Pentaxin uutuuksista huhuja

Canon EOS R, 1D, 5D, Nikon Z7/Z6,D500/D5/D7200/D750/D810/Df/D610, Fuji S2/S3 Pro/XT-n, Olympus Pen-F, M10, M5, Pentax K D ja ist D-sarja, Sony A7/A9 jne.
temama
Viestit: 10719
Liittynyt: Maalis 13, 2008 9 : 12

Viesti Kirjoittaja temama »

Hel_NiS kirjoitti:Kuvaaja kyllä tietää, millaiset välineet tarvitsee. Kunhan ne ovat lompakolle sopivat, riittävän hyvää laatua tuottavat ja luotettavat, homma on hallussa.

Kamera on toki tärkeä lenkki ketjussa jonka toisessa päässä on idea ja toisessa valmis kuva. Mutta kuitenkin, vain yksi lenkki.

Toki,
kameroista keskustelu on oma lajinsa, eikä tällä ole useinkaan ole mitään tekemistä kuvaamisen kanssa :) Onpa vain yksi mielenkiintoinen tapa kuluttaa aikaa.
enpä kuule tiedä, että miten kuvaajat nykyaikana tietää mitä tarvitsee. Todella kokenut puoliammatilainen varmasti tietää, mutta luulenpa että on paljon valokuvaharrastajia jotka häsläävät näiden eri kamppeiden kanssa hullun lailla ja juoksevat kokoajan kehittyvän tekniikan perässä.
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
Matti_JH
Viestit: 12118
Liittynyt: Tammi 25, 2008 19 : 09
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Matti_JH »

temama kirjoitti:
Hel_NiS kirjoitti:Kuvaaja kyllä tietää, millaiset välineet tarvitsee. Kunhan ne ovat lompakolle sopivat, riittävän hyvää laatua tuottavat ja luotettavat, homma on hallussa.

Kamera on toki tärkeä lenkki ketjussa jonka toisessa päässä on idea ja toisessa valmis kuva. Mutta kuitenkin, vain yksi lenkki.

Toki,
kameroista keskustelu on oma lajinsa, eikä tällä ole useinkaan ole mitään tekemistä kuvaamisen kanssa :) Onpa vain yksi mielenkiintoinen tapa kuluttaa aikaa.
enpä kuule tiedä, että miten kuvaajat nykyaikana tietää mitä tarvitsee. Todella kokenut puoliammatilainen varmasti tietää, mutta luulenpa että on paljon valokuvaharrastajia jotka häsläävät näiden eri kamppeiden kanssa hullun lailla ja juoksevat kokoajan kehittyvän tekniikan perässä.
No, sitten ei ole kyse kuvaajasta, ainakaan siinä mielessä mitä minä sen ymmärrän. Tottakai, voi olla joku yksittäinen tapaus, joka tarvitsee juuri tietynlaiset välineet ja kokeilee monia eri vermeitä. Tällaiset henkilöt ovat kuitenkin vähemmistöä tuossa venkslaaja - porukassa.
Stickl
Viestit: 1924
Liittynyt: Helmi 06, 2010 20 : 07
Paikkakunta: Hämmeenlinna

Viesti Kirjoittaja Stickl »

Ainiin, piti vielä sanoa sitä tuosta Pentaxin objektiivi -valikoimasta ja siitä että se ei oo niin hyvä ku CaNikonilla - vois luulla että se on vain huono asia mut jos ajatellaan vaikka omalle kohalle niin siitä on hyötyäki (mulla ei oo kunnon laajista).
Revontulia kuvatessa pitäis tietenki olla mahollisimman laaja obiska hyvällä valovoimalla, jotta saadaan isommatki tulet tallennettua kunnolla, tämä on siis oletus. Sitte ku sillä laajiksella kuvataan yleensä niitä pieniä reposia (esim etelässä), niin kuvat tuntuu tyhjiltä siinä mielessä että reposet näkyy niin pieninä niissä kuvissa ja sitä tyhjää tilaa ei oikein saa järkevästi täytettyä. Sitte ko mää kuvaan Sigman 18-35/1.8:lla, tietenki 18mm:llä (kinovastaavana jtn 27mm) eli ei mikään laajis niin reposkuvatki on tietyllä tavalla vangitsevimpia ku reposet on isolla alalla kuvassa eikä pienenä jossain alareunassa tms. Sen huomaa aina ko vaikka taivaanvahtiin laittaa kuvia nii tulee paljo palautetta että onpahan ollu show vaikka ois ihan normitulet olleet ja muualla lähellä kuvattu just samat tulet mut yleensä laajiksella eikä niihin kuviin tuu semmosia kommentteja. Tuli vaan tämmönen asia mieleen et asioilla on monta puolta.
Matti_JH
Viestit: 12118
Liittynyt: Tammi 25, 2008 19 : 09
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Matti_JH »

