Hääkuvauksesta

Voit vapaasti kysyä jopa vähän tyhmiäkin.
Maffer
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Markalla saa markan vanteet. Jos pyydetään ilmaiseksi kuvaamaan jonkun juhlia, niin kannattaa tehdä se juuri niin - eli tuurilla. Kyse voi olla siitäkin, että hääpari ei arvosta lainkaan vaivannäköä vaan luulee että se on "räps räps ja jpegit kamerasta meille kiitos".

Toissakesänä kuvasin yhdet tällaiset häät ja shoppasin yhteen kuvaan vieraiden sekaan Riddickin - vielä tänäänkään kukaan ei ole hoksannut sitä...

https://fi.wikipedia.org/wiki/Riddick
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
BacWooZ
Viesti:

Viesti Kirjoittaja BacWooZ »

Nää on niin hankalia juttuja. Olen vastaavassa tilanteessa joutunut joskus kuvaamaan yhdet häät 400D:llä ja 50mm 1.8:lla. Ei niistä ainakaan kehdattu valittaa vaikka lopputulos oli todella surkea.

En tiedä kuinka tutuille pystyisi perustelemaan että kannattaisi palkata ammattilainen hoitamaan kuvaukset. Pitäisikö vain tylysti kertoa veloittavansa saman verran kuin ammattilainen? Sen ainakin olen huomannut, että tehtävän haasteellisuuden selostaminen maallikolle on ihan yhtä tyhjän kanssa.
Nikon D3s, Canon EOS M, Lumia 1020, Olympus TG-2
JoeSupreme
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JoeSupreme »

Itse kuvannut kolmet häät pyydettäessä, olen kyllä ilmaissut olevani harrastelija kuvaaja ja hintanikin sen mukainen.

Jokaisiin häihin kuitenkin panostanut sen verran että ostanut uuden lasin jonka kokenut tarpeelliseksi.

Se mitä on tarvinnut tehdä on kyllä pitänyt tuntea nuo lasit, sillä kun rungossa ei ollut (Canon 550D) tarkennuksen hienosäätöä niin oli vähän etu tai taka tarkenteisia eli sitä sitten piti näppi tuntumalta kompensoida.

Tuossa voi olla monelle semmoinen "hyvä syy" miten päästä irti jutusta mihinkä ei todellakaan halua:

Lasini ei tarkenna oikein joten on suuri riski että tulee pelkästään sumeita kuvia, varsinkin järjestelmäkamerallani.

Onhan se eri asia kuvailla kaikkea muuta lasilla minkä tuntee kuin juurikin häitä joissa sen tarkennuksen täytyisi olla 99,5% verran kohillaan.
habannaama

Viesti Kirjoittaja habannaama »

Eilisestä hääkuvauskeikasta sen verran, että jossain vaiheessa salista otettiin päävalot pois ja jäljelle jätettiin kaksi spottia kattoon, kohdistettuna tanssivaan hääpariin, samalla kun savukone tuuttasi jäätävää tuubaa saliin...

Annoin 6D/35mm f2 yhdistelmän laulaa, ISO:n ollessa 12800 ja eräs juhlavieraista löi samalla hanskat tiskiin 550D:n kanssa. Myöhemmin hän katsoi ottamiani kuvia ja totesi rungon menevän vaihtoon.

Kyllä kalustollakin ääriolosuhteissa on hyvinkin suuri merkitys...
Miksi ajaa BMW:llä, kun voi lentää LSD:llä.
Pros

Viesti Kirjoittaja Pros »

habannaama kirjoitti:Eilisestä hääkuvauskeikasta sen verran, että jossain vaiheessa salista otettiin päävalot pois ja jäljelle jätettiin kaksi spottia kattoon, kohdistettuna tanssivaan hääpariin, samalla kun savukone tuuttasi jäätävää tuubaa saliin...

Annoin 6D/35mm f2 yhdistelmän laulaa, ISO:n ollessa 12800 ja eräs juhlavieraista löi samalla hanskat tiskiin 550D:n kanssa. Myöhemmin hän katsoi ottamiani kuvia ja totesi rungon menevän vaihtoon.

Kyllä kalustollakin ääriolosuhteissa on hyvinkin suuri merkitys...
Ilmeisesti sulla ei siis käynyt niin, että vieraista ~2/3 otti jatkuvasti kuvia SALAMALLA hääparista kun nämä tanssivat huonosti valaistussa tilassa. Olipa valoshow.
habannaama

Viesti Kirjoittaja habannaama »

Oli tehty vieraille jo etukäteen selväksi, että paikalla kuvaaja ja omilla kalustoilla kuvaaminen sallittua, mutta salamoiden käyttö ei.

