Nikonin peilittömät FF-rungot Z6 ja Z7

Canon EOS R, 1D, 5D, Nikon Z7/Z6,D500/D5/D7200/D750/D810/Df/D610, Fuji S2/S3 Pro/XT-n, Olympus Pen-F, M10, M5, Pentax K D ja ist D-sarja, Sony A7/A9 jne.
Sakke_K

Re: Nikonin peilittömät FF-rungot Z6 ja Z7

Viesti Kirjoittaja Sakke_K »

MonteZ kirjoitti: Marras 12, 2021 20 : 19

Maffer, edelleenkin jos luetun ymmärtämisessä on vaikeuksia, niin Z6II ja Z7II kameroissa ei esiinny PDAF banding:ia.

Tämä on havaittavissa selkeästi esim. näissä "sensor heatmap" kuvissa:
https://www.dpreview.com/forums/post/64673525

Minulla on Z7II, ja en ole koskaan törmännyt tähän ongelmaan, vaikka kuinka nostaisi varjoja ylöspäin.
Ja Maffer, et vastannut: mikä Z7II:ssa tulee siis kylkiäisenä bandingin peittelystä?
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
habannaama

Viesti Kirjoittaja habannaama »

Älkääs nyt yllyttäkö, kohta se menee ja ostaa Z7II:n ja tekee legendaarisen ämpäritestin, jossa kamerassa asetukset ISO50, f22 ja suljinaika joku 8000 kun kamera kiedottu kolminkertaiseen mustaan jätesäkkiin ja koko komeus laitetaan 24h ajaksi pakastearkkuun, joka käy täysillä =)
Miksi ajaa BMW:llä, kun voi lentää LSD:llä.
Sakke_K

:-) Maffer lienee Dark internet:ssä etsimässä tukea peloilleen...
P2

Viesti Kirjoittaja P2 »

Ite en ole huomannut kyseistä banding ongelmaa ollenkaan, tosin näköjään ne saa esille kun tarpeeksi kikkailee valotusta ylös. Aikoinaan D7100 ongelma oli todellinen varjojen avaamisessa. Ehkä en ota tarpeeksi pimeitä kuvia siellä ämpärissä tai koe tarvetta korjata valotusta 8 aukkoa ylös lightroomissa.
Ilmeisesti olisi pitänyt pysyä filmille kuvaamisessa, kun nämä digit ei ole vielä kypsiä markkinoille...
temama

Viesti Kirjoittaja temama »

heheh.

Kyse ei ole mistää traumasta jos on meinannut pienenä hukkua ämpäriin tai siellä kuvaamisen fetisismistä, kyse on kylmästä faktasta, että jos pimeässä kuvaa pitkää valotusta, ja nostaa varjoja niin noi niikkonin rungot tuottaa bändingiä. Se ei ole kivaa. Kyse voi olla vaikka vain pienestä tummasta osasta kuvaa jossa varjojen nosto tuottaa epämielluista viivaa. Soneissa tämä on jostakin syystä paremmin kontrollissa.
Elämä on valokuvaajan parasta aikaa! Vîta est tempus optimum homini
Sakke_K

temama kirjoitti: Marras 13, 2021 12 : 42 ... että jos pimeässä kuvaa pitkää valotusta, ja nostaa varjoja niin noi niikkonin rungot tuottaa bändingiä. Se ei ole kivaa.
No ei varmasti ole! Pimeässä kuvaaminen tuo vain traumaattisia kokemuksia, kokeile ensi kesänä kuvata myös valossa :-)
hkoskenv

Viesti Kirjoittaja hkoskenv »

temama kirjoitti: Marras 13, 2021 12 : 42 heheh.

