"Noiden lillerikennoisten lilleritötteröiden reunapiirrosta on ihan turha puhua, varsinkin jos puhutaan 16mp-20mp resoista!! Pienennä sen kinon 42mp -> vaikka 18mp , niin kas kummaa reunapiirrossakaan ei ole enää niin vikaa. LOL-likkata-tata!!temama kirjoitti:Ohhoh, näin vastasit mulle;Eli vähättelet itse mun kokemusta irvaillen, että en tiedä asioita edes 'aloittelijan' tasolla!RS86 kirjoitti:
Reunapiirto on tärkeimpiä asioita maisemakuvauksessa, jos et tiennyt. Olen aloittelija ja tiedän sen, heh.
Sen jälkeen kuitenkin heti ylireagoit ja loukkaannut kun mainitsen ohimennen asiasta, ja jatkat lisää;
ei päätä eikä häntää!RS86 kirjoitti:. Ja turhaan vähättelet mua sillä että olen vasta kolme vuotta kuvannut ja
Mä en sua vähättäle, tässä tappelee asiat. Eiköhän ole tullut selväksi, että sinä suosittelet vahvasti m43 tsydeemiä ja minä jotakin muuta
;-DRS86 kirjoitti:Näissä enemmän kuvia:
https://www.panasonic.com/global/consum ... photo.html" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.getolympus.com/visionaries" onclick="window.open(this.href);return false;
Tässä on kanssa fantsua settiä;
https://www.apple.com/newsroom/2019/02/ ... the-world/" onclick="window.open(this.href);return false;
Näitä asioita voi pyöritellä niin monelta kantilta.
Tai croppaa vähän, ei tartte edes kroppaa paljon."
Tämä on aivan selvää trollausta ja provosointia. Kuten sanottua, alle 53 cm printeissä ei näe eroa FF ja M43 välillä. Cropatessa heikosti reunapiirtävillä objekteilla FF etu katoaa. Joten miksi aloittelija siitä maksaisi sitten? Ja kantaisi painavampia sekä isompia välineitä mukana. Tuossa linkissä sanotaan, että 1/4 on pehmeää kuvasta, se on paljon.
"Ja tässähän ei ole kymysys vain reunapiirrosta vaan kuvan luonteesta muutenkin!!" & "Sä puhut kovasti niistä ns aloittelijoista. Ja samaan aikaan toistat ja jankkaat viestistä toiseen reunapiirrosta!! Luuletko, että sen aloittelijan kovin huolenaihe on jonkun reunan tsekkaaminen 100% cropeista??"
Kuvan luonteessa ei ole eroa käytännössä muussa kuin kuvaajan taidoissa, paikassa ja ajoituksessa. Ei ole kysymys vain reunapiirrosta, eikä kukaan ole niin väittänytkään. Esim. yksi erittäin tärkeä osa maisemakuvauksessa on laajakuva-alueen suorituskyky zoomissa. Kuitenkin olet sivuuttanut reunapiirron tärkeyden maisemakuvissa. Eikö se ole tärkeä niissä?
Muistutan myös, että olemme aloittelijat osassa foorumia. Miksi ostaa objektiivi joka on heikko reunoista jos saat halvemmalla sellaisen joka on huippu reunoista? Tässä hintaryhmässä ero megapikseleissä on M43 16-20mp vs FF 24 mp. Laitoin aiemmin linkin jossa näytettiin printtikoot 16-24 megapikselin välillä. Ei kovin isoja eroja.
"Jätät sujuvasti asioita huomioimatta omaa agendaa jakaessasi, aloittelijana."
Miksi piti mainita "aloittelijana", kun olen sen itse jo ainakin pari kertaa sanonut. Se on ad hominem, jolla vähätellään toisen argumentoijan ominaisuuksia, eikä keskitytä itse asiasta keskusteluun. Mulla ei edelleenkään ole muuta motiivia kuin auttaa aloittelijoita valitsemaan itselleen sopiva keskihintainen järjestelmä. M43 ei ole sitä kaikille. Turhaan väität että mulla on joku agenda. :)
Nykyajan puhelimilla tosiaan saa mahtavia kuvia, varsinkin lippulaivamalleilla. Kuitenkaan niissä ei voi vaihtaa objektiivia ja pimeässä kuvaaminen on heikompaa kuin m43, jotain muutakin varmasti kuten mukavuus käyttää kuvatessa. Hienoa teknologiaa joka tapauksessa, heillä on resursseja. Jännä, että otat tuon esimerkiksi kun vähättelet m43? Eihän tuo kännykkäkamerakaan megapikseleineen riitä mielestäsi mihinkään?