Marsalkka Spegen suuri valokuvaketju

Esittele omia kuviasi! Anna palautetta muiden kuvista!
aikaarska

Re: Marsalkka Spegen vuoden luonnonvalokuvat 2021

Viesti Kirjoittaja aikaarska »

Hyviä kuvia. Erityisesti kuva 7. Se on sellainen vesilintukuva jota ei näe jokapäivä...

'Why should I feel lonely ? is not our planet in the Milky way?'
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
Jakenassu

Viesti Kirjoittaja Jakenassu »

Kakkoskuva miellyttää eniten, kuikkako siinä tekee lähtökiihdytystä.
Supisuomalaista kesäyötä/ilta kauneimmillaan, sellainen tunnelma välittyy.
spege

Viesti Kirjoittaja spege »

Kiitos kuvieni kommenteista ja lisää saa toki aina antaa. Vaikka olenkin ollut jo vuosia marsalkan arvoinen valokuvaaja, en kuitenkaan koe, ettenkö voisi vielä kehittyä valokuvaustaidoissani.

Koronakesä 2021 on ollut minulle mitä mainioin luonnonvalokuvauskesä. Olen itse henkilökohtaisesti erittäin tyytyväinen nyt jo lopuillaan olevan kesän luontokuvasaldooni. Tänä kesänä olen saanut ikuistettua ilmeisen laadukkaita luonnonvalokuvia ehdottomasti enemmän, kuin yhtenäkään kesänä aikaisemmin, jo peräti 25 vuotta kestäneen ammattivalokuvaajan urani aikana. Syksyn pimeys ja sateet painavat yhdessä deltakoronan kanssa päälle, takkinikin on tyhjä uusista kuvaideoista ja kuvausväsymys painaa, eli pidempi loma on nyt enemmän kuin paikallaan.

Näin ollen kehottaisin mitä suurimmalla vakavuudella kaikkia DC.netin kansalaisia, ikään, rotuun, sukupuoleen, yhteiskuntaluokkaan, seksuaaliseen suuntautumiseen, uskonnolliseen ja poliittiseen vakaumukseen sekä kameramerkkiin katsomatta nauttimaan täysin rinnoin tämän sivun kuudestatoista tarkoin harkitusta valokuvasta sekä edellisillä sivuilla julkaisemistani kymmenistä hieman vanhemmista luonnonvalokuvista. Marsalkka Spegen luontokuvat eivät ole nimittäin mitään pikaisella vilkaisulla sivuutettavia kertakäyttöräpsyjä, vaan tarkalla harkinnalla, rautaisella ammattitaidolla ja suurella savolaisella sydämellä ikuistettuja, ajattomia taideteoksia savolaisen luonnon kaikesta kauneudesta ja parhaimmista antimista.

Tämän ketjun kuvista suuri kiitos kuuluu ehdottomasti myös jalolle ja luotettavalle Nikon D500 peilikameralleni, joka yhdessä neljän äärimmäisen tarkoin harkitun zoomobjektiivini kanssa on mahdollistanut omalta osaltaan korkean kuvanlaadun ja tehokkaan työskentelyn parhaimmissa aamu- ja iltavaloissa. Ei ole syytä myöskään vähätellä yhdistettyä luontokuvausajoneuvoani ja liikkuvaa piilokojuani, avattavalla katolla ja suhteellisen ekologisella, mutta äärimmäisen sivistyneellä, vapaastihengittävällä V6-bensiinimoottorilla varustettua Mercedes-Benz SL:ää.

Kaikkien näiden asianhaarojen vallitessa pyytäisin nyt kaikkia kynnelle kykeneväisiä DC.netin laatuluontokuvien ystäviä nousemaan ylös toimistotuoleiltaan, kukin omissa kamareissaan, kalibroitujen tietokonenäyttöjen ääreltä seisomaan, ottamaan ryhdikkään asennon ja kohoittamaan tämän jälkeen kolminkertaisen Eläköön-huudon marsalkka Spegen Nikon-kuvauskalustolle ja Mercedes-ajoneuvolle sekä ennen kaikkea erittäin onnistuneelle kuvauskesälleni.

