Montako bittiä se paperin dynamiikka on? 6? Ja niinkun tuossa jo todettiin, HDR-kuvalla sitä saat laajennettua, jopa ihan RAW-kuvasta nykyvälineillä.
Miksi laajaa dynamiikka ei oletusarvoisesti hyödynnetä täysillä?
-
- Viestit: 578
- Liittynyt: Helmi 11, 2003 8 : 46
- Paikkakunta: Joroinen
Re: Miksi laajaa dynamiikka ei oletusarvoisesti hyödynnetä täysillä?
Fifty-forty
-
- Viestit: 122
- Liittynyt: Syys 23, 2013 12 : 50
Re: Miksi laajaa dynamiikka ei oletusarvoisesti hyödynnetä täysillä?
Silmässä on automaattisesti säätyvä aukko, jota kutsutaan pupilliksi. Eli ei se kameran dynamiikka olekaan niin paljoa huonompi kuin ihmissilmä.
-
- Viestit: 62
- Liittynyt: Huhti 03, 2019 8 : 03
Re: Miksi laajaa dynamiikka ei oletusarvoisesti hyödynnetä täysillä?
Et ymmärtänyt mitä tarkoitin. Ei tässä ole kyse siitä, että saataisiin paperille tai näytölle lisää sävyjä, vaan että sitä kameran kennon dynamiikkaa hyödynnettäisiin täysillä kuvanottovaiheessa. Eli maisema näyttäisi kameran näytöllä samalta kuin se näyttää silmillä katsottuna. Kameralla kun kuvaa vasten aurinkoa niin kaikki kameran ja auringon välissä olevat puut näkyy mustana. Ei ne silmillä katsottuna näytä mustilta.Tervo kirjoitti: ↑Loka 10, 2021 21 : 05Montako bittiä se paperin dynamiikka on? 6? Ja niinkun tuossa jo todettiin, HDR-kuvalla sitä saat laajennettua, jopa ihan RAW-kuvasta nykyvälineillä.
-
- Viestit: 62
- Liittynyt: Huhti 03, 2019 8 : 03
Re: Miksi laajaa dynamiikka ei oletusarvoisesti hyödynnetä täysillä?
Kameran dynamiikka on silti puolet silmän dynamiikasta. Digikamerankin dynamiikka on kehittynyt 8-bitistä 12 bittiin, mutta edelleen kameran ja auringon väliin jäävät kohteet menee yhtä helposti mustaksi. Kameran dynamiikka ei hyödynnetä täysillä kun ne valoisuuserot pistetään sumppuunP2 kirjoitti: ↑Loka 10, 2021 21 : 07Silmässä on automaattisesti säätyvä aukko, jota kutsutaan pupilliksi. Eli ei se kameran dynamiikka olekaan niin paljoa huonompi kuin ihmissilmä.
-
- Viestit: 578
- Liittynyt: Helmi 11, 2003 8 : 46
- Paikkakunta: Joroinen
Re: Miksi laajaa dynamiikka ei oletusarvoisesti hyödynnetä täysillä?
Toi 8 - 12 ei ole dynamiikkaa, vaan väriavaruutta ;-)ellu91 kirjoitti: ↑Loka 10, 2021 21 : 35 Kameran dynamiikka on silti puolet silmän dynamiikasta. Digikamerankin dynamiikka on kehittynyt 8-bitistä 12 bittiin, mutta edelleen kameran ja auringon väliin jäävät kohteet menee yhtä helposti mustaksi. Kameran dynamiikka ei hyödynnetä täysillä kun ne valoisuuserot pistetään sumppuun
Fifty-forty
-
- Viestit: 578
- Liittynyt: Helmi 11, 2003 8 : 46
- Paikkakunta: Joroinen
Re: Miksi laajaa dynamiikka ei oletusarvoisesti hyödynnetä täysillä?
