Taistelu peilittömien ff järkkäreiden herruudesta
-
- Viesti:
Re: Taistelu peilittömien ff järkkäreiden herruudesta
Eihän peilittömien taistelussa saa taistella kun mussun mussun. Tottakai se liittyy, ainoa systeemi minkä varaan voi laskea aiheessa kuin aiheessa. 10 vuotta on pitkä aika ja pitäisi olla jo valmista ainakin kahdella pelurilla.
-
Kyllä tämä siinä suhteessa liittyy, että onhan noissa esim. akkukestossa ja sääsuojausten tasoissa eroja ja jos ainoa kamerakalusto on peilitön ff-järjestelmä x ja pitäisi luottaa siihen 100 %:sti tilanteessa kuin tilanteessa, niin onhan tuolla nyt väliä minkä sitä käyttökalustokseen haluaa valita.
Miksi ajaa BMW:llä, kun voi lentää LSD:llä.
-
Periaatteessahan peilitön on tietysti luotettavampi ja kestävämpi koska vähemmän liikkuvia osia jne. Erityisesti tämä toteutuu silloin kun sähköinen suljin on niin hyvä, ettei mekaanista suljinta tarvita (tai ei tarvita juuri ollenkaan).habannaama kirjoitti:Kyllä tämä siinä suhteessa liittyy, että onhan noissa esim. akkukestossa ja sääsuojausten tasoissa eroja ja jos ainoa kamerakalusto on peilitön ff-järjestelmä x ja pitäisi luottaa siihen 100 %:sti tilanteessa kuin tilanteessa, niin onhan tuolla nyt väliä minkä sitä käyttökalustokseen haluaa valita.
-
Periaatteessa voisi noin ajatellakin, vaan kun se kamera on muutakin kuin suljin.nomad kirjoitti:Periaatteessahan peilitön on tietysti luotettavampi ja kestävämpi koska vähemmän liikkuvia osia jne. Erityisesti tämä toteutuu silloin kun sähköinen suljin on niin hyvä, ettei mekaanista suljinta tarvita (tai ei tarvita juuri ollenkaan).habannaama kirjoitti:Kyllä tämä siinä suhteessa liittyy, että onhan noissa esim. akkukestossa ja sääsuojausten tasoissa eroja ja jos ainoa kamerakalusto on peilitön ff-järjestelmä x ja pitäisi luottaa siihen 100 %:sti tilanteessa kuin tilanteessa, niin onhan tuolla nyt väliä minkä sitä käyttökalustokseen haluaa valita.
En juurikaan ajattele reissuun lähtiessäni, että jos sittenkin hajoaa, niin tarvitsisin vararungon. Mutta jos ajatusmaailmaani tuonlainen aatos kuuluisi ja puhtaalta pöydältä pitäisi hankkia ja tietäisin lähteväni saman reissun puitteissa ensin Saharaan, sieltä Grönlannin pakkasiin kera jääävän tuulen ja sieltä suoraan Barentsinmeren jäätäviin aaltoihin myrskyjen sekaan kera saavillinen vettä niskaan kannella, niin en minä kyllä ensimmäiseksi peilitöntä vaihtoehtoa miettisi, kyllä ne katseet kääntyisivät Canonin ja Nikonin "työjuhta-osastolle", niihin luottolaitteisiin, jotka ovat jo kyntensä hioneet vst olosuhteissa veitsenteräviksi, hieman katuhipsteröintiä krouvimmalla otteella.
T: katuhipsterilaitteen omistaja ;)
-
Jos kuvanlaatua tai tarkennusta ei tarvitse ajatella, niin Oly E-M1X - vaikka onkin peilitön - saattaisi olla kaikkein paras laite tuommoiseen reissuun. Olyssa on objektiivitkin paremmin suojattuja kuin missään kinarissa.habannaama kirjoitti:Periaatteessa voisi noin ajatellakin, vaan kun se kamera on muutakin kuin suljin.nomad kirjoitti:Periaatteessahan peilitön on tietysti luotettavampi ja kestävämpi koska vähemmän liikkuvia osia jne. Erityisesti tämä toteutuu silloin kun sähköinen suljin on niin hyvä, ettei mekaanista suljinta tarvita (tai ei tarvita juuri ollenkaan).habannaama kirjoitti:Kyllä tämä siinä suhteessa liittyy, että onhan noissa esim. akkukestossa ja sääsuojausten tasoissa eroja ja jos ainoa kamerakalusto on peilitön ff-järjestelmä x ja pitäisi luottaa siihen 100 %:sti tilanteessa kuin tilanteessa, niin onhan tuolla nyt väliä minkä sitä käyttökalustokseen haluaa valita.