Eläköön, eläköön, eläköön !!!

:)
* Suur-Sawon valtakunnan ja DC.net kansan valokuvamarsalkka *
spege

Nyt on hyviä uutisia kaikille syksyn sateissa ja pimeydessä vaeltaville DC.net kansan laatuvalokuvien ystäville!

Minulla on nimittäin suuri ilo ilmoittaa, että olen viime vikkoina tehnyt paluuta raskaan luontokuvauskesän jälkeiseltä pidemmältä lomaltani takaisin vakavahenkisen valokuvaustyöskentelyn pariin. Suur-Savon ammattivalokuvaajain pääesikunta maksoi minulle melko hyvän lomakorvauksen ja lomaltapaluurahan, joiden turvin hankin käyttööni peräti kaksi erilaista käytettyä filmikameraa, filmiskannerin ja rullakaupalla Kodak Portra värinegatiivifilmiä!

Aivan oikein, olen ottanut viime aikoina kaikki uudet luonnonvalokuvani lähes 20 vuotta kestäneen, hieman tylsäksi käyneen digikuvauksen jälkeen värinegatiivifilmille! Julkaisen ohessa muutaman viikon takaa kolme (filmi)valokuvaa viimeisen lomaviikonloppuni tunnelmista kesähuvilalla, jolloin hain jo takaisin tuntumaa vanhan hyvän ajan filmikuvaukseen. Kamera-adjutanttini otti ensimmäisen valokuvan itse mestarista, kaksi seuraavaa ovat sitten jo omaa käsialaani.

Kuva
Kuva
Kuva

Näissä kuvissa saattaa näkyä vielä pitkästä lomastani johtunut hienoinen kankeus kameran käsittelyssä ja se, että otin kuvat saunomisen yhteydessä. Haluaisinkin nyt erityisesti kysyä, onko DC.netin kansa valmis marsalkka Spegen uusiin vakavahenkisiin filmiluonnonvalokuviin? :)
temama

Viesti Kirjoittaja temama »

Noh, mitäs luulisit?

Todellakin halutaan!!

Itseasiassa mietin täsä pari päivää sitten, että mitähän se valokuvamarsalkka oikein touhuaa, kun kuvia ei ole tullut pitkiin aikoihin.

Mutta todellakin tuli yllärinä, että oikein filmikuvia! Ai että. Herkkua odottelen. Teaseri antaa luvan odotella jotakin makoisaa. Tosin iltakuva järveltä on kovin kohinainen. Millä systeemillä olet digitoinut filmikuvat?
Elämä on valokuvaajan parasta aikaa! Vîta est tempus optimum homini
spege

temama kirjoitti: Loka 09, 2021 19 : 12 Noh, mitäs luulisit?

Todellakin halutaan!!

Itseasiassa mietin täsä pari päivää sitten, että mitähän se valokuvamarsalkka oikein touhuaa, kun kuvia ei ole tullut pitkiin aikoihin.

Mutta todellakin tuli yllärinä, että oikein filmikuvia! Ai että. Herkkua odottelen. Teaseri antaa luvan odotella jotakin makoisaa. Tosin iltakuva järveltä on kovin kohinainen. Millä systeemillä olet digitoinut filmikuvat?
Otin viimeisen järvimaisemakuvan löylyjen välisellä tauolla toisella uusista luonnonvalokuvaajan ihmeaseistani, vuosina 1967-1984 valmistetulla, täysin ilman paristovirtaa, seleenikennon ja peukalovoimin toimivalla, peilittömällä (!) Olympus Trip 35-pokkarilla, jossa on varsin hyvä Zuiko 40 mm f/2,8 objektiivi, mutta vain kaksi suljinaikaa, 1/40 s ja 1/200 s.