Stickl kirjoitti:Ainiin, piti vielä sanoa sitä tuosta Pentaxin objektiivi -valikoimasta ja siitä että se ei oo niin hyvä ku CaNikonilla - vois luulla että se on vain huono asia mut jos ajatellaan vaikka omalle kohalle niin siitä on hyötyäki (mulla ei oo kunnon laajista).
Revontulia kuvatessa pitäis tietenki olla mahollisimman laaja obiska hyvällä valovoimalla, jotta saadaan isommatki tulet tallennettua kunnolla, tämä on siis oletus. Sitte ku sillä laajiksella kuvataan yleensä niitä pieniä reposia (esim etelässä), niin kuvat tuntuu tyhjiltä siinä mielessä että reposet näkyy niin pieninä niissä kuvissa ja sitä tyhjää tilaa ei oikein saa järkevästi täytettyä. Sitte ko mää kuvaan Sigman 18-35/1.8:lla, tietenki 18mm:llä (kinovastaavana jtn 27mm) eli ei mikään laajis niin reposkuvatki on tietyllä tavalla vangitsevimpia ku reposet on isolla alalla kuvassa eikä pienenä jossain alareunassa tms. Sen huomaa aina ko vaikka taivaanvahtiin laittaa kuvia nii tulee paljo palautetta että onpahan ollu show vaikka ois ihan normitulet olleet ja muualla lähellä kuvattu just samat tulet mut yleensä laajiksella eikä niihin kuviin tuu semmosia kommentteja. Tuli vaan tämmönen asia mieleen et asioilla on monta puolta.
Tavallaan allekirjoitan, mutta tuo on enemmän valintakysymys. Onhan tuohon pentaxiinkin saatavilla mm samyang 10mm 2,8 ja tokina 11-16 2,8 sekä Sigma 10-20.(?)
jmra
Viestit: 2752
Liittynyt: Tammi 11, 2009 11 : 27
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja jmra »

Hel_NiS kirjoitti: Tavallaan allekirjoitan, mutta tuo on enemmän valintakysymys. Onhan tuohon pentaxiinkin saatavilla mm samyang 10mm 2,8 ja tokina 11-16 2,8 sekä Sigma 10-20.(?)
Myös Pentax:n omat 14/2.8 ja 12-24/4. Mutta kyllä Stickl postauksessa ideaa on.
Stickl
Viestit: 1924
Liittynyt: Helmi 06, 2010 20 : 07
Paikkakunta: Hämmeenlinna

Viesti Kirjoittaja Stickl »

Toki tiedostan että laajiksia on mm. samyangia oon miettiny, mut pointti oli se että ei kaikki oo aina niin mustavalkosta, että voi olla niitä kuuluisia hyviäki puolia huonoilta vaikuttavissa asioissa.
Matti_JH
Viestit: 12118
Liittynyt: Tammi 25, 2008 19 : 09
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Matti_JH »

Toki, mutta melkein voisin vetää mutkia sen verran suoriksi, että kyse on monella enemmänkin kiinni kukkaron vahvuudesta kuin muusta. En minä ainakaan omistaisi Samyangin 14mm tai d600:ta jos massia olisi. Eli niillä mennään mihin rahkeet riittää ja mielikuvituksella paikataan loput :)
Nitrok
Viestit: 1115
Liittynyt: Syys 21, 2003 17 : 31
Paikkakunta: Soini
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Nitrok »

Joo kyllä Pentax kameravehkeitä osaa tehdä ja useamman vuoden niillä kuvanneena olen ollut myös tyytyväinen heidän kalustoonsa.