Kyse ei ole mistää traumasta jos on meinannut pienenä hukkua ämpäriin tai siellä kuvaamisen fetisismistä, kyse on kylmästä faktasta, että jos pimeässä kuvaa pitkää valotusta, ja nostaa varjoja niin noi niikkonin rungot tuottaa bändingiä. Se ei ole kivaa. Kyse voi olla vaikka vain pienestä tummasta osasta kuvaa jossa varjojen nosto tuottaa epämielluista viivaa. Soneissa tämä on jostakin syystä paremmin kontrollissa.
Sonyt hukkaavat sitten vastineeksi kuvassa olevia kohteita. Kuvaa käsittelevä algoritmi ei voi tietää, että onko kuvassa oleva viiva virhe, joka pitää poistaa, vai kuva-alalla oleva viivamainen objekti. Nikon on ilmeisesti valinnut toisen tien, annetaan kaiken mennä läpi ja kuvaaja voi jälkikäteen poistaa mitä katsoo tarpeelliseksi. Maffer varmaankin tarkoitti, että jos Nikon on muuttanut algoritmejaan niin, että ne poistavat bandingin, niihin on hautautunut muita miinoja. Sitten löytyy joskus joku esimerkki, jossa kuvasta puuttuu joku kohde. Ihan kuin Sonyn star eaterilla kävi. Näissä on aina suo siellä ja vetelä täällä. Ja kun ihmiset haluavat eri asioita ja kokevat eri asiat häiritseväksi, kinan aiheita riittää. Mutta onhan se mukavampaa kinata lämpimässä huoneessa teetä siemaillen teknisistä detaljeista kuin ryynätä kameran kanssa hyisessä ulkoilmassa, jonka lämpötila laskee jopa alle +5 C:n
Hannu
temama

Viesti Kirjoittaja temama »

Höpöhöpö. Sony ei hukkaa mitään dynamiikkaa kun kuvaa pakkaamatonta rawia. Ja aivan uusimmisa soneissa (kuten A1 ja A7IV) on vihdoin tullut mukaan häviämättömästi pakattu raw vaihtoehdoksi.
Ihan värittynyttä urbaanilegendaa joku dynamiikan häviäminen, huurupäiden juttuja.
Elämä on valokuvaajan parasta aikaa! Vîta est tempus optimum homini
habannaama

[*]
temama kirjoitti: Marras 13, 2021 15 : 11huurupäiden juttuja.
Ai han niin kuin että Nikon Z7II:lla olis bändingia, vai?

Ei ainakaan mun Sony a7rIII:ssa voi olla minkäänlaisia miinoja, olenhan sonyfanboy ja se on sen vuoksi maailmankaikkeuden paras merkki 🤣
#muutonkuraa
#ämpäritestitpakollisiksipaitsisonylle

P.s. Meni muuten mietin Sonyn OLED:sta paneeli vaihtoon, Sony rules 😂🤣😂🤣
AnHa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja AnHa »

Z7 II -kameran käyttäjät ja he, joilla on kokemusta ensimmäisestä mallista:

Mitä eroa Z7 ja Z7 II -kameroilla käytännössä on? Olisi tarve kartoittaa kameraa maisemakuvaamista varten.
Sakke_K

Ei mitään käytännön eroa, ellei kaksi korttipaikkaa ym. päivitykset raudassa merkitse just sun kuvaamiselle jotain. Mulla on Z6 ykkösversio ja seiska kakkosversiona.

Normikuvauksessa en ole törmännyt ykkösversioiden varjokohtien raidoittumiseen kertaakaan. Kyllä ykkös-seiska on edelleen maisemakuvauksen kärkipäätä.
Maffer
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Maffer »

0.1% käyttäjistä on vieny Nikoninsa kunnon pakkaseen. Mä kerron et Z6 on kaukana D8x0 ergonomiasta siellä oloissa ja vielä kauempana ykkösistä. Z6 === Z7 ergonomian puolesta kun runko sama. Mikset ota vaan sitä Z9-runkoa jos peilittömään aiot?