Tämä viimeinen kuva on otettu jo hyvin hämärässä, joten aukko on täysi f/2,8 ja aika 1/40 s, mutta silti kuva alivalottui Kodak Portra 800 filmillekin. Tästä aiheutuu kuvassa näkyvää "kohinaa", joka on oikeammin sanottuna alivalottuneesta filmistä esille puskevaa rakeisuutta, joka omasta mielestäni toisaalta sopii tuohon kuvaan. Filmille kuvaamisen yksi tärkeimmistä jutuistahan on ainakin minulle se, etteivät kuvat ole niin kliinisen tarkkoja, kuin digikameraräpsyt.

Olen digitoinut kuvat omalla Plustek 8200i filmiskannerilla ja SilverFast-ohjelmalla joko 3600 dpi tai 7200 dpi resoluutiolla 16-bit TIFF-muotoon, jonka jälkeen olen käsitellyt kuvat Lightroomissa ja viimeistellyt, lähinnä terävöittänyt julkaisukuntoon Photoshopissa.
spege

Tänään on minulle aina niin rakkaalla DC.netin kansalla varsinainen karamellipäivä. Julkaisen nyt nimittäin peräti yhdeksän tuliterää filmille ottamaani luonnonvalokuvaa, osittain sen kunniaksi, kun minulle tuli pari päivää sitten täyteen tasan 18 vuotta DC.netin palveluksessa, josta ajasta ylivoimaisesti suurimman osan olen palvellut foorumin virallisena valokuvamarsalkkana, viime vuodet tosin osa-aikaeläkkeellä.

Otin kaikki nämä valokuvat nyt jo pitkälti ohi menneessä, täällä Suur-Savon sydänmaillakin vallinneessa upeassa syysruskassa hiljattain Kameratorilta 69 euron hintaan hankkimallani, loistavalla 28-110 mm zoomobjektiivilla varustetulla, vuonna 1999 julkaistulla Olympus IS-300 peilikompaktikameralla Kodak Portra 800 värinegatiivifilmille.

Laitoin näitä kuvia ottaessani, filmejä skannatessani ja kuvia käsitellessäni kaiken marsalkan arvoisen valokuvaajan ammattitaitoni likoon, jotta voisin tuoda hieman iloa ja valoa jatkuvasti markkinoille tulevien uusien, kalliiden ja toinen toistaan hienompien peilittömien digikameroiden ja niiden epäkeskojen objektiivien ahdistamalle ja köyhdyttämälle DC.netin kamerakansalle.

Kuva 1
Kuva

Kuva 2
Kuva

Kuva 3
Kuva

Kuva 4
Kuva

Kuva 5
Kuva

Kuva 6
Kuva

Kuva 7
Kuva

Kuva 8
Kuva

Kuva 9
Kuva

Asiallinen palaute kuvien visuaalisesta ja teknillisestäkin laadusta on aina tervetullutta. Hartaasti kuitenkin toivon, että nämä uudet filmikuvani tyydyttävät vaativienkin DC.netin luonnonvalokuvien ystävien laatukuvatarpeet pidemmäksikin aikaa. :)
temama

aika kivat värit. On näissä filmikuvissa jotain taikaa, jopa digiskannattuna netistä katseltuna.

Kiva löytö myös toi sun Olympus superzoom kamera. Näyttää tosiaan tekevät terävän oloista kuvaa, ainakin näillä resoilla.
AnHa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja AnHa »

Mahtavaa! Nyt on oikeenlaista.

Aika rouheeta tuo skannauksessa tullut kohina. Portra 800 rae ei ole ihan tuollaista. Värikkäisiin kuviin suosittelen Ektar 100:sta. Ois hauska nähdä fotoja sillä.
habannaama

Viesti Kirjoittaja habannaama »

Olenko ainoa kuka ei tykkää vinksallaan olevista ylisaturoituneista mössöisistä yksityiskohdat hukkaavista kuvista, jotka näyttää karseilta?