Vaikka täyden kennon virkaa tällä hetkellä hoitaakin D800 niin suurella mielenkiinnolla odotan tuota heidän uutta runkoaan.
Pidän hyvinkin mahdollisena sitä, että tuo tulee korvaamaan Nikonin värkit omassa kamerarepussani, jos runko osoittautuu hyväksi. Loppupeleissä en ite tarvi kuin sen 70-200mm ja aiemmin mainitulta Samyangilta löytyy se 14mm laajis, jota käytän myös Nikonissa tällä hetkellä.

Makrot ja teleä vaativat kuvat tulee kuvattua K-3:lla tälläkin hetkellä ja aina kun Pentax tarttuu mukaan, niin tuntuu kuin kotiin olisi tullut. :)
Tapiol2003
Viestit: 2202
Liittynyt: Syys 28, 2003 16 : 03

Viesti Kirjoittaja Tapiol2003 »

Ihan vaan sivuhuomiona, että revontulikuvia saa kuvattua erittäin hyvin ilman superlaajistakin...
Less Is More
nomad
Viestit: 20313
Liittynyt: Huhti 26, 2007 16 : 22

Viesti Kirjoittaja nomad »

Tapiol2003 kirjoitti:Ihan vaan sivuhuomiona, että revontulikuvia saa kuvattua erittäin hyvin ilman superlaajistakin...
Juu. Mutta riippuu tyylistä ja tilanteesta.
Stickl
Viestit: 1924
Liittynyt: Helmi 06, 2010 20 : 07
Paikkakunta: Hämmeenlinna

Viesti Kirjoittaja Stickl »

Tapiol2003 kirjoitti:Ihan vaan sivuhuomiona, että revontulikuvia saa kuvattua erittäin hyvin ilman superlaajistakin...
Niin saa, mutta oletus on että ne kuvataan laajiksella ja niinku sanoin nii ite en oo näin tehny ku laajista en omista enkä koe tarvihtevani.
nomad
Viestit: 20313
Liittynyt: Huhti 26, 2007 16 : 22

Viesti Kirjoittaja nomad »

Stickl kirjoitti:
Tapiol2003 kirjoitti:Ihan vaan sivuhuomiona, että revontulikuvia saa kuvattua erittäin hyvin ilman superlaajistakin...
Niin saa, mutta oletus on että ne kuvataan laajiksella ja niinku sanoin nii ite en oo näin tehny ku laajista en omista enkä koe tarvihtevani.
Sitten kun se Penan täyskenno tulee, niin voihan siihen varmaan kiinnittää Zeissin 21 millisen tai Sigman uusi huippuvalovoimaisen 20 millisen. Lasken nuo kyllä superlaajiksiksi, vaikka onhan ero 14mm ja 20/21mm välillä aika iso.

Ja jos täyskennoisen järjestelmän kehitys jatkuu, niin joskus tulee varmaan se natiivi 14 millistä alkava zoomikin. Kysymys on vain, että milloin.
Stickl
Viestit: 1924
Liittynyt: Helmi 06, 2010 20 : 07
Paikkakunta: Hämmeenlinna

Viesti Kirjoittaja Stickl »

nomad kirjoitti:
Stickl kirjoitti:
Tapiol2003 kirjoitti:Ihan vaan sivuhuomiona, että revontulikuvia saa kuvattua erittäin hyvin ilman superlaajistakin...
Niin saa, mutta oletus on että ne kuvataan laajiksella ja niinku sanoin nii ite en oo näin tehny ku laajista en omista enkä koe tarvihtevani.
Sitten kun se Penan täyskenno tulee, niin voihan siihen varmaan kiinnittää Zeissin 21 millisen tai Sigman uusi huippuvalovoimaisen 20 millisen. Lasken nuo kyllä superlaajiksiksi, vaikka onhan ero 14mm ja 20/21mm välillä aika iso.