Siltä lilliputtinäytöltäkö sä esittelet kuvia koko suvulle, ja odotat silmän dynamiikkaa?ellu91 kirjoitti: ↑Loka 10, 2021 21 : 33 Et ymmärtänyt mitä tarkoitin. Ei tässä ole kyse siitä, että saataisiin paperille tai näytölle lisää sävyjä, vaan että sitä kameran kennon dynamiikkaa hyödynnettäisiin täysillä kuvanottovaiheessa. Eli maisema näyttäisi kameran näytöllä samalta kuin se näyttää silmillä katsottuna. Kameralla kun kuvaa vasten aurinkoa niin kaikki kameran ja auringon välissä olevat puut näkyy mustana. Ei ne silmillä katsottuna näytä mustilta.
Fifty-forty
-
- Viestit: 62
- Liittynyt: Huhti 03, 2019 8 : 03
Re: Miksi laajaa dynamiikka ei oletusarvoisesti hyödynnetä täysillä?
Et ymmärtänyt vieläkäänTervo kirjoitti: ↑Loka 10, 2021 21 : 42Siltä lilliputtinäytöltäkö sä esittelet kuvia koko suvulle, ja odotat silmän dynamiikkaa?ellu91 kirjoitti: ↑Loka 10, 2021 21 : 33 Et ymmärtänyt mitä tarkoitin. Ei tässä ole kyse siitä, että saataisiin paperille tai näytölle lisää sävyjä, vaan että sitä kameran kennon dynamiikkaa hyödynnettäisiin täysillä kuvanottovaiheessa. Eli maisema näyttäisi kameran näytöllä samalta kuin se näyttää silmillä katsottuna. Kameralla kun kuvaa vasten aurinkoa niin kaikki kameran ja auringon välissä olevat puut näkyy mustana. Ei ne silmillä katsottuna näytä mustilta.
-
- Viestit: 2043
- Liittynyt: Joulu 27, 2004 16 : 41
- Paikkakunta: Espoo
Re: Miksi laajaa dynamiikka ei oletusarvoisesti hyödynnetä täysillä?
Tänä päivänä kuluttajalaitteet ei kykene kovinkaan korkeaan dynamiikkaan ... osa näytöistä taitaa olla jo 10 bittiä (1024 sävyeroa per värikanava). Huomisesta en tiedä. Vielä.
Mutta oleellinen parannus kuvanottohetken korkeasta dynamiikasta on kuvankäsittelyssä: saat kuvaan sen minkä haluat ja katsot julkaistavan kuvan vaativan. Voit nostaa varjoista, ottaa keskialueelta sen mitä haluat ja kirkkaatkaan kohteet ei ole puhkipalaneita ja tarjoavat kuvankäsittelyssä muotoja. Tätä ei tietysti kameran jpg-kuvan tekevä japanininsinöörin algoritmi kykene tekemään, vaan se jää digipimiössä osaavan ja näkemystä omaavan valokuvaajan vastuulle käsin tehtäväksi työksi.
Kennojen kehityksessä mennään edelleen eteenpäin ja odottaa voi 15-bitin kennoja, joissa siis kyetään erottelemaan 32000 sävyeroa värikanavaa kohden.
Mä olen ottanut HRD-kuvia on luokkaa 20-bitin dynamiikalla, mutta se edellyttää paikallaan olevaa kohdetta, monta kuvaa ja niiden pinoamista pimiössä: Jos kamera kykenee 10 bitin dynamiikkaan, niin 2 stopin välein kun valottaa kuvat (6 kuvaa), niin päästään tuohon 20 bittiin. Ja tämän jälkeen tehdään suuri työ, jotta valmis kuva kompressoituna 10-bittiseksi julkaisukuvaksi näytö oudosta.
Viimeksi muokannut jaava, Loka 10, 2021 22 : 05. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
-
- Viestit: 62
- Liittynyt: Huhti 03, 2019 8 : 03
Re: Miksi laajaa dynamiikka ei oletusarvoisesti hyödynnetä täysillä?