Mä laittaisin D850:n niin saisin valaistut nappulat ja kääntyvän näytön yhtälailla. Z7:ssa valaisu puuttuu. Eikö sulla ole vielä reppu täys F-laseja vai myitkö ne jo? Kakkuloiden painossa et voita mitään mut rungon ergonomiassa vain häviät siellä missä kuvaat.

Yhtään ainuttakaan kelvollista peilitöntä talvikäyttöön en ole vielä löytänyt. Pelkkiä huononnuksia aivan joka saralla. Kuvanlaadusta (kiitos turha IBIS ja PDAF) ergonomiaan. Nyt kun nimenomaan maisemakäyttöä haet.
raineri

Viesti Kirjoittaja raineri »

Maffer kirjoitti: Joulu 06, 2021 22 : 23 0.1% käyttäjistä on vieny Nikoninsa kunnon pakkaseen. Mä kerron et Z6 on kaukana D8x0 ergonomiasta siellä oloissa ja vielä kauempana ykkösistä. Z6 === Z7 ergonomian puolesta kun runko sama. Mikset ota vaan sitä Z9-runkoa jos peilittömään aiot?

Mä laittaisin D850:n niin saisin valaistut nappulat ja kääntyvän näytön yhtälailla. Z7:ssa valaisu puuttuu. Eikö sulla ole vielä reppu täys F-laseja vai myitkö ne jo? Kakkuloiden painossa et voita mitään mut rungon ergonomiassa vain häviät siellä missä kuvaat.

Yhtään ainuttakaan kelvollista peilitöntä talvikäyttöön en ole vielä löytänyt. Pelkkiä huononnuksia aivan joka saralla. Kuvanlaadusta (kiitos turha IBIS ja PDAF) ergonomiaan. Nyt kun nimenomaan maisemakäyttöä haet.
Mulla on Z6 ja 810. Olin viikonloppuna kuvaamassa Turun jouluvaloja ja valon polkua. Molemmat rungot mukana. Pakkasta maltilliset 16 astetta, mutta 5 metriä tuulta koilisesta. Z6 on lämpimien ilmojen kamera, kuten lähes kaikki peilittömät. Hanskat kädessä hommasta ei tule mitään. 810: llä säätää melkein rukkaset kädessä, kuten todettua, parhaita kameroita ergonomialtaan.
AnHa
Viesti:

Maffer kirjoitti: Joulu 06, 2021 22 : 23 0.1% käyttäjistä on vieny Nikoninsa kunnon pakkaseen. Mä kerron et Z6 on kaukana D8x0 ergonomiasta siellä oloissa ja vielä kauempana ykkösistä. Z6 === Z7 ergonomian puolesta kun runko sama. Mikset ota vaan sitä Z9-runkoa jos peilittömään aiot?
Tarviin kameran ens keväänä. Z9:ä joutuu odottamaan.
Maffer kirjoitti: Joulu 06, 2021 22 : 23 Mä laittaisin D850:n niin saisin valaistut nappulat ja kääntyvän näytön yhtälailla. Z7:ssa valaisu puuttuu. Eikö sulla ole vielä reppu täys F-laseja vai myitkö ne jo? Kakkuloiden painossa et voita mitään mut rungon ergonomiassa vain häviät siellä missä kuvaat.
Mulla on vain tarvitsemani F-lasit eli 24-70/2.8, 60mm micro ja 500/5.6 PF. Periaatteessa selviäisin hankkimalla esim. Z 35/1.8 ja Z 24–70/4 -lasit. D500 + 500/5.6 PF:n pidän joka tapauksessa.
Maffer kirjoitti: Joulu 06, 2021 22 : 23
D850 ei kiinnosta, koska peilittömät tarjoavat puutteistaan huolimatta ominaisuuksia, joita ei peilillisissä löydy. Onhan mulla edelleen vanha D800E.
AnHa
Viesti:

