Kryptos kirjoitti:
Markkinat eivät ole staattisia ja Nikon toimii, kuten yrityksen tuleekin toimia, eli suhteuttaa strategiaansa ja organisaationsa niihin. Kameraliiketoiminta on vain osa Nikonin liiketoimintoja. Mitä strategian muuttaminen liikevaihdon kasvuhakuisuudesta katteiden parantamiseen operatiivisella tasolla sitten merkitsee, jää nähtäväksi. Usein se kuitenkin tarkoittaa kustannussäästöjä ja keskittymistä olemassaoleviin markkinoihin ja asiakassegmentteihin, ja tuotteiden myymistä ostovoimaiselle asiakaskunnalle mahdollisimman kalliilla. Nikon pyrkinee siis säilyttämään asemansa ja asiakkaansa tarjoamalla heille korkealaatuisia tuotteita korkeaan hintaan. Mutta se voi olla jotakin muutakin.
Tuota kehityskulkua kutsutaan nikonin "leicaistumiseksi". Toivottavasti ei toteudu sillä se johtaa kierteeseen jossa pieneneviä volyymejä paikataan aina vaan korkeammalla hinnoittelulla. Ja samalla hinta/laatu -suhde muuttuu epäedullisemmaksi.
Kyllä se vaan niin taitaa olla, että Nikonin kaltainen iso kameranvalmistaja tarvitsee myös volyymituotteita. Niitä ovat ennenkaikkea pienikennoiset järjestelmäkamerat hintaluokassa alle 1000e. Olisi toki voinut olla myös esim Nikon 1 tai DL-pokkarit. Tai ihan mikä kamera vaan, mitä Nikon ei ole tehnyt. Ja tällä suunnalla Nikonin imperiumi on pahasti sortumassa. Kyllä tämä antaa aihetta ihan oikeaan huoleen, etenkin kun Nikon on tämän alan suurista se jonka talous nojaa kaikkein vahvimmin kamerabisnekseen (erotuksena esim Canoniin).
Kryptos kirjoitti:Kun olen omaa kamerakuviotani miettinyt, alkaa Canonin leirissä pysyminen vaikuttaa minulle parhaalta vaihtoehdolta. Kuten usein olen sanonut, kaikilla nykyisillä kameroilla saa teknisesti hyviä kuvia. Erot ovat lopulta marginaalisia. Canon tekee hyvää optiikkaa ja sitä on hyvä valikoima. 5D Mk IV on hyvä kamera. Voisin vain päivittää rungon ja säästää itseltäni vaivan uusia optiikkani.
Pari vuotta sitten Canoniin vaihtaminen olisi tuntunut kohdallani huonolta vitsiltä, mutta nyt asia on hiukan toisin. Viimeisimmissä kameroissaan, mm. 5D mkIV, Canon on edennyt huomattavasti etenkin kuvanlaadussa ja hyviä objektiiveja on ollut aina. Jos 6D mkII tulee pian ulos ja jos sen hinnoittelu on aggressiivista, niin kyllä se aiheuttaa ainakin kovat keskustelut Nikonin käyttäjien suunnalla... Tosin ovathan nämä asiat myös Nikonin puolella ihan hyvässä kuosissa. Teknisesti. Se on vaan tuo yhtiön tila ja kehityssuunta, mikä ihmisiä huolettaa - ja varmaan ihan turhan paljon.
Kryptos kirjoitti:Pikkuponi a6000 kulkee mukana jatkossakin.
Minulla m43 astui sille paikalle. Ei ehkä aivan täydellinen järjestelmä, mutta hyvässä hapessa ja täydentää hyvin täyskennoista. Olisin mielelläni ostanut pikkukameraksi Nikonin peilittömän, mutta kun Nikon 1 järjestelmä on käytännössä kuollut, eikä dx-peilitöntä ole vielä kuulunut.
Jos nyt tekisit Kryptos päätöstä, niin sinulle kelpaisi varmaan myös EOS M?