Ok, mutta osaisko joku vastata kysymykseen? Kameroiden dynamiikkaa on kehittynyt vuosien mittaan jopa 14 valotusaskeleeseen, mutta silti auringon eteen jäävät kohteet ovst yhtä tummia kuin 20 vuotta sitten. Kuvankäsittelyssä saa sieltä sävyjä kaivettua, mutta miksei jo kuvaa ottaessa ei hyödynnetä sitä 14 valotusaskeleen dynamiikkaa siten, että ne puut eivät jäisi niin mustiksi?Tervo kirjoitti: ↑Loka 10, 2021 21 : 42Siltä lilliputtinäytöltäkö sä esittelet kuvia koko suvulle, ja odotat silmän dynamiikkaa?ellu91 kirjoitti: ↑Loka 10, 2021 21 : 33 Et ymmärtänyt mitä tarkoitin. Ei tässä ole kyse siitä, että saataisiin paperille tai näytölle lisää sävyjä, vaan että sitä kameran kennon dynamiikkaa hyödynnettäisiin täysillä kuvanottovaiheessa. Eli maisema näyttäisi kameran näytöllä samalta kuin se näyttää silmillä katsottuna. Kameralla kun kuvaa vasten aurinkoa niin kaikki kameran ja auringon välissä olevat puut näkyy mustana. Ei ne silmillä katsottuna näytä mustilta.
-
- Viestit: 2043
- Liittynyt: Joulu 27, 2004 16 : 41
- Paikkakunta: Espoo
Re: Miksi laajaa dynamiikka ei oletusarvoisesti hyödynnetä täysillä?
Kenno kyllä tallentaa 14 valotusaskelta (14 stoppia) joissain kameroissa (tässä pitää pitää erillään se dynamiikka mikä saadaan kuvasignaalista esiin ja se dynamiikka, millä kameran A/D-muunnin tekee töitä). Ongelma on se, ettei kameran automatiikka ymmärrä mitä haluat näkyvässä muodossa tarkastella kameran näytöltä. Kaikkea kameran näyttö ei pysty kerrallaan näyttämään.ellu91 kirjoitti: ↑Loka 10, 2021 21 : 48 osaisko joku vastata kysymykseen? Kameroiden dynamiikkaa on kehittynyt vuosien mittaan jopa 14 valotusaskeleeseen, mutta silti auringon eteen jäävät kohteet ovst yhtä tummia kuin 20 vuotta sitten. Kuvankäsittelyssä saa sieltä sävyjä kaivettua, mutta miksei jo kuvaa ottaessa ei hyödynnetä sitä 14 valotusaskeleen dynamiikkaa siten, että ne puut eivät jäisi niin mustiksi?
Teknologiat, joilla kuvia katsellaan, laahaa kehityksessä tätä nykyä hieman jäljessä.
-
- Viestit: 2529
- Liittynyt: Maalis 01, 2009 21 : 16
- Paikkakunta: Suur-Sawo
Re: Miksi laajaa dynamiikka ei oletusarvoisesti hyödynnetä täysillä?
ei se ole kyllä sitäkään vaan digitointitarkkuusTervo kirjoitti: ↑Loka 10, 2021 21 : 39Toi 8 - 12 ei ole dynamiikkaa, vaan väriavaruutta ;-)ellu91 kirjoitti: ↑Loka 10, 2021 21 : 35 Kameran dynamiikka on silti puolet silmän dynamiikasta. Digikamerankin dynamiikka on kehittynyt 8-bitistä 12 bittiin, mutta edelleen kameran ja auringon väliin jäävät kohteet menee yhtä helposti mustaksi. Kameran dynamiikka ei hyödynnetä täysillä kun ne valoisuuserot pistetään sumppuun
Gold member of Sigma 14mm f/1.8 & 100-300mm f/4 fun club.
-
- Viestit: 2043
- Liittynyt: Joulu 27, 2004 16 : 41
- Paikkakunta: Espoo
Re: Miksi laajaa dynamiikka ei oletusarvoisesti hyödynnetä täysillä?
