Kuvan saaminen täydelliseksi ainoastaan kameralla?osmodraama kirjoitti: Siihen että kuva viittaisi täydellisyyteen ainoastaan kameran omia ominaisuuksia käyttäen olisi oman elämän etiikkani mukaista, mutta se että onko se mahdollista, edes ammattimaiselta kameran käyttäjältä, saada kuvia joita ei liiemmin jälkikäsitellä koneella.
Itse en usko, että on mahdollista. Riittävän hyvän kuvan kyllä saa, mutta "täydelliseksi"...
Ei ole onnistunu koskaan filmikameralla, filmi on aina pitänyt kehittää. Edelleenkin on paljon keskustelua kuinka kehityksellä ja kopioinnilla kuvaan on voinut vaikuttaa...
Digilläkin mielestäni ongelmana on se, että jos kamera pyrkii tekemään kuvan liian valmiiksi (sillä kamera on tietokone, joka yrittää "optimoida", kehittää kuvaa, myös niillä täysillä käsisäädöillä), niin se ei yleensä ole sitä, mitä kuvaaja haluaa - kamera ei lue kuvaajan ajatuksia.
Ja taas jos kamera jättää kuva-aineistoon mahdolisuuksia käsittelyyn (Raw), niin kuvaa pitää tuolloin todellakin säätää, jotta saataisin kuva oman näkemyksen mukaiseksi.
Itse näen myös kaksi lisäsyytä käsitellä kuvaa. Kamerassa on toki paljon säätöjä, jolla siihen "automaattiseen kuvankäsittelyyn" voidaan vaikuttaa (ja en tarkoita valotuksen perussäätöjä). Mutta onko todella niin, että kuva pitää tehdä "valmiiksi" osaamalla etukäteen kaikkien asetusten vaikutus lopulliseen kuvaan ja vasta sitten kuvata se paikallaan kiltisti pysynyt kivi. Vai saanko keskittyä kuvaukseen, odottaa oikeaa tilannetta, kuvata Raw:ksi ja säätää jälkeenpäin reippaamminkin ja eri versioita, jotta saataisiin se haluttu.
Toinen syy on se, että kuvaa voidaan käyttää eri tavoin. Tällöin sen ulkoasulle voi olla erilaisia vaatimuksia. Esimerkkinä vaikka ero, esitetäänkö kuva vaikkapa datatykillä tai paperille tulostettuna seinällä. Toki värinhallintaa on, mutta itse kyllä huomioin tuon kuvan valoisuudessa ja kontrasteissa. Rajaukset voivat olla erilaisia eri julkaisumuodoissa. Ja sitä luontokuvaakin voidaan käyttää joko kilpailussa tai sitten myydä kalliilla mainokseen. Näiden kuvien siisteydessä taitaa olla eroa.
Itse olen tänä talvena koettanut opetella piirustusta ja maalausta. Yksi minulle uusia asioita on ollut se, kuinka paljon tehtävää kuvaa muokataan koko ajan. Alun hahmotelma muuttuu pikkuhiljaa "näköisemmäksi" ja jopa mittasuhteita voi vielä korjata johonkin rajaan asti. Hiili ja akryyli ovat varsin paljon muokattavissa vielä ensimmäisen vedon jälkeenkin, öljymaali päiväkausia. Ja kuvasta tehdään usein ensin hahmotelmia ennen kuin varsinainen tuotos aloitetaan. En näe valokuvan muokkausta ollenkaan erilaisena.