Anteeksi suorasukaisuuteni, mutta näin minä nuo koen....
Viimeksi muokannut habannaama, Loka 11, 2021 17 : 49. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Miksi ajaa BMW:llä, kun voi lentää LSD:llä.
©pjm

Viesti Kirjoittaja ©pjm »

habannaama kirjoitti: Loka 11, 2021 15 : 32 Olenko ainoa kuka ei tykkää vinksallaan oevista ylisaturoituneista mössöisistä yksityiskohdat hukkaavista kuvista, jotka näyttää karseilta?

Tällä kertaa täysin samaa mieltä kanssasi.
Iiwana-80

Viesti Kirjoittaja Iiwana-80 »

habannaama kirjoitti: Loka 11, 2021 15 : 32 Olenko ainoa kuka ei tykkää vinksallaan olevista ylisaturoituneista mössöisistä yksityiskohdat hukkaavista kuvista, jotka näyttää karseilta?
Minusta turkoosi taivas ei ole luonnollinen. Kokeilin säätää kuvan 6 valkotasapainon kohdilleen ja siitä tuli ihan hyvä. Jotenkin näissä Spegen kuvissa tahtoo aina olla värit jotenkin viturallaan. Mutta en ole niin perehtynyt Savon taivaan väriin, että voi olla, että siellä onkin näin. Ja joutsenet sinisiä.

Mutta kaikesta huolimatta selvästi yli keskitason räpsyjen nämä kyllä on.
jperala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jperala »

habannaama kirjoitti: Loka 11, 2021 15 : 32 Olenko ainoa kuka ei tykkää vinksallaan olevista ylisaturoituneista mössöisistä yksityiskohdat hukkaavista kuvista, jotka näyttää karseilta?

Aika pitkälti samat ajatukset, olisiko filmikuvaamisen aiheuttama nostalgiaryöppy pistänyt kädet tärisemään ja satuuraatiot menneet miten sattuu liukusäätimiä räplätessä ?
"Olen kuvannut eri kameroilla ihan itse"
https://www.flickr.com/photos/190197415 ... 568316264/
temama

Kyllä on kouluarvosanoin vähintään 7-8 luokkaa tämä setti kokonaisuudessaan. Ihan supisuomalaisin maisemakuvina.

Runsaista huikkasen ylitursuavista väreistä voi tietty olla montaa mieltä, mutta mielestäni tämä menee ihan kivasti sellaisen nostalgiatrippinä kuitenkin.
Sitäpaitsi en usko, että filmikuvat pääsevät nyt aivan täyteen loistoonsa digiskannauksina täällä netistä. Kieltämättä olisi silti kiva kokeilla yhtä spegen TIFF kuvaa kuvankäsittelyssä, ja katsoa mihin kaikkeen siitä filusta olisi!
Onnistuisiko spege yhden TIFfin jakaminen meille poloisille DCnettiläisille? Tai vaikka PSD muodossa, jos TIFF liian suuri.
©pjm

Viesti Kirjoittaja ©pjm »

Iiwana-80 kirjoitti: Loka 11, 2021 18 : 40 Mutta en ole niin perehtynyt Savon taivaan väriin, että voi olla, että siellä onkin näin. Ja joutsenet sinisiä.
Aina mahdollista että joku lääkäriä vaativa väriongelma. On tosiaan ollut tuo värivirhe kuvissa jo pitkään.
AnHa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja AnHa »

©pjm kirjoitti: Loka 11, 2021 16 : 15
habannaama kirjoitti: Loka 11, 2021 15 : 32 Olenko ainoa kuka ei tykkää vinksallaan oevista ylisaturoituneista mössöisistä yksityiskohdat hukkaavista kuvista, jotka näyttää karseilta?

Tällä kertaa täysin samaa mieltä kanssasi.
Värinegatiivien skannaaminen on todellista välineharrastusta. Puhutaan superteleobjektiivien kalleimmasta hintaluokasta kunnon välineiden kohdalla. Väriprofiilien säätäminen kohdalleen on vaikeaa, mutta tehtävissä, kun osaa ja on laitteet.