Ja jos täyskennoisen järjestelmän kehitys jatkuu, niin joskus tulee varmaan se natiivi 14 millistä alkava zoomikin. Kysymys on vain, että milloin.
Sen näkee sitte että mitä siihen tulee pistettyä nokalle revontulia varten ym, Zeissi vois olla aika mielenkiintonen!

Joo varmasti on tulossa, ensin zoomit kuntoon ja sitte keskitytään varmasti primeihin. Itelle kyllä periaatteessa riittäis se Tamronin 15-30/2.8 oikeestaan niin maisemiin ku revontuliinki ja siitähän on huhuttu että Pentax käyttäytyisi sen suhteen samoin kuin 24-70/2.8:n kanssa eli modais sitä Tamronia hieman ja Pentaxina ulos.
jmra
Viestit: 2752
Liittynyt: Tammi 11, 2009 11 : 27
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja jmra »

Tässä vuosien varrella tullut kerättyä seuraavat kinolaajikset Pentax:lle kun merkinvaihtajat ovat niitä halvalla myyneet pois:

F 17-28 Fisheye
FA J 18-35/4-5.6
FA 20-35/4

Joten henkilökohtaisesti ei ton kummempiin ole varmasti hinkua sittenkään kun joskus saan rungon hakittua. 20-35 noista edustaa kyllä ihan laadukasta optiikkaa tosin kyllä uudet keksinnöt ovat varmasti parempia. Tosin hinta/laatu näissä on varmasti hyvällä tasolla.

FA J 18-35 oli viimeisien filmirunkojen ja ensimmäisen digirungon kittilinssi. Vaikka senkin hinta on noussut kinoprojektin julkistuksen myötä näyttää noita nytkin olevan ebay:ssä reiluun sataseen. Jos tuollaisen hankkii niin siinä on varmasti hintaansa nähden paljonkin iloa laajiksena kinopenassa.
adapteri
Viestit: 6406
Liittynyt: Touko 27, 2003 12 : 25
Paikkakunta: Takapajula
Viesti:

Viesti Kirjoittaja adapteri »

Stickl kirjoitti:
Tapiol2003 kirjoitti:Ihan vaan sivuhuomiona, että revontulikuvia saa kuvattua erittäin hyvin ilman superlaajistakin...
Niin saa, mutta oletus on että ne kuvataan laajiksella ja niinku sanoin nii ite en oo näin tehny ku laajista en omista enkä koe tarvihtevani.
Varsinkin eteläisessä Suomessa revontulet näkyvät useimmiten pohjoisella taivaalla, ei kovin korkealla eikä välttämättä edes kovin laajalla alueella. Usein jossain suppeammalla alueella taivaalla on se mielenkiintoisimman näköinen alue.

Jos tarkoituksena on vain rekisteröidä, että revontulia on taivaalla, silloin kalansilmä ja kuvaus suoraan ylöspäin on ihan ok. Jos taas haluaa komeita kuvia revontulista, riittää suunnilleen normaaliobjektiivikin. Täyskennoisella hyvin valovoimainen 50 millinen tai 35 millinen sopii oikein hyvin revontulikuvaukseen. Viime vuonna sain pienen palkinnon revontulikuvasta ja se kuva oli otettu 50 millisellä ja kroppirungolla.

Taas on ihan kyse siitä, miten haluaa asioita esitettävän. Jotkut korostavat yksityiskohtia, jotkut yleiskuvia. Minusta omituisinta on, että laajemmalla kuvakulmalla kuvaavat kroppaavat kuviaan enemmän kuin kapeamman kuvakulman objektiiveja käyttävät. Jos kerran haluaa suppeampialueisen kuvan, miksei sitä voi rajata lähes kohdalleen kamerassa? Saisi paremmin jopa hyödynnetyksi kameran kyvyt.
Stickl
Viestit: 1924
Liittynyt: Helmi 06, 2010 20 : 07
Paikkakunta: Hämmeenlinna

Viesti Kirjoittaja Stickl »

adapteri kirjoitti:
Stickl kirjoitti:
Tapiol2003 kirjoitti:Ihan vaan sivuhuomiona, että revontulikuvia saa kuvattua erittäin hyvin ilman superlaajistakin...
Niin saa, mutta oletus on että ne kuvataan laajiksella ja niinku sanoin nii ite en oo näin tehny ku laajista en omista enkä koe tarvihtevani.
Varsinkin eteläisessä Suomessa revontulet näkyvät useimmiten pohjoisella taivaalla, ei kovin korkealla eikä välttämättä edes kovin laajalla alueella. Usein jossain suppeammalla alueella taivaalla on se mielenkiintoisimman näköinen alue.

