitään vaihtoehtoa pois laskuista. Canon EOS R on näköjään täyskennonen joten lisämillejä en sillä saisi. Toki voisin käyttää sen kanssa telejatketta mikä auttaisi asiaa. Miten mahtaa käydä tarkennusnopeuden? Hidastuuko tarkennus? Entä kuvanlaatu?

Mieluusti otan pohdittavaksi erilaisia vaihtoehtoja eli saa laittaa vinkkejä tulemaan.
Kyllä EOS R5 on se vuoden 2020 lintukuvauksen kuningas:

Koe monipuolinen tarkennus. Edistyneen eläinten tarkennuksen seurannan ansiosta EOS R5 tunnistaa koirat, kissat ja linnut niiden kehon, kasvojen tai silmien perusteella.
https://www.canon.fi/cameras/eos-r5/" onclick="window.open(this.href);return false;

Mitään vastaavaa ei ole kovin nopealla aikataululla tulossa Canonin muihin kameroihin.

lisämillejä:

400 x 1.4 = 560 (EOS 6D + 400 + 1.4x)
400 x 1.6 = 640 (EOS 7D + 400)
500 x 1.4 = 700 (EOS R5 + 500 + 1.4x)[täytyy hankkia RF 100-500 f/4.5-7.1L IS USM]
Odottaisin ennemmin R7:a croppia, eiköhän siihen tule noi samat tarkennukset.
digikuva81

hama kirjoitti:Odottaisin ennemmin R7:a croppia, eiköhän siihen tule noi samat tarkennukset.
Toisaalta samaa mieltä. Toisaalta mun on vaikea ymmärtää EOS R7 huhuja, koska Canonillahan on jo APS-C kennollinen peilitön.

Toisaalta en näe kahden rinnakkaisen APS-C järjestelmän kehittämistä järkevänä, mutta taas toisaalta:

Canon EF-M objektiivien kontrasti ei riitä enää 30+ megapikselin kennolle, joten jos halutaan taata APS-C kennolliselle riittävä kuvanlaatu, on pakkokin mennä tuohon, että kaikki RF objektiivit riittää APS-C kennolle ja ne laadukkaat APS-C piirtoympyrän peilittömän objektiivit tuleekin RF kiinnityksellä.
Gnisu

Viesti Kirjoittaja Gnisu »

rolsen kirjoitti:
Gnisu kirjoitti:Kiinnostaisi kuulla kokeneempien mielipidettä kuvauskaluston suhteen. Objektiivina tällä hetkellä Canon 100-400mm ii-versio ja kamerana Canon 6D. Täyskennonen ei anna tarpeellisia lisämillejä telepäähän ja siksi olen miettinyt croppikennoista vaihtoehtoa. Yksi kiinnostava vaihtoehto olisi Canon 7D Mark ii. Tarkennuspisteitä olisi huomattavasti enemmän ja putki "venyisi" 640 milliin. Tiedän että esimerkiksi pikkulintujen kuvaamiseen lisämillit ei tuo lopultakaan hirveästi lisää mutta onko tarkennus käyttökelpoisempi?
Omistan myös 1.4x ii telejatkeen mutta 6D ei tarkenna AF:lla jatkeen kanssa eikä käsitarkennus ole ratkaisu lentävien lintujen kuvaamiseen. Objektiivissa valovoima on 4-5.6 joka tarkoittaa jatkeen kanssa telepäässä aukkoa 8.
Onko kenelläkään tietoa tarkentaako 7D Mark ii AF:lla aukolla 8? Muutenkin kiinnostaisi keskustelu lintukuvaukseen liittyen. Toivottavasti joku jaksaa ottaa kantaa aiheeseen.
Mulla on tuo sama putki ja olen omistanut 6D:n (nyt 6DmkII). Tinttirunkona mulla on juurikin tuo 7DmkII. Se on aivan hyvä peli yhdessä tuon 100-400mkII:n kanssa. En käytä jatketta ko. kombon kanssa, koska siinä menettää niin paljon tarkennusnopeutta. 7DmkII:n AF on nopea, mutta pientä lipsumista tapahtuu, on kuitenkin täysin eri planeetalta kuin 6D (paitsi keskipiste, se oli erittäin hyvä 6D:ssä). Kun olin Varangilla kuvaamassa lintuja 6D + 500/4 -setillä, niin kyllä meinasi hermo palaa 6D:n seurantatarkennukseen, se oli aivan kauhea. Pönöissä ei mitään ongelmaa.