Tai sillä saatetaan tarkoittaa digitointitarkkuutta (A/D-muuntimen bittimäärää), tai sitä, millä tarkkuudella kuvat tallennetaan raw-tiedostoon. Niin, tai sitä kuinka monta stoppia pystytään erottamaan testikuvista. Bittiä tunnutaan käyttävän monesti stopin ja EV-arvon synonyyminä, jota se melkoisella tarkkuudella onkin. Niitä ei ole kuitenkaan hyvä sekoittaa, kun ovat eri asioita.janne. kirjoitti: ↑Loka 10, 2021 22 : 04ei se ole kyllä sitäkään vaan digitointitarkkuusTervo kirjoitti: ↑Loka 10, 2021 21 : 39Toi 8 - 12 ei ole dynamiikkaa, vaan väriavaruutta ;-)ellu91 kirjoitti: ↑Loka 10, 2021 21 : 35 Kameran dynamiikka on silti puolet silmän dynamiikasta. Digikamerankin dynamiikka on kehittynyt 8-bitistä 12 bittiin, mutta edelleen kameran ja auringon väliin jäävät kohteet menee yhtä helposti mustaksi. Kameran dynamiikka ei hyödynnetä täysillä kun ne valoisuuserot pistetään sumppuun
Lisää mutkaa tulee siitä, että kuvan yhdessä pikselissä on epämääräinen joukko senseleiden arvoja raw-muuntimesta (minimissään yleensä 2 vihreää, 2 punaista ja 1 sininen senseli), eikä ne edusta tarkasti pikselin keskustan paikassa olevaa valon väriä ja kirkkautta. Joka taas merkitsee väriavaruutena mitä ... milloin mitäkin:)
PS. Senseli on kennon pienin valoa tallentava osa. Kennossa punaisia, vihreitä ja sinisiä senseleitä, joista saadaan laskettua yhden kuvapisteen (pikselin) väri ja kirkkaus.
-
- Viestit: 62
- Liittynyt: Huhti 03, 2019 8 : 03
Re: Miksi laajaa dynamiikka ei oletusarvoisesti hyödynnetä täysillä?
Mutta miksi vielä ollaan samassa tilanteessa kuin 20 vuotta sitten vaikka kennojen dynamiikka on parantunut? Kirkkaat kohdat ”palaa” ihan yhtä helposti puhki, mutta nykyään kuvista pystyy keskisävyjä kaivamaan paremmin esiin. Miksei laajentunutta dynamiikka hyödynnetä siten, että kirkkaat kohdat ei palaisi yhtä helposti puhki?jaava kirjoitti: ↑Loka 10, 2021 22 : 01Kenno kyllä tallentaa 14 valotusaskelta (14 stoppia) joissain kameroissa (tässä pitää pitää erillään se dynamiikka mikä saadaan kuvasignaalista esiin ja se dynamiikka, millä kameran A/D-muunnin tekee töitä). Ongelma on se, ettei kameran automatiikka ymmärrä mitä haluat näkyvässä muodossa tarkastella kameran näytöltä. Kaikkea kameran näyttö ei pysty kerrallaan näyttämään.ellu91 kirjoitti: ↑Loka 10, 2021 21 : 48 osaisko joku vastata kysymykseen? Kameroiden dynamiikkaa on kehittynyt vuosien mittaan jopa 14 valotusaskeleeseen, mutta silti auringon eteen jäävät kohteet ovst yhtä tummia kuin 20 vuotta sitten. Kuvankäsittelyssä saa sieltä sävyjä kaivettua, mutta miksei jo kuvaa ottaessa ei hyödynnetä sitä 14 valotusaskeleen dynamiikkaa siten, että ne puut eivät jäisi niin mustiksi?
Teknologiat, joilla kuvia katsellaan, laahaa kehityksessä tätä nykyä hieman jäljessä.
Väännetään nyt siis rautalangasta vielä.
20 vuotta sitten kennojen dynamiikka oli tällainen
0……..100
Nyt se on tällainen, eli tuonne väliin on kyllä tullut lisää sävyjä
0……………...100
Mutta miksei sitä saada tällaiseksi?