Jos tarkoituksena on vain rekisteröidä, että revontulia on taivaalla, silloin kalansilmä ja kuvaus suoraan ylöspäin on ihan ok. Jos taas haluaa komeita kuvia revontulista, riittää suunnilleen normaaliobjektiivikin. Täyskennoisella hyvin valovoimainen 50 millinen tai 35 millinen sopii oikein hyvin revontulikuvaukseen. Viime vuonna sain pienen palkinnon revontulikuvasta ja se kuva oli otettu 50 millisellä ja kroppirungolla.

Taas on ihan kyse siitä, miten haluaa asioita esitettävän. Jotkut korostavat yksityiskohtia, jotkut yleiskuvia. Minusta omituisinta on, että laajemmalla kuvakulmalla kuvaavat kroppaavat kuviaan enemmän kuin kapeamman kuvakulman objektiiveja käyttävät. Jos kerran haluaa suppeampialueisen kuvan, miksei sitä voi rajata lähes kohdalleen kamerassa? Saisi paremmin jopa hyödynnetyksi kameran kyvyt.
Samaa asiaa yritin sanoa, että turhaan kuvata laajiksella reposia koska sitä ei oikeasti tarvihe muuta ku isompien myrskyjen aikaan jos sillonkaan. Allekirjotan kaiken mitä sanoit ja omastaki mielestä paremmat kuvat tulee kun kuvaa ns. normaaliobiskalla. Nimenomaan, itellä ei tosiaan tarvihe yleensä rajailla yhtää ainkaa sen toivossa että reposet ois liian pienellä alalla kuvassa kun tuolla n. 30mm kinovastaavalla obiskalla kuvaa.
nomad
Viestit: 20313
Liittynyt: Huhti 26, 2007 16 : 22

Viesti Kirjoittaja nomad »

Stickl kirjoitti:
adapteri kirjoitti:
Stickl kirjoitti: Niin saa, mutta oletus on että ne kuvataan laajiksella ja niinku sanoin nii ite en oo näin tehny ku laajista en omista enkä koe tarvihtevani.
Varsinkin eteläisessä Suomessa revontulet näkyvät useimmiten pohjoisella taivaalla, ei kovin korkealla eikä välttämättä edes kovin laajalla alueella. Usein jossain suppeammalla alueella taivaalla on se mielenkiintoisimman näköinen alue.

Jos tarkoituksena on vain rekisteröidä, että revontulia on taivaalla, silloin kalansilmä ja kuvaus suoraan ylöspäin on ihan ok. Jos taas haluaa komeita kuvia revontulista, riittää suunnilleen normaaliobjektiivikin. Täyskennoisella hyvin valovoimainen 50 millinen tai 35 millinen sopii oikein hyvin revontulikuvaukseen. Viime vuonna sain pienen palkinnon revontulikuvasta ja se kuva oli otettu 50 millisellä ja kroppirungolla.

Taas on ihan kyse siitä, miten haluaa asioita esitettävän. Jotkut korostavat yksityiskohtia, jotkut yleiskuvia. Minusta omituisinta on, että laajemmalla kuvakulmalla kuvaavat kroppaavat kuviaan enemmän kuin kapeamman kuvakulman objektiiveja käyttävät. Jos kerran haluaa suppeampialueisen kuvan, miksei sitä voi rajata lähes kohdalleen kamerassa? Saisi paremmin jopa hyödynnetyksi kameran kyvyt.
Samaa asiaa yritin sanoa, että turhaan kuvata laajiksella reposia koska sitä ei oikeasti tarvihe muuta ku isompien myrskyjen aikaan jos sillonkaan. Allekirjotan kaiken mitä sanoit ja omastaki mielestä paremmat kuvat tulee kun kuvaa ns. normaaliobiskalla. Nimenomaan, itellä ei tosiaan tarvihe yleensä rajailla yhtää ainkaa sen toivossa että reposet ois liian pienellä alalla kuvassa kun tuolla n. 30mm kinovastaavalla obiskalla kuvaa.
Sitten kun on tosi myrsky päällä, niin laajis on poikaa. Muutoin esim 35mm (tai ihan vaan normizoom) toimii parhaiten.