raineri kirjoitti: Joulu 06, 2021 22 : 47
Mulla on Z6 ja 810. Olin viikonloppuna kuvaamassa Turun jouluvaloja ja valon polkua. Molemmat rungot mukana. Pakkasta maltilliset 16 astetta, mutta 5 metriä tuulta koilisesta. Z6 on lämpimien ilmojen kamera, kuten lähes kaikki peilittömät. Hanskat kädessä hommasta ei tule mitään. 810: llä säätää melkein rukkaset kädessä, kuten todettua, parhaita kameroita ergonomialtaan.
Kiitos tästä huomiosta. Pistän tämän mieleen.
habannaama

raineri kirjoitti: Joulu 06, 2021 22 : 47

Tuli oltua myös kyseistä tapahtumaa kuvaamassa, a7rIII + jalusta ja joka ikinen kerta kun jotain piti säätää, hanskat pois kädestä ja samalla kiroten, että mikä siinä on niin hankalaa ympätä kameran käyttökytkimiä valaistuiksi, nimittäin noin onnettomilla käyttökytkimillä vaikka olisi kuinka ohuet hanskat vaikkapa rukkasten alla, niiden käyttökytkimien tuntuma/hallinta on niin huono, että menee pimeässä melkomoiseksi säätämiseksi ja ei muuta kuin sormikkaat pois ja seuraavaksi kiroaakin jäätyneitä nakkejaan.

Onko nämä himmelit tehty salonkikäyttöön niin, ettei valmistajalla ole käynyt mielessä, että joku voi niillä kuvata myös pimeässä?
Maffer
Viesti:

Himmelit on himmeleitä.

Kuva

Miten tätä tulisi siis käyttää? Nikon on sakepäissään pilannut takarullan niin että se on melkein sileä metallinen rulla. Kintaalla se ei pyöri jäätyessään eikä jäisillä sormillakaan sen hauskempaa ole, korkeintaan tulee astetta pahemmat paleltumat kun sitä yrittää rullata. Jos takarulla ei ole jäässä, siihen menee laukusta hiekkaa ja muuta töhkää eikä se senkään jälkeen pyöri ilman pientä huoltotoimenpidettä.

Sama juttu kuin autoissa - kosketusnäyttöjen sun muiden kelvottomien käyttöliittymien suunnittelijat eivät aja niillä autoilla metriäkään.
hkoskenv

Viesti Kirjoittaja hkoskenv »

Maffer kirjoitti: Joulu 07, 2021 10 : 39 Miten tätä tulisi siis käyttää?
Perusproseduuri kaikille teknisille laitteille: Ensin katsotaan manuaalista sallittu käyttölämpötila-alue. Sitten katsotaan lämpömittarista kuvaustilassa vallitseva lämpötila. Jos se ei ole käyttölämpötila-alueella laitetta ei tule käyttää niissä oloissa, vaan on hankittava laite, joka toimii.

Tuo on lopultakin yhtä turhaa ulinaa kuin jos minä yritän sulattaa rautaa alumiiniupokkaassa ja homma menee metsään. Pakkaskuvaus on niin mitätön tyylilaji, etteivät kulutustavaroiden valmistajat tule jatkossakaan huomioimaan arktista talvea laitteissaan. Eikä yksikään valmistaja lupaa, että laite toimii noissa oloissa, vaan erityisesti rajaa sen pois ihan julkisissa spekseissä, jotka jokainen voi tarkastaa ennen ostopäätöstä.
Hannu
Maffer
Viesti:

Pakkaskuvaus on melkein niitä ainoita tyylilajeja missä järkkärillä saa jotain etua. Toinen on pitkät putket ja AF. Sitäpaitsi, pakkaskuvaus toimi "dinoilla" aivan mainiosti vaan nyt on ilo pilattu vallan. Speksit saa heittää takkaan, ei niitä kukaan katso kun kuvia halutaan.

Pahimpia ongelmia on edelleen se, et ilmeisesti kameroiden suunnittelijat on jo Japaniassa kuolleet eikä nykyiset kuvaa tekeleillään lainkaan.
Vastaa Viestiin