0……….100…120
En tiedä ymmärsikö vieläkään kukaan, mutta luovutan tähän. Ihmettelen vaan miksi ne auringon eteen tulevat puut pysyvät aina vaan yhtä mustina vaikka dynamiikka on kehittynyt ja silmillä niissä näkyy enemmän sävyjä. Sitten kun kameroiden dynamiikka on yhtä hyvä kuin ihmissilmän, niin ne auringon eteen jäävät puut ovat silti yhtä tummia.
-
- Viestit: 10648
- Liittynyt: Maalis 13, 2008 9 : 12
Re: Miksi laajaa dynamiikka ei oletusarvoisesti hyödynnetä täysillä?
Oletko varma, että näyttää?
Oletko kokeillut kuvata RAW muodossa, ja avata varjoja kuvankäsittelyssä? Toimii aika tehokkaasti, ja kyllä - on siinä dynamiikassa tosiaan tapahtunut kehitystä. Lisäksi järkkäreissä (ja muissakin digeissä) on kyllä erillaisia HDR tiloja joilla dynamiikan saa näkyviin myös kameran tuottamiin jpg kuviin.
Mihin kameraan tai käyttötapaan kokemuksesi turhan rajoittuneesta dynamiikasta perustuu?
Jos kuvaat esim suht tummaa maakameraa suht kirkasta taivasta vasten, niin usein tummempi osa kuvaa alivalottuu taivaan kustannuksella, tätä voi kompensoida valotusarvoilla, eli heittää EV arvoa plussan puolelle. Tosin sitten taivas saattaa ylivalottua. Kokemuksella oppii kompensoimaan valaistuseroja sopivan määrän. Äkkiä sen hiffaa. Ja tosiaan suosittelen käyttämään RAW muotoa, että saa 12 tai 14 bitistä mahdollisimman paljon irti. Jpg kuvilla ei onnistu niin.
Tässä yksi esimerkki viime reissultani Kainuusta. Aurinko oli juuri painumassa mailleen. Kuvasin jpg+RAW muodossa, eli kameran teki samasta kuvasta sekä jpg, että raw tiedoston.
Tälläinen on jpg;
Tälläinen kuva tuli 14bit Raw tiedostosta, pikaisten perussäätöjen jälkeen;
Melkoinen ero, vai mitä? Toki jpg kuvaa olisi jonkunverran voinut säätää myös, mutta ei läheskään niin paljon kuin RAW tiedostoa.
Elämä on valokuvaajan parasta aikaa! Vîta est tempus optimum homini
-
- Viestit: 5410
- Liittynyt: Helmi 12, 2008 21 : 35
Re: Miksi laajaa dynamiikka ei oletusarvoisesti hyödynnetä täysillä?
Voi johtua kuumeesta, mutten ihan hiffannut mitä tässä haetaan takaa, jotain tekoälyllistä yhden napin taltiointi-ihmettä vai?
Kennojen dynamiikka on ainakin omiin tarpeisiini ja kokemuksiini peilaten muuttunut muutamassa vuodessa yllättävänkin paljon ja ne hyödyt kulminoituvat kun nykykalustolla kuvaa raakakuvaa ja avaa sen kuvan jälkikäsittelysoftassa ja alkaa "leipomaan" sieltä raakadatasta detaljeja esille.
Välillä itsekin hämmästyy, mihin nämä nykypäivän laitteet ja softat oikein pystyvät, niin huimaa se kehitys on itseasiassa ollut.
Esim. Canon 6D vs Sony A7rIII, aivan ällistyttävän ISO ero siinä, mitä kaikkea tuon Sonyn raakadatalle voi jälkikäsittelyssä tehdä vielä siinä kohtaa, kun Canonin 6D kohdalla kuva on jo "roskakoritavaraa".
Tuo siis yksi pikainen omakohtainen esimerkki ja suuntaus vuosien varrella ollut vst, ei kylläkään aina läheskään noin iso mitä esimerkkikamppeissa, mutta havaittavissa kuitenkin tietyllä aikaperiodilla tietyissä kamppeissa.
Se on juurikin noin kuin temama totesi, raw kuva ja jälkikäsittely ja käyttäjän toimenpiteet.