14mm täyskennossa ei tosiaankaan ole mikään yleisobjektiivi :-)
hkoskenv
Viestit: 4487
Liittynyt: Elo 15, 2010 13 : 19

Viesti Kirjoittaja hkoskenv »

rgbmode kirjoitti:Hkoskenv, harmittaako sinua niin kovasti se että Pentaxin pixel-shift tekniikalla saa terävämpiä kuvia kuin omalla kameralla? Että pitää noin paljon laittaa energiaa vähättelyyn.
Ei harmita. Minua harmittaa enemmän se, että ilmeisesti nyt julkaistava suunnilleen samaan hintaryhmään tuleva Pentaxin runko on vain marginaalisesti parempi kuin minun monen vuoden ikäinen 5D3. Toivoisin selvää parannusta kaikilla osa-alueilla. En voi millään nähdä tuollaisia "killer-ominaisuuksia" merkittävänä esimerkiksi niiden askelien rinnalla joita minä olen saanut päivittäessä kameroitani. Historiani on pokkari - Canon 300D - Canon 5DI - Canon 5DIII. Joka askel on antanut huiman parannuksen liki kaikkiin valokuvauksen oleellisimpiin asioihin (valitettavasti ei koske okulaarin jatketta). Herkkyys, kohina, tarkennus, resoluutio, käyttöergonomia jne.

En minä välttämättä Pentaxia ostaisi, mutta selvä parannus antaisi toivoa siitä, että Canon seuraisi perässä. Kilpailu lietsoo kamerafirmojen tuotekehitystä, joten muiden valmistajien kehitys ja taloudellinen menestys on pitkällä tähtäimellä oma etu. En minä toivo, että Pentax kuihtuu tai kituu marginaalimerkkinä, vaan että se nousee Canikonin seuraan isoksi tekijäksi, joka pakottaa vanhat pitämään vehkeet timmeinä ja hinnat kurissa. Mutta se ei onnistu killeriominaisuuksilla, vaan raa'alla perustyöllä. Toivotaan, että Pentax on tehnyt sen kunnolla (ei se ainakaan tietotaidosta ole kiinni, niin kunnioitettava historia firmalla on), ja tuollaiset merkityksettömät detaljit vain hallitsevat nykytapaan keskustelua.

Ihan yhtä lailla Canonin uudet rungot eivät herätä minkäänlaisia päivityshaluja, vaan "ai jaa, saitteko hyvät osingot kun potkitte insinöörit pihalle" -reaktioita. En kaipaa minkäänlaisia väkisin keksittyjä "killer" -ominaisuuksia, vaan kunnioitan etteivät sorru sellaisiin (niin pahasti), vaan raakaa kehitystä perusfysiikassa. Mutta näyttää siltä, että se tie on aika lailla loppuun kuljettu ennen kuin joku keksii jonkun aivan uuden innovaation. Mieleen tulee lähinnä valon jako kolmelle kennolle Foveonin tapaan tai jollain puoliläpäisevillä peileillä. Kennojen kehitys on jo aika lailla puolijohdetekniikan rajoilla.
Pentaxilla nyt vain sattuu olemaan mm. nämä kaksi killer -ominaisuutta: runkovakaaja ja pixel-shift. Sen kanssa on opittava elämään.
Minun kuvaamisessa noilla ominaisuuksilla olisi erittäin vähän käyttöä. Myönnän kyllä, että runkovakaaja voi olla tärkeä tekijä jollekin, jonka kuvaus painottuu enemmän staattisiin kohteisiin. Mutta minä en ole kaivannut sitä. Ottaisin paljon mieluummin lisää herkkyyttä, dynamiikkaa ja värintoistoa (vaikka täytyy sanoa, että eivät kuvani jää niistäkään kiinni, okulaarin jatke on se pahin pullonkaula ja niitä ei myydä Rahalassa ja ulkomailta tilaaminen on laitonta ja epäluotettavaa).

