Kääkkä kirjoitti:Kumisaappaat on kanssa aika hyvät niin ei pääse varpaaseen puremaan. Ite kuvasin joskus 70-200 millisellä ja se oli muistaakseni aika passeli. Ei tavinnu mennä ihan purenta etäisyydelle ja se kyseinen tötterö tarkensi kumminkin suht lähelle joten 200 millillä sai aika tiukkojakin ruutuja.
Riippuu kamerasta ja zoomista. Minun 70-200mm tarkentaa vain 1,2 metriin joka on liian vähän. 300mm tarkentuu lähes samaan mutta tuo kohteen lähemmäs joten parempi.
Kroppikenno tietysti olisi hyvä noissa touhuissa.
Minä haikailen herppimakroiluun FF:n rinnalle jotakin kroppirunkoa, jossa on kääntyvä näyttö kosketustarkennuksella. Saa paremmat kuvausasennot eikä tarvitse niin pitkiä putkia.
Tietysti noin 100mm makrollakin saa FF:lle kuvaa, mutta lähelle pitää hivuttautua ja etenkin kyyt ovat uskomattoman arkoja otuksia.
Ensimmäiset kuvat sai jo pari viikkoa sitten täällä eteläsuomessa :)
Viikonloppuna kuvasin 100mm makrolla ja 100-400II. Makro oli FF rungossa ja zoomi kropissa. Molemmat käypäsiä tuohon hommaan. Lähimmillään makrolla vastavalosuoja oli n25cm päässä. Täällä pesä oli vielä lähes lumen peitossa ja vain kaksi kyytä nousi ulos sieltä. Siksikin tilanne oli paremmin hallittavissa. Silloin kun niitä on kymmeniä niin joutuu olemaan hieman tarkempana.Ja varsinkin kun nousee ylös makuuasennosta ettei nojaa kädellä kyyn edestä :)
Tuli pääsiäisenä tuolla Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6L IS II USM lasilla kokeiltua kyy kuvausta, se että tarkentaa jopa 0,98 metrin päähän on hyvä....mutta silloin syväterävyys on aika pieni ja noilla milleillä himmennyskään ei paljoa auta kun kohde on metrin päässä kennosta.
Känön kirjoitti:Tuli pääsiäisenä tuolla Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6L IS II USM lasilla kokeiltua kyy kuvausta, se että tarkentaa jopa 0,98 metrin päähän on hyvä....mutta silloin syväterävyys on aika pieni ja noilla milleillä himmennyskään ei paljoa auta kun kohde on metrin päässä kennosta.
Paitsi jos hakeekin lyhyttä syväterävyyttä niin tuo on aika passeli ;) Minä paukuttelin menemään täydellä aukolla molemmilla komboilla :D