Ryhmävalokuvaus kirkossa

Voit vapaasti kysyä jopa vähän tyhmiäkin.
jaava

Re: Ryhmävalokuvaus kirkossa

Viesti Kirjoittaja jaava »

Hannu KH kirjoitti:
Tuplavarjot tulee kun kuvaa reprovaloilla.
Ihmisiä EI KUVATA KOSKAAN REPROVALOILLA.
Eli ei ole olemassa kahta aurinkoa, salamat pitää pistää valaisemaan yhdestä pisteestä sopivasti ulospäin niin että valaistuksesta tulee tasainen.

Muitokuvissakin valot sijoitetaan samalle puolelle kameraa, ja tasoitusvalo voi olla kameran päällä tai takana.
Miten tuon taustan valaisu (yhdessä etusuunnasta tulevan valon kanssa). Muotokuvissakin taustaa jopa niin, että hahmo saa kultaisen reunuksen, kun posauttaa salamalla suoraan takaa.
Kuinka käytännöllistä tuo siten lienee kirkossa, kun katonkaan kautta ei voi heijastaa taustavaloa.

Mikä on reprovalo? (mä en ole harrastanut kovin kattavasti filmiaikana)
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
Hannu KH
Viesti:

Re: Ryhmävalokuvaus kirkossa

Viesti Kirjoittaja Hannu KH »

jaava kirjoitti:
Hannu KH kirjoitti:
Tuplavarjot tulee kun kuvaa reprovaloilla.
Ihmisiä EI KUVATA KOSKAAN REPROVALOILLA.
Eli ei ole olemassa kahta aurinkoa, salamat pitää pistää valaisemaan yhdestä pisteestä sopivasti ulospäin niin että valaistuksesta tulee tasainen.

Muitokuvissakin valot sijoitetaan samalle puolelle kameraa, ja tasoitusvalo voi olla kameran päällä tai takana.
Miten tuon taustan valaisu (yhdessä etusuunnasta tulevan valon kanssa). Muotokuvissakin taustaa jopa niin, että hahmo saa kultaisen reunuksen, kun posauttaa salamalla suoraan takaa.
Kuinka käytännöllistä tuo siten lienee kirkossa, kun katonkaan kautta ei voi heijastaa taustavaloa.

Mikä on reprovalo? (mä en ole harrastanut kovin kattavasti filmiaikana)
Taustan valaisuun pitäis käyttää lisäsalamaa, ei välttämättä ongelmatonta koska pitäis saada tasainen ja siellä mahdollisesti olevat esineet asiat voivat tehdä varjoja.
Herkkyyttä tarpeeksi ja valotusaikaa senverran pitkäksi että tausta ei jää ihan mustaksi.
Itte oon kuvannut yli 30 hengen ryhmiä kinokennoisella aukolla 5.6 lähtien. Ihan tarpeeksi terävää ja taustakaan ei jää ihan mustaksi.
1 kpl 500 Ws Elinkan studiosalamalla läpiampuvalla varjolla täysillä. Ja virta akusta, se on mun resepti. Jos tausta on tumma ja kaukana niin sitten salaman tehoja alemmas että saadaan valotusaikaa ja aukkoa rukattua niin että taustakin vähän vaalenee.
Korkovalot valaisevat kuvattavien ääriviivat, ne onkin vähän toinen juttu. Siinä valo tulee sopivasti kuvattavien takaa.

Reprovalo on 2-ulotteisen asian, esimerkiksi valokuvien jäljennöksessä käytettävä valaisu jossa 2 tai useampi valo tulee viistosti symmetrisesti kameran molemmin puolin. Väin saadaan tasainen valaistus ja mahdolliset kiillot kuvan pinnasta saadaan minimoitua.
Henkilökuvauksessa se on paholaisen keksintö.
Mahdolliset kirjoitusvirheet johtuu tabletista.
Vastaa Viestiin