Jos ilmaisen lounaan haluaa, niin kännykkä, tosin sillä lounaalla on sitten mitallin toinen kääntöpuoli...
Kennojen dynamiikka on ainakin omiin tarpeisiini ja kokemuksiini peilaten muuttunut muutamassa vuodessa yllättävänkin paljon ja ne hyödyt kulminoituvat kun nykykalustolla kuvaa raakakuvaa ja avaa sen kuvan jälkikäsittelysoftassa ja alkaa "leipomaan" sieltä raakadatasta detaljeja esille.
Välillä itsekin hämmästyy, mihin nämä nykypäivän laitteet ja softat oikein pystyvät, niin huimaa se kehitys on itseasiassa ollut.
Esim. Canon 6D vs Sony A7rIII, aivan ällistyttävän ISO ero siinä, mitä kaikkea tuon Sonyn raakadatalle voi jälkikäsittelyssä tehdä vielä siinä kohtaa, kun Canonin 6D kohdalla kuva on jo "roskakoritavaraa".
Tuo siis yksi pikainen omakohtainen esimerkki ja suuntaus vuosien varrella ollut vst, ei kylläkään aina läheskään noin iso mitä esimerkkikamppeissa, mutta havaittavissa kuitenkin tietyllä aikaperiodilla tietyissä kamppeissa.
Se on juurikin noin kuin temama totesi, raw kuva ja jälkikäsittely ja käyttäjän toimenpiteet.
Jos ilmaisen lounaan haluaa, niin kännykkä, tosin sillä lounaalla on sitten mitallin toinen kääntöpuoli...
Miksi ajaa BMW:llä, kun voi lentää LSD:llä.
-
- Viestit: 10648
- Liittynyt: Maalis 13, 2008 9 : 12
Re: Miksi laajaa dynamiikka ei oletusarvoisesti hyödynnetä täysillä?
Juuh, jää epäselväksi, että miksi Ellu vaikuttaa niin tyytymättömältä dynamiikkkaan. Ei valaise taustaa yhtään. Ja miten tutkii 8 ja 12 bitin dynamiikan eroja käytännössä.
Elämä on valokuvaajan parasta aikaa! Vîta est tempus optimum homini
-
- Viestit: 22631
- Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
- Viesti:
Re: Miksi laajaa dynamiikka ei oletusarvoisesti hyödynnetä täysillä?
Heh, ihan jees kysymys Ellulta. Onhan tätä täällä ihmetelty ja melko monta ketjua asiasta väänsin joskus ja jouluna. No siinä kuitenkin yksi syy miksi meni digitouhuun käpy ja kamat lähti. Mikään ei ole mennyt eteen päin vuodesta 2012 asian suhteen.
-
- Viestit: 10648
- Liittynyt: Maalis 13, 2008 9 : 12
Re: Miksi laajaa dynamiikka ei oletusarvoisesti hyödynnetä täysillä?
Se voipi olla, että sulla ja Ellulla ei ole ihan samat asiat mielessä tässä kohtaa.
Elämä on valokuvaajan parasta aikaa! Vîta est tempus optimum homini
-
- Viestit: 22631
- Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
- Viesti:
Re: Miksi laajaa dynamiikka ei oletusarvoisesti hyödynnetä täysillä?
Jaa köh. Ehkä on, ehkä ei.
-
- Viestit: 10648
- Liittynyt: Maalis 13, 2008 9 : 12
Re: Miksi laajaa dynamiikka ei oletusarvoisesti hyödynnetä täysillä?
se on kuitenkin sellainen juttu, että jos puhutaan puhtaasta 8bit, 12bit tai 14bit RAW kuvatiedostosta, niin onhan niissä kuitenkin eroja, käytännössä näkyy vaikka hienovaraisemmassa sävy liu'ussa jne.
Vai onko tässä kohtaa maffer joku pointti mitä itse tarkoitit, mihin olet pettynyt?
Vai onko tässä kohtaa maffer joku pointti mitä itse tarkoitit, mihin olet pettynyt?
Elämä on valokuvaajan parasta aikaa! Vîta est tempus optimum homini