En juurikaan ajattele reissuun lähtiessäni, että jos sittenkin hajoaa, niin tarvitsisin vararungon. Mutta jos ajatusmaailmaani tuonlainen aatos kuuluisi ja puhtaalta pöydältä pitäisi hankkia ja tietäisin lähteväni saman reissun puitteissa ensin Saharaan, sieltä Grönlannin pakkasiin kera jääävän tuulen ja sieltä suoraan Barentsinmeren jäätäviin aaltoihin myrskyjen sekaan kera saavillinen vettä niskaan kannella, niin en minä kyllä ensimmäiseksi peilitöntä vaihtoehtoa miettisi, kyllä ne katseet kääntyisivät Canonin ja Nikonin "työjuhta-osastolle", niihin luottolaitteisiin, jotka ovat jo kyntensä hioneet vst olosuhteissa veitsenteräviksi, hieman katuhipsteröintiä krouvimmalla otteella.
T: katuhipsterilaitteen omistaja ;)
-
No sekin meni sitten hylkylistalle :) " Yhdysvaltalainen ohjelmistoyhtiö Google kieltäytyy tarjoamasta kiinalaisen Huawein Android-puhelimille käyttöjärjestelmän päivityksiä."habannaama kirjoitti:Huawein =) =) =)javal kirjoitti:Koska budjetti on rajaton niin ehkä kannattaa rakennuttaa laadukas koju tai katos kuvauspaikalle, ja myös jotakin lämmitystä sinne, ja varmistaa virransyöttö.Maffer kirjoitti:Näin on. Paikan päällä on -5C ja sataa kaatamalla vettä.
Minkä järjestelmän muuten itse ottaisit?
-
Onneksi ilman Googleakin pärjää ;)
-
Canon ryhtyi heti hommiin kun kuuli siitä Mafferin kertomasta hurjasta 10M€ toimeksiannosta.
Patent: Zoom tilt-shift lenses
https://www.canonrumors.com/patent-zoom ... ft-lenses/
Patent: Zoom tilt-shift lenses
https://www.canonrumors.com/patent-zoom ... ft-lenses/
-
- Viesti:
Jojou. Hienoa! Zoomi kyllä herättää hieman ihmetystä kun tavallisetkin zoomit on keskimäärin romuja suoraan paketista.
"These designs are for the EF mount, but we suspect any updates to the wide angle tilt-shift lenses or even going the zoom route will be for the RF mount."
"These designs are for the EF mount, but we suspect any updates to the wide angle tilt-shift lenses or even going the zoom route will be for the RF mount."
-
T/S ja zoom - mikä voisi mennä vikaan?
--
Minä en ole äreä, minä olen valikoivasti hyväntuulinen
-
Näiden vuosien aikana vastaan tullut vain ja ainoastaan 1 kpl, siis yksi ainut zoom-objektiivi, jota voi tituleerata kuvanlaatunsa puolesta romuksi ja sekin käytetty yksilö joka oli saanut siipeensä.Maffer kirjoitti:...tavallisetkin zoomit on keskimäärin romuja suoraan paketista.
Yksi parhaimpia omistamiani obtiikoita ollut zoom, Canon EF 70-200 mm f4 L IS USM, samoin Nikkor AF-S 24-70 mm f2.8 ja ylläri pylläri Nikonin "kitti" 18-55 hinta/laatusuhteeltaan ei kyllä ansaitse romun titteliä.
Omiin kokemuksiini viitaten melko raju kommentti tituleerata zoomeja keskimäärin romuiksi.