Minun ehdotukseni on, että hankit 7DmkII:n tai 90D:n ja pidät sen jatkeen tiettyjä tilanteita varten taskussa. Muutoin sitten ammut paljaalla zoomilla. En näe itseäni luopumassa tuosta 100-400mkII:sta pitkään pitkään aikaan. Jos pörssi antaa myöten, niin pidä se 6D myös. Käytä sitä sitten hämärässä ja vähässä valossa.
Mukava kuulla ajatuksia sellaiselta jolla pitkälti sama kalusto käytössä. Mulla on tilanne sellainen että en ihan heti ole objektiivia hankkimassa. Nykyinen 100-400 mk ii on minun tarpeisiin loistava objektiivi ja sillä on tarkoitus hoitaa lintukuvaus. On hyvin todennäköistä että hankin 7D mk ii Canonin ja pyrin pääsemään riittävän lähelle lintuja jotta kuva on ylipäätään järkevää ottaa. Tarkoitus hankkia maastonvärinen vaatetus joka helpottaa pääsyä lähemmäksi lintuja. Se miten siinä tulen onnistumaan jää nähtäväksi.
digikuva81

Gnisu kirjoitti:Mulla on tilanne sellainen että en ihan heti ole objektiivia hankkimassa. Nykyinen 100-400 mk ii on minun tarpeisiin loistava objektiivi ja sillä on tarkoitus hoitaa lintukuvaus.
Niinhän se voi olla, että jos tuossa tuli tehtyä epäonnistunut hankinta, niin jälkeenpäin virhettä on vaikea korjata ilman suurta rahamenetystä.

Ihmettelin aikoinaan suurta innostusta hankkia DSLR kameroita, vaikka oli jo hyvin tiedossa, että peilittömät versiot tulee aivan tuota pikaa. Silloin jos en asiasta tehnyt mitään päätöstä, joku alitajunnassa laittoi jarrua. Voi olla, etten koskaan tule hankkimaan DSLR kameraa.
Tony_A

Viesti Kirjoittaja Tony_A »

Gnisu kirjoitti:Mukava kuulla ajatuksia sellaiselta jolla pitkälti sama kalusto käytössä. Mulla on tilanne sellainen että en ihan heti ole objektiivia hankkimassa. Nykyinen 100-400 mk ii on minun tarpeisiin loistava objektiivi ja sillä on tarkoitus hoitaa lintukuvaus. On hyvin todennäköistä että hankin 7D mk ii Canonin ja pyrin pääsemään riittävän lähelle lintuja jotta kuva on ylipäätään järkevää ottaa. Tarkoitus hankkia maastonvärinen vaatetus joka helpottaa pääsyä lähemmäksi lintuja. Se miten siinä tulen onnistumaan jää nähtäväksi.
Ennen 7D2 ostamista kannattaa kyllä toi 90D kortti kääntää ympäri. Siinä on tolkuttoman paljon enemmän resoluutiota 20MPix vs 32MPix, jolla juuri tuolla tintti liian kaakana saattaa pelastaa kuvan tai kaksi. Lisäksi tällä foorumilla hehkutettua dynamiikkaa on myös enemmän.

Tsekkaa, pystyykö tarkentamaan laajennetulla keskipisteellä F/8 asti. Takanäytöllä, joka kuulemma on nopea, voi tarkentaa f/11 asti pönöt (2x telejatke).