Ja harvassa olivat kameroilla kuvaavat, näemmä jälleen kerran kännyköillä kuvaaminen yleistä ja niinkuin ennenkin, niin nytkin, elikäs pädeillä kuvaaminen yllättävänkin yleistä.
Miksi ajaa BMW:llä, kun voi lentää LSD:llä.
Pros

Viesti Kirjoittaja Pros »

Jep, eipä tuo tullut mieleen kun ennen tuota hetkeä en huomannut kuin ehkä yhden-kaksi salamaa välähtävän. Olin myös itse toisella puolella huonetta paikassa, mistä en päässyt pois häiritsemättä tanssia niin en kehdannut alkaa huutamaan musiikin päälle... Pädikuvaajia ei ollut tuolla lainkaan, se on kyllä IMO aika huvittavan näköistä nostella leikkuulautaa pään yläpuolelle ja heilua kun mikäkin. :D

Ei sillä, kyllähän noilla mobiililaitteilla tulee nykyjään ihan hyvää kuvaa.
OskuK

Viesti Kirjoittaja OskuK »

BacWooZ kirjoitti:
En tiedä kuinka tutuille pystyisi perustelemaan että kannattaisi palkata ammattilainen hoitamaan kuvaukset. Pitäisikö vain tylysti kertoa veloittavansa saman verran kuin ammattilainen?
Sanoo vaan että koska homma on helppo, kuka vaan voi kuvata, itselläsi on nyt kausihalvaus.

Waldo's Peoplen Waldo:

"Itseensä pitää luottaa, eikö niin?"
PeCa

Viesti Kirjoittaja PeCa »

OskuK kirjoitti:
BacWooZ kirjoitti:
En tiedä kuinka tutuille pystyisi perustelemaan että kannattaisi palkata ammattilainen hoitamaan kuvaukset. Pitäisikö vain tylysti kertoa veloittavansa saman verran kuin ammattilainen?
Sanoo vaan että koska homma on helppo, kuka vaan voi kuvata, itselläsi on nyt kausihalvaus.
Mä kieltäydyin moisesta tarjouksesta onnistuneesti, jonka jälkeen kaason suosituksella palkkasivat "ammattikuvaajan". No, hinta oli ainakin kovempi kuin paikallisilla alan yrittäjillä. Häitten jälkeen sitten yritettin porukalla hieroa kuvista kelvollisia photoshopilla. Monenlaisia mietteitä on ollut asian tiimoilta =)
lindros

Viesti Kirjoittaja lindros »

Pistetääs samaan ketjuun.

Pitäisi kuvata puolitutun häät tuossa viikonloppuna. Kokemusta on parista hääkuvauskeikasta aiemmin. Sen jälkeen on kalusto päivittynyt melko lailla ja tässä vastikään siirryin myös täyskennoisten maailmaan (d700). Olisinkin kysellyt mikä putki näistä olisi sopivin potretteihin:

Nikkor 24-70 2.8G (tämä saapuu mulle varmaan juuri ennen häitä)
AF Nikkor 50mm 1.8
Sigma 100-300mm F4 APO EX IF / HSM
SPORTTIRUUTUJA - www.tempukka.fi
hattumies

Viesti Kirjoittaja hattumies »

24-70.
XTC Riders
Viesti:

Viesti Kirjoittaja XTC Riders »

lindros kirjoitti:Pistetääs samaan ketjuun.

Pitäisi kuvata puolitutun häät tuossa viikonloppuna. Kokemusta on parista hääkuvauskeikasta aiemmin. Sen jälkeen on kalusto päivittynyt melko lailla ja tässä vastikään siirryin myös täyskennoisten maailmaan (d700). Olisinkin kysellyt mikä putki näistä olisi sopivin potretteihin:

AF Nikkor 50mm 1.8
Vähän myöhässä kommentti, mutta jos tätä pitää kysyä niin en lähtisi häitä edes kuvaamaan.

Anyway. Kaikki sulla oli varmaan toivottavasti kuitenkin mukana ja tilanteen ja ajatuksen mukaan valitsit sopivan objektiivin?

Loppujen lopuksi pääasia kuitenkin on, että hääpari on tyytyväinen lopputulokseen.
lindros

Viesti Kirjoittaja lindros »

XTC Riders kirjoitti:
lindros kirjoitti:Pistetääs samaan ketjuun.

AF Nikkor 50mm 1.8
Vähän myöhässä kommentti, mutta jos tätä pitää kysyä niin en lähtisi häitä edes kuvaamaan.

Anyway. Kaikki sulla oli varmaan toivottavasti kuitenkin mukana ja tilanteen ja ajatuksen mukaan valitsit sopivan objektiivin?

Loppujen lopuksi pääasia kuitenkin on, että hääpari on tyytyväinen lopputulokseen.
No panic :) Kaikki oli mukana joo, mutta 24-70 oli lopulta läpi juhlan nokalla ja sillä mentiin päätyyn saakka. Tähän saakka olin ollut tyytyväinen näiden kahden muun lasin piirtoon, mutta 24-70 käteen saatuani ei tarvinnut enää miettiä.

Ja kaikki osapuolet oli kuviin tyytyväisiä.
SPORTTIRUUTUJA - www.tempukka.fi
Vastaa Viestiin