-
Oikeesti hei, nyt lotto sisään. Tai käynti optikolla vois kanssa auttaa? Lääkitys muistisairauteen??habannaama kirjoitti:Näiden vuosien aikana vastaan tullut vain ja ainoastaan 1 kpl, siis yksi ainut zoom-objektiivi, jota voi tituleerata kuvanlaatunsa puolesta romuksi ja sekin käytetty yksilö joka oli saanut siipeensä.Maffer kirjoitti:...tavallisetkin zoomit on keskimäärin romuja suoraan paketista.
Omiin kokemuksiini viitaten melko raju kommentti tituleerata zoomeja keskimäärin romuiksi.
Mulla on just pöydällä taas yksi paljon kehuttu, mutta täysin romu zoomi.
Ehkä ne romut tulee mulle, en tiedä, mutta niitä vaan riittää ja riittää.
-
- Viesti:
Canon 70-200/2.8 mk2 on ollut ainoa ehjä zoomi minkä olen kiskonut paketista uutena. Muuten n. kolmasosa polttovälialueesta on ollut sitä mitä myytiin.
Joten ihan kaikkia pelimerkkejä en laittais toimivan T/S zoomin puolesta. Varsinkin kun myyntihinta on siinä 6000€ jos sekään riittää. Mutta jos se toimii, enpä oikeastaan mitään muuta kaipais tuollaisen 24-100:n kaveriksi.
Joten ihan kaikkia pelimerkkejä en laittais toimivan T/S zoomin puolesta. Varsinkin kun myyntihinta on siinä 6000€ jos sekään riittää. Mutta jos se toimii, enpä oikeastaan mitään muuta kaipais tuollaisen 24-100:n kaveriksi.
-
Hra T71:n ei olisi tarvinnut tuota erikseen kertoa, tuo nyt oli täysin arvattavissa että herralle tulleet tuotteet ovat 100 %:sti sitä ihtiään :)T71 kirjoitti:Oikeesti hei, nyt lotto sisään. Tai käynti optikolla vois kanssa auttaa? Lääkitys muistisairauteen??habannaama kirjoitti:Näiden vuosien aikana vastaan tullut vain ja ainoastaan 1 kpl, siis yksi ainut zoom-objektiivi, jota voi tituleerata kuvanlaatunsa puolesta romuksi ja sekin käytetty yksilö joka oli saanut siipeensä.Maffer kirjoitti:...tavallisetkin zoomit on keskimäärin romuja suoraan paketista.
Mulla on just pöydällä taas yksi paljon kehuttu, mutta täysin romu zoomi.
Ehkä ne romut tulee mulle, en tiedä, mutta niitä vaan riittää ja riittää.
Enkä muuten edes liioitellut, kyllä mun kamat ovat vuodesta miekka ja kivi olleet laadullisesti sitä mitä olettaa saattaa.
Olen ennenkin tällä foorumilla kirjoittanut esimerkin, kun piti kuvata yhtä settiä ja ei ollut tarvittavaa objektiiviä käytössä (syytä en enää muista, sen verran aikaa) ja kamerana Nikon D300. Lainasin vaimon kitti-zoomia, elikäs se 18-55 ja myöhemmin näytin sillä otettua mielestäni onnistunutta kuvaa ammatikseen kuvaavalle frendilleni, jolla silloin D700 + 24-70/2.8 combo ja frendi katsoi kuvaa pitkään, todeten että oot sitten ostanut kauan himoitsemasi 24-70/2.8 objektiivin.
Oli sen ilme näkemisen arvoinen kun kerroin millä otettu.
Homman juju on siinä kun tietää mitä kulloisessakin olosuhteessa kalustollaan tekee ja tietää ja tuntee kalustonsa plussat ja miinukset.
