Kunnollinen? Mitata? Pointti onkin siinä, et moinen on vain insinöörikuvaajien pätemisentarvetta - käki on riittävän kunnollinen eli kunhan menee sinnepäin - sillee niinku suunnilleen wysiwyg. Jos on epävarma niin räiskäsee yhden tai vaik pari ylimäärästä eri valotuksilla. Vähän lisää duunia jäkikäteen, mut sou vot - siksi softat on tehty. Jos haluaa vain automatiikkaa tai enempi valmista laskentaa kuvaa puhelimella ja jättää ajattelun tekoälylle - väärät välineet ei muutu oikeiksi lätisemällä. Ja ite tod. näk. kuvaisin esimerkin kaltaisen tilanteen salamalla/salamilla, sekä mahd. geeleillä - niillä saan just sen valon ja balanssin mitä haluan.
Silti aika vähiin jää ne tilanteet joissa todella tarvitsee hyvin onnistunutta valotusta. Ite vedän liki puhtaasti evf:n avulla uhraamatta ajatustakaan valotukselle, histogrammeille tai raw-mittareille, mut mun hipiä kestää sisäisen käkeyteni. Se ja liki pomminvarma af ovat olleet niitä muutoksia, jotka ovat aidosti vaikuttaneet omaan kuvaamiseen - uudet linssitkin on liki poikkeuksetta riittäviä joten voin todellakin vain miettiä itse kuvaa ja fiilistä. Toki se tarkoittaa, et munkin pitäs opetella ottamaan itekin niit hyviä kuvia - ei riitä, et pystyy pätemään insinöörien pikkujoulukemuissa. Mun teoria on, et valokuvaus on vetänyt juuri insinöörejä tai insinöörimielisiä puoleensa, koska kameroilla pääsee hämäävän helposti kuvittelemaan itestään suuren taiteilijan - tyhmempikin inssi ymmärtää, et se dreijan pyörittelyssä syntynyt kasa savea on todellakin kasa savea - ei näkemys, eikä tyyli vaan v..tun ruma kötöstys. Valokuvauksessa pystyi pitkään pärjäämään teknisellä osaamisella (filkalla vielä enempi), mut ei enää. Jäljelle jää siis dcnetin kaltaiset keskustelualustat, jossa reliikit muistelee takavuosien glooriaa - osa kaivaa naftaliinista filkkavehkeet, koska ennen insinöörikuvaajatkin oli valokuvaajia.