Jos nyt joku kokee, että joku tuollainen killer-kikka-kolmonen on juuri se vuosia odotettu asia, joka vapauttaa oman luovuuden täyteen kukkaan, sitten varmaan voi jättää minun mielipiteeni niistä (joka on ihan sama kaikilla elektroniikan ja tekniikan aloilla) omaan arvoonsa. Ei siitä ole mitään syytä loukkaantua henkilökohtaisesti.
Hannu
hkoskenv
Viestit: 4487
Liittynyt: Elo 15, 2010 13 : 19

Viesti Kirjoittaja hkoskenv »

adapteri kirjoitti:Taas on ihan kyse siitä, miten haluaa asioita esitettävän. Jotkut korostavat yksityiskohtia, jotkut yleiskuvia. Minusta omituisinta on, että laajemmalla kuvakulmalla kuvaavat kroppaavat kuviaan enemmän kuin kapeamman kuvakulman objektiiveja käyttävät. Jos kerran haluaa suppeampialueisen kuvan, miksei sitä voi rajata lähes kohdalleen kamerassa? Saisi paremmin jopa hyödynnetyksi kameran kyvyt.
Rajaaminen ei ole kaikille niin helppoa. Joillakin on lahjoja nähdä "hyvä kuva" jotenkin intuitiivisesti miettimättä yksityiskohtia. Mutta esimerkiksi minä joudun ihan tietoisesti miettimään kuvaamisen taiteellisia sääntöjä. Kaikkien niiden muistaminen ja tietoinen tsekkaaminen kuvaushetkellä on liian aikaavievää. Silloin on helpompi ottaa vähän ympäristöä ja ajatella, että rajaa ajatuksella myöhemmin. En minä koe sillä tavalla kuvaa huonona, jos se rikkoo sääntöjä pahastikin. Koen sen eron kyllä lievänä, jos vaikka vertaan vierekkäin "oikein" ja "väärin" -kuvia, mutta ei se särje silmää niin, että pakottaisi rajaamaan uudelleen.

Nykykalustolla tekninen laatu on niin hyvä, että isokaan kroppaaminen ei tuhoa kuvaa niin pahasti kuin joku räikeä valokuvauksellinen virhe, jota ei voi rajata pois. Varsinkin jos kuvaa näyttää jossain muodossa muille, niin se on nettikuva tai kymppikuva ja katsojakunta on vielä puusilmäisempiä kuin minä.
Hannu
marvehni
Viestit: 352
Liittynyt: Touko 13, 2004 15 : 20
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja marvehni »

jmra kirjoitti: FA 20-35/4

20-35 noista edustaa kyllä ihan laadukasta optiikkaa tosin kyllä uudet keksinnöt ovat varmasti parempia. Tosin hinta/laatu näissä on varmasti hyvällä tasolla.
.
Tuo on saanut Pentaxin Lens Review Databasessa hyvät arvosanat terävyydestään ja värien toistostaan. Onko sinulla tarkempia kommentteja kuvanlaadusta tai esimerkkikuvia? Hienokuntoinen ja sopivan hintainen tuli vastaan niin tilasin odottamaan tulevaa FF-runkoa (hullua, tiedän!). 20-35mm korvaaja FF-rungolle Pentaxin nykylinjassa olisi ollut HD 20-40 mm f2,8-4 mutta se on hinnaltaan kovanpuoleinen ja ilmeisesti vinjetoi FF rungossa <25mm polttoväleillä.

Polttoväli 20-35mm tuntuu sopivan itselle polttovälihistoriaa katsomalla, kun maisemat ovat yksi pääkohde. Nykyinen Sigman 10-20mm APS-C kennolla on kyllä loistava värintoistoltaan joten pieni pelko on pystyykö wanha Pentax samaan.
Vastaa Viestiin