Jätän ne "tiiliseinätaulukkokuvaamiset" muille ja kuvaan käytännön tasolla ilman, että joka laitteen mahdollisia ongelmakohtia pitää tutkia mikroskoopilla ;)
Tuohon obtikko-kuittiin sen verran, että silmillä n. 2 kk "vanhat" hieman alta 1500 € (alennuksineen 1200 ja rapiat) monitehot, taustalla entisessä elämässä pitkälti toistakymmentä vuotta painajan ammattia, jossa piti nysvätä paremmin kuin hyvin värimääritysten ja tekstuurien kanssa, eli kyllä minä tiedän mitä mun kuuluu katsoa/nähdä ja kun noilta osin katsoisin että katseluelimien hoito/apuvälineet (myös monitori-puoli) on paremmassa kuin hyvässä kunnossa, niin jäljelle jää ainoastaan tuo muistipuoli ja siinä kohtaa pakko myöntää, että tokihan vuosien saatossa jotkin detaljit tapahtumissa joskus aiheuttavat harmaissa aivonystyröissä hieromisen tarvetta, mutta kyllä nyt sen verran muistaa, onko tällaisen persaukisen duunarin sielua hiertänyt vaivoin hankittu kaluston huono kunto.
Kait mulla sitten käynyt flaxi näissä(kin) kamppeissa, kun kaikki toiminut kuin se kuuluisa junan wc. (koputtaa puuta (pää) )
-
Tai ehkä sulla on vaan tervettä maalaisjärkeä asioiden mittasuhteissa.habannaama kirjoitti: Kait mulla sitten käynyt flaxi näissä(kin) kamppeissa, kun kaikki toiminut kuin se kuuluisa junan wc. (koputtaa puuta (pää) )
-
Minä olen tässä kummastellut tätä pelijärkkärit hajoaa alta aikayksikön koska mekaanisia osia enemmän ja vastaavasti peilittömät ovat kestäviä koska vähemmän mekaanisia osia asennetta.
Tilastoja minulla ei ole tarjota, mutta näppituntuma on että paremmissa DSLR vehkeissä peiliviat ovat harvinaisia. Sulkimesta ei kannata puhua koska sellainen löytyy peilittömistäkin.
Ja kun ajatellaan millä tämä peilihässäkkä on korvattu niin elektroniikalla. On lisänäyttö, kaapeloinnit, liittimiä, lisäpowerointeja ja vaikka mitä lisärompetta mitä elektroninen etsin vaatii toimiakseen. Ja elektroniikkahan on vikaantumatonta vai miten se oli?
Ainakin jos arkilaitteita miettiin niin mekaaniset härpäkkeet on minulla kestäneet aina vuosikymmenen tai yli. Siis filmikamerat, pesukone, tehosekoitin, jakoavain, porakone, pölynimuri ja mitä näitä nyt löytyykään. Sen sijaan joku noista elektroniikkahässäköistä hajoaa harva se vuosi. Siis tv, kännykkät, tietokone, tabletti jne.
Tilastoja minulla ei ole tarjota, mutta näppituntuma on että paremmissa DSLR vehkeissä peiliviat ovat harvinaisia. Sulkimesta ei kannata puhua koska sellainen löytyy peilittömistäkin.
Ja kun ajatellaan millä tämä peilihässäkkä on korvattu niin elektroniikalla. On lisänäyttö, kaapeloinnit, liittimiä, lisäpowerointeja ja vaikka mitä lisärompetta mitä elektroninen etsin vaatii toimiakseen. Ja elektroniikkahan on vikaantumatonta vai miten se oli?
Ainakin jos arkilaitteita miettiin niin mekaaniset härpäkkeet on minulla kestäneet aina vuosikymmenen tai yli. Siis filmikamerat, pesukone, tehosekoitin, jakoavain, porakone, pölynimuri ja mitä näitä nyt löytyykään. Sen sijaan joku noista elektroniikkahässäköistä hajoaa harva se vuosi. Siis tv, kännykkät, tietokone, tabletti jne.
-
Näinhän sen itse haluan ainakin mieltää, sillä en hae esim. laajakulmaobjektiivin kohdalla sitä ultimaattisinta piirtoa nurkasta nurkkaan, riittää että kuvanlaadulliset aspektit ovat edes hyvät (asettamieni henk.koht. preferenssien puitteissa), kaikki ylimenevä on pelkkää plussaa.M1O kirjoitti:Tai ehkä sulla on vaan tervettä maalaisjärkeä asioiden mittasuhteissa.habannaama kirjoitti: Kait mulla sitten käynyt flaxi näissä(kin) kamppeissa, kun kaikki toiminut kuin se kuuluisa junan wc. (koputtaa puuta (pää) )
Se tie jossa juostaan sen viimeisimmän jumalallisen piirtokyvyn perässä, se tie on pitkä ja kivinen, rahaa ja aikaa palaa ja harvoin tulee valmista, jos koskaan, ihminen kun on tyytymätön eläin.