Jos Portra kiinnostaa, Google: Akseli Valmunen.
jopisalo

Viesti Kirjoittaja jopisalo »

tervehdys
Ovatkos arvon foorumilaiset ryhtyneet vaatimaan realistista valokuvaa. Eikös esilläoleva pidä hyväksyä kuvaajan näkemyksenä: "tuollaisena sen halusin nähdä".
Sinisen voimakas tiedostamaton korostaminen saattaa viitata kaihiin, se kun tuppaa leikkaamaan eniten sinistä. Spege kait vielä senverran nuori ettei vielä kovin todennäköinen, optikkokin tuon näkee jos pohdituttaa.
jperala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jperala »

jopisalo kirjoitti: Loka 11, 2021 20 : 02 tervehdys
Ovatkos arvon foorumilaiset ryhtyneet vaatimaan realistista valokuvaa. Eikös esilläoleva pidä hyväksyä kuvaajan näkemyksenä: "tuollaisena sen halusin nähdä".
Sinisen voimakas tiedostamaton korostaminen saattaa viitata kaihiin, se kun tuppaa leikkaamaan eniten sinistä. Spege kait vielä senverran nuori ettei vielä kovin todennäköinen, optikkokin tuon näkee jos pohdituttaa.
Mistä tietää että onko kuvaajan näkemys vai liian innokas saturaatio säätimen käyttö, olisiko Spege sitä sukupolvea joiden mielestä kaiken pitää näyttää karkkikaupan hyllyltä.
"Olen kuvannut eri kameroilla ihan itse"
https://www.flickr.com/photos/190197415 ... 568316264/
temama

Höh. Mitäs valitusta tää nyt on?

Spege teki mukavan jutun, ja julkaisi usemman valokuvan jotka otettu filmille. Minusta todella virkistävää! Digiräpsyjä on joka paikka pullollaan, mutta miten on uusien filmikuvien saralla?? Filmikuvien prosessointi sentään vaatii vähän vaivaakin, että ne saa tänne julkaistavaksi digimuodossa.

Sitäpaitsi ei pidä unohtaa kuvaajan omaa näkemystä kuten jopisalo mainitsi. Karkkikaupan hylly ja sukupolvi verrastus oli mielestäni tyhmä. Kyllä ihan nykynuorisokin tykkää postata kauheita ylikäsiteltyjä ylimuokattuja sokerioksennuksia.
temama

Iiwana-80 kirjoitti: Loka 11, 2021 18 : 40
Minusta turkoosi taivas ei ole luonnollinen. Kokeilin säätää kuvan 6 valkotasapainon kohdilleen ja siitä tuli ihan hyvä. Jotenkin näissä Spegen kuvissa tahtoo aina olla värit jotenkin viturallaan. Mutta en ole niin perehtynyt Savon taivaan väriin, että voi olla, että siellä onkin näin. Ja joutsenet sinisiä.

Mutta kaikesta huolimatta selvästi yli keskitason räpsyjen nämä kyllä on.
+1. Sallin itselleni vapauden kokeilla yhtä spegen filmivärikuvaa. Jopa pakatusta jpg kuvasta saa säädettyä helposti enemmän ns normikamaa. En usko, että spege on osaamattomuuttaan valinnut tälläisiä värejä, vaan ihan tarkoituksella.

spege kirjoitti: Loka 10, 2021 19 : 36.., jotta voisin tuoda hieman iloa ja valoa jatkuvasti markkinoille tulevien uusien, kalliiden ja toinen toistaan hienompien peilittömien digikameroiden ja niiden epäkeskojen objektiivien ahdistamalle ja köyhdyttämälle DC.netin kamerakansalle.

Kuva 6
Kuva
Itseasiassa näissä runsaasti saturaatiota sisältävissä kuvissa on tosiaan paljon kaikenlaista säätömahdollisuutta, tässä yksi nopea tulkinta lisää, meikäläisen versio valokuvamarsalkan taidepläjäyksestä, kuvasta 6.;

Kuva
Viimeksi muokannut temama, Loka 11, 2021 23 : 11. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Vastaa Viestiin