Mullakin oli 7D2 ja 5D4:n hankinta 5D3:n tilalle lähetti tuon kroppikunkun pois mun kameralaukusta. Aiemmin mainittu AF Servo paikallaan oleviin kohteisiin oli mielestäni huono ja käänsinkin aina kun mahdollista asetuksen One shot asentoon pönöihin.

Digikuva81:lle erikseen: Tälle keväälle ei ilmesty R5 eikä RF 100-500. Voisitko lopettaa tunkemasta niitä joka ketjuun. On varmasti mahtava setti rikkaalle harrastajalle, KUNHAN ILMESTYY. Tuskin niitä varastoihin saadaan edes ennen syysmuuttoja.
Satunnainen kuvaaja ja Canon keräilijä
FF,1", 35mm
FD, EF, RF
digikuva81

Tony_A kirjoitti:
Gnisu kirjoitti:Mukava kuulla ajatuksia sellaiselta jolla pitkälti sama kalusto käytössä. Mulla on tilanne sellainen että en ihan heti ole objektiivia hankkimassa. Nykyinen 100-400 mk ii on minun tarpeisiin loistava objektiivi ja sillä on tarkoitus hoitaa lintukuvaus. On hyvin todennäköistä että hankin 7D mk ii Canonin ja pyrin pääsemään riittävän lähelle lintuja jotta kuva on ylipäätään järkevää ottaa. Tarkoitus hankkia maastonvärinen vaatetus joka helpottaa pääsyä lähemmäksi lintuja. Se miten siinä tulen onnistumaan jää nähtäväksi.
Ennen 7D2 ostamista kannattaa kyllä toi 90D kortti kääntää ympäri. Siinä on tolkuttoman paljon enemmän resoluutiota 20MPix vs 32MPix, jolla juuri tuolla tintti liian kaakana saattaa pelastaa kuvan tai kaksi. Lisäksi tällä foorumilla hehkutettua dynamiikkaa on myös enemmän.

Tsekkaa, pystyykö tarkentamaan laajennetulla keskipisteellä F/8 asti. Takanäytöllä, joka kuulemma on nopea, voi tarkentaa f/11 asti pönöt (2x telejatke).

Mullakin oli 7D2 ja 5D4:n hankinta 5D3:n tilalle lähetti tuon kroppikunkun pois mun kameralaukusta. Aiemmin mainittu AF Servo paikallaan oleviin kohteisiin oli mielestäni huono ja käänsinkin aina kun mahdollista asetuksen One shot asentoon pönöihin.

Digikuva81:lle erikseen: Tälle keväälle ei ilmesty R5 eikä RF 100-500. Voisitko lopettaa tunkemasta niitä joka ketjuun. On varmasti mahtava setti rikkaalle harrastajalle, KUNHAN ILMESTYY. Tuskin niitä varastoihin saadaan edes ennen syysmuuttoja.
Siinä on vain sellainen mielenkiintoinen ongelma, ettei siitä peilistä ja optisesta etsimestä ole mitään hyötyä, jos ostat DSLR kameran ja kuvaat live view tilassa.

Kyllä ne peilittömät sieltä pikkuhiljaa tulee... tekee oikeen mieli laskea, millasset summat rahaa hukkaatte tässä:

Canon EOS 6D MK II - 1 294,90
Canon EOS 7D mark II - 1 538,90
Canon EF 100-400 mm f/4,5 - 5,6L IS II USM - 2 399,90
Canon EF 1.4x III 499,90

tuo kaikki yhteensä: 5 733,6

Tuolla rahalla olisi kyllä saanut jo aika paljon tuotteita peilittömien valikoimasta. Kyllä ihmettelen kovasti tätä hätäilyä.
Tony_A

Viesti Kirjoittaja Tony_A »

digikuva81 kirjoitti:
Tony_A kirjoitti:

Siinä on vain sellainen mielenkiintoinen ongelma, ettei siitä peilistä ja optisesta etsimestä ole mitään hyötyä, jos ostat DSLR kameran ja kuvaat live view tilassa.

Kyllä ne peilittömät sieltä pikkuhiljaa tulee... tekee oikeen mieli laskea, millasset summat rahaa hukkaatte tässä:

Canon EF 1.4x III 499,90

tuo kaikki yhteensä: 5 733,6

Tuolla rahalla olisi kyllä saanut jo aika paljon tuotteita peilittömien valikoimasta. Kyllä ihmettelen kovasti tätä hätäilyä.
Lue viesti ensin ja vastaa vasta sitten. Aloittajalla on jo 6D+EF100-400 II. Eli rahaa tarvittaneen lisää vain 1538e, jos ostaa kaupasta uunituoreen 7D2 kameran.

Minä en ostaisi, kun käytettynä noita liikkuu noin 700e:n hintaan yllinkyllin. 90D:n joutunee ostamaan uutena, jolloin taitaa vähintään 1200e mennä.
Satunnainen kuvaaja ja Canon keräilijä
FF,1", 35mm
FD, EF, RF
Maffer
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Peilittömän voi nakata suohon suosiolla. Siinähän odotat kytiksellä EVF:ää katsomalla milloin tirppa on kohdallaan ja kun vihdoin on, saat puoli sarjaa jäljellä olevalla akulla. Pitkissä passeissa menee vain näkö susiromua pikseliesitystä seuraamalla.
digikuva81

Tony_A kirjoitti:
digikuva81 kirjoitti:
Tony_A kirjoitti:Ennen 7D2 ostamista kannattaa kyllä toi 90D kortti kääntää ympäri. Siinä on tolkuttoman paljon enemmän resoluutiota 20MPix vs 32MPix, jolla juuri tuolla tintti liian kaakana saattaa pelastaa kuvan tai kaksi. Lisäksi tällä foorumilla hehkutettua dynamiikkaa on myös enemmän.

Canon EF 1.4x III 499,90

tuo kaikki yhteensä: 5 733,6

Lue viesti ensin ja vastaa vasta sitten. Aloittajalla on jo 6D+EF100-400 II. Eli rahaa tarvittaneen lisää vain 1538e, jos ostaa kaupasta uunituoreen 7D2 kameran.

Minä en ostaisi, kun käytettynä noita liikkuu noin 700e:n hintaan yllinkyllin. 90D:n joutunee ostamaan uutena, jolloin taitaa vähintään 1200e mennä.
Ajatukseni oli, että jos olisi aikoinaan jättänyt kaikki valokuvausvälineet hankkimatta ja yksinkertaisesti vain odottanut, kunnes peilittömät hyllyllä. Ja on se eräs peilitön siellä kaupan hyllyllä nyt jo:

Canon EOS R

Canon’s first full-frame mirrorless camera, the EOS R, employs Canon’s Dual Pixel CMOS AF, a sensor-based phase detection AF system with 5,655 manually-selectable AF points that cover approximately 88 percent of the image frame. Also noteworthy is the system’s ability to function in low-light conditions down to -6 EV (depending on the lens used) and at apertures as small as ƒ/11 equivalent, meaning that that the AF system can support, for example, an EF 100–400mm f/4–5.6 IS II lens with a 2x teleconverter attached. The EOS R can shoot at up to 8 fps with the focus locked on the first frame, or 5 fps with continuous AF. Read our field test of the Canon EOS R.
https://www.outdoorphotographer.com/pho ... -wildlife/" onclick="window.open(this.href);return false;

Canon EOS 6D on tullut kauppoihin marraskuussa 2012. Objektiivi Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6L IS II USM on tullut kauppoihin 2014. Minä olen liittynyt foorumille 06.01.2012 eli olen sivusta seurannut, kun muut säheltää. Minä en sähellä. Minä odotan.
hkoskenv

Viesti Kirjoittaja hkoskenv »

digikuva81 kirjoitti:Ajatukseni oli, että jos olisi aikoinaan jättänyt kaikki valokuvausvälineet hankkimatta ja yksinkertaisesti vain odottanut, kunnes peilittömät hyllyllä. Ja on se eräs peilitön siellä kaupan hyllyllä nyt jo:

Canon EOS R
Mitä iloa siitä muka on? Se tarvitsee sähköä toimiakseen, mutta minä en ota sähköliittymää vaan odotan, että energiaa tyhjästä ilmaiseksi tekevä joka kodin ikiliikkuja tulee kauppoihin - ilmaiseen jakeluun tietenkin. On ihan turhaa ja tyhmää tehdä kompromisseja, kun aina voi odottaa täydellistä ratkaisua.
Canon EOS 6D on tullut kauppoihin marraskuussa 2012. Objektiivi Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6L IS II USM on tullut kauppoihin 2014. Minä olen liittynyt foorumille 06.01.2012 eli olen sivusta seurannut, kun muut säheltää. Minä en sähellä. Minä odotan.
No mene nyt sinäkin ja sähellä. Tuo askeesi tuntuu ottavan kommenteista päätellen koville. Rahaa se vain on, sen kun panet haisemaan. Ei maailma odottamalla valmiiksi tule.
Hannu
Maffer
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Maffer »

digikuva odottaa ja kuvat meni (lensi) ohi?
DorianBlue

Viesti Kirjoittaja DorianBlue »

digikuva81 kirjoitti: Canon EOS 6D on tullut kauppoihin marraskuussa 2012. Objektiivi Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6L IS II USM on tullut kauppoihin 2014. Minä olen liittynyt foorumille 06.01.2012 eli olen sivusta seurannut, kun muut säheltää. Minä en sähellä. Minä odotan.
Ymmärsinkö nyt oikein? Olet yli kahdeksan vuotta odottanut vesi kielellä, että saat ostettua ensimmäisen kamerasi? Et ole ikinä kuvannut yhdelläkään värkillä, mitkä olet täällä tuominnut täysin vääränä kapineena kenenkään vaatimuksiin, kun neuvoja on pyydetty ja vastauksia annettu? Kovasti olet kärkäs antamaan neuvoja, mutta käytännön kokemusta näistä laitteista sulla on tasan nolla?
Smith & Wesson: the original point-and-shoot interface
Shuko

Viesti Kirjoittaja Shuko »

DorianBlue kirjoitti:Kovasti olet kärkäs antamaan neuvoja, mutta käytännön kokemusta näistä laitteista sulla on tasan nolla?
Ei sitä enää tarvita mitään kokemuksia, kun on speksilinkit ja numerojargonit. ;)
Matti_JH
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Matti_JH »

DorianBlue kirjoitti:
digikuva81 kirjoitti: Canon EOS 6D on tullut kauppoihin marraskuussa 2012. Objektiivi Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6L IS II USM on tullut kauppoihin 2014. Minä olen liittynyt foorumille 06.01.2012 eli olen sivusta seurannut, kun muut säheltää. Minä en sähellä. Minä odotan.
Ymmärsinkö nyt oikein? Olet yli kahdeksan vuotta odottanut vesi kielellä, että saat ostettua ensimmäisen kamerasi? Et ole ikinä kuvannut yhdelläkään värkillä, mitkä olet täällä tuominnut täysin vääränä kapineena kenenkään vaatimuksiin, kun neuvoja on pyydetty ja vastauksia annettu? Kovasti olet kärkäs antamaan neuvoja, mutta käytännön kokemusta näistä laitteista sulla on tasan nolla?
Ei voi muuta sanoa tästä tapauksesta kuin

Kuva
hama

Viesti Kirjoittaja hama »

Shuko kirjoitti:
DorianBlue kirjoitti:Kovasti olet kärkäs antamaan neuvoja, mutta käytännön kokemusta näistä laitteista sulla on tasan nolla?
Ei sitä enää tarvita mitään kokemuksia, kun on speksilinkit ja numerojargonit. ;)
Joillakin ei ole antaa edes sitä, vaan tyrkytetään niitä omia mieltymyksiä, vaikka puhe onkin ihan muusta.
Vastaa Viestiin