Aikoinaan tullut vaihdeltua runkoja ja objektiiveja tarpeeksi, enää ei jaksa, nykyään keskityn hyödyntämään nykyisen kalustoni parhaat puolet ja nautin tyytyväisenä sen suomista mahdollisuuksista, sillä tiedostan olevani valokuvaajana vielä vajaavainen otus, puhumattakaan siitä että osaisin edes hyödyntää jälkikäsittelysoftien kaikki parhaat ominaisuuudet, jotta saisin kuvani näyttämään edes välttävästi siltä mitä haaveilen, kas kun niitä pazkoja ei pelasta edes se että mulle annettaisiin Hasselin kamat käteen =)
Tiedän tasan tarkkaan että markkinoilla on useampiakin nykyistä kalustoani parempia tuotteita kun mennään pikselinysväämisen tasolle, mutta so what, mulle riittää näiden Fujien reuna/keskipiirtojen laatu, suurimmat kiksini saan siitä kun olen onnistunut taltiomaan sen etsimen läpi nähdyn hetken niin että kuvaa isolta näytöltä tai tulosteessta katsoessa tulee fiilis että wau, nappiin meni.
En kiellä etteikö siltikin sisälläni asuisi se ikuinen pikkupoika, joka tykkää uusista kiiltävistä leluista ja haaveilee vieläkin esmes a7r III:sen tasoisesta laitteesta ja tiedä häntä, ehkäpä jossain vaiheessa, mutta parantaako se sitten niitä kuviani, sitä ei tiedä vanha erkkikään, siksi täällä(kin) foorumilla kiva roikkua ja ihmetellä maailman menoa...
Onko se sitten tervettä maalaisjärkeä vai ei, mutta liika kalusto-orjentoituminen vie mielestäni iloa pois itse kuvaamis/jälkikäsittelytapahtumasta, joilla loppuviimeksi on kaluston ultimaattista hyvyyttä suurempi merkitys kun puhutaan onnistuneesta lopputuloksesta.
-
Se on juuri näin, ainakin omalla kohdallani. Aivan liian usein sitä ultimaattista laatua metsästäessä on käynyt niin, että kun sen on jollain tasolla saavuttanut, niin sen jälkeen mielenkiinto ko. asiaa kohtaan loppuu kuin seinään. Harrastamisen kohteeksi on vaihtunutkin väline ja se alkuperäinen tarkoitus, mihin ne kamat on hankittu, on kadonnut.habannaama kirjoitti:Se tie jossa juostaan sen viimeisimmän jumalallisen piirtokyvyn perässä, se tie on pitkä ja kivinen, rahaa ja aikaa palaa ja harvoin tulee valmista, jos koskaan, ihminen kun on tyytymätön eläin.
--
-
- Viesti:
Se on niin, että jos lasi maksaa tonneja, sen on sitten oltava nurkasta nurkkaan. Ei kukaan osta vain keskeltä terävää superteleä nykyisillä hinnoilla. Auttamatta ja samantien kauppaan takaisin jos on nurkkasuttu ja maksanut yli kaksi tonnia. Halvemmalla ei tänä päivänä voi vaatia ihmeitä. Pitäkää puolenne hankintoja tehdessä ja heti ensin kivia ja keppejä kokeilemaan.
-
Paras ja ainoa kamera on se mikä sattuu mukaan. Mukavahan se on lähteä "kuvaamaan" kertasingon kanssa ihan asiasta tehden. Tämäkin hetki olis jääny taltioimatta ilman kameraa. Onneks oli hanskalokerossa XE-1:n jossa vanha panagor 35mm kiinni. Jos joku haluaa hifistellä pikseleitten kanssa, ei siinä mitään väärää oo... Kauppareissulla pöllöilyä...Tajusin vasta myöhemmin, että galaxy oli taskussa ...olis silläki saanu kuvan...
https://www.flickr.com/photos/141017028 ... ateposted/" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.flickr.com/photos/141017028 ... ateposted/" onclick="window